Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Datacode

Spoelen

Recommended Posts

Hallo iedereen. Ik heb een vraag. De laaste twee weken ga ik mijn planten spoelen. Nu heb ik al aardig wat gelezen op internet alleen ik raak hier in de war van. Wat houd spoelen precies in de laatste twee weken? Nu lees ik dat je de laatste twee weken 3X de potgroote moet nemen Dus op 11 liter potten 33 liter water gebruiken om te spoelen. Zodat alle zouten uit de grond worden gespoeld andere zeggen weer alleen schoon water geven????? :spliff: Welke is nou juist. Ik kweek niet met Bio voeding en kwekers zeggen dan dat spoelen noodzakelijk is. Wie kan me helpen bij voorbaat bedankt ;)

 

Gr Datacode

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Green_poison

 

Mijn growshop zij dit ook alleen nu ik deze dingen op het web lees weet ik het toch niet zeker....

 

Gr Datacode

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey datacode

 

ik deed het op aarde zo:

gwn week voorgroei en dan de bloei 8 weken voeding en laatste week gaf ik gwn water mee.

dan voor de volgende ronde gooide ik alle aarde op een bult en dan lampen ff aanhouden kon de aarde mooi ff wat drogen anders krijg je vieze handen :spliff:

maar dan deed ik er kalk over heen oude wortels der uit en dan goed doorelkaar gooien (kalk en aarde) alle aarde weer terug in de potten en dan gooide ik er een goedje overheen dat een schimmel was en dan de stekjes er weer in dan gwn water mee geven met alleen de juiste ph en beetje wortel stimulator.

dit ging bij mij altijd goed en dit was ook op advies van de growshop.

 

groetjess dretjuhh

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dretjuhhh Dan geef ik de laatste twee weken gewoon water mee. En niet je hele pot doorspoelen met 33 liter water ;) :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat je planten het fijn vinden als ze in 1keer 33 liter water krijgen. Dan verzuipen je planten in de laatste week helemaal, daar zal het wel niet beter van worden.

De laatste 2 week gewoon kraanwater geven lijkt mij beter.

 

Gr. Kierewiet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo iedereen. Ik heb een vraag. De laaste twee weken ga ik mijn planten spoelen. Nu heb ik al aardig wat gelezen op internet alleen ik raak hier in de war van. Wat houd spoelen precies in de laatste twee weken? Nu lees ik dat je de laatste twee weken 3X de potgroote moet nemen Dus op 11 liter potten 33 liter water gebruiken om te spoelen. Zodat alle zouten uit de grond worden gespoeld andere zeggen weer alleen schoon water geven????? :spliff: Welke is nou juist. Ik kweek niet met Bio voeding en kwekers zeggen dan dat spoelen noodzakelijk is. Wie kan me helpen bij voorbaat bedankt :D

 

Gr Datacode

 

 

die 33 liter is per plant verdeelt over 2 weken? Dus 33 liter gedeeld door 14dagen = 2,4 Liter per dag - per plant! en dat dan 2 weken lang ;)

 

dat is f*cking veel!!!

 

1na laatste week alleen water, maar niet te veel! en laatste week kun je wel 2,4 liter per plant doen, let wel op Lv i.v.m. top rot.

 

suc6

 

GR Lon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je ontdekte lopen termen door elkaar :spliff:

 

Je hebt 2 soorten "spoelen"

 

1. Overvoeding/ problemen met je grond/medium

hierbij spoel je je medium overvloedig door met (ph afgesteld) water 3x hoeveelheid van je medium maar echt in uiterst noodgeval

 

2. Spoelen om de smaak van voeding uit eindprodukt te krijgen

Hierbij geef je ongeveer de 10 laatste dagen van de cyclus alleen maar water

De plant gaat hierdoor alle voeding uit medium en wat er in haar systeem nog zit opnemen en omzetten in lekkers voor jouw (ff kort door de bocht hier)

Vergelende bladeren als je alleen nog maar water geeft is mooi voorbeeld hiervan.

 

Alleen water geven is waar jij op doelt en dat is de normale hoeveelheid ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

3; spoelen zodat je je medium weer opnieuw kan gaan gebruiken. In bloeivoeding zit veel p&k. Bij een volgende ronde wil je veel N.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

Dankje! ik hou het idd gewoon bij water. gewoon de normale hoeveelheid die ik altijd geef de laatste twee weken :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal ik ben helemaal nieuw in dit wereldje en zou graag zelf ook willen beginnen. Misschien klinkt dit gek maar wat is dan beter kraanwater of gedestilleerd water om te spoelen :$ want dan zouden ze dus echt op de allerlaatste beetje voeding wat nog in de grond zit moeten teren of toch beter kraanwater

 

dus dan nu de vraag gedestilleerd of kraan water wat raden jullie aan?

