Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Hoge start ec en laag eindigen

Recommended Posts

Iedereen start bijna altijd met een lage ec en eindigt met een hogere. Waarom eigenlijk? Als we het nu eens omdraaien? 5 redenen waarom dat beter zou kunnen zijn:

 

1)Een stekje heeft weinig blad en verdampt relatief weinig. Een kleine plant neemt dus weinig vocht op uit het medium maar heeft wel de bouwstenen nodig. (oa zouten) ec hoog

 

2)Een grote volwassen plant heeft veel blad en verdampt dus relatief veel meer. Er wordt dus veel vocht uit het medium opgenomen. In verhouding gaan hier dus veel meer zouten "mee omhoog" De ec kan dus veel lager om de dezelfde bouwstenen mee te voeren. ec lager

 

3)Een plant aan het einde van de bloei heeft veel minder voeding nodig dan een plant midden in de groei/bloei, dus nog een reden om te zakken met de ec. ec nog lager.

 

4)Sommige mensen schijnen voeding te kunnen proeven in het eindproduct (geen idee, ik rook niet)

 

5)Bij het hergebruiken van je medium spoel je je rot om weer aan je startwaardes te komen.

 

Beat me.

 

ps, ik verzin dit niet allemaal zelf

Share this post


Link to post
Share on other sites

enige nadeel van een ''hoog'' ec bij het starten is een slechtere/langzamere wortel ontwikkeling...

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom?

 

Als je medium genoeg water bevat mag dat eigenlijk niets uitmaken. De ec stijgt nl door verdamping nog meer omdat water verdwijnt en zout achter blijft. Geef je op tijd opnieuw water dan gebeurt dat niet.

 

Wat wel nadelig kan zijn, is dat de zouten aan het water trekken waardoor het voor de wortels lastiger is om het water op te nemen.

 

Of de ontwikkeling daardoor afneemt is dan nog maar de vraag....

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wortelaanmaak zal zeker minder zijn omdat de plant al meteen voldoende tot zijn beschikking heeft.Daarnaast kan een hoog fosforgehalte,wat je krijgt bij hoge ec start omdat het snel opstapelt,je bodemleven kapotmaken wat ook weer de wortelaanmaak belemmert.

 

Ik zou gewoon laag starten en wortels lekker laten zoeken en dan met flinke stappen opvoeren.Dat je naar einde van de bloei kan afbouwen ben ik helemaal met je eens.Vooral op aarde is er nog genoeg aanwezig.

 

Je plant heeft de gehele cyclus bouwstoffen nodig.Op het ene moment meer van het ene,op het andere moment iets meer van het andere.

 

En dat je het terugproeft kan ik beamen.Als ik mooi gekweekte wiet rook doet me keel niet pijn namelijk.Zijn er van die pk bommen gebruikt aan het eind en de ssh er bij 9weken afgehaald dan proef ik het.

 

Tis alsof je een bierverslaafde alcohol vrij voorschoteld,dat proeft ie ook.Zo haalt een echte blower de mooie schone spullen er met zijn ogen dicht tussenuit(letterlijk met zijn ogen dicht)

 

Maar ik zie het graag in een test,je ideeen racker.Dommer kunnen we er nie op worden toch.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites
De wortelaanmaak zal zeker minder zijn omdat de plant al meteen voldoende tot zijn beschikking heeft.Daarnaast kan een hoog fosforgehalte,wat je krijgt bij hoge ec start omdat het snel opstapelt,je bodemleven kapotmaken wat ook weer de wortelaanmaak belemmert.

 

Dit vat ik niet helemaal.

Wij geven bij de start altijd extra fosfaat.

Fosfaat bevordert nl de beworteling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in nieuwe grond zit namelijk al de nodige EC je kan proberen deze ec vast te houden tot het moment dat ze gaan vragen en dan natuurlijk opschroeven.

 

Misschien is het leuk om je af te vragen wat is de maximale EC bij nieuwe stekken of zaalingen.

