Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Onimusha

Ice-o-lator

Recommended Posts

De Ice-o-lator is een simpele, pure water en ijs extractie methode. Door gebruik van twee zeven is de verkregen kristalmassa erg puur. Afval en stof blijven uiteindelijk in het water achter. De kern van het proces is een temperatuur van net boven het vriespunt.

 

De opbrengst hangt natuurlijk af van wat je er in stopt. Gebruik het liefst klein blad, knipafval. De grote bladeren hebben weinig kristallen, en zijn niet echt de moeite waard. Zorg dat er niet te veel takjes in zitten, die beschadigen de zeef, of blokkeren de mixer. Als je topjes gebruikt, trek ze dan uit elkaar, zodat de kristallen aan de oppervlakte komen.

 

NODIG (naast ICE-O-LATOR set):

 

1x 20 tot 25 liter emmer met goedsluitend deksel

1 keukenmixer

keukenpapier

2 tot 5 kilo ijsblokjes

 

ice1.JPG

 

*1 Doe de zakken in de emmer, eerst de fijn, dan de grove en vul dan deze met zo koud mogelijk water, tot +/- 15 cm onder de rand en zorg dat er geen lucht meer tussen de twee zakken en de emmerwand zit. De zakken moeten recht naar beneden hangen, zodat er optimale ruimte ontstaat. Vouwt de rand om de emmer en trek het koord vast. Vries je blad materiaal van tevoren even goed in.

 

ice2.JPG

 

*2 Stop het plantenmateriaal (max. 300 gram, beste resultaten bij( 200 gram) in de ICE-O-LATOR. Begin eerst met een laagje ijs, vervolgens een laag bladmateriaal, dan weer ijs, enz. Let op: als de zak te vol is, krijg je geen optimale opbrengst. De kristallen moeten nog tussen het materiaal door naar beneden kunnen vallen. Eindig met een laag ijs, zodat de bladeren onder water blijven.

 

ice3.JPG

 

*3 Vul het water bij tot 5 cm onder de rand en laat de massa een kwartiertje inweken. De bladeren moeten goed koud en nat worden, de ideale temperatuur ligt tussen de 3 en 5 graden.

 

ice4.JPG

 

Boor twee gaatjes in de deksel. Steek de mixerstaven via de onderkant door de deksel in de mixer. (Op deze manier wordt de mixer op zijn plaats gehouden bij het draaien).

 

ice5.JPG

 

Duw na het inweken het ijs onder de bladmassa, doe de deksel met mixer erop en zet de mixer aan op de laagste stand. Laat de mixer +/- 15 min. Draaien, stop dan en open de deksel. Duw bladeren die tegen de kant blijven hangen naar het midden toe. Laat de ICE-O-LATOR 5 min. Staan zodat de kristallen rustig naar beneden kunnen zakken.

 

ice6.JPG

 

Zet de mixer weer aan. Herhaal dit proces tot alle bladeren gezonken zijn, dwz. Niet meer naar het wateroppervlak komen. Meestal is een keer of vier genoeg. (in totaal 1,5 uur).

 

ice7.JPG

 

*4 Als het klaar is, haal de grove zeef uit de emmer, en laat het water eruit lopen. Houdt hem van boven losjes vast en duw de zak met de andere hand weer onder water. Spoel de zak zo een paar keer goed door. Zorg dat er geen blad in de fijne zeef valt, dat vind je namelijk later terug in je kristalmassa. Let ook goed op dat er geen kristallen aan de onderkant van deze zeef blijven hangen. Spoel ze er voorzichtig af boven de fijne zeef met wat water.

 

ice8.JPG

 

Nu kun je een volgende lading bladeren in hetzelfde water doen. Herhaal vanaf stap 2.

 

*5 Haal de fijne zeef uit de emmer, en laat het water er aan de onderkant uit lopen. Pak de zeef met twee handen beet en beweeg om en om je linker en je rechterhand omhoog en omlaag, zodat de kristalmassa in de zak van links naar rechts beweegt. Het water zal meer openingen in de zeef vinden en makkelijker wegspoelen.

 

ice9.JPG

 

Als het water weg is, blijven de kristallen achter in de zeef. Als er nog groen te zien is, houdt de zeef dan onder de koude kraan en spoel de verontreiniging voorzichtig weg.

