Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
FutureOne

200x200x200 optimaal licht

Recommended Posts

Voor een nieuwe ruimte van 2x2x2 (silverbox mylar) ben ik op zoek naar de optimale lichtverdeling. Ik zat zelf te denken aan 4x 600 maar gezien de populariteit en positieve resultaten met de Gavita 1000W de laatste tijd lijkt die me toch ook wel erg interessant. Is 3x 1000W haalbaar in deze tent? Of wordt het dan 2x 1000W? Als er maximaal 2x1000W in gaat dan lijkt me dat 4x 600W beter is toch? Suggesties?

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x600 is veel te veel. 1x600 is goed voor 1,2m op 1,2m

400watt is goed voor een vierkante meter, dus 4x400 zou ideaal zijn.

Edited by smoker420

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x600watt

 

met 1000watters zal hetvast ook wel gaan maar dat is verre van optimaal.

 

@smoker420, minder smoken LOL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had ff fout gelezen dacht 2 vierkante meter maar het is 4 :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan nog.. met 4x400 kun je draaien, maar wil je er meer vanaf halen hang je 600watt/m2. nog meer kan ook maar dan moet je het kweken wel een beetje begrijpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x 600 wat kan ook op 3m2.

 

 

2x 1000 klinkt wel leuk voor deze tent, waarom niet optimaal @ amnees? belicht toch ideaal 1x2? perfect lijkt me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 x 1000watt is top .

hou er alleen rekening mee als je bv een haze neemt dat je wel moet toppen of/en buigen/knakken.

2 meter gaat wel maar houd niet over .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen haze dus de hoogte moet goed komen. Ik dacht zelf ook dat 2x 1000W wel goed zou passen in de ruimte maar 4x600W is wel wat meer Watt. Vandaar dus misschien 3x 1000W als het niet teveel wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt nog boosten naar 1150 watt met de gavita 1000watt lamp. 2300 watt vs 2400 watt.

 

maar lichtbeeld is met 4x600 wel mooier

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kunt nog boosten naar 1150 watt met de gavita 1000watt lamp. 2300 watt vs 2400 watt.

 

maar lichtbeeld is met 4x600 wel mooier

 

Met 4x600W gavita kan ik boosten naar 2640W maar wat bedoel je met mooier lichtbeeld? Beter verspreid? Maar de 1000W dringt weer dieper door...

Share this post


Link to post
Share on other sites

bijkomend voordeel 1000watters is dat veel ruimte in je tent overhoudt om bv lvs slangen te hangen .

en niet te vergeten heeft de gavita 1000watt de het meeste par licht per watt ( de efficienste op dit moment )

de gavita 600watt pro zijn niet te boosten trouwens

Share this post


Link to post
Share on other sites

amnees heeft wel gelijk: 4x600 is veel uniformer en bovendien is de afstand die je tot de lamp kan houden dan korter, waardoor je minder problemen krijgt bij een lang gewas of met warmtestraling. 4 m2 uniform verlichten met 2x1000W wordt is lastiger en vereist meer hoogte. Dan kun je nog zulke efficiente lampen gebruiken maar je verlies is dan gewoon veel hoger. De nieuwe 600W 400V EL plus lamp is ook al erg efficient: bijna 1200 umol s-1.

 

Dimmen is leuk als je klimaatproblemen hebt of verschillende typen lampen gebruikt maar als je klimaatproblemen gewoon voorkomt door een goed ontwerp hoef je niet te dimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je wel 2x 1000 aanraden bij 2,20 hoogte @ Whazzup?

 

Ik heb nu trouwens ook gewoon prima plantjes van 50 cm. Snap niet dat iedereen haze gaat neerzetten in 2 meter tentjes met een 1000 watter.

 

Zoveel gaan die 4x 600 W toch niet overlappen, 40/50 cm? ..enkel in de breedte van de lampen. Niet aan de wanden uiteraard en in de lente komen ze tekort om te overlappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

whazzap ,ik had je verhaal in een eerder topic wel begrepen hoor .

dat je een meer uniform lichtbeeld krijgt met 600 watt .

ik neem dat echter voor lief om de bovengenoemde redenen .( meer ruimte voor lvs etc, kunnen dimmen , sneller klaar met ophangen, en tegenover het stuk minder uniform lichtbeeld staat weer dat je iets meer umol per watt terug krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoop mensen zijn blijkbaar niet goed met ruimtelijk inzicht. 2x1000 watt ophangen ipv 4x600 zodat je beter met je slangen uitkomt... haha fail LOL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok duidelijk, dan ga ik voor 4x600.

 

Is het dan efficienter om de 600 pro 400v te halen of 4x een 600W digistar die dus ook op 660W kan draaien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

whazzap hoe zou je de 4 x 600 watt ophangen dan dit geval ?

dat elke lamp precies 1m2 belicht ?

ik snap heel goed dat je bij overlappend licht ( meerdere lampen ) een meer uniform lichtbeeld krijgt .

maar in een eerder topic ,vertelde je ook dat de 1000 watt de en 600 watt pro niet een vierkant belichten maar een rechthoek (grof gesteld 1000 watt 1 bij 2 m en 600 watt 0,75 x 1,50 meter )

is het zo dat het betere/univormere lichtbeeld zoveel meerwaarde heeft dat je dan maar kiest voor 600watt 1m bij 1m optehangen?

ik zou namelijk denken dat je dan beter voor 6 x 400watt zou moeten gaan. dan zou je bv 66,6cm bij 1m kunnen hangen ( een rechthoek)

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je wel minder lumens.. anders zou je eigenlijk met 250watters moeten werken, kun je het licht nog beter verdelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

of TL buizen. "op 1 of andere manier lukken mn HPS kweekjes nooit zo" :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk, perfecte uniformiteit in een ruimte van 2x2x2 kun je wel vergeten. Te laag en veels te veel wanden. Is dat heel erg? Nee, zeker niet. Kijk maar naar 90% van de mooie kweekjes die hier op het forum staan. Maar vergis je niet is de afstand die je moet houden tot een 1000W armatuur om 2 meter goed te belichten.

 

Effe snelle calculatie op basis van evenredige verdeling:

 

2 x 1000W geeft gemiddeld 1030 umol m-2 s-1 op die ruimte op 1,2m hoogte met een uniformiteit van 74% (min/max slechts 56%, dus grote verschillen tussen maximale en minimale waarde!)

4x600W geeft gemiddeld 1120 umol m-2 s-1 op die ruimte op 1,2m en een uniformiteit van 85% (min/max 78%!!)

 

Verder dan 1.2 meter hoog zou ik persoonlijk niet gaan met 1000W, dat is al echt aan de hoge kant want de pieken onder de lamp, zelfs gewoon op 100%, zijn dan zeer hoog wat een recept kan zijn voor problemen.

 

Bij de 600W is het allemaal wat aangenamer verdeeld en heb je ook veel minder last van de hitte en licht pieken.

 

Meer dan 600W zou ik zeker niet doen per meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meer dan 600W zou ik zeker niet doen per meter.

 

ik wel :lol: im loving it

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x2 is geen ruimte voor 1000watters die vereisen ruimte om klimaatproblemen zo goed mogelijk in de hand te houden.

Dat is volle-zolder materiaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...