Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bioloog

BIER!

Recommended Posts

:lol: Hey bier liefhebbers en niet bier liefhebbers, :)

 

Omdat er nog geen bier brouw topic op het forum is, en ik al erg lang met het idee rondloop

om een kleine brouwerij op te zetten, heb ik een mede forum lid en zijn studie maat benaderd

met dit idee. Het idee werd met enthousiasme ontvangen en zo gezegd, zo gedaan. :rofl

De namen van die personen noem ik nog even niet, of ze moeten er geen bezwaar tegen hebben. :wOOt

 

Er is een kleine brouwketel aangeschaft, wat eigenlijk niet veel meer is dan een grote elektrische pan van

27 liter, en een filterkuip/emmer van 30 liter. Een gistingsfles van 50 liter had al eerder gekregen van Torsti, thanks dude,

die nu mooi van pas komt.

De wortkoeler heb ik zelf gemaakt van flexibele koperen buis van 12 mm.

Ook had ik een brouwpakket besteld van gold pilsener, Maar hier valt niets meer aan te brouwen. Het is een blik

vol mout en hop extract. Zakje gist erbij Ttja.... brrrrrrr. gadverdamme! Foutje!! Meteen in de phone geklommen en

een moutpakket besteld. Nu krijg ik dus geschrote gerst, losse hop en gist. Maar das pas maandag of zo dus dat duurt nog

een paar dagen.

Voor het begin houden we het eenvoudig en maken we gebruik van reeds kant en klare mout paketten. In een later stadium

gaan we de gerst zelf verschroten en de hop los kopen. Maar wat ervaring is daarvoor wel vereist, vandaar onze aanpak.

We willen tenslotte wel met drie kratjes bier eindigen deze ronde en niet met uilezeik! :(

En natuurlijk zoals in elk showtopic kunnen de foto's niet ontbreken.

 

De hardware!

gallery_20133_8919_325631.jpg

 

Een hydrometer. Hiemee meet je middels de dichtheid van de vloeistof het suiker of alcohol gehalte.

gallery_20133_8919_221957.jpg

 

De foute software. brrrrrrr. Moutpap!? moutmeuk ja! met een dikke M

gallery_20133_8919_197993.jpg

 

De brouwketel

gallery_20133_8919_21279.jpg

 

Aftapkraan.

gallery_20133_8919_346286.jpg

 

Thermostaatknop met graden C aanduiding. Perfect!

gallery_20133_8919_85521.jpg

De filterkuip met filter en ophoog rekje.

gallery_20133_8919_30222.jpg

 

Volgens mij kan je er ook op barbecueën. :)

gallery_20133_8919_330924.jpg

 

En zo zit het dan in de kuip. Rekje onderin en dan filter erop.

gallery_20133_8919_122623.jpg

 

De wortkoeler in detail.

Ik heb twee rollen van 5 meter gebruikt en deze met knelkoppeling aan elkaar gezet.

In de buis zit een harde bus geschoven omdat de koppeling met aandraaien deze anders zou plat knijpen

en zo nooit waterdicht is.

gallery_20133_8919_645263.jpg

 

Ik heb de ringen middels een koperdraad aan elkaar verbonden zodat er geen rek meer in de veer zit.

gallery_20133_8919_429320.jpg

 

Oppassen! met beleid buigen!!

gallery_20133_8919_414021.jpg

Radiatorpijpsteun!! :wub: Zeemleer ertussen, niet te strak aandraaien, vast!

gallery_20133_8919_453982.jpg

De aan en afvoer van het koelwater. wederom twee snelkoppelingen.

gallery_20133_8919_416200.jpg

 

En daar moet ie dan in.

gallery_20133_8919_562253.jpg

 

Nu nog even wachten op het moutpakket en we kunnen van start.

 

In de volgende update meer de details van het brouwen. :wub: Tot dan!

 

Proost :D sijp

 

Hier onder is een begrippenlijst. Begrijp je bepaalde termen niet, kijk dan even hier.

Staat het er niet bij? vraag het me even dan zet ik het erbij. thanks!

 

 

 

Begrippenlijst

 

Een hydrometer. Hier mee meet je middels de dichtheid van de vloeistof het suiker of alcohol gehalte.

