Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

samhowdee

OLD SCHOOL HAZE kweekverslag

Recommended Posts

Dus eerst de old school stekken.

4 stekjes in een startblok. Dit stamt nog uit de tijd de er nog nauwelijks stekpluggen verkrijgbaar waren.

[/img][/url]

:huh:

 

 

Geweldige info,ik geniet al voor er iets staat :D

 

Veel suc6 :lol:

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kweek spullen

 

Begin jaren 80 waren er nog geen growshops, dus we moesten alles zelf verzinnen.

 

Lampen waren er al wel al. De enig firma die lampen verkocht aan de reguliere tuinbouw was de firma POOT. Die verkochte voornamelijk 1000 watt HPI (kwik jodide, blauwe lampen) en later ook HPS ( rode natrium lampen).

Nog een beetje later kwamen de 400 watt. We gebruikten toen al om een goed spectrum te krijgen een mengsel van 1 x 400 watt HPI, met 4x 400 watt HPS. Achteraf gezien nog lang zo gek niet. Zouden ze tegenwoordig ook moeten doen. De HPI lamp wat hoger als de rest opgehangen om een goede menging te krijgen.

 

De tuinders kweekten toen al vollop op steenwol. Dus wij dachten als die het doen, en dat zijn tenslotte de professionels, zullen wij het ook maar doen.

Dus BRINKMAN de tuinbouw toeleverancier werd ook onze leverancier voor matten, goten, druppelaars, ph en –ec meters en Siemens CO2 computers (!).

 

Dat verliep niet altijd even soepel. We moesten ook toen al discreet zijn. Op de vraag van Brinkman: "wat kweken jullie dan?", werd nog wel eens het verkeerde antwoord gegeven. Wij zeiden dan: " uh..Paprikas". "Maar die worden toch niet gekweekt in deze periode van het jaar?", was dan het antwoord van zo'n oude ervaren tuinbouw rot. Later hadden we onze antwoorden klaar en verliep alles soepel.

 

Een voedingsoplossing hadden we ook nodig.Canna bestond ook nog lang niet, dus we moesten zelf wat verzinnen.

Op het proefstation in Naaldwijk in de bibliotheek lagen de boekjes: voedingsoplossingen voor de teelt op steenwol. Je had er eentje voor alle gewassen. Alleen niet voor het onze natuurlijk. Welke nu te kiezen? Onze redenatie was, we moeten een plant nemen die snel groeit, veel groen blad heeft en veel dikke vruchten produceerd. Dat werd dus het Paprika schema wat we zouden gaan gebruiken. Uit de volgende mestoffen werd (wordt) de voedingsloplossing samen gesteld.

 

De A bak:

Kalksalpeter Ca(NO3)2

Kalislapeter KNO3

Amonium nitraat NH4NO3

Ijzerchelaat Fe DTPA

 

De B bak:

Kalisalpeter KNO3

Bitterzout MgSO4

Magnitra MG(NO3)2

Fosforzuur H3PO4

En de sporen elementen, Mangaan MNSO4, Zinksulfaat ZnSO4, Borax, kopersulfaat CUSO4 en Natriummolybdaat.

 

Ik zal de juiste verhoudingen, grammen en ml per liter er maar niet bij vermelden. Want anders kunnen alle producenten van voedseloplossingen wel inpakken :lol: . En dat kan toch niet de bedoeling zijn van dit stuk.

Nou die oplossing voldoet na 25 jaar nog steeds. Never change a winning team zullen we maar zeggen. En goedkoop dat ie is..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Nou die oplossing voldoet na 25 jaar nog steeds. Never change a winning team zullen we maar zeggen. En goedkoop dat ie is..

 

Explosief goedje van sommige stoffen, maar met de kennis van vandaag zou de voedingsoplossing zelfs nog goedkoper kunnen en levert veel betere zuivere potentere kwaliteit op. :huh:

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ik ben wel de laatste om te beweren dat we de laatste 25 jaar niets geleerd hebben,

dat er een hoop verbeterd is zie ik hier elke dag op het forum.

 

welk merk raad jij aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet handig om met jou aantal planten niet gewoon een flesje voeding te gebruiken?? :lol:

Dat scheelt een hoop werk. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
welk merk raad jij aan?

 

Sea-Crop aka Immutin (1-5 ml per 4 liter) aangevuld met een beetje NPK-voeding uit een flesje zoals doc zei.

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is het niet handig om met jou aantal planten niet gewoon een flesje voeding te gebruiken??

 

Waarom samhowdee heeft groot gelijk, zelfde verhouding waar je zelf nog wat mee kan spelen als je er een beetje verstand van hebt. Met een standaard a/b voeding kan dat niet. En t is nog eens vele malen goedkoper ook.

