Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

leon911

Slimme meter,

Recommended Posts

K**tzooi.... :lol:

 

Vandaag een brief in de bus gekregen van de netbeheerder (Stedin) wil volgende week mijn oude meter gaan vervangen door zo'n slimme meter omdat mijn type meter is afgekeurd zou zijn door Verispec.

 

Nu staan er in de brief van Stedin de volgende opties: 1- meter volledig functioneel laten installeren, 2- laten installeren maar uitgeschakeld laten (las ergens dat dit alleen administratief is) of mijn favoriet optie nr. 3- weigeren

Gewoon weigeren zou naast mij menig hierzo zeggen, maarrrrr.. brief 2 van Verspec die in de zelfde envelop zat spreekt met een andere toon en in termen als " wij verzoeken u mee te werken" en zo niet dat ze dan gebruik zullen maken van hun "handhavingsfunctie" WTF! net voordat ik wilde gaan knallen krijg ik dit gezeik...... wie geeft raad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Leon,

 

Wie of wat is Verspec en wat zou de handhavingsfunctie inhouden? Dat zou ik eerst even vragen.

Volgens mij mogen ze je namelijk niet verplichten. Er is al een hele poos gezeik rondom de (verplichte) invoering van die dingen.

Hier staat wat info:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/en...jn-privacy.html

 

Check ook even Wikipedia.

 

Hoe dan ook is het vervelend zulke brieven te krijgen. Ben benieuwd wat er uit komt. Veel succes in ieder geval man!

 

(Edit: Het kwartje over Verspec is reeds gevallen... Dan nog denk ik niet dat het mag)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer een oude meter afgekeurd wordt zijn er 2 mogelijkheden;

 

1/ je laat een reguliere meter plaatsen, functioneel gelijk aan de oude maar in een nieuw jasje

 

2/ je laat een slimme meter plaatsen, maar niet geactiveerd om op afstand uit te lezen.

 

Beide meters worden gratis geinstalleerd, wel ontvang je een brief dat wanneer in de toekomst de slimme meter verplicht wordt dat deze meter dan op jouw kosten zal worden geinstalleerd (deze verplichting zal nog lang op zich laten wachten)

 

Met bovenstaand ben ik onlangs zelf geconfronteerd, ik heb dus een reguliere meter laten plaatsen en de slimme afgewezen op basis van het waarborgen van mijn privacy. Ze zullen wel wat druk opvoeren maar houdt de rug recht.

 

Wel even voor alle duidelijkheid ! het betreft bij mij een koopwoning.

Bij huur lijkt mij het recht op de privacy gelijk, durf ik overigens niet met zekerheid te zeggen; de woningbouwver. speelt hier mee.

 

(die klanten willen een slimme meter om op basis van jouw verbruik je aanbiedingen te doen en ze hoeven geen meteropnemer meer langs te sturen hetgeen uiteindelijk een behoorlijke kosten besparing oplevert)

 

Dus jouw insteek moet zijn: Ik wil een reguliere meter en geen slimme !!

 

Overigens staat op hun website een stuk over de slimme meter en ik heb de volgende regel even eruit gehaald:

Verouderde meters worden ook vaak vervangen door de nieuwe slimme meter. Dit zegt genoeg omtrent een verplichting.

vaak is dus ; niet altijd

Tevens staat in hetzelfde stuk dat in de toekomst iedereen een slimme meter zal krijgen.

Toekomst is morgen... maar ook over 10 jaar... en zolang er geen wettelijke verplichting is zal het moeilijk voor ze worden.

 

http://www.stedin.net/Informatie_voor/Cons...imme_meter.aspx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke! Ik ga dat zeker doen...bedankt voor de nuttige info..hoop dat het op die manier losloopt en ik voorlopig gewoon nog van die oude vertrouwde draaischijf

mag gaan genieten en daardoor het zonnetje in huis :rofl zonder kopzorgen gewoon kan gaan schijnen...

 

@Al green- deden ze erg moeilijk toen je doorgaf de slimme meter te weigeren? En niks Verspec van dien gehad met hun zogenaamde "handhavingsbevoegdheden"

 

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Leon : Ik woon in een andere omgeving dus geen brief van Stedin of Verspec.

 

En ja ze deden wat moeilijk aan de telefoon maar in heb gezegd dat ik grote waarde hecht aan mijn privacy en het geen wettelijke verplichting is om een slimme meter te moeten accepteren.

Je laat een normale meter installeren en geen slimme !

 

Poot stijf houden op een correcte manier.....

 

En natuurlijk wijzen ze op de wet handhaving MAAR dit is alleen van toepassing wanneer je de afgekeurde meter helemaal niet wil laten vervangen.

Je gaat wel degelijk accoord met vervanging van je afgekeurde meter ! ( dus hier is handhaving niet van toepassing ) maar dan wel een reguliere meter waarbij jouw privacy gewaarborgd is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind het best verdacht al je aangeeft privacy te willen wat betreft je stroomgebruik

 

ojee nu zien ze hoe vaak ik een wasje draai

 

is een andere manier van zeggen, ik kweek wiet imo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, maar tegenwoordig worden we langs alle kanten benaderd en verdwijnt onze privacy(in hoeverre we die nog hebben) als sneeuw voor de zon.

