Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Tw!tchy

Tw!tchy's 400 Watt kweekje

Recommended Posts

Dag 37, 12-12 dag 25 (gisteren)

 

Ik dacht ik doe maar weer eens een update, had geen problemen dus heb weinig laten horen, de toppen beginnen nu lekker er in te komen!

 

 

Het veldje van voor en boven:

gallery_30799_12348_148813.jpg

 

gallery_30799_12348_121108.jpg

 

gallery_30799_12348_137365.jpg

 

 

De grote lemon skunk:

gallery_30799_12348_111154.jpg

 

 

en haar topjes:

gallery_30799_12348_6404.jpg

 

gallery_30799_12348_84566.jpg

 

gallery_30799_12348_9008.jpg

 

 

 

Kolossus en madshack toppen:

gallery_30799_12348_77765.jpg

 

gallery_30799_12348_25977.jpg

 

gallery_30799_12348_42164.jpg

 

gallery_30799_12348_46332.jpg

 

 

 

Reacties welkom ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Tw!tchy, het ziet er over het algemeen gewoon goed uit, mooie topontwikkeling, alleen heb je hier en daar al gele bladeren en ook zie ik her en der paarse stelen, ze vinden iets niet leuk, aan jou om te kijken wat dit is, over of ondervoeding, mischien de oorzaak hiervan een verkeerde ph in de grond.

Kortom geen paniek vooralsnog maar wel even controle verscherpen.

Mvg Krasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Krasi,

 

Had het zelf ook al gezien, de gele bladeren bij de grote lemon skunk is een te kort aan stikstof (komt alleen bij de grote bladeren voor!) heb ze dus vandaag al wat bloeigroeivoeding bij gegeven.

 

De paarse stelen zie je alleen bij de geknakte stelen, dat lijkt me normaal, dat ze wat stress ondervinden aan het knakken..

 

EDIT: Ik keek net nog een keer, bij de lemon skunk zijn er inderdaad een paar steeltjes paars, ook al zijn deze niet geknakt.. Kan dit komen door een water overschot? Heb deze twee dagen terug een beetje te veel water gegeven.

 

Bedankt voor je comment

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Tw!tchy, kan idd komen door wateroverschot, weinig lucht in de bodem, vinden ze niet prettig, even geen water meer geven, en af en toe met (schone) vingers voorzichtig door de aarde woelen, niet te diep, denk om de wortels,om het weer lekker luchtig te maken, kun je gelijk de aarde op vochtgehalte beoordelen.

Mvg Krasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met dat stikstof probleem kan je ze beter een keer groeivoeding geven. Het grootste verschil tussen groei en bloeivoeding is juist de verhouding van stikstof tot fosfor en kalium, de eerste is bij groeivoeding veel hoger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey KISS, ja dat klopt, ik had ze vandaag al wat groei voeding meegegeven, ik zei net bloeivoeding maar ik was er niet helemaal bij ;) ik bedoelde dus GROEIvoeding! Dit is een NPK 5-2-4 voeding, kan dus nog prima in de bloei gegeven worden, en toch lekker wat stikstof er in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stekjes in de propagator zijn na een week aangeslagen en kleine worteltjes gaan vormen die nu 2 - 5 mm lang zijn, en dat zonder stekpoeder/gel en gewoon in potgrond ;) Heb al een nieuw baasje gevonden voor wanneer ze groter en sterk zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die gele bladeren lijken me eerder overwateren (als dat kan) dan stikstof tekort, want toen ik de bloeivoeding bekeek zag ik dat daar behoorlijk wat stikstof in zit: NPK 6-5-6!

 

Dag 42, 12-12 dag 30

 

Effectieve bloei dag 17 - 18 ongeveer

 

gallery_30799_12348_172642.jpg

 

gallery_30799_12348_91208.jpg

 

gallery_30799_12348_122016.jpg

 

 

Toppen:

gallery_30799_12348_78317.jpg

 

gallery_30799_12348_4917.jpg

 

gallery_30799_12348_99862.jpg

 

gallery_30799_12348_6255.jpg

 

gallery_30799_12348_35279.jpg

 

gallery_30799_12348_67612.jpg

 

gallery_30799_12348_120729.jpg

 

gallery_30799_12348_44613.jpg

 

gallery_30799_12348_111198.jpg

 

gallery_30799_12348_28659.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit!

 

Zuur je wel af want wellicht is de ph gewoon wat aan de hoge kant bij je lemonskunk waardoor ze slecht in staat is stikstof op te nemen. Geeft haar anders een keer water met een ph van 5.3/5.5 en kijk hoe ze reageert.

