Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tsjerk

ploïdie feminised seeds

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Vandaag had ik college over de ploïdie van planten, wat wil zeggen het aantal chromosoom paren dat ze per cel hebben. Normaal gesproken is heeft een plant een ploïdie van 2n, dat wil zeggen van ieder chromosoom twee stuks. Nu is het zo dat wanneer je feminised seeds maakt door de moeder plant onder stress te zetten daar of haploïde nakomelingen of diploïde nakomelingen uit voort komen, afhankelijk van de cellen waar de embryo's uit ontstaan.

 

Nu mijn vraag; weet iemand wat het geval is bij feminised hennep zaden?

 

Het is namelijk zo dat ze de opbrengst van veel soorten graan sterk verhoogt hebben door de ploïdie te verhogen, tot zelfs 3n. Dit geeft in graan een opbrengst verhoging tot soms wel 300%.

 

Weet iemand hier of hier wel eens onderzoek naar gedaan is in wiet planten?

 

Edit: Ik bedoelde 6n voor graan, dus hexaploïd.

 

Edit 2: Als iemand hier informatie over heeft hoor ik het graag, maar na wat lezen denk ik niet dat dit echt te doen is met dicotylen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij word je opbrengst er niet beter op.

Omdat de plant zich nu op meerdere toppen moet gaan focussen,zullen de toppen gewoon minder groot worden dan normaal.

Licht is gewicht :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt denk ik gelijk, wiet planten worden volgens mij op dit moment beperkt in de hoeveelheid licht die ze krijgen.

 

Maar wat je zegt over de meerdere toppen gaat volgens mij niet op, als je het op grassen toepast (graan) vormen ze grotere vruchten, niet meerdere. Maar het doet er niet zoveel toe, grassen zijn monocotylen en wiet planten dicotylen. Monocotylen zijn nu eenmaal een stuk "simpeler".

 

Edit: Wietplanten worden op dit moment volgens mij beperkt door de hoeveelheid licht die je ze kunt geven, niet de hoeveelheid die ze krijgen. Komt op hetzelfde neer maar het eerst komt meer in de buurt van de waarheid.

 

Maar mijn vraag over de ploïdie van feminised seeds staat nog steeds, weet iemand of deze haploïd of diploïd zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom vraag je het niet gewoon aan je leraar?

puur uit interesse..

kan toch gewoon?

 

is het trouwens een soort genetisch manipuleren?

 

gr, Shilizous

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er wel naar gevraagd maar hij zei dus dat het afhangt van de cel waaruit de embryo's ontstaan. Hij had al vrij snel door dat het om wiet ging, maar hij wist het voor deze plant specifiek niet.

 

Het is een soort genetische manipulatie ja, maar niet in de zin van reageer buizen en enge mutanten etc. Ik weet er het fijne niet van maar volgens mij kun je polyploïdie bereiken door het jonge plantje te behandelen met bepaalde stoffen.

 

Je kunt het genetische manipulatie noemen, maar dan in de zin dat het kruisen van plant/hond/koeien soorten dat ook is. Je veranderd de genetische eigenschappen van het organisme, maar enkel met genen die deze zelf al had.

 

Alle graan producten die nu in de supermarkten liggen zijn op deze manier verkregen, de opbrengst is nu eenmaal veel en veel hoger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar ik ga me er toch eens meer in verdiepen, het is de cocaboeren in zuid-amerika ook gelukt door genetische manipulatie hun planten 3 keer groter dan normaal te krijgen. Nu zal mij dat niet zo één twee drie in mijn kamertje lukken voor wiet planten, maar misschien met wat verbeterde technieken in de toekomst en een werkplek in een laboratorium moet er binnen tien jaar misschien wel wat te doen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu mijn vraag; weet iemand wat het geval is bij feminised hennep zaden?

Geen idee,

maar volgens mij kun je polyploïdie bereiken door het jonge plantje te behandelen met bepaalde stoffen

Het is wel bekend dat als je wietzaden in water met Colchicine weekt je kans hebt op triploide planten.

Colchicine zit o.a. in de bolletjes van de herfststijlloos.