-Maischen (spreek uit: maaisjen) is een onderdeel van het bierbrouwproces. Tijdens het maischen wordt

de geschrote mout gemengd met warm water. De enzymen die tijdens dit proces vrijkomen breken het zetmeel

in de mout af tot enkelvoudige suikers. Het mengsel dat uit dit proces voortkomt, heet wort. De suikers worden later,

tijdens de gisting, omgezet naar alcohol.

(Bron: wikkepedia)

 

Schroten is het pletten van gerst of andere granen zodat het zetmeel vrijkomt, wat weer nodig is voor de wortkook.

-Wort is de vloeistof (moutpap) die tijdens het bierbrouwproces door maischen verkregen wordt.

Wort bevat de moutsuikers verkregen uit het zetmeel van mout en eventueel andere ongemoute granen.

(Bron: wikkepedia)

Share this post


Link to post
Share on other sites

he bioloog, das een zeer interesant projekt.

ik ga je zekers volgen.

als je nog testers nodig ben zal ik mezelf wel aanbieden, lijkt mij hiervoor erg moeilijk mensen te vinden :rofl

een maat van mij doet dat ook en brouw erg lekkere soortjes waar ik al diverse keren lol van heb gehad [stom dronken ivm een erg hoog alco percentage]

ga je heel veel succes wensen en keep um going.

 

Grtn Erazer :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harddrugs mogen toch niet op dit forum? :rofl Maar restecp hoor, mij te gevoelig werk, ik hou het maar liever bij wijn. Als het wat wordt, maak je dan ook eens een Gageleertje?

 

"Vóór de middeleeuwen gebruikte men gruut (een mengsel van Gagel en

Rozemarijn) als natuurlijk bewaarmiddel bij het maken van bier. Dat

tegenwoordig vooral Hop en niet Gagel die functie heeft over genomen

hebben we te danken aan onze middeleeuwse kloosterbroeders. Aan Gagel

werden teveel ‘opwekkende’ eigenschappen toegedicht, en het laatste wat

je in een dergelijk oord van contemplatie wilt is een horde bronstige

mannen, newaar. Vandaar dat gekozen werd voor de kalmerende en

slaapbevorderende werking van Hop. De bittere smaak moest er dan maar

bij genomen worden. Oorspronkelijk was hopbier dan ook niet populair,

het heeft honderden jaren geduurd vooraleer het gruut er een beetje uit

was." (bron ben ik ff kwijt, zo te zien een Belgisch forum)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah een bier topic, het forum is eindelijk klaar :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

stoer man :rofl ik hou me nu nog even bij mijn blikkies heineken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Bier is geen harddrugs, bier is lekker vooral de Belgische van hoge gisting :lol: :)

 

Namaste :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's toch geen serieuze reactie op de mijne, elmanito? Daar staat nl. een knipoog achter, en het verhaal verwijst naar Gageleer, een biologisch Belgisch streekbier met een alcoholpercentage van 7,5 volumeprocenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic :rofl

Ga je Wietbier brouwen???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi topic!

Succes Bioloog :rofl

 

Ik heb hier nog steeds kilo's ongeschrote gerst liggen... dat schroten is er nooit van gekomen.

 

Plezier,

koi.

 

p.s.: mooie koeler :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoihoi wat leuk... Smaandags spreken we met de kameraden af in het plaatselijke biercafe (+60 verschillende bieren en allen à 2,5 euro :spliff: en hebben al dikwijls luidop gedroomd over ons eigen biertje.

 

Is het de bedoeling om de hopbellen te vervangen door wiettoppen aangezien deze uit dezelfde familie komen: de hennepfamilie of cannabaceae. Kweet ni of dat mogelijk is?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

@groengif

 

Een serieus grapje over de 'harddrugs' bier :D, maar dit bier is wel interessant om eens een keer te proeven.Zat er van de week nog te peinzen om een fles mee te nemen, maar ben toch weer van stag gegaan voor Westmalle. B)

 

Namaste :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi bier genieters,

 

Gezellig dat jullie allemaal meekijken, en bedankt voor de leuke reacties,

 

Ik heb twee moutpakketten besteld. Een pils moutpakket en een blonde moutpakket( leffe blond).

