Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Cannaz

UVC

Recommended Posts

Yo medegrowers,

 

Heb een uvc-lamp aangeschaft voor mijn recirculatie systeem.

Deze dood alle micro-organismen, dus de kwade zoals pythium of algen maar ook de goede.

Hoe kan ik dit het best gaan toepassen?

 

Zat zelf te denken om tussen de waterbeurten door(3dagen) de drain te laten circuleren in het vat met uvc aan.

Voor het vloeden de uvc uitschakelen en drain aanvullen met nieuw water en voeding met supplementen toevoegen.

Daarna na het drainen weer circuleren met uvc aan.

 

Hou ik op deze manier de positieve micro-organismen zoveel mogelijk in leven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vorige week Canna gemaild met de vraag of hun additieven 'stuk' gaan door UV-C licht.

Ik heb nog geen antwoord gekregen.

 

Welke voeding heb jij Cannaz?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij staat hij altijd aan. Alleen tijdens de eb/vloed cyclus is hij uit omdat de pomp van de lamp tevens mijn circulatie pomp is.

Deze zou dan droog lopen als mijn vat leeg is.

 

Ik heb de lamp op deze manier gebruikt bij Hypro, canna en zakzoutvoeding. Zolang je niks bio doet kan de lamp geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd. Bij mij schakelt ie met de lampen mee, omdat ie in het hok hangt en ik het controle glaasje toch wel erg geil vind dus ik weiger het af te plakken. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb dit vorige week ook aan het onderzoeken geweest. Op de achter kant van de Terra Vega, en Flores fles staat duidelijk dat UV schadelijk is.

 

Op de andere flessen staat niks van UV vermeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo Cannaz

 

Heb je ook aan Hy-ox van Advanced nutrients gedacht?

 

http://www.an-europe.com/NL/HyOx.htm

 

lHet geeft extra zuurstof aan de wortels en verdelgd ook de Bacterieën en schimmels.

 

 

 

"Hy-Ox

HyOx is een specifiek product voor steriele mediums en teelt. Specifiek geschikt voor hydrocultuur. HyOx voorziet het water van een extra dosis zuurstof, zodat de voedingsstoffen en de zuurstof beter doorstromen naar wortels, stengels, blad en bloem. De plant versnelt het metabolisme en wordt krachtiger en robuuster.

 

Gebruik HyOx niet samen met biologische of bacteriële levende supplementen. HyOx doet de werking hiervan teniet en doodt levende organismen.HyOx is een veilig en makkelijk in gebruik. Een werkelijke aanrader voor steriele, schone teeltsystemen."

 

 

 

Heb ik ook nog gebruikt toen ik Hydro kweekte.

De algen waren toen ook een stuk minder op steenwol aanwezig.

 

Greetz van Enter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das een duur woord voor waterstofperoxide......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chelaten vallen uit elkaar met zonlicht/UV licht, dus als je een mooie voeding met chelaten gebruikt maak je hem kapot en tast het de opneembaarheid van je micro-elementten aan. Met een eenvoudige voeding zonder chelaten heb je geen problemen, organisch zou ik niet gebruiken als recirculerend, dat wordt een vuil systeem. Microorganismen kunnen inderdaad gedood worden door UVC. Enzymen weet ik niet zeker maar ik kan me voorstellen dat UVC ook daar een probleem oplevert.

 

In dat geval heb je dus alleen profijt bij het vullen van je tank en moet je schoon werken. Bij kassen worden ook UVC installaties gebruikt, maar daar wordt volgens mijn informatie de drain niet rechtstreeks teruggepompt naar het voedingsvat, dat zou te veel besmettingsgevaar geven en verandert de chemische samenstelling van de voedingsoplossing.

 

Edit: Ja Racker, zo kennen we er inderdaad nog wel een paar he :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigelijk moet je met twee vaten gaan werken.

Je vloed uit je schone vat.

Dan pomp je het terug in je vuile vat.

Via de uv pomp je het dan weer naar je schone vat.

 

Zo doen wij het............ongeveer............

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja Racker, zo kennen we er inderdaad nog wel een paar he :)

 

Zo is 't maar net. Op zich niks mis mee natuurlijk....

Share this post


Link to post
Share on other sites

UV en enzymen gaat ook niet goed samen heb ik me vandaag laten vertellen door iemand die er verstand van heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar mijn idee om de uvc alle bacterieen te laten doden.

Nieuwe worden daarna weer toegevoegd in vorm van voeding met uvc uit.

 

Iedereen mee eens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hou er wel rekening mee dat het water niet troebel mag zijn en dat je chelaten dus kapot maakt, wat bijvoorbeeld de ijzer niet meer opneembaar maakt en neerslag en reacties kan veroorzaken. Ook zal een UV lamp in meer of mindere mate je water opwarmen, dat kan een nadeel zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij welke temperaturen wordt dat een nadeel dan? Op dit moment zijn bij mij in het vat de temperaturen ook redelijk hoog(24?) door het warme weer en evt de circulatiepomp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeer moeilijk te bepalen wanneer de temp, van je gietwater te hoog en je daardoor een negatief effect krijgt, want geen enkel gewas is hetzelfde.

Globale richtlijnen zeggen meestal tussen de 18 en 22 graden.

 

Het mag een feit zijn dat er minder zuurstof in het water zit naarmate de temp. stijgt.

Maar goed voor dat probleem is een oplossing.

 

De bassins worden ook warm in de zomer bij erg warm weer en ik ken niemand die daar wat aan doet........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou altijd 22 graden aan als ideaal.