Gr P

 

/edit

Ik kom net dit tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P

 

Had er al eens eerder over gelezen en misschien kan dit je helpen bij je zoektocht :icecool

 

 

"Polyploidy (favorable traits in Cannabis) has not been shown to occur naturally in Cannabis; however, it may be induced artificially with colchicine treatments. Colchicine is a poisonous compound extracted from the roots of certain Colchicum species; it inhibits chromosome segregation to daughter cells and cell wall formation, resulting in larger than average daughter cells with multiple chromosome sets"

 

"Cultivators have started polyploid strains with colchicine. Except for changes in leaf shape and phyllotaxy, no out- standing characteristics have developed in these strains and potency seems unaffected."

 

what-is-colchicine-and-how-is-it-used

 

 

cheerio

PP

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen bioloog of heb die kennis maar uit ervaring weet ik wel dat Worled Pylotaxy opbrengst verhogend is

Je krijgt niet alleen 3 toppen als je topt maar ook alle vertakkingen zijn in drievoud

 

med_gallery_5651_1281_489680.jpg

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Groen Gif: Dank je!

 

Ik heb het idee dat de soorten die wij nu kweken al polyploïd zijn. Dit omdat er vanuit feminised zaad kans is op mannetjes en herma's, wat aangeeft dat er mannelijk DNA in zit. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij als je een diploïde vrouw aseksueel zaad laat maken zou er geen kans op mannelijke bloeivormen moeten zijn. Ik ga er maandag of dinsdag eens naar vragen op de studie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je dan misschien ook even kan vragen is het volgende:

 

Dmv bestralling ( denk bijvoorbeeld aan radioactieve straling ) kan mutatie optreden.

Efrelijk materiaal en genetische bepaling ''kan'' hierdoor in de war raken en mutaties kunnen optreden.

Veel kwekers van bijvoorbeeld rozen, tulpen en dergelijken gebruiken deze vrom van mutatie om nieuwe rassen op te zetten.

Een groot nadeel hiervan is dat het niet erfelijk overdraagbaar is, en nog een ''nadeel'' is dat het alleen uitwerking heeft op de bloei.

Stekken is dus essentieel, aangezien zaden uit een mutatie niet dezelfde eigenschappen overdragen.

 

Aangezien de mutatie in de bloem zichzelf laat zien, kan er van alles gebeuren.

 

- kleurverschil.

- onvruchtbaar, en andere vorm van bloei.

- compleet andere soort bloem, of dubbelbloemig

- etc

 

Als je van een succesvolle mutatie spreekt, heb je een bloem die een gewenst effect heeft, wat in ons geval dan groter zal zijn.

Zelf heb ik tijdens een eerdere studie meegemaakt bij een project dat een normale enkelbloemige plant, een rits van fluwele bloemen kreeg, die 3 x meer opbrachten voor de klant als normaal.

 

 

 

Hoop je interesse opgewekt te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu niet zo een bioloog,

 

maar ik denk wel dat het de opbrengst kan verhogen.

Je toppen hebben geen licht nodig, maar je bladeren wel.

Door de vermeerderde hoeveelheid bladeren doet de plant meer aan fotosynthese?

hierdoor kan de plant meer co2 verwerken. dus meer glucose voor de plant lijkt me.

 

En zoals hierboven al gezegd is, krijg je meer vertakkingen, wat resulteert in meer toppen.

logisch toch?

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ben ik ook geen bioloog maar,

 

Als je toppen geen licht nodig hebben,waarom blijven je toppen onderin je plant dan zo fluffy en klein?

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover ik weet is de Triploïde iets beter opbrengend en sterker als de Diploïde en zijn alle anderen niks.

 

(Triploïde was wel onvruchtbaar ook meen ik)

 

Maar dat zou ik weer even op moeten zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg intressant dit topic.

 

Het zou geniaal zijn als een plant 3 x zoveel opbrengst zou geven.

 

( Ben ik weer )

Offtopic ?

Maar daar in tegen is het ook niet natuur eigen. Dus je past iets aan waarbij de gevolgen enorm kunnen zijn.

Dat is lastig uit te zoeken en zoek je dat uit kan er meer fout als goed gaan ( daarmee bedoel ik dus de al 3 x verhogende productie plant, te planten als test ).

 

Ze kunnen kanker ook uit het stamcel halen maar wat zijn de gevolgen ?

 

Ik bedoel, ik rook niet met plezier een wietje die is aangepast.

In tegendeel, als dit lukt koop ik nooit meer een wietje.

En geloof me, vele rokers/gebruikers delen die gedachte. De meeste zitte daarom hierzo.