 

ice10.JPG

 

Vouw de zeef dubbel, zodat het kristal omringd is door gaas. Wikkel het gaas in een dikke laag keukenpapier, en maak daar dan een vreugdedansje op!! Je gewicht perst het vocht in het papier. Het overgebleven water in de emmer bevat alle in water oplosbare voedingsstoffen van de plant, en is dus perfecte mest.

 

*6 Haal de kristalmassa uit de zeef, en verbrokkel het op een stukje papier.

 

De kristallen moet meteen van water ontdaan worden, anders gaat het schimmelen. Dit gaat het makkelijkst door eerst met de hand de kristallen bij elkaar te persen tot een egale bal. Kneedt de bal goed door, pers zo nu en dan tussen de handen het vocht eruit. Als het kristal aan je handen plakt, stop het dan in de vriezer. Kou maakt de kristallen minder plakkerig.

 

ice11.JPG

 

Als je de kristallen goed perst/ wrijft, breken ze en komt de olie vrij. Het materiaal zal steeds donkerder worden.

 

Nu kun je er dan eindelijk van gaan genieten.

 

ijshasj4.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

very very very nice, man

 

mooie beschrijving onimusha,

Heb de afgelopen dagen veel ge- iceolatered en hier kan ik nog veel van leren. T belangrijkste en gelijk lastige van dit proces is die temp behouden. Ik gebruik t water ook meestal een paar keer achter elkaar, heb je steeds minder ijs nodig.

Volgens mij is dat water ook wel leuke mest voor bij je plantjes.

Ben trouwens wel benieuwd naar die 2kg isolator zakken voor in de bovenlader wasmachine, of t ook werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een oude wasmachine is wel interessant, je afvalwater kun je dan gewoon door de zeven laten lopen. Kun je ook wat meer maten pakken, dan loont zich dat tenminste.

 

1e keer gooi ik er wel erg veel ijs bij, er zit bij mij nog ijs in als ik klaar ben met mixen.

Zak leegmaken.

Nieuw blad erin en ijs erbij en weer verder. In de winter lekker in de schuur, bijna geen extra ijs nodig :wacko: :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel goede uitleg maar die grove filter en die fijne filter waar kan je die zakken kopen??? zijn dat speciale zakken ofzo???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey

 

Ice-o-lators kun je hier bestellen

 

www.growshopalien.com/onlineshop/ onder hasj making 70 euro

 

Groets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou dit ook mogelijk zijn met een fijne metalen zeefje en een panty? Zou dan wel in kleinere hoeveelheden moeten doen maar zover ik weet blijven de thc kristallen hangen in die panty niet?

 

Gr, The Seeker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn wel wat alternatieven te bedenken.

 

Maar ik denk dat zo'n metelanzeef toch nog wat grof is.

Je kunt het proberen met vitragestofproberen, ging hier toen vrij redelijk.

Opvangen in een zijde doekje :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je die syntetische 'stof'/vitrages ? die kun je bij bv de Xenos kopen in heel veel kleuren . Het is wel heel doorzichtig ,veel meer dan de ouderwetse niet-synthetische vitrages. Bedoel je deze?

Dit zijn echt superzeven, omdat de draadjes glad en dun zijn ,er blijft bijna niks in vast kleven. en ze zijn ook nog eens zeer fijn. Ik gebruik ze voor verschillende doeleinden waaronder ice-o- laten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus dan zou het ook met een zeef van vitragestof en een 2 zeef van zijde werken? Als dit het geval zou zijn dan is dat fantastisch aangezien dit een stuk goedkoper is dan 70 euro. Zou me niet veel uitmaken als de kwaliteit wat minder is want dat is altijd nog beter dan het bijv. weggooien. :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou zeker moeten lukken inderdaad .

Ik gebruik zelf alleen maar een zeef en een emmer. De hars 'kristallen zijn een stuk zwaarder dan water en bezinken dus uitstekend . Ze zullen op de bodem van de emmer komen te liggen ,en het bladgroen dat ook de zeef gepasseerd is zweeft grotendeels in het water . Vervolgens giet ik/tap ik het water boven de kristallen af . Dan gooi ik weer schoon water bij de achtergebleven kristallen ,laat de kristallen weer bezinken , om vervolgens weer te gaan afgieten/tappen . Dit is als het ware een spoelbeurt om alle andere plant resten van de harsen te scheiden.

