Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

caramelicious

Aangepaste led-verlichting, need help!

Recommended Posts

Hier even een vraagje over led grow systemen.

 

Ik wil graag kweken met zo een verlichting. En de leverancier zei

dat ik ook zelf kan bepalen welke kleuren erin komen.

Nou heb ik daar geen verstand van, maar heb gehoord dat de kleuren

ook belangrijk kan zijn voor de groei van planten.

Ze vroegen mij om een led array te maken en op te sturen.

Ik weet dat de blauwe en rode essentieel zijn.

Maar ik weet niet hoeveel orange, IR en witte leds nodig zijn en

waar ik ze moet plaatsen.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

 

 

LED Quantity

Item NO.

360x3w Red & 40x3w Blue

Operating Frequency 50Hz-60Hz

Input Current 2.5~6.0A

LED view angle 30, 60, 90 degree

Technical Specifications

Optional Spectums 420nm Violet, 610nm Orange

630nm Red, 730nm IR, White

Dimensions 910x480x70mm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje voor je reactie Carpe Diem.

 

Ik heb echt veel gezocht en gelezen.

Maar, kom zoveel stof tegen.

Soms weet ik niet wat ik moet lezen.

 

Ik zal het even doornemen.

En eerlijk gezegd, ben ik de microsectie nog niet ingeweest.

Ga ik gelijk doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

he carpe

als het over led gaat laat jij je nog al makkelijk negative uit

volgens mij kan je met meer dan allen als hps kweeken

alles heeft zo zijn voor en nadelen .maar als je led /tl/pll/hps neemt van een bepaalde wattage wordt toch het zelfde resultaat gehaald

kijk naar donnie met led .torste met zijn t5 [tl] kast haalde goede resultaten . wat maakt het dan uit of je er meer voor betaald .

kennis van kweken is volgens mij toch vaker een sta in de weg van een goed resultaat.

neem de gavita plasma lamp 1000euro 300w is die wel rendabel ?????

kijk nou naar al die kwekers die een semi/gesloten co2 kweek doen. die betalen toch ook een gods vermogen voor die opticlimate??

en dat is ook geen garantie gelijk voor een top kweek ook daar zal een paar maal gekweekt worden voor ze uit de kosten zijn.

 

 

het is een zeer latige materie de ratio voor de plant optimaal te laten groeien/bloeien

op de spaanse fora wordt veel gebruik gemaakt van de evo50 evo90 led lamp

die gebuikt als ik het goed had 630nm rood/orange dacht ook blauw 450nm en witte om het spectrum completer te maken

zo zijn er veel varianten kijk anders bij ledgrow eu die gebruikt allen rood en blauw en die behaald leuk resultaat

 

succes met je zoek tocht

kijk wat je wil met kweken .??als dit een opwelling is dan is het zonde om na 1 kweek alles in de kast te gooien

hou dan de kosten laag

 

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

het wiel is al uitgevonden .

de een gaat op de fiets de ander in een ferrari.

of achter een kruiwagen.

en met led loop je in je kinderschoentjes achter een kruiwagen .

geef mij maar spaarlampjes en hps 150 watt .

 

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites
he carpe

als het over led gaat laat jij je nog al makkelijk negative uit

volgens mij kan je met meer dan allen als hps kweeken

 

 

ik laat me niet negatief uit. :D ...ik zeg gwoon hoe het is ;) ....led is niet rendabel...

ook plasma en inductie zijn ook niet rendabel...

een beginner raad ik gwoon aan niet te kweken met dure onrendabele spullen...thats all... :)

 

 

je kan er best mee kweken hoor.... ;) dr komt echt wel wiet af...maar dure wiet dus... B)

 

Ik ben dus echt niet tegen led...ieder zijn ding.... :o

met led moet je vaak bij stoken, ook met ledlicht aan.....vergeet dat niet...dat kost ook...dat maakt het plaatje nog duurder.... ;) ...wiet is nu eenmaal een C4 plant :D ...