 

Bemestingadvies subtraten, Paprika vegetatief en generatief en klaar is kees.

 

En een beetje NPK voeding uit 1 flesje is heel wat anders als je eigen schema maken en alles perfect in mmol toevoegen. Zowieso is a/b voeding een must.

Het beste zou nog zijn als je elke twee weken een analyse laat maken van het voedingswater in de mat (En nee niet de drain!!!! ) om daar vervolgens je vervolg schema op aan te passen.. is je kali te laag.. extra kali erbij...etc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waarom samhowdee heeft groot gelijk, zelfde verhouding waar je zelf nog wat mee kan spelen als je er een beetje verstand van hebt. Met een standaard a/b voeding kan dat niet. En t is nog eens vele malen goedkoper ook.

 

Bemestingadvies subtraten, Paprika vegetatief en generatief en klaar is kees.

 

En een beetje NPK voeding uit 1 flesje is heel wat anders als je eigen schema maken en alles perfect in mmol toevoegen. Zowieso is a/b voeding een must.

Het beste zou nog zijn als je elke twee weken een analyse laat maken van het voedingswater in de mat (En nee niet de drain!!!! ) om daar vervolgens je vervolg schema op aan te passen.. is je kali te laag.. extra kali erbij...etc

 

 

Hey thebrick,

 

Door wie of waar of met welke apparatuur laat jij je voedingwater uit de mat analyseren?

Altijd leuk om weten als ik er zelf behoefte aan zou hebben.

AG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Explosief goedje van sommige stoffen, maar met de kennis van vandaag zou de voedingsoplossing zelfs nog goedkoper kunnen en levert veel betere zuivere potentere kwaliteit op. :huh:

 

Namaste :lol:

 

explosief goedje??? Huh, waar??? Niks wat niet in je fles zit normaal.

 

@sam, we willen foto's zien!!!

 

@ag-13, kan wel maar is vrij kostbaar. Uitbesteden gaat goed in de papieren lopen. Zelf doen kun je een mooie auto voor kopen, tenzij je veel tijd hebt, met "simpele" chemische proefjes kun je concentraties berekenen... Maarre daar ben je dan wel een tijdje mee zoet als je alle elementen wilt checken...

 

Het allerbeste is natuurlijk als je drainwater automagisch gechecked en aangepast wordt maar dan spaar ik wel ff door voor de nieuwe mercedes...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
explosief goedje??? Huh, waar???

 

Kalislapeter KNO3, waarom ben jij toegelaten???

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het allerbeste is natuurlijk als je drainwater automagisch gechecked en aangepast wordt

 

Als je je drainwater hergebruikt is dit idd het allerbeste. In je nieuwe schema worden alle waardes aangepast tot een bepaalde voedingsoplossing. Maar voor de hobbytuinder is dit helaas niet haalbaar. Dit gebeurt vooral in de proffessionele tuinbouw. Zijn ook bepaalde programma's voor .. fertigro bijvoorbeeld. Is volgens mij wel ergens te downloaden.. dit programma rekent zelf alles uit.. Erg handig, heb het zelf een aantal keer met de hand uitrekent en das een aardig precies werkje.

 

@ ag13 als jij je voedingswater wil analyseren heb je een substraatsampler nodig.. (ff google) hiermee steek je een aantal monsters in je mat.. Zijn ook een aantal regels voor om een goed monster te steken...zal ik niet allemaal noemen. En je sample kun je dan bijvoorbeeld bij BLGG laten analyseren. Die komen dan met een analyse met al je Hoofdelementen en spoorelementen en een anionen en kationenbalans. En van hieruit ga je dan weer rekenen om je volgende schema te maken. En dus nieuwe a en b bakken te maken!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe zo verder jongens , ik geniet al van dit verslag :huh:

En bedankt voor het stukje geschiedenis :lol:

 

Mijn favoriet is amnesia Haze , van waar komt die dan ? en waar kan men die nog krijgen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zal de juiste verhoudingen, grammen en ml per liter er maar niet bij vermelden. Want anders kunnen alle producenten van voedseloplossingen wel inpakken :lol: . En dat kan toch niet de bedoeling zijn van dit stuk.

Nou die oplossing voldoet na 25 jaar nog steeds. Never change a winning team zullen we maar zeggen. En goedkoop dat ie is..

 

Het is wel erg leuk spelen op deze manier,vooral haze kan hier als de beste op reageren.

Het voordeel is ook in de zomer te winnen door als de hitte te is ,je een zwakkere oplossingen kan gebruiken.

Of alleen de N met 20% te verminderen bij 30+

 

Foto's?