 

Een leuk voorbeeld vind ik ook de natuur neem nou bepaalde soorten vogels die bepaalde zaden eten en deze onbeschadigd uitschijten, het zaadje komt weer op de grond in wat je eigenlijk kan noemen pure mest, waarvan ik mag aannemen dat de ec hoger is dan normaa maar toch heeft het zaadje het nodig om uit te komen en er komt een gezond gewas uit het zaadje. Nou is het wel zo dat het om andere plantensoorten gaat maar toch vind ik dit erg interssant.

 

Dus dit topic om te starten met een hoge(re) EC lijkt me erg interessant. Je kunt het proberen met enkele plantjes een hoge EC te geven en de rest zoals je nomaal ook doet en kijken wat het verschil is.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef bij zaailingen ook vrijwel altijd ph- bloei (fosfor) mee.

Zaailingen hebben in het eerste stadium het meeste fosfor nodig.

(ik had hier al een keer een link van gegeven)

Paarse verkleuring van de nerven in de stam/stengel duidt vaak op een fosfor-tekort. Dit komt door een tekort in de voeding, of een te lage ph. Als je met schimmels kweekt, zorgen die er voor dat de pH rond de wortels op de goede waarde komt.

Een fosfor tekort geeft ook een verminderde voedingstransport.

 

Ik vind zelf een hoge ec in het begin ook niet verkeerd.

Zoals hierboven ook is gezegd, komen zaden vaak in vrij rijke grond terecht.

Veel water, en voedingsstoffen. Ik heb zelfs een ec van 2,6 in een dwc gehad, en niets gemerkt van een overschot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bedoel ik Twin.

Hoezo geef je teveel bij een hogere EC?

Het gaat om de verhoudingen, die veranderen volgens mij niet door een hogere EC.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan met het regelen van je PH ook sturen welke bouwstenen extra voorhanden zijn om op te nemen.

in de groei hou ik altijd 5.2-5.5 aan en later 5.7-6.0 Bij 5.2 zitten meer elementen die je bij groei nodig hebt zoals N. K neemt de plant beter op bij 6.0 (zie het schema van BAC met ideale PH per element).

 

Een neef van me die chrysanten kweekt in Afrika vroeg me ook eens waarom we laag beginnen en hoog eindigen. Zij beginnen laag en voeren snel op en daarna bouwen ze af.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1)Een stekje heeft weinig blad en verdampt relatief weinig. Een kleine plant neemt dus weinig vocht op uit het medium maar heeft wel de bouwstenen nodig. (oa zouten) ec hoog

 

De bouwstenen haalt zij ook wel uit een lagere ec. De ec moet juist iets lager omdat de zouten anders te veel ophopen in je medium.

 

2)Een grote volwassen plant heeft veel blad en verdampt dus relatief veel meer. Er wordt dus veel vocht uit het medium opgenomen. In verhouding gaan hier dus veel meer zouten "mee omhoog" De ec kan dus veel lager om de dezelfde bouwstenen mee te voeren. ec lager

 

Ec blijven meten. Net wat de plant verbruikt en dus nodig heeft. Met een lagere ec dwing je de plant volgens mij wel om "harder"te gaan.

 

3)Een plant aan het einde van de bloei heeft veel minder voeding nodig dan een plant midden in de groei/bloei, dus nog een reden om te zakken met de ec. ec nog lager.

 

Mee eens.

 

4)Sommige mensen schijnen voeding te kunnen proeven in het eindproduct (geen idee, ik rook niet)

 

Geen idee, rook ook niet meer.

 

5)Bij het hergebruiken van je medium spoel je je rot om weer aan je startwaardes te komen.

 

Geen last van. 1x goed spoelen en de waardes zijn goed.

Beat me.