 

@ macerror...tja :D ...zo kan je het ook zeggen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Led is op de goede weg maar nog niet goed genoeg voor het gewas wat wij kweken.

 

Ook de tuinbouw is druk bezig. Lees hier meer:

 

ALGEMEEN:

http://www.energiek2020.nu/transitiepaden/licht/leds/

 

SON-T versus LED:

http://digimagazine.onderglas.nl/2010/4/ma...e.php?spread=48

 

Grt

123harry

 

Bron bovenstaande links:

http://www.123tuintechniek.nl/product-informatie

Edited by 123harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

HIER IS LED KROKET LOL

 

 

Ik kan je helaas niet vertellen of led zo rendabel is voor de bloei maar wat betreft de groei het gaat sneller dan hps naar mijn ervaring.

Ik heb met 400watt hps gekweekt vroeger en nu heb ik Spectrabox pro II 250watt (2x).

Als je stekjes koopt bij een stekkenboer hebben die vaak onder TL gestaan, als je die dan onder hps zet moeten ze eerst aan de nieuwe lichtsoort wennen en slaan ze dus langzamer aan. LED licht (blauwe specrum) is een veel fijnere overstap voor de jonge stekjes en ze slaan al gauw aan en beginnen meteen met strekken/de lucht in schieten.

 

Wat betreft de bloei kan ik je weinig vertellen, mijn vorige ronde op LED ging dood door spint in week 2 van de bloei, de bloemvorming was wel aanwezig even snel als met hps, wat betreft echt afbloeien durf ik niet te zeggen. HPS zal ongetwijfeld hogere opbrengst geven kwa gewicht, maar voor de hobbykweker of de safe-kweker is LED een goede oplossing, waarom?

 

- lager energierekening

- afzuiger hoeft niet hard te draaien omdat de LED's geen hitte produceren (wel warmte maar zo'n 45graden op de oppervlak)

- je hoeft dus ook geen actieve inlaat te hebben

- je bent niet te pakken door warmtecameras/helicopters

 

 

je hebt ook wel nadelen eraan hoor.. LV kan enorm schommelen, waardoor je ook groter kans hebt op meeldauw of toprot.

in de winter kunnen led's de temp amper boven de 22-23 graden houden, daarom heb ik op mijn huidige kweek een 250watt hps erbij gehangen voor de wintermaanden, puur voor warmte. Want een kachel van onder de 400watt vind je nergens :D haha

 

 

Conclusie:

Als je echt voor LED wilt gaan koop dan een kant en klare merk dat een of andere keuring heeft, koop geen UFO's of 5watt leds, of chinese namaak boxen. Kijk op kweekotheek (nl) voor een overzicht.

 

 

veel su6! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

stekken?

ooh .

imoll dieprood?

led array maken en opsturen?

meneer ik wil gewoon een wietplant kweken.

ga anders hier wat inlezen en maak je niet druk om ir of witte leds of orange .

plaatsen ?

ik hang me lamp 9 van de tien keer boven me plant !

ik heb er geen ervaring mee

 

houzgroen

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boeren zijn per definitie conservatief (de meeste, niet alle). Kweken met led is niet moeilijk. Schaf wel een ledlamp aan met de juiste kleurenmix voor wiet. Die mix is vastgesteld in laboratoria dus je hoeft zelf niet te pielen. Dan gaat het uitstekend. Let er wel op dat je niet te weinig vermogen gebruikt. Er zijn al heel voordelige aanbieders te vinden van betaalbare lampen. Degene die zegt dat led niets is, leeft nog in 2008. De ontwikkelingen staan niet stil. Tegenwoordig is led een prima alternatief met vele voordelen. Maar eigenwijze mensen hou je altijd. Net als ouderwetse. Als iemand advies nodig heeft, gewoon even reageren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Ernie63,

 

zou je je ook nog even willen voorstellen zoals het in de welkomstmail is gevraagd?