We hebben dit, (bier brouwen) ,nog nooit gedaan maar volgens mij zit het standaard in het gen van de man ingebouwd

dat ie bier kan brouwen. B) :D Dus dat moet goed gaan toch? :lol:

 

Het duurt nog een paar dagen voor ik de pakketten binnen heb, dus nog even geduld hebben. :P

Maar ondertussen ga ik even genieten van het carnaval en zal deze ochtend een flink aantal kroegen aandoen.

Genoeg tijd om te testen!

 

Voor wie ook gaat vieren, Een fijn feest toegewenst vandaag!

 

Proost sijp

 

ps. koi! We houden ons aanbevolen. We zijn ook een aannemers bedrijfje begonnen. We nemen alles aan! :spliff: :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

BIER ?

 

Beetje te vroeg of niet dan...

 

Nou Bio, dat zal lekker brouwen worden he, onder het genot van een jointje!

 

En daarna lekker barb-e-knoeien met een lekker zelfgebrouwen biertje er bij...

 

Nou... Dat gaat niet lang meer duren denk ik zo...

 

Nu hopen dat het weertje wat beter wordt!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Kees,

 

Feest! Bier, Barbo Jonko! Dat gaat goed samen volgens mij! :spliff:

 

Maar zit hier maar een beetje duimen te draaien en te wachten op de koerier.

 

Ik zou natuurlijk die drie blikken, die ik fout besteld heb, toch als nog erbij kunnen brouwen, als vergelijk in smaak.

 

1 blik voor 15 liter ambiorix. Een blonde bier, zoals leffe blond bijvb.

en 2 blikken Gold pils voor 24 liter pils.

 

Das toch maar ff 5 1/2 krat bier!!!!

 

Wat denken jullie. Doen?

 

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites
stoer man :spliff: ik hou me nu nog even bij mijn blikkies heineken :lol:

Heineken is zwaar overgewaardeerd. Er zijn vele betere en goedkopere bieren, ook in pils.

Heb vrienden van me weleens blind verschillende soorten bier (o.a Heineken, een Duits biertje, en wat goedkope bieren van de Aldi en de Plus) laten proeven. Heineken eindigde op de laatste plaats, en het goedkope aldi-bier op de 1e. Overigens accepteerden ze de uitslag niet en willen ze nog steeds bij voorkeur Heineken. Wat een goeie marketing al niet teweeg kan brengen. :D Inmiddels drinken ze Holger (eindigde op de 2e plaats), een goedkoop bier wat de Plus hier verkoopt. Kosten 4,05 euro per krat! De echte Heineken gelovige zal bovenstaande natuurlijk nooit kunnen accepteren. B)

 

...

Ik zou natuurlijk die drie blikken, die ik fout besteld heb, toch als nog erbij kunnen brouwen, als vergelijk in smaak.

 

1 blik voor 15 liter ambiorix. Een blonde bier, zoals leffe blond bijvb.

en 2 blikken Gold pils voor 24 liter pils.

 

Das toch maar ff 5 1/2 krat bier!!!!

 

Wat denken jullie. Doen?

 

greetz sijp

Ik zou het lekker gaan brouwen. Ik heb wel vaker dit soort moutextracten van Brewferm gebruikt. Ze zijn wel oke en erg gemakkelijk. Na verloop van tijd ga je alleen merken dat alle soorten dezelfde oorsprong hebben. Alhoewel de smaken verschillen herken je een brewferm bier al bij de 1e slok.

Overigens heb ik samen met iemand ook weleens echt bier gebrouwen. Dus met mout, hop en water. En dat leverde een verbazingwekkende goed biertje op. Erg moeilijk is brouwen dus niet. Het belangrijkste is om schoon te werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...

Ik heb twee moutpakketten besteld. Een pils moutpakket en een blonde moutpakket( leffe blond).

We hebben dit, (bier brouwen) ,nog nooit gedaan maar volgens mij zit het standaard in het gen van de man ingebouwd

dat ie bier kan brouwen. :spliff: B) Dus dat moet goed gaan toch? :D

...

