Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

johnnsell

KOKOSNOT van de IKEA met METROP voeding, kan dat?

Recommended Posts

Het is goed om te kijken of het goedkoper kan maar met cocos gaat dat niet lukken.

Ook bij de grote merken zijn veel verschillende kwaliteiten te vinden.

Er zijn bij mijn weten 2 merken die de kwaliteit hebben die Whazzup hierboven beschrijft en dat is Canna en GoldLabel.(losse cocos 50ltr)

Je ziet ook meteen dat dit de duurste merken cocos op de markt zij.

In dit geval weet ik dat aan cocos niet veel verdient wordt.

Substraten zijn meer service producten.

Je krijgt vaak waar je voor betaald.

Dit soort testen met goedkope tuinaarde is ook nooit echt goed gegaan.

Naar mijn idee is een goed substraat en een simpele voeding beter dan een slecht substraat met een waanzinnige voedingslijn.

Het verschil tussen een goed en een matig substraat is soms maar 1 of 2 euro per zak.

Dat valt wel mee.

Als je de meerwaarde in grammen uitrekend is het zelfs een hele goede investering.

Een goed substraat kan je ook meerdere malen gebruiken.(altijd vernieuwen in het geval van een plaag of schimmel)

Substraat produceren van hoge kwaliteit is bijna een wetenschap.

Pas als je de productie ziet begrijp je met hoeveel verschillende dingen rekening gehouden wordt en kan je het waarderen.

 

Hier nog een mooie editorial over een stulje productie van aarde. LINK

Het geeft een beetje weer wat er allemaal gebeurd.

En dan zou ik nog pagina's vol kunnen typen hierover. :huh:

Als je zelf een keer zou willen kijken stuur je me maar een pb. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag ik aan jouw canna en gold cocos even de atami cocos toevoegen.Hele mooie resultaten mee gehaald.

 

Maar wat jullie allemaal doen met cocos weet ik nie.Bufferen,spoelen,overschotten.Ik heb al menig test gedaan met cocos en nooit problemen gehad.Maarja dat zal wel aan mij liggen dan :huh:

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Zou je het probleem niet kunnen verhelpen door er 3% bentoniet aan je ongebufferde kokos toe te voegen???

 

Namaste :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb al menig test gedaan met cocos en nooit problemen gehad.Maarja dat zal wel aan mij liggen dan :huh:

Het ligt er denk ik aan dat je de juiste cocos hebt gebruikt!

 

@ Johnsell: Ik kan me voorstellen dat je even klaar bent met cocos, maar als ik jou was zou ik nog een poging wagen met goede cocos: Canna, Goldlabel of Atami. Over andere merken zoals Plagron en de blokken die ze bij Action en Ikea verkopen heb ik eigenlijk alleen maar negatieve berichten gelezen. Ik gebruik zelf Canna met Canna cocosvoeding en ben daar erg tevreden over. Mijn opbrengsten zijn er echt beter door geworden. En wat anderen ook mogen beweren, op goede cocos kan je echt niet overbewateren. Degenen die dit roepen hebben waarschijnlijk nooit op cocos gekweekt of andere dingen fout gedaan (ongebufferde cocos, te koud medium, te weinig drain etc.).

Share this post


Link to post
Share on other sites
succes ik had hier 2 bakken

1 bak met gl kokos

andere bak met ikea shit.

Drie keer raden welke ik heb weggegooid :huh:

Of het lag aan mij ( dat kan ook heel goed)

Dit zegt wel genoeg denk ik.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter ook wegblijven van die handige baksteentjes van BN...

 

@jan de r

goede tip:

geen koud medium want dan krijg je zwaar problemen met je calcium opname en wortelvorming en gaat het ook niet geod op de wel goede cocos :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jan de ripper

 

Gold label,atami,plagron,blokken uit signapore,taiwanmade blokken,vanalles heb ik al geprobeerd.

 

Enige wat me tegenviel was de husk,maar nogsteeds bleven me planten groen.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Twindaddy: gebruikte je dan steeds dezelfde voeding?

 

Ik noemde eerst Plagron als voorbeeld, maar bedoelde eigenlijk die blokken van Bio Nova, zoals de verloren zoon ook opmerkt. Bij niet gebufferde cocos moet je denk ik een beetje geluk hebben. Als de cocos van bomen komt die vlak aan de kust in zout grondwater hebben gestaan, heb je pech. Zie deze link.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard gebruikte ik elke keer Connoisseur,maar ook met hergebruik van de cocos had ik geen problemen.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook niet verwachten dat je bij hergebruik problemen krijgt. Misschien dat slechte cocos in een tweede of derde draai wel minder problemen oplevert omdat de overtollige zouten, chloride en kalium er dan zijn uitgespoeld met het drainwater van de eerste ronde.

 

Over connoisseur gesproken: ik ben hier best in geïnteresseerd, maar ik vind het wel vrij prijzig spul. Mag ik zo brutaal zijn om je te vragen om een proefmonster? (je zou tenslotte de beursgangers nog wat goodies sturen :huh:). Dan wil ik er wel een kweekverslag van maken. Als blijkt dat het goed spul is heb ik er best geld voor over, maar om nou voor 3 plantjes 500 ml voeding van ruim 60 euro te kopen zonder dit eerst getest te hebben vind ik wat te gortig worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
succes ik had hier 2 bakken

1 bak met gl kokos

andere bak met ikea shit.

Drie keer raden welke ik heb weggegooid :huh:

Of het lag aan mij ( dat kan ook heel goed)

Dit zegt wel genoeg denk ik.....

 

haha is echt zo ik heb ook de ec toen gemeten en schrok me een 0hoedje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle reacties.. TOP :huh: Weer hoop leerstof erbij.