 

ps, ik verzin dit niet allemaal zelf

 

Lijkt me logisch om met een lagere ec te starten omdat de plant minder nodig heeft. De bouwstenen haalt ze echt wel uit die lagere ec. Als de bloei begint tot 3 weken voor de oogst ec op zijn hoogst (rond 1.8-1.9 zonder CO²) daarna afbouwen in 2 weken naar 1.3. Laatste week alleen kraanwater met juiste ph. That's my way :rofl .

(p.s. ben nog een kutkwekert, haha) :wacko:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel simpel, bij een hoge ec kunnen planter moeilijker water opnemen dit heeft te maken met osmose

te hoog ec aan het begin dan krijg je ook kleinere bladeren dus word de groei geremd

en hoge ec aan het einde dan word er meer droge stof geproduceerd

 

klinkt tog logische je meet tenslotte de zouten in je medium als je een plant met ze wortels in een bak met zot zou zetten trekt dat dat al het water uit de plant :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zei dus in de openingstekst: Een hoge ec, niet een te hoge ec......

 

Het punt is om van hoog naar laag te gaan, niet van te hoog naar te laag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heel simpel, bij een hoge ec kunnen planter moeilijker water opnemen dit heeft te maken met osmose

te hoog ec aan het begin dan krijg je ook kleinere bladeren dus word de groei geremd

en hoge ec aan het einde dan word er meer droge stof geproduceerd

 

Hoge EC kan de groei idd wat remmen, ideaal toch, geen hormonen meer nodig.

 

Wij zien juist dat met een hogere EC de bladeren dikker en grover worden.

 

Als je denkt dat er door een hogere EC aan het einde meer droge stof gemaakt wordt, heb je het volgens mij mis.

Droge stof aanmaak wordt hoger door licht, niet door voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef eens waardes,want we praten over hoog en laag maar dat is voor iedereen wat anders.

 

@No-know

 

Als je ec hoger is heb je meer toegevoegd dus hogere concentratie.Als de wortels zeggen we hebben genoeg vinden ze het welletjes en gaan ze met de beentjes omhoog genieten.Laat ze werken voor hun centen is mijn idee.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

@twinDaddy

 

Wat de wortels doen wordt niet bepaald door de wortels.

Het is een groot misverstand om dat te denken.

Wat ze doen wordt boven de grond bepaald.

Als er boven de grond veel straling is wordt er veel energie aangemaakt.

Die energie wordt gebruikt voor groei (aanmaak van nieuwe cellen).

Omdat er nog maar weinig blad is zal de verdamping laag zijn terwijl er veel cellen worden gemaakt.

De concentratie van bouwstenen zal dus hoog moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou ook wel van een iets hogere ec, met voldoende bouwstoffen om optimaal te kunnen groeien in de beginfase.

En met een goed bodemleven wordt de opneembaarheid en pH ook wel goed geregeld.

Ik kijk ook liever naar de goede verhouding van de voedingsstoffen, dan de totale ec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke discussie. :rofl

Er is maar 1 manier om hier achter te komen.

Dat wordt een test Racker. :wacko:

Volgens mij heeft een plant meer voeding nodig als hij groter is.

Een baby eet ook minder als een volwassene omdat er minder wordt omgezet.

Al hebben we met de GoldLabel voeding een aflopend schema met als piek week 3.

Dus gedeeltelijk kan ik me er wel in vinden.

Naar mijn idee heeft de plant niet de hoge ec op het einde nodig maar op het moment dat de plant het meeste aan het bouwen is.

gallery_11156_13451_56594.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Effect van de EC

De EC is een maatstaf voor de totale concentratie zouten in de voedingsoplossing. De EC is dan ook een mix van essentiële (bijv. NO3-, Fe3+) en niet-essentiële (bijv. Na+, Cl-, SO42-) elementen die nodig zijn voor de plantgroei. EC wordt meestal uitgedrukt in milliSiemens per lineaire centimeter (mS/cm) of microSiemens per lineaire cm (µS/cm), waarbij 1 mS = 1000 µS. Hoe hoger de totale zoutconcentratie, hoe hoger de EC.