Zeker niet meer gaan voeden gezien je donkergroene kleur en licht verbrande bladpuntjes.

 

Wat geef je ze?

Share this post


Link to post
Share on other sites

OMG die topjes! :wOOt

 

Dat worden lekkere blunts :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Kiss: Dat kan niet, vorige kweek heb ik nooit afgezuurd en voeding gegeven, gewoon kraanwater van pH 7,8 (!!!). Door mijn voeding zuur ik deels al af (tot een pH van 6,5 tot 7), de bacto en schimmels van sannie doen de rest, het is een biologische groei!!! Ik mag van Sannie geen pH- toevoegen :wOOt

 

Kan wel zijn dat ik door de hoeveelheden bacto en schimmels een te hoge pH in de grond krijg, zal eens een monster moeten nemen eigenlijk..

 

 

@ Musha: jij kan het weten :D

 

 

 

Ik vind de toppen trouwens wel enorm voor 2,5 weken effectieve bloei, kijk maar eens naar de één na laatste foto, volgens mij is dit een kolossus (en anders een madshack), wat een dikke top nu al!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kan niet?

Waarom voed je nu wel dan als je dat de vorige kweek ook niet hebt gedaan? Heeft Sannie je water geanalyseerd en waarom zou je met bio niet af kunnen zuren? Voor aquaria gebruiken ze daar turf voor.

Bio wil voor mij zeggen; niet chemische, van natuurlijk grondstoffen. Als je een citroen leegknijpt in je water is dat ook bio. Wat heb je voor voeding en hoe denk dat die je ph omlaag brengt? Die voeding is echter generiek en als jouw kraanwater wat harder is of hogere ph heeft dan gemiddeld dan zuurt de voeding minder af. Ook heb je kan snel te overvoeden als je de dosis op de verpakking aanhoud. Een te hoge ph is minder erg dan een te lage, daarom zuren kant en klaar voedingen niet zoveel af, maar optimaal is het niet.

 

Neem voor de grap maar eens regenwater en doe daar hetzelfde bij als je normaal aan het kraanwater toevoegd. Je zal zien dat zowel de EC als PH lager zijn met regenwater. Mocht je trouwens een zoetwateraquarium hebben: dat water is heel voedzaam voor je planten en 100% bio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie topjes twitchy :) die skunk topjes zijn het mooist :D

succes en ik blijf je volgen

groeten pacman :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat kan niet?

Waarom voed je nu wel dan als je dat de vorige kweek ook niet hebt gedaan? Heeft Sannie je water geanalyseerd en waarom zou je met bio niet af kunnen zuren? Voor aquaria gebruiken ze daar turf voor.

Bio wil voor mij zeggen; niet chemische, van natuurlijk grondstoffen. Als je een citroen leegknijpt in je water is dat ook bio. Wat heb je voor voeding en hoe denk dat die je ph omlaag brengt? Die voeding is echter generiek en als jouw kraanwater wat harder is of hogere ph heeft dan gemiddeld dan zuurt de voeding minder af. Ook heb je kan snel te overvoeden als je de dosis op de verpakking aanhoud. Een te hoge ph is minder erg dan een te lage, daarom zuren kant en klaar voedingen niet zoveel af, maar optimaal is het niet.

 

Neem voor de grap maar eens regenwater en doe daar hetzelfde bij als je normaal aan het kraanwater toevoegd. Je zal zien dat zowel de EC als PH lager zijn met regenwater. Mocht je trouwens een zoetwateraquarium hebben: dat water is heel voedzaam voor je planten en 100% bio.

 

Kiss, de reden dat je niet afzuurt bij Biokweek is dat de bacteriën en schimmels dit al doen tijdens het omzetten van de biovoeding! Dit maakt de grond dus al zuurder dan normaal, als ik dan pH 6.0 geef krijg ik uiteindelijk bijv. pH 5 - 5.5 in de grond, wat gewoon niet goed is. Met de voeding is het water dus al deels afgezuurd (naar 6.8 ofzo), en de bacto en schimmels doen de rest in de bodem :)

 

Ik voed nu wel omdat de vorige kweek met ongeveer 24 watt aan TL balken ging, twee planten zonder afzuiging of wat dan ook, in mijn kelder :wOOt was gewoon een funkweekje, en wilde het groter aanpakken..