 

Dus het lijkt misschien verdacht om te weigeren, maar met een slimme meter hebben ze al een halve voet binnen het huis. En daar worden mensen terecht bang voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

goedgekeurde analoge meter eisen èn meteen terug pesten: alle betaalde stroom terug eisen over de periode dat de meter afgekeurd is geweest. Keuringsrapporten en kostenspecificaties op vragen.

Dat geld ga je natuurlijk niet krijgen, maar ze zullen wel voorzichtiger met je omgaan.

 

Voor de rest sluit ik me aan anderen dat privacy is sterk onderschatten noodzaak is. Vaak wordt er gezegd dat je als je niets te verbergen hebt, je ook die privacy niet nodig hebt. Dom en Kortzichtig !!!!!!! De gegevens die over ons (iedereen) verzameld worden blijven nog heel lang bestaan en wie GARANDEERD dat er over 10 jaar geen facistisch denkende lui in de regering zullen zitten? Of een soort taliban? En dan zou iedereen wensen dat niet al die gegevens rondzwierven in dan verkeerde handen !!! Vecht voor je recht op je persoonlijke levenssfeer. Ik denk zelf dat velen die jonger zijn dan ik, nog gaan meemaken dat er goede redenen zullun komen om NU anoniem te zijn gebleven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jeice; dacht ik in begin ook..maar stel dat je niet kweekt..dan nog zou ik het weigeren.

een gedeelte van de kamerleden is zelfs tegen wettelijke invoering van de slimme meter; Privacy

en waarom houden ze de mogelijkheid open om bij een slimme meter het automatische uitlezen te kunnen blokkeren ?

 

@ GGFTAF; je hebt volkomen gelijk. Onlangs wilde ik een abonnement aanschaffen en was ik verplicht tot automatische incasso.

"niemand gaat over mijn bankrekening"..nou dan kunt u geen abonnement afsluiten meneer..

 

Langzaam gaat deze wereld op in .........

 

@ chassie; uitstekend verwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor de rest sluit ik me aan anderen dat privacy is sterk onderschatten noodzaak is. Vaak wordt er gezegd dat je als je niets te verbergen hebt, je ook die privacy niet nodig hebt. Dom en Kortzichtig !!!!!!! De gegevens die over ons (iedereen) verzameld worden blijven nog heel lang bestaan en wie GARANDEERD dat er over 10 jaar geen facistisch denkende lui in de regering zullen zitten? Of een soort taliban? En dan zou iedereen wensen dat niet al die gegevens rondzwierven in dan verkeerde handen !!! Vecht voor je recht op je persoonlijke levenssfeer. Ik denk zelf dat velen die jonger zijn dan ik, nog gaan meemaken dat er goede redenen zullun komen om NU anoniem te zijn gebleven.

 

 

 

Voel je je wel helemaal gezond verder?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik vind het best verdacht al je aangeeft privacy te willen wat betreft je stroomgebruik

 

En ik vind het verdacht als mensen die mij een aansluiting voor stroom verkopen, apparatuur in mijn huis gaan plaatsen waarmee veel meer mogelijk is dan alleen het stroomverbruik meten.

 

Meters aanbieden waarbij bepaalde zaken 'uit' staan, WTF, maak maar meters die slim zijn zodat je die meter-opname op afstand kan doen en waar de rest gewoon niet bij mogelijk is. Waarom doen ze dat niet? Hebben ze iets te verbergen ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is toch ook wel logisch. Nu kunnen ze het nog niet verplichten. Mocht het in de toekomst wel zo werken dat er op afstand uitgelezen wordt dan hoeven ze niet weer een nieuw kastje te plaatsen. Plus hoe meer mensen nu al wel op afstand laten uitlezen, hoe meer werk het hen scheelt. Men denkt kostenbesparend. Het is een bedrijf, remember?

 

Zou me drukker maken om je telefoon en internet provider dan dat men weet hoeveel energie je verbruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jeice: je onderschet de zaken ! daar schuilt het gevaar.

Tuurlijk je telefoon-internet-bankzaken etc. in de gaten houden. Maar ojee je maakt nu een foutje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

leg eens uit wat ik mis over de slimme meter er van uitgaande dat we niet kweken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Privacy, niets meer en niets minder.

 

Tevens is AH onlangs op de vingers getikt omdat ze de privacy van hun klanten niet respecteerden. Inmiddels hebben ze hun beleid moeten aanpassen (beleid op gebied van de privacy)

 

En het gaat om jouw opmerking "Zou me drukker maken om je telefoon en internet provider dan dat men weet hoeveel energie je verbruikt"

Share this post


Link to post
Share on other sites

zijn we dus weer bij mn 1e post

 

ojee ze gaan op een grote monitor in de kantine zitten kijken hoe vaak ik mn koffiezetapparaat aan zet.

 

misschien moet iedereen die post er even bij zet hoe veel hij blowt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis weer tijd voor aluhoedjes hier...

 

Slimme meter of traditionele meter maakt niks uit zolang de slimme meter maar 'dom' gehouden word.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeice ik ben bezig met een hele dikke te roken. Ik vindt het gewoon geen prettig idee dat een bedrijf zoveel info heeft wanneer ik wat doe. Gaat hun gewoon geen flikker aan. Heeft niets te maken met para denken en of dat hun rare dingen hun met de info gaan doen maar gewoon een principe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jeice: Jij ontzettend slimme jongen..ga door met dingen in het belachelijke te trekken. Slimmerd.

en sorry dat ik nu een nivootje afdaal.

 

O ja, ik blow niet ter jouwer info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...