Edited by mrsunny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen. Smaak voeding etc etc....

 

Bullshit.

 

Je planten hebben in het laatste stadium geen behoefte aan voeding.

Ze willen alleen verdampen.. Ok minder licht is dan beter...

 

Spoelen dor je alleen op hydro om je medium te hergebruiken.

Of eventuele aardemengsels...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proef toch duidelijk verschil wanneer een wietje niet gespoeld is.

Lekker pk 13/14 smaakje bijvoorbeeld... kan zo aanwezig zijn dat je de rest niet meer proeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:huh:

 

Als je dat gelooft. Vooral blijven doen.

Voedingstransport vindt niet plaats in je toppen

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus een plant die tot het laatste uur pk's heeft gekregen smaakt het zelfde dan een plant die de laatste 2 weken water krijgt?

blowen jullie wel eens? :huh:

 

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je proeft de bullshit :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:huh:

 

Als je dat gelooft. Vooral blijven doen.

Voedingstransport vindt niet plaats in je toppen

 

 

 

dus voeding geven verandert de smaak van de wiet totaal niet?? voeding zorgt dus in jouw ogen alleen voor grotere toppen?? het lijkt mij dat voeding wel degelijk de smaak verandert van wiet...

ik denk dat spoelen wel helpt...maar niet veel, leuke test toch 2 de zelfde soortjes wiet en één wel spoelen en één niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je proeft de bullshit ;)

 

;) :) :o ;) B) Deze had ik nog niet gelezen :P :P :D ;) :P

Jij ken ook lekker uit de hoek komen tim :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik denk dat spoelen wel helpt...maar niet veel, leuke test toch 2 de zelfde soortjes wiet en één wel spoelen en één niet...

Hier praat men elkaar liever na dan het doen van een simpele test.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tja als je puur commercieel kweekt dan haal je daar natuurlijk je neus voor op. ;)

 

Hey kerel trek het je niet al teveel aan joh.... of je nou commercieel kweekt of niet!

Ik doe namelijk ook spoelen puur omdat ik idd ook geloof dat je die t!@#ringzooi in je wiet blijft zitten...

Maar als je dat een probleem vind dan moet je gewoon lekker bio kweken!

Die growshop waar ik mijn medium haalt zei ook al dat ik beter bio moet gaan kweken omdat ik met een longprobleem zit dus ja......

Al met al vond ik zijn reactie nogal grof uit de hoek komen (op een leuke manier)

Maar als jij denkt dat ik hier mijn neus voor ophaal ??? :o

Ik haal mijn neus alleen op in mijn eigen tentje waar nu een heerlijke SP aan het aandikken is mmmm :) ;)

 

 

Cw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, voor ales nou gelijk bullshit te noemen...

 

Even afgezien van die eeuwige discussie of je voeding proeft: Spoelen van je substraat heeft wel degelijk een functie als je mineraal voedt, en dat is om de restzouten die zich ophopen in je medium te flushen. Als de plant het aankan (en dan bedoel ik dus niet een plantje van 20 cm op 40 liter substraat) kun je in de bloeiperiode zelfs een aantal keren spoelen. Dat kan niet alleen met een hydrosubstraat (als je met veel drain werkt is het helemaal niet zo nodig) maar ook met een turfsubstraat. Je plant staat dan welliswaar een dagje aardig nat maar dat is de dag daarna al weer bijgetrokken. Een goed turf substraat wordt zeker niet te nat. Bijspoelen kun je ook enzymen gebruiken.

 

Bij organisch voeden is spoelen eigenlijk niet aanbevolen.

 

Aan het einde van je cyclus wil je je medium schoon hebben als je het hergebruikt, zonder te veel restzouten / voedingsstoffen. Een keer spoelen met enzymen en minder of geen voeding geven de laatste week of weken is dan handig. Er blijft echt wel voldoende over in je medium om ze de laatste week of weken door te laten komen.

 

Organische voeding blijft nog weken actief nadat je het hebt toegevoegd. Daar moet je met je voeding altijd op langere termijn denken. Vandaar dat je organische voeding ook meestal niet dagelijks hoeft mee te geven en je dat de laatste week of twee weken niet meer hoeft te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ criticalwidow: door de toon van mijn reaktie op de opmerking van tim, dus niet op die van jou, wilde ik juist aangeven dat het ook anders kan, ook al doe je het commercieel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wat youtube filmkes gezien over flushen en die mannen zeggen dat het de smaak verbeterd. Klopt dit?

Het waren natuurlijk wel amerikanen in die filmkes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...