 

Het is een tof onderzoek alleen ben ik bang voor het resultaat.

 

We beginnen nu ook pas effecten van gen gemod. planten te herkennen op mensen.

Dit duurt altijd even en word lang onderdrukt door de farmeceut.

 

De natuur is perfect zoals het is. Anders zou het niet zijn zoals het is, want natuur streeft naar perfectie.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

High growers ,

We hebben het nu over drie uitlopers gehad maar ik heb een bacth zaden met VIER uitlopers per internode :P

Ik heb nog niet echt kunne teste maar de eerste zaden zien er goed uit <_<

 

med_gallery_5651_1281_219415.jpg

 

med_gallery_5651_1281_132700.jpg

 

Minder mooie foto's maar goed zichtbaar zijn de vier vertakkingen op één internode

 

Ben zeer benieuwd wat voor toppen dit gaat geven :P

Klooie met zaden blijft leuk

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een onderwerp waar ik ook wel belangstelling voor heb.

 

In dit stuk wordt chromosoom verdubbeling toegepast op het Hop plantje dat tot dezelfde familie behoord als Cannabis (Cannabaceae). Een tetraploid (4n) plantje word gekruisd met een diploid (2n) plantje om een zg triploid (3n) te krijgen. Die schijnen superieur te groeien en ook meer op te brengen dan een gewone diploid.

 

Ik ben zeer benieuwd of er breeders zijn die dit of andere geavanceerde technieken toepassen. Volgens mij gebeurt alles nog op de ouderwetse manier. De enige vernieuwingen waren de female seeds die Dutch Passion uitbracht zo rond 1999.

 

Waarvoor hulde trouwens:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chances are about 10 billion to 1 that that is a triploid. Cannabis is a diploid, and polyploids (triploid or tetra ploid) have never been found occurring naturally. It takes a chemical treatment to make cannabis a polyploid. If you treat 10,000 seeds, only 1-3 will actually survive. If it was a true tri-ploid, you wouldn't want it. Tri-ploids have been proven to grow slower, yield less, and produce less potent flowers than diploids or tetraploids. (see RC Clarke's tests)

 

What you have there is called whorlled phyllotaxy or tri-foliate growth. This is from a genetic mutation, or variant, not from additional DNA helix's.

 

Dit is wat mijn m8 useless er over zei :

De kans op een triploide in cannabis is 1 op een biljoen. Cannabis is diploide, polyploide (tri of tetra) zijn nog nooit natuurlijk gevonden.

Chemische behandeling is nodig om dit te verkrijgen. van de 10000 zaden die je behandeld zullen er maar bizar weinig overleven .

Een echte tri-ploide plant is een langzame groeier,,,yield minder en maakt minder potente bloemen dan diploids en tetraploids.

 

You can only tell if a plant is a polyploid (triploid or tetraploid) through genetic testing to determine the number of chains in the DNA string, i.e. double, triple or quad helix.

 

 

interesting topic yes :P,, zeker met de verschillende meningen die aant licht komen hehe

 

Hup

 

Edit: Ik heb je "code" veranderd in "quote". Tenslotte zijn het quotes en geen codes :)

Grtz, Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van die 10.000 is lichtelijk overdreven misschien, maar met 10 zaadjes ga je er zeker niet komen nee.

 

En ik heb juist weer gelezen dat het de tri-ploid was die goed werkte en niet de tetra-ploid, goed we zullen eens zien. Toen ik de vorige keer colchichine wilde bestellen kreeg ik een heleboel gezeur daarom, betreft verscheping, al is uiteindelijk de rest van m'n bestelling zo in een doosje opgestuurd, met gevolg een ons van een aminozuur door het doosje heen... De postbode zal wel gedacht hebben, waarom komt er allemaal wit poeder uit dat doosje ?

 

Misschien kan ik het wel ergens op de tik koppen, dat zal ik dan ook zeker doen.

 

Massol

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loeki2000, misschien kun je je eerst even voorstellen voordat je vol enthousiasme de discussie induikt :P

Je kunt dat HIER doen.

 

Grtz,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier een foto van een Deense soort:

gallery_13720_11981_182469.jpg

deze maakt in de 2e node 4 zijtakken aan en in node 3 3 zijtakken , vreemd vind ik.

deze staat overigens op een guerilla spot met degelijke grond :) , hopelijk word het een monster :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...