 

Daarnaast is de EC sterk gerelateerd aan de temperatuur. Omdat niet-essentiële elementen (ballaststoffen) niet door de plant worden opgenomen, verzamelen ze zich in de loop der tijd in het wortelmilieu, waardoor de EC stijgt. Daarom is het belangrijk regelmatig de voedingsoplossing te laten analyseren om de samenstelling te bepalen.

De EC kan dagelijks worden gebruikt om de ontwikkeling van de plant te volgen en te beïnvloeden, al naar gelang de weersomstandigheden. Bij weinig licht kan bijvoorbeeld gewerkt worden met een hogere EC in het wortelmilieu om de plant in een generatieve richting te sturen. Bij veel licht (>1500 J/cm2) kan een lagere EC worden gebruikt om de gewasontwikkeling in een vegetatievere richting te sturen. De EC kan ook van invloed zijn op opbrengst en vruchtkwaliteit; doorgaans verlaagt de productie bij een hogere EC en verbetert de kwaliteit. De juiste balans betekent dus maximaal economisch resultaat voor het bedrijf.

 

De doorgevoerde aanpassingen van de EC in het substraat mogen niet te groot zijn (<1,0 per etmaal), en daarom dient de EC dagelijks gemeten te worden. Door de resultaten uit te zetten in een grafiek kunnen de ontwikkelingen worden gevolgd en kunt u op tijd reageren door de druppel-EC en irrigatiestrategie op basis van die informatie aan te passen. Voor het controleren van het verloop van de EC over het etmaal ten opzichte van het WG en de lichtniveaus, zijn de grafieken van de Grodan WGM continue op de klimaatcomputer (figuur 4) een uitstekend hulpmiddel. Met behulp van deze eenvoudige grafiek kunt u inzoomen om in detail weer te geven hoe de EC reageert over een periode van 24 uur, 2 tot 3 dagen, of uitzoomen om de EC-ontwikkeling weer te geven over een periode van 4 tot 7 dagen.

Om een indruk te krijgen van het gemiddelde WG en EC in de mat en bijbehorende standaard deviatie per kraanvak kan met nuttig gebruik maken van de Grodan WGM-control.

In de praktijk wordt de EC van de voedingsoplossing meestal toegepast tussen 2,5 en 3,5. De doelstellingswaarden in het wortelmilieu moeten 1,0 tot 2,0 mS/cm hoger zijn. Grotere afwijking van de doelstelling is normaal gesproken een indicatie dat de irrigatiestrategie moet worden aangepast (Grodan 6-fasenadvies).

 

 

Figuur 4: Grafiek gegenereerd op de klimaatcomputer aan de hand van de gegevens van de WGM, toont stabiliteit van EC ten opzichte van het WG en de straling (Wm2).

 

Tips voor nauwkeurige EC-meting:

De EC-meter regelmatig kalibreren met behulp van standaardoplossingen

Altijd voedingsmonsters nemen in een schone maatbeker die bij voorkeur voorgespoeld is met een beetje van het voedingswater.

De maatbeker altijd na gebruik reinigen door hem te spoelen met gedemineraliseerd water.

Draagbare meters op een droge, koele plaats bewaren en niet in de kas achterlaten.

 

Hier volgt een aantal tips voor het geval de EC van het wortelmilieu aangepast dient te worden.

 

Een hoge EC van het wortelmilieu (>5,5 mS/cm)

Stimuleert een generatieve plantontwikkeling.

Ontwikkelt planten met een hoger DM% en minder kans op ziekte.

Hogere Brix-waarden stimuleren een betere vruchtkwaliteit.

Creëert in combinatie met hoge transpiratie door het gewas een grotere kans op een verstoorde vruchtkwaliteit zoals neusrot.

 

Acties voor het corrigeren van een te hoog EC:

Na+, Cl-- en SO42--meststof verminderen of uit de druppeloplossing verwijderen.

Druppel-EC met maximaal 0,5 mS/cm verlagen en/of een EC-instelling voor een lage lichtintensiteit gebruiken in de irrigatiestrategie.