 

wie is wie sectie

 

en volgens mij heb je best wel een voorkeur voor Led. ;)

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DJbroertje: ik denk dat daar niks mis mee is, aangezien er hier ook mensen zijn die een voorkeur voor HPS hebben. ;) Ieder z'n ding.

 

Het blijft een feit dat afbloeien onder LED (nu) nog trager gaat, de planten moeten langer op 12/12 staan). De lampen hebben echter wel een levensduur van 50000 uur, maar zijn inderdaad duur in aanschaf.

 

Het klopt als een bus wat Carpe Diem zegt, vanuit commercieel oogpunt is het niet rendabel.

 

Maar er zijn hier ook genoeg hobby / medicinale kwekers die een alternatief op HPS of T-neon wel eens willen proberen.

 

Daarbij komt dat het op hete zomerdagen een stuk makkelijker kweken is onder LED. LED mist ook dieptestraling, dus een scrog is aan te raden, je krijgt onderin toch substantieel meer fluff anders onder een vergelijkbaar wattage HPS lamp. Stekken doen het er fantastisch onder heb ik ervaren en de planten zien er zeer donkergroen uit.

 

Ik ga in de toekomst na de moederselectie mijn stekken laten wortelen & voorgroeien onder een LED box.

 

Zag in dit topic dat zelfs iemand spaarlampen boven LED prefereert. Dat is wel grappig.

 

Gr.

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
SON-T versus LED:

http://digimagazine.onderglas.nl/2010/4/ma...e.php?spread=48

Led is op de goede weg maar nog niet goed genoeg voor het gewas wat wij kweken.

 

Heb jij zelf weleens gedraaid onder LED? Tevens wordt er in dat artikel toch duidelijk aangegeven dat het gekozen kleurstelling van de LEDS niet optimaal was. Dit heeft ernie ook al aangegeven.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het blijft een feit dat afbloeien onder LED (nu) nog trager gaat, de planten moeten langer op 12/12 staan).

 

LED mist ook dieptestraling, dus een scrog is aan te raden, je krijgt onderin toch substantieel meer fluff anders onder een vergelijkbaar wattage HPS lamp.

 

Dit zijn mijn ervaringen tot nu toe:

 

Ik heb 4 ww stekken, en een fruit spirit onder led afgebloeid.

De ww was met 7 weken klaar, en de fruitspirit met 8. Dat is een 7-8 weken soortje. Na 1 week 12/12 zichtbare bloei bij alle planten onder de led.

Alle planten onder de led hebben minder fluf gekregen dan een ww, en een lsd die onder 250W hps zijn afgebloeid.

De enige die iets compacter was, was een ww die onder led was voorgegroeid, en onder 250W hps is afgebloeid.

Onder die 250W hps heeft de lsd, en tangerine dream langer nodig om af te bloeien, dan er is aangegeven als bloeitijd.

 

Ik heb ook een peperplant (madame jeanette) onder de led (12/12) gehad voor een weekje, en is in die week ook direct in bloei gegaan, en er komen nu ook knoppen in. Mijn madame jeanette is onder led veel groter geworden, dan een madame jeanette die bij de planten onder 250W hps stond.

 

Het is niet altijd zo dat het onder led langer duurt dan een hps. Ook de compactheid onder de led vind ik niet slecht.

 

editje: het bedrijf waar ik mijn lamp vandaan heb, heeft 3 verschillende standaard ratio's, voor elk vermogen led-lamp.

rood/blauw/ir, wat ze als vegatatieve lamp voor niet bloeiende planten verkopen, rood/blauw/wit/oranje wat ze als vegatatieve lamp verkopen voor bloeiende planten, en een rood/blauw/wit/oranje/ir met veel meer oranje als bloei-lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal ook even neerzetten wat ik allemaal voor verschillen heb gemerkt aan verschillende led-lampen, aan de hand van topics en ervaringen van anderen, en mijn ervaring, met mijn led. En wat basisinformatie over lichtkleuren, die door wetenschappers zijn ontdekt.