Voor zover ik weet was bierbrouwen vroeger vooral vrouwenwerk; de boer werkte op het land, z'n vrouw brouwde het bier. :lol:

(hier krijg ik vast commentaar op. :lol:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proost Sijp,

Als het vat vol is kom ik een biertje bij je halen.

 

mooi dat je aan die knelbussen in de flex.kopere buis hebt gedacht wordt vaak vergeten

 

Gr Rara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Aquar, ik drink eigenlijk voornamelijk;

 

Alles van Hertog Jan,

Leffe

Duvel

La Chouffe

Soms een beugeltje grolsch

 

Maar die halve liter blikken / goedkope kratten; GATVERDAMME!

(Heineken is beter te doen dan, maar nog steeds niet echt lekker ofzo)

 

@Bioloog, zullen we gewoon eerst wat bier brouwen voor we moeilijk gaan doen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger dronk ik inderdaad voornamelijk de betere bieren, zegmaar alles behalve pils. Afgezien van een keer iets als hertog jan, grolsch, warsteiner oid. Helaas kan ik tegenwoordig geen alcohol meer verdragen, dus ik drink zowiezo niet meer. Het goedkope bier is dus exclusief voor vrienden. Goed (Belgisch, Duits) bier lusten ze namelijk niet en ik verdom het om 12,50 euro voor een krat uilenzeik (heineken dus :spliff: ) te betalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn favoriet is momenteel Grolsch mits deze goed koud is, het liefst een beugel. Heb ondervonden dat Grolsch niet goed gekoeld een stuk smeriger is dan bijvoorbeeld een Heineken die niet goed gekoeld is.

 

Hoeveel biertjes drinken jullie eigenlijk per dag of week ??

 

Ik zit op ongeveer een 2 per avond.

 

Zaterdag avond uiteraard wat meer :spliff:

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bier drinken doe ik meestal om een uur of 8 s'ochtends , net voor het slapen gaan na me bordje havermout B)

Het liefst een Hertog jan en ééntje maar hoor :spliff:

 

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bier toch doet met mensen he. Het levert in ieder geval erug leuke reacties op. :spliff:

Welk bier je lekker vind is heel persoonlijk. Ik denk dat je eerder waardering kunt hebben voor een vent die

een slecht biertje drinkt dan voor een vent aan de pisang ambon met jus. Ja toch! :lol:

Dus of iemand nu niet of wel jouw favoriete biertje drinkt is irrelevant. En ik denk niet dat er echt slecht bier bestaat.

Tis maar net welk bier je lekker vind. Dat is geen discussie, das smaak. En over smaak valt niet te twisten. ;)

 

@Ra,

Je weet waar ik woon en je bent welkom! B)

 

Ik zelf vind Amstel lekker. Amstel is eigenlijk oud Heineken. :lol:

Maar in de zomer drink ik voornamelijk Erdinger weizen bier. Heelijk fris.

Ik woon dicht aan de grens dus is het hier makkelijk verkrijgbaar. ;)

Ik haal het bij een drankhandel bij de oosterburen. En als je ziet wat

een soorten bier die gasten hebben. 30 soorten op voorraad. Echt niet normaal.

Maar wat je daar aan opmaakt dat biercultuur in Duitsland ook direct over de grens begint.

Voelt best lekker als je daar dichtbij woont :P

Ook haal ik daar wel eens Konig pilsener, Warsteiner, Maizels weizen en Erdinger natuurlijk.

Of ik een echte bierdrinker ben? Nee niet echt. Althans niet in grote hoeveelheden. Ik ben meer een sociale

drinker en probeer van elk soort bier te genieten.

 

Ik ga zo even wat extra suiker scoren en dan ga ik toch die blikken met wort extract proberen te bereiden.

later deze dag zal ik een verslag daarvan posten..

 

fijne dag iedereen!

 

proost sijp :D

 

ps. Ik heb ook al een mooi fust gevonden om het bier op te slaan.

 

gallery_20133_8919_85760.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker,

 

Ben benieuwd hoe het gaat met die mout stroop. Een maat van me had dat gedaan en die zei dat het wel prima was.

Succes zometeen in ieder geval.

 

groeten mos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...