In de irrigatiestrategie op tijd drain realiseren en in de loop van de dag de juiste ml/J toedienen.

 

Een lage EC van het wortelmilieu (<2,5 mS/cm)

Stimuleert een vegetatieve plantontwikkeling

Ontwikkelt planten met een laag DM% en een verhoogde kans op zachte groei en ziekte.

Meer kans op een tekort van sporenelementen

Lagere Brix-waarden stimuleren een mindere vruchtkwaliteit.

 

Acties voor het corrigeren van een te laag EC:

Cl-- en SO42--meststof in het voedingsmengsel toevoegen of verhogen.

Tijdelijk druppel-EC met maximaal 0,5mS/cm verhogen.

Op donkere dagen beperkt druppelen en erop letten dat de maximale rusttijd niet te kort is.

Verdamping van het gewas stimuleren

Bron

 

Kan me daar persoonlijk heel goed in vinden. Kijk maar eens naar het verschil tussen planten op special mix of special mix light...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Naar mijn idee heeft de plant niet de hoge ec op het einde nodig maar op het moment dat de plant het meeste aan het bouwen is.

Juist. Maar volgens mij kan je in de groei wel de ec wat hoger nemen, in de groei doen ze volgens mij niet zo moeilijk over de ec.

Ik heb nog nooit verbrande punten gezien in de groei, alleen in de bloei met teveel pk.

Zolang je maar goed afbouwt in de juiste verhouding.

 

Veel telers waarderen de grond ook op met veel stikstof en fosfor, voor het zaaien.

Die gaat dan met de groei mee omlaag, omdat er geen volledige voeding uit de lucht regent. (of uit de sprinkler komt)

 

(volgens mij heeft standaard potgrond om die reden ook vaak meer NP dan K.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de praktijk wordt de EC van de voedingsoplossing meestal toegepast tussen 2,5 en 3,5. De doelstellingswaarden in het wortelmilieu moeten 1,0 tot 2,0 mS/cm hoger zijn.

 

Een hoge EC van het wortelmilieu (>5,5 mS/cm)

 

Een lage EC van het wortelmilieu (<2,5 mS/cm)

 

Kijk dat bedoel ik.

Is toch een stuk hoger dan wat met over het algemeen gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de praktijk wordt de EC van de voedingsoplossing meestal toegepast tussen 2,5 en 3,5. De doelstellingswaarden in het wortelmilieu moeten 1,0 tot 2,0 mS/cm hoger zijn.

 

Een hoge EC van het wortelmilieu (>5,5 mS/cm)

 

Een lage EC van het wortelmilieu (<2,5 mS/cm)

 

Kijk dat bedoel ik.

Is toch een stuk hoger dan wat met over het algemeen gebruikt.

dat is inderdaad een stuk hoger dan wij gebruiken, maar dit gaat wel over het telen in slabs en over commerciële kas tomatengewassen. Deel dat maar door twee en je hebt wat zo'n beetje normaal gegeven word. Dan is lager dan 1,25 inderdaad laag. In een beperkt medium is de ec over het algemeen ook een stuk hoger. De wortelmilieu doelstellingen liggen hoger dan die van de voedingsoplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Know-know

 

Je spreekt jezelf wel tegen eerst zeg je dat wat er boven gebeurd eerst zeg je :"Wat de wortels doen wordt niet bepaald door de wortels.

Het is een groot misverstand om dat te denken."

daarna zeg je dat je met een hoog ec dikker en grover blad krijgt:s welke van de 2 is het nou :s

denk je ook niet dat de hoogte van de ec te maken heeft met de waterhuishouding van de plant?

formule voor fotosynthese is volgens mij nog steeds: 12H2O + 6CO2 + licht → C6H12O6 (glucose) + 6O2 + 6H2O

 

dus met andere worden hoe minder H2O een plant kan opnemen hoe minder fotosynthese of is dit niet waar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...