 

Mooie topjes twitchy :D die skunk topjes zijn het mooist :)

succes en ik blijf je volgen

groeten pacman :D

 

Thnx :D ja ze gaan echt hard voor planten die nog geen 3 weken in de bloei staan, op de skunk na dan, die staat al ff te bloeie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je toelichting. Je idee snap ik, maar wat nou als je kraanwater hebt met een ph van 6 of 8? Of start met grond met een ph van 5 of 7? We kunnen toch met verschillende waterwaarden toch niet blind allemaal hetzelfde gaan doen en denken dat het resultaat hetzelfde zal zijn?

Daarbij blijft staan dat fabrikanten aan de veilige en dus hoge kant gaan zitten wat betreft de afzuurcapaciteit van hun producten. Dus zit je standaard met een hogere dan ideale PH.

 

Ik heb mijn basiskennis van water, planten en stoffenkringlopen etc uit de aquariumwereld en daar heb ik geleerd dat ik alles dat ik aan mijn biotoopje toevoeg, af zal moeten stemmen op de behoefte van de biotoop. (gesloten leefmilieu, in dit geval een aquarium) Ik zuur mijn aquariumwater echter niet af, maar voeg ph+ (natriumbicarbonaat) toe omdat mijn aquariumwater vanzelf zuurder wordt door alle grote schijtende vissen, wat er natuurlijk veel te veel zijn voor die lullige 400 liter water, zeker in vergelijking met hun natuurlijke leefmilieu.

 

Voor mij is het best vreemd om te lezen dat bacto's en schimmels toevoegen continu nodig blijft. Een aquarium start je 1 maal op met wat "oud" water van een ander aquarium of je voegt 1 keer gevriesdroogde bacteriën uit en potje toe en daarna niet meer. Tenzij je met 'medicatie' aan de slag bent gedaan en alles hebt uitgemoord.

Als je met een goed biologisch grondje begint, zou je eigenlijk alleen nog maar bouwstoffen toe te hoeven dienen wanneer daar een tekort aan dreigt te ontstaan.

 

Neem je na je kweek ook wat oude grond mee naar je nieuwe of waardeer je je oude grond op met wat verse grond?

 

Laat je je kraanwater dat je voor je voeding gebruikt minimaal 24 uur staan met een luchtpompje erin om te ontchloren? Het beetje chloor in ons drinkwater is namelijk een killer voor je bodemleven.

 

Edit: interessante link waarin het bodemleven wordt uitgelegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gozer, allemaal erg leuk en aardig, en ik snap dat je het positief bedoelt, maar ik ben geen broodkweker, ik wil een leuk kweekje hebben maar heb geen zin in een hoop apparatuur en meer dan 15 minuten per dag voor mijn planten besteden, het is goed zat zo, ga ook geen bodemmonsters enzo nemen, het is een simpele hobby, geen brood.

 

Zou wel willen weten waardoor het blad nu vergeelt, maar ik ga daar niet uren in steken, geen enkele andere plant heeft ergens last van, ik blader rustig op het forum rond, ik zag ooit zo´n plaatje met alle bladverkleuringen en de oorzaak, die zoek ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de grote bladeren bovenin vergelen nu ook langzaam, heb mijn pH gemeten van het kraanwater, dit is 7.3! Met een goede dosis voeding is de pH al snel 6.6, als je er dan ook nog vanuit gaat dat de bacteriën en schimmels mijn bodem zuurder maken, zou hier wel eens het probleem kunnen liggen?

 

Ik wil nog steeds die foto met alle bladproblemen! Ik heb hem al zo vaak voorbij zien komen op dit forum maar kan het nergens vinden!

 

EDIT: Heb wel het één en ander gevonden, het zou een pH probleem kunnen zijn (pH te hoog of laag) of een MG probleem, ik ga denk ik de komende dagen niet meer bijvoeden, het lijkt erg veel op een MG probleem:

 

Magnesiumtekorten zullen onstaan in aarde met een ph tussen 2.0 tot 6.4 Magnesium wordt het best opgenomen in aarde met een ph tussen 6.5 tot 9.1. Ook een hoog kalium gehalte in de aarde zorgt voor een slechte opname van magnesium.

 

even geen voeding meer en geen afzuren

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Tw!tchy, ben ook verre van een broodkweker hoor, wellicht een doorgeslagen hobbyist die het zo eenvoudig mogelijk probeert te houden en wel van een experimentje houd.