 

Ga het op de eerder genoemde manier proberen.

Heb een keer een stuk gelezen over een bloemen kweker die ook recirculeerde op steenwol met uvc tegen pythium.

Ben benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nieuwe worden daarna weer toegevoegd in vorm van voeding met uvc uit.

 

Volgens mij zitten er geen bacterien in je voeding......

Share this post


Link to post
Share on other sites

In veel additieven zitten wel bacterien in de voeding.

Mineraal uiteraaard niet maar er zijn zat organische middelen die worden toegevoegd waar het wel in zit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er dan wel bacterien in je voeding zitten, zitten ze ook in je substraat.

Door het water te ontsmetten blijven ze in je substraat gewoon leven.

Veel effect zal het dus niet hebben, geldt trouwens ook voor schimmels.

Zowel de goede als de slechte.

 

@Cannaz

Ik denk dat het niet zo veel zin heeft om je water te ontsmetten.

Doordat je vloed komen alle bakken door het water met elkaar in contact.

Mocht je dan een schimmel of bacterie hebben dan zit die gelijk overal.

Om dan alleen het water te ontsmetten heeft geen zin denk ik.

De bron zit dan in het medium.

 

Racker gebruikt bv peroxide, dat komt in je medium

En het heeft daar dan ook een bestrijdend effect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik zelf ook peroxide, wat is de beste manier om deze te combineren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik trek hier wel een conclusie uit....

 

Mensen die peroxide en uvc licht gebruiken maken chelaten en enzymen kapot....

 

Mensen die peroxide en uvc licht gebruiken draaien goede oogsten.

 

Mensen die peroxide en uvc licht gebruiken houden hun ec en ph waardes in het oog.

 

 

 

Dus?

 

 

 

 

 

 

 

(ps: ik gebruik geen toevoegingen/chelaten of enzymen :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus mensen die peroxide en uvc licht gebruikten werkten niet met een voeding met chelaten? ( zie dat je al ge edit hebt : )

 

 

 

Is enkel waterstof peroxide aan te bevelen/ af te raden met Gold Label voeding, wanneer je je vloedwater hergebruikt of geldt de waarschuwing alleen voor uvc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze dat al doen, dan zijn die chelaten dus al kapot. Ik geef geen waarschuwing, ik trek een conclusie.

 

Wel hydro dan he...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hydro ja

 

Whazzup had het volgens mij alleen over UVC & chelaten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

a. UVC bouwt chelaten af in de meststof

 

Vandaar dat je dus met een kleiner reservoir wil gaan werken, met minder water en voeding, zodat je dagelijks kan zien hoeveel water er verbruikt is en hoeveel voeding er verbruikt is. Vervolgens vul je dat weer aan et voila. Tis nl niet zo dat UVC even in 1 keer al je chelaten onbruikbaar maakt ofzo, daar is tijd voor nodig en die tijd gunnen we het systeem gewoonweg niet.

 

Vervolgens is op deze manier werken ook 'volgens het boekje' als je recirculerend werkt, want de bedoeling is dus dat je het daadwerkelijke verbruik gaat monitoren aan de hand van je reservoir en daarop gaat sturen ipv een week voeding te maken en een beetje op de wortels te plempen en dan eens te kijken wat het gedaan heeft.

 

b. 1 reservoir en dat filter je

 

D'r is geen enkele logica te bedenken waarom je eerst je 'vuile' water terug laat lopen in een tweede reservoir en dat water vervolgens 'zuivert' en dumpt in je voedingsres waar dus geen filter zit en de ziektes weelderig kunnen tieren. De wens is om je voedingsreservoir algen- en ziektevrij te houden, niet om een water partij aan te leggen.

 

c. 'ontsmetten' met peroxide

 

Ik draai iedere week de kogelkraan om, pomp m'n res leeg, veeg 'em schoon, vul de boel weer, zuur het af en DAN draai ik 1 dag met peroxide, een dripcleaner voor m'n sprayers en een heel klein beetje basis voeding (dus geen additieven die niet tegen peroxide kunnen). Gewoon een keertje 'spoelen' ahw. Qua peroxide hou ik 0,1% aan (bij problemen 1%, dus 1 liter 40% h2o2 op 40 liter water) en qua EC zit ik dan ergens op 0.7 ofzo.

 

Draai je echt met toegevoegde bacterien en funghis in je medium dan moet je gewoon NOOIT peroxide erop gooien, want het remt ze nogal als het ze niet doodmaakt. 'tis gewoon een keuze. Ik gebruik het puur om m'n systeem 'schoon' te houden en je ziet dat de dames ook een iets hoger voedingsverbruik hebben als je het gebruikt met het oog op het extra zuurstofje.

 

Peroxide breekt overigens wel af, dus na die 24 uur is het wel 'verbruikt'. Da's niet helemaal zwart/wit, want het is afhankelijk van de dosering, de hoeveelheid water in je res en het hoeveel water er verbruikt is en dus weer toegevoegd dient te worden, dus neem het niet aan als een alomvattende waarheid!

 

d. zonder uvc kan het ook

 

Je res goed afdekken is ongeveer 90% van het werk. De rest is gewoon omdat het kan, je er geld voor hebt en je graag de boel naar een 'hoger nivo' wenst te tillen voor jezelf (neem ik aan). Ik zou me er dus vooral niet op blind staren.

 

hope that helps!

 

ah, spuit 11.. ik zie dat Racker het een stuk korter samenvat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...