 

@elmanito heeft u meer uitleg over de 3% bentoniet ?

 

 

 

Heb nu voor de 3e dag gespoeld met water.

 

Is er nu nog iets wat ik kan doen om de topjes mooi(er) kan krijgen? Kan wel gewoon gaan voeden, maar wil graag iets vollere mooiere topjes. PK (MR2 Metrop) nog iets uithalen? Hoop dat de smaak nog wel intact blijft.

 

Groet J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om je topjes voller te krijgen zul je eerst het probleem moeten verhelpen.Daarna kan de plant pas alles weer opnemen.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey twin. Ik zou wel willen, maar hoe?

 

Ik hoop dat ik nu het meeste wel heb gespoeld. De haartjes worden met de dag bruiner. En ze moeten nog dik 3 week.

 

groet J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey hallo allemaal.

 

paar foto's van me topjes.

 

 

zie me huisvlieg zitten..

gallery_26038_13097_227368.jpg

 

 

gallery_26038_13097_1598206.jpg

 

gallery_26038_13097_83486.jpg

 

 

Gaan straks klein beetje voeden. duimen dan maar.

 

 

Groet j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bufferen doe je met calciumnitraat, de natrium eruit krijgen doe je met spoelen. Dus veel calcium toevoegen, dagje wachten en dan spoelen. En dan bedoel ik niet een handje kalk he :).

 

Canna heeft zelfs een speciaal flesje coco buffering agent voor zijn geperste coco slabs. Wat zegt jou dat nu over die slabs? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup

 

Is Calgreen een goede oplossing? 2x a 3x de normale dosis dan maar doen?

 

Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, Calgreen is geen goed buffer medium...

 

Dat wordt te snel opgenomen door de plant..

 

 

Zoals ik al eerder in de topic ergens gelezen had maar ik dat toch nog even wil herhalen is dat er een heel groot verschil zit in

cocos en aarde soorten van een tuincentrum of een Praxis tegen een Cocos/aarde van merken als plagron Canna of Gold mix.

 

Deze merken zijn dan wat duurder dan een Praxis Ikea zakje.... maar dat is ook niet voor niks..

 

 

het probleem wat vanaf het begin is opgetreden is de hoeveelheid vervuilde coco..

Cocos dat geweekt wordt in zee water.

 

Aan de planten zie ik duidelijk dat er tekorten ontstaan, maar zie ook duidelijk dat die tekorten ontstaan doordat er teveel zouten in het medium zitten die de waterstroom naar boven tegen houden (of zelfs uit eindelijk verbranding zal geven)

 

Het beste wat je had kunnen doen is alleen maar on afgezuurd water geven... en bladvoeding.

 

In alle Metrop producten zit standaard een uitvloeier in waardoor alle Metrop plantenvoedingen geschikt zijn voor bladvoeding.

 

Jammer dat je geld uitgeeft aan een duur maar kwalitatief hoge plantenvoeding, maar (verkeerde) zuinigheid met je medium.

 

 

 

 

 

Ohja... ik vergat... wat Whazzupp zegt met bufferen...... handje kalk !!!!

 

dat werkt het beste om te bufferen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind ze er mooi uitzien hoor

ben benieuwd naar het einde ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ging is naar de cocos kijken, en ik zag een hele kolonie. wormen/maden ofzo springed en vliegende ongewenste gasten..

 

 

Ik deed knip, en knip. Nu hangt alles op de kop. haha.

 

 

Metrop en whazzup. Bedankt voor jullie ondersteuning. De rest ook voor jullie comentaren. Zal nog een foto maken van hoe ze er bij hagen, eventueel mag je dan nog een gokje wagen.

 

 

Groet J

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ging is naar de cocos kijken, en ik zag een hele kolonie. wormen/maden ofzo springed en vliegende ongewenste gasten..

 

wtf :)

Foto????

 

 

edit: zit net te denken dat kokosnot wel een hele goed gekozen naam is. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Doc, die Kokos-NOT heb direct weg gegooid toen ik dat zag. Het was echt erg, gewoon vies als je kleine witte wormen ziet kruipen, geef je iets water, springt er een heel leger van insecten je tegemoet. Heb wel is een vliegje gehad, maar dit was echt erg. Had nieuwe bug scan opgehangen, Chek hem nu, zwart van de vliegen. Hoe kan het zo snel. Zou bijna zeggen dat de eitjes al in de koko zaten haha, kan niet maar goed.

 

Ergens volgende jaar niewe ronde doen. Had al om GL coco gevraagd, hoop dat ik daar volgende keer mee kan doen.

 

 

Als het tentje opengaat, kijkt me Gril me aan van, je zou niet meer binnen blowen toch.. Pfoei wat een geurtje, lekker hoor.

 

Fototje kijken dan maar.

 

gallery_26038_13097_17363.jpg

 

gallery_26038_13097_1620010.jpg

 

gallery_26038_13097_1228960.jpg

 

gallery_26038_13097_1666483.jpg

 

 

Groet J

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi John,

jammer dat het zo gelopen is.

Ik had toen ook de cocos heel snel het huis uitgeknikkerd.

Maar je zag de larven nu ook springen, dus de volgende keer als je zo een vliegbeest in jouw tent hebt,

meteen de nematoden bestellen.

Ondanks de tegenslag, geniet van de oogst.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ergens volgende jaar niewe ronde doen. Had al om GL coco gevraagd, hoop dat ik daar volgende keer mee kan doen.

 

Anders meld je het maar. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Was benieuwd naar de cocopeat plantaarde van Ecostyle, maar volgens hun wordt deze ook gewassen & gebufferd.

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...