 

De plaatjes waarvan ik denk je naar op zoek bent/was:

 

gallery_30408_12603_10454.jpg

 

gallery_30408_12603_31115.jpg

 

gallery_30408_12603_46070.jpg

 

gallery_30408_12603_5803.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey tw!tch je kweekt op aarde togh ? :wOOt

 

dan zou ik aan houden waar je mee bezig bent

 

indd je bloei voeding zorgt ervoor dat je ph de juiste verhoude krijgt zoals bij (hesi) als ik alles in het watertje heb staat mij ph op 6.3

 

afzuren naar een ph van 5.3 zoals kiss zegt zou ik niet doen , aangezien je in een aarde bak kweekt en je ph van dee aarde erg sterk naar

beneden daalt

 

wel had ik een grond monster genomen om te kijken , zou de ec niet te hoog gooien de plantjes zijn vrij small dus veel voeden is onnodig

na mijn zeggen :D

 

en die lemon skunk niet te druk om maken , heb zelf een green house kweekje gehad

de lemon skunk maakte bij ook vage bladeren aan terwijl alles perfect was kwa omstandig heden ec ph en voeding,

 

je hebt nu eenmaal het nadeel dat arjan van de green house op steenwol kweekt

hier gebruik je een zeer laag ph, maar zeker niet op de aarde :)

 

succes ermee man greeetzz juicy

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ KISS: Enorm bedankt! Die zocht ik inderdaad, duidelijk een MG tekort dus, wat vaak veroorzaakt wordt door een te laag pH, ik ga dus rustig aan water geven, heb ze eigenlijk behoorlijk veel voeding gegeven denk ik.

 

@ Juicy: fijn dat je meekijkt, de rest van de planten doen het inderdaad echt super!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 45, 12-12 Dag 33

 

Alles bloeit nu dik 20 dagen (vanaf zichtbare bloei)

 

Het hele zooitje samen:

gallery_30799_12348_122034.jpg

 

Topjes:

Lemon skunks:

gallery_30799_12348_754.jpg

 

gallery_30799_12348_7339.jpg

 

gallery_30799_12348_83974.jpg

 

 

Kolossus (prachtige top ;) ):

gallery_30799_12348_138936.jpg

 

 

Een madshack:

gallery_30799_12348_96721.jpg

 

Madshack van boven:

gallery_30799_12348_28666.jpg

 

 

Lemon skunk (de jongste):

gallery_30799_12348_6643.jpg

 

 

Het bladprobleem van de grote lemon skunk:

gallery_30799_12348_160882.jpg

 

De nerven blijven een tijdje groen, lijkt me dus MG tekort:

gallery_30799_12348_41348.jpg

 

Toch blijven de toppen keihard groeien:

gallery_30799_12348_29655.jpg

 

 

 

So far so good...

Temperatuur min. 19.9

Temperatuur max. 30.7

 

Luchtvochtigheid min. 30%

Luchtvochtigheid max 64%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Appart dat hoekje met vergeling.

Komt hier wel voldoende verse lucht ?

 

Wat is de temp van je water welke je geeft aan je plantjes?

Warm water bevat weinig zuurstof, ideaal temp is rond de 20-23 graden

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

indd wat sannie zegt

wel vreemd alleen die hoek

 

en je aarde is nieuw dus een te lage ph zou eigelijk niet kunnen

tenzij je teveel heb gevoed natuurlijk dan zitten er veel zouten in je aarde

 

en als het een mg tekort is zou ik tg wel bloei voeding gaan geven inplaats van alleen water

je hebt geen overvoeding aangezien je blad punten niet verbrand zijn :D

 

 

ik wens je veel succes en vergeet niet, geel blad is niet erg die rook je togh nie ;)

 

 

latersss

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Sannie: Bedankt dat je even langs wilde komen, ik geef normaal water van kamer temperatuur in de ochtend (dat is hier 20 tot 22 graden). Er zou voldoende lucht moeten komen, een paar pagina's terug zie je mijn ventilatiesysteem (hoop pc fans), ook deinzen de blaadjes van de topjes rustig. Het zou wel een zuurstof probleem kunnen zijn: Sinds ik begonnen ben met de kweek heeft die pot het meest te nat gestaan, ik gaf veels te veel water tot twee weken terug. Kan het zijn dat de aarde hierdoor nog steeds compact is?

 

@ Juicyweedy: Ik denk idd aan een MG tekort, dit zit ook niet in BAC bloeivoeding die ik geef. En hoezo zou je toch bloeivoeding gaan geven i.p.v. alleen water? Ik denk dat ik behoorlijk veel voed ;) (eigenlijk iedere dag - twee dagen een goede dosis, nooit helemaal max dosis maar wel vrij veel)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...