 

uv-b. Helpt bij het schakelen van groei naar bloei. Breekt ook dna af. Is niet verkrijgbaar in led.

 

uv-a. Helpt niet bij schakelen van groei naar bloei, zoals sommige verkopers vertellen. Is wel nuttig tegen schimmels en insecten. Voor de plant heeft het niet veel toegevoegde waarde.

 

blauw 430nm. Valt in het chlorofyl A spectrum, en is daarmee erg effectief voor de groei van een plant. Met name stammen, en bladeren.

 

blauw 460nm Valt in het chlorofyl B spectrum, en beta-caroteen. Effectief voor groei en andere processen in een plant.

 

wit. Is altijd een combinatie van blauw, en hoofdzakelijk oranje licht. Hier zit ook iets groen, tot rood licht in.

Verschillende kleuren wit, warm, neutraal, en koel wit, hebben verschillende pieken bij verschillende kleuren. Daar kan je bij uitzoeken, welke pieken je belangrijk vindt, en zo de kleur wit gebruiken die het beste past.

Wit geeft ook wat groen licht. Hiervan werd gedacht dat het helemaal niets deed in een plant, maar de plant gebruikt het wel degelijk. Met name bij hoge intensiteit licht op een klein oppervlakte gebruikt de plant het om negatieve effecten van overbelichting tegen te gaan.

 

oranje. We weten allemaal wat een hps doet....topvorming. Phytochromen zijn gevoelig voor oranje.

 

rood 430nm. Chlorofyl B spectrum. Wordt samen met uv-b ook door de plant gebruikt, bij het synchroniseren van de klok. Dus ook voor het omschakelen van groei naar bloei. Uv-b is wel effectiever, omdat dat de hoofdkleur is waar de plant op schakelt, maar heeft ook nadelen.

 

rood 660nm. Chlorofyl A spectrum. Het meest effectief voor groei. Alleen pas op, je hebt een minimale hoeveelheid blauw licht nodig, voor een gezonde groei van de plant. Met alleen rood worden de planten iel, en dun.

 

ir 730nm. Doet niets qua co2 assimilatie, als dit het enige licht is op de plant. Versterkt wel rood 660nm licht.

Als je 100% 660nm licht hebt, en de co2 assimilatie die dan optreedt, als 100% rekent, en 10% rood verandert naar 10% ir, dan is de co2 assimilatie hoger dan die 100%.

Ir 730nm stopt ook uitkomende zaailingen, met strekken (onder de lob-blaadjes), de plant "weet" zo dat die boven de grond is gekomen.

 

Doe hier maar je voordeel mee.......

 

Mijn led bloei-lamp bevat zowel 430nm blauw, 460nm blauw, wit, extra oranje, rood 630nm, rood 660nm, en ir 730nm. Met rood 660nm als hoofdkleur, aangevuld met veel blauw en wit, een beetje rood 430nm en oranje, en een klein beetje ir.

 

Nog wat extra info, ik heb mijn planten afgebloeid met de lamp op 40-70 cm boven de planten. Daarbij had ik een madame jeanette plant gezet, die niet echt hard wilde groeien. Die plant heeft in 1 week tijd bladeren gemaakt, ter grootte van mijn hand, en uitlopers ter grootte van mijn pink, en is nu knoppen aan het vormen. Deze heeft met de bovenkant van de plant 80-100 cm van mijn led-lamp afgestaan, naast de planten die recht onder de led stonden.

 

De brandhoek van de leds, bepaalt mede de diepstraling van de lamp. Meeste led-lampen gebruiken leds met een hele brede brandhoek, met name 120, en 160 graden brandhoek. Mijn lamp heeft 90 en 120 graden leds.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt het beste kiezen voor leds in de juiste kleurenratio. Die zijn in labs al voor je bepaald als het meest geschikt voor wietplantjes. Dan is de kans op succes veel groter. Voor geïnteresseerden heb ik wel wat meer tips, op verzoek dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...