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kalislapeter KNO3, waarom ben jij toegelaten??? (geen idee... Maar uh... Waarom vraag je jezelf dat af? Laat je weer van je best kant zien... )

 

Namaste :lol:

Boem en je bent dood. (voor dit verkeerd opgevat wordt want daar is men goed in, hiermee wordt bedoeld dat kno3 an sich net zo veilig is als keukenzout zolang je geen gekke dingen doet zoals het in de bbw kieperen)

 

Kaliumnitraat is een oxidator niks explosief aan. Het kan een verbranding versnellen maar een explosief is nog tandje meer.

 

Ammoniumnitraat ia overigens wel explosief mits je het met een minerale olie mengt maar boe roepen helpt niet, je moet van goede huize komen om daar beweging in te krijgen...

 

Maar uhm, dat wilde je vast niet horen meneer elmanito..

 

Groetjes,

 

kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Set up

2 x 600 watt HPS armatuur hortilux, lamp en ballast in 1.

grotere kamer waar maar 2m2 gebruikt wordt.

klimaat 25c overdag 20c snachts

 

steenwol matten. 10 planten per m2 totaal 20 planten

in het plastic van de mat worden gaten gemaakt en er wordt een klein beetje steenwol uit elk gat gehaald,

daarin komen de 'pluggen' met de plant.

 

water gift via druppelaars. drain wordt afgevoerd via goot.

elke dag 4 druppel beurten met 20% drain.

 

de planten gaan er in ongeveer 30 cm hoog en dezelfde dag gaat het licht terug naar 12/12

 

 

 

 

donderdag 12/8 licht op 12/12

 

gallery_27276_10701_312055.jpg

 

gallery_27276_10701_401406.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oldschool haze word/werd voornaamelijk op hyrdo gekweekt zeker 25jaar geleden.

12tot16 weken in een potje gaat dr opbreeken....meestal.

 

Tegen woordig met de huidige generatie voedingsmerken zou ik het wel aan durfen om dr op aarde te zetten :lol:

 

Ziet er Heerlijk uit man!

Lijkt wel een Amnees :huh:

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Oldschool haze word/werd voornaamelijk op hyrdo gekweekt zeker 25jaar geleden.

12tot16 weken in een potje gaat dr opbreeken....meestal.

 

Valt wel mee, want het wortelstelsel groeit niet zo snel vergeleken met bv een Manali sativa.Op zich moeten sativa's binnen niet te veel stikstof krijgen, anders schieten ze uit en meestal is de ruimte te klein daarvoor.

Een potmaat van 25 ltr moet mogelijk zijn om het 18 weken uit te houden met de juiste voedingsschema.

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

25/8 13 dagen 12/12

 

Nog niet veel te zien, behalve wat gelige planten.

Ik zal in het vervolg fotos maken met het licht uit.

Ik ben een slechte fotograaf maar wil graag leren.

 

Iemand nog tips? Als ik de lampen uit doe is het wel erg donker, is het een goed idee om dan fotos te maken, of moet ik er een bouwlamp of zoiets opzetten en dan pas fotos maken??

 

 

gallery_27276_10701_321208.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zorgt voor een goede witbalans kan je ook mooie foto's met je lampen aan maken.

Op de meeste camera's kan je tegenwoordig wel handmatig je witbalans instellen.

 

Geweldig topic, by the way

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik maak altijd het liefst foto's met het licht net uit, en gewoon de flitser erbij. Planten staan dan nog actief en hebben geen last van effe nog wat licht.

 

Als je een handmatige witbalans instelt neem dan een grijskaart om je witbalans te ijken. Effe zoeken op witbalans en grijskaart, veel goede info over beschikbaar op het internet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1/9 20 dagen bloei

 

25/20 c rlv 55%

De bloei begint er nu goed in te komen. De planten zullen nog een klein weekje in de hoogte door groeien en

daarna zullen de toppen zich echt gaan ontwikkelen.

Nog geen spint of andere insecten te zien. Dus dat gaat goed.

 

ec 1,7 ph 5,8

 

gallery_27276_10701_219630.jpg

 

gallery_27276_10701_167135.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit lijkt mij wel een leuke link in het kader van dit toppic.

 

Zou Sannie hier ook al een kluisje gehuurd hebben om zijn collectie veilig te stellen? Binnenkort is het 2012 dus je weet maar nooit....

Ze hebben al wat wietzaden in de collectie zag ik

 

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldzaadbank_op_Spitsbergen

Share this post


Link to post
Share on other sites

al aardig wat toppen in je kids :rolleyes:

ben benieuwd hoe je t verloopt de gehele cyclus :P

 

blijf meekijken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...