Jump to content

123harry

Members
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutraal

About 123harry

  • Rank
    zomaar een lid
  • Birthday 07/31/1967

Previous Fields

  • Taal / Language
    Nederlands + Engels

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.123tuintechniek.nl
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Alkmaar
  • Interests
    Waterairco, co2, hydro.
  1. Ik kreeg een PM over mijn vorige opmerking hierboven. of de Opticlimte niet ok is? Antwoord: Jawel dat ding is prima. Alleen kan niet iedereen meteen foutloos omgaan met de opties. De Opticlimate kan bijvoorbeeld automatisch ontvochtigen en heeft een ingebouwde verwarming. De Clima heeft dat niet, die koelt alleen. Verder is de Opticlimate een stuk compacter (helaas even zwaar) als de clima. Met een goed frame kun je de Opticlimate hoog plaatsen, boven de lampen. Met de Climate gaat dat niet, daar heb je vloeroppervlak voor nodig. Iets wat ie standaard niet heeft maar wat wel erg goed werkt is ook een flens aan het aanzuiggedeelte maken en de Opticlimate in-line gebruiken. Op die manier is hij ook buiten de ruimte te plaatsen, bijvoorbeeld een kamer ernaast of zelfs een verdieping hoger of lager. Grtz Har
  2. Hoi, De eerste partij Cannacure in de kant en klaar verpakking van 0,75 liter was niet goed. Die plakt niet. Je kunt die fles kosteloos omruilen. Cannacure is inderdaad een insecten-plak-middel. Volgens Canna te gebruiken tot bijna het eind. Ik persoonlijk zou na week 5 niet meer spuiten ermee, dichtgespoten plantweefsel gaat rotten lijkt mij. Grt Har
  3. Hoi Led is op de goede weg maar nog niet goed genoeg voor het gewas wat wij kweken. Ook de tuinbouw is druk bezig. Lees hier meer: ALGEMEEN: http://www.energiek2020.nu/transitiepaden/licht/leds/ SON-T versus LED: http://digimagazine.onderglas.nl/2010/4/ma...e.php?spread=48 Grt 123harry Bron bovenstaande links: http://www.123tuintechniek.nl/product-informatie
  4. , Een slecht bedrade 600watt trekt 3,6amp met opstarten, daarna zakt het wat. 1,5mm is dus technisch gezien voldoende. Het verschil in prijs tussen een rol 1,5mm en een rol 2,5mm is ruim €30,- "vroeger" was een veel dikkere draad wel nodig. We gebruiken toen een ander soort starter, zoiets als de Tl-starter, maar dan groter. Die zat vaak op de kap. Over langere afstand trok zo'n ding zoveel dat ie niet voldoende aanvoer had, of teveel verloor met 1,5mm om te kunnen starten. Tegenwoordig starten we de lamp met een puls en is zo'n heftige start aanvoer niet meer nodig. Het is wel zo: hoe dikker je draad, hoe minder weerstand. Je houd dus meer energie over voor je bol. 2,5mm dus idd beter als 1,5mm, maar dat geld alleen voor het stuk VSA naar kap. Het stuk stopcontakt naar VSA maakt niet uit, 1,5mm meer als genoeg. Dat zit zo: De VSA geeft Maximaal 600 watt door aan de lamp. Meer kan de VSA niet doorlaten, dat moet ook, anders zou de lamp alle stroom uit je huis trekken en ploffen. Stroom die na de VSA verloren gaat in draadweerstand ben je kwijt en komt niet bij de bol. Dus maar 580watt b.v. Het stopcontact voert de VSA gewoon wat ie wil, en het draadje erbij, daar zit niks belemmerends tussen. Je betaald natuurlijk wel voor al die extra stroomweerstand in bedrading en schakelbord, het is meerverbruik.
  5. Hoi, Draadhulsjes om de draaduiteindjes heren. Vergeet dat niet. Door beweging en door het steeds opwarmen en afkoelen van de dunne koperdraadjes breken ze 1 voor 1 af. Na een tijdje kan de draad dan niet meer het vermogen aanleveren wat vooral de condensator wil hebben. Deze gaat daarvan stuk. Gevolg is dat ie spontaan kan gaan ontbranden. Da's minder leuk. Dit is brandoorzaak no.1 Meestal fikt alleen de bij L aangesloten draad door, lekker knetteren tegen achterplaat, en heb je mazzel. Met een draadeindje voorkom je dat. Praxis. Doosjes met in de mix maten, 1,0mm , 1,5mm, 2,5mm. Daar ook de bijbehorende tang die een mooi deukje maakt. Met een platte tang lukt het niet. Je kunt het draadeindje ook in soldeer dopen.
  6. Hoi, Praxis. Er zijn drie maten. 1,0mm, 1,5mm en 2,5mm Die hebben verschillende kleurtjes, blauw, rood en zwart. tussen kap en VSA gebruik je meestal 1,5mm Bij de Praxis ook de bijpassende tang, met tandjes die een mooi deukje maken zodat het echt vast zit. Knijpen met een platte tang werkt niet, wordt het weer plat van. Tang is best prijzig voor zover ik me herinner. Het kan ook anders. los wat soldeer op en steek het draadeindje daarin. Grt Har
  7. 123harry

    Schakelbord

    Hoi, Schakelkastje voor 2 lampen kant en klaar € 61,31 Voor dat geld moet je niet zelf gaan zitten klooien als je er geen verstand van hebt. Voor de zelfbouwers even dit: zorg dat je draadhulsjes gebruikt bij het bedraden. Doe je dat niet dan zal de boel uiteindelijk gaan roken. Dat komt omdat de dunne draadjes waaruit een snoertje bestaat 1 voor 1 breken door warmte en ouderdom. Dus hulsje of vertinnen of hardkern draad. 123harry
  8. Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten Zulke hokkie's kun je best alleen laten hoor. Eens in de 2 weken kijken is voldoende als je de BTT voedingscomputer gebruikt. Ik heb geen opticlimate, ik gebruik de climate-system. Volgens mij betrouwbaarder, minder electronica, minder gebruikersfouten. Gaat vooral erg lekker op kleikorrels in mapito potten. Ik pas de computer wel een beetje aan, ik zet er ook wat doseerpompen bij. Op die manier kan ik 80% van mijn rondgaande water weer hergebruiken, en automatisch eens per week een etmaal spoelen. Ik zet roofmijt en roofwants uit tegen plagen. Als ik moet bestrijden gebruik ik een middel dat die beesten met rust laat. Ik ga rustig een week of twee op vakantie.....
  9. bel me ff tijdens winkeltijden, dan kijk ik even voor je in zo'n ding. Ik heb ze allemaal liggen. //edit whazzup: geen telefoonnummers op het forum grt Har
  10. Gewoon die kop losdraaien met een waterpomptang en een handschoen aan. In het ergste geval springt de stop, meer niet. Pas op dat je niks anders aanraakt. De rest aan stoppenkast ziet er toppie uit, gewoon gebruiken. Aardlek heb je niet nodig, je hebt randaarde, en dat is beter ook. Aardlek is zelfs nadelig met HPS lampen vanwege de condensators. Die draaddoorvoer. Schuif het gele pijpje naar boven, trek het plaatje naar je toe. De krullen in de draad geven je daarvoor voldoende ruimte. Soms zit het wat stroef en moet je ff rommelen.
×
×
  • Create New...