Wanneer je dit een aantal malen herhaald wordt je hash zeer zuiver .

 

 

Trouwens : Waarom is tussen de 3 en 5 graden ideaal ? waarom niet kouder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat water van 4 graden onder in de emmer gaat staan :whistling

Dan zijn de watermoluculen op een of andere manier het dichts bij elkaar.

 

Ik denk dat het daar mee te maken heeft dan, zeker weten doe ik het niet.

De temperatuur heb ik van andere overgenomen die er meer ervaringen mee hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of dit nut had , of beter was maar ik had een wat zout aan het water toegevoegt zodat je de watertemperatuur nog onder het vriespunt krijgt zonder dat alles ijs wordt, zodat de kristallen nog harder worden e ndu smakkelijker loslaten. De harsen lossen helemaal niet op in water , dus het zout in het water heeft er geen invloed op. Je moet er uiteindelijk wel voor zorgen dat er geen zout achterblijft na he tdrogen van de harsen , dit kan gewoon door te spoelen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest WPW

kun je eens wat over de opbrengst vertellen?

ben benieuwd hoeveel je hebt gebruikten wat je opbrengst was en of het bubbelde

Share this post


Link to post
Share on other sites

naar de opbrengst ben ik ook benieuwd!

 

maar mijn eigenlijke vraag is:

 

ik heb zo'n 4 a 500 gram blad afval(puur de blaadjes van de toppen)

 

hoelang kan ik dit bewaren, en hoe het beste?

 

ik heb namelijk nu nog geen tijd om te gaan expirimenteren en wil dit pas volgende week doen!

 

tnx :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een oude wasmachine is wel interessant, je afvalwater kun je dan gewoon door de zeven laten lopen. Kun je ook wat meer maten pakken, dan loont zich dat tenminste.

 

ik heb idd een opstelling gezien met een bovenlader wasmachine om ice te maken.

Deze stond in een koelcel !!

Kunnen we hier niet een beetje verder op brainstormen,mischien wat technische ideetjes.

 

thnx Teks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus binnenste (grovere) filter kan je ook van vitragestof maken? en dan de binnenste (fijnere) van zijden stof of lees ik t nou net verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, alleen heb je dan een kleinere 'mc' zeef nodig.

 

Medium Outdoor (2 bags)

 

185-45 mc (2 bags)

 

 

 

 

Medium Indoor (2 bags)

 

220-70 mc (2 bags)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan je ook icolaten met vers afval, of moet het gedroogd zijn?

 

Vers, dit verkruimelt niet zoals gedroogt blad.., en kan dus niet door je 220mu zeef heen vallen en tussen je 'skuff' in belanden!! (antwoord + onderbouwing :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede uitleg, man... ik heb nog wat extra tips, hopelijk worden ze gewaardeerd...

 

Als je het ijs met de juiste hoeveelheid water alvast op temperatuur laat komen zonder het plantmateriaal erin te laten, scheelt dat wat extra tijd... hoe korter het plantmateriaal in het water blijft, hoe minder groen, hoe beter de hash...

 

Je kunt de hash eerst laten drogen voordat je perst... zo voorkom je dat je water insluit tussen de kristallen... kwak de natte hashklei op een kartonnen bordje en laat het minstens 1 week staan...

 

Meerdere zeven loont zich ook bij 20 liter formaat... een derde tot de helft van je opbrengst zal van super bubbelende kwaliteit zijn... de rest van iets mindere kwaliteit als gemiddeld met een zeef...

 

De alternatieve methode... alleen water, zonder dure zeven vind ik wel slim gevonden... met dure zeefzakken haal je iets betere kwaliteit, maar dat is een prima manier als je geen geld uit wilt geven... je kunt dit ook droog doen... droog plantmateriaal in een emmer en schudden... al het groen eruit en met je vinger de bodem schoon wrijven... alle stof samenpersen en je hebt al lekkere hash!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx, wordt zeker gewaardeerd, heb net de icolator besteld. Hopelijk morgen me verse knipafval isolateren :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zeef

 

Foto=B4UQRFVP.jpg

 

 

Bovenaanzicht v/d zeef

 

Foto=EUGL4RXQ.jpg

 

De Foo Shizzle op een bordje

 

Foto=SNX7SVYS.jpg

 

En eentje van wat dichterbij

 

Foto=FLOZ7ZFI.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...