Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
s3ppe

N-P-K verhoudingen

Recommended Posts

Ik had een vraagje over de N-P-K verhoudingen en ik zal dit stellen aan de hand van een voorbeeld.

Vb: terra flores met als verhouding 2-2-4 is dit hetzelfde als andere voeding met bijvoorbeeld 1-1-2 ? Het zijn verhoudingen dus dat zou toch moeten zijn. Het Is een stomme vraag maar ik ben liever zeker dan dat ik mijn kweekje verpest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vraag is ( nou bijna dan ;) ) nooit stom!

 

Verhoudingen zijn inderdaad (nagenoeg) hetzelfde, alleen zal bij het ene merk 1 deel niet 1 deel van het andere merk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

NPK waarden zijn de gewichtspercentages van een bepaalde stof. Een twee keer zo hoge NPK betekent een twee keer zo hoge concentratie. Dat hoeft echter niet een veel hogere ec op te leveren. Het zijn niet alleen de zouten die in een voeding een ec verhoging geven en niet alle bronnen van NPK geven een even hoge ec verhoging, dat hangt dus van de keuze van de grondstoffen voor die voeding af.

 

maar wat betreft NPK klopt het.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De verhouding is inderdaad hetzelfde, de concentratie daarintegen zou anders moeten zijn. Al gaat dit eigenlijk alleen op voor vaste meststoffen. Vloeibare meststoffen zijn altijd minder geconcentreerd aangezien dit opgeloste vaste meststoffen zijn.

 

Wat me wel opgevallen is, een aantal merken zetten zomaar wat onzin op de verpakking en verkopen het nog ook!!! ;)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zitten tussen de fabrikanten overigens wel veel verschillen in NPK verhoudingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whazzup, is dat op de fles of in de fles ;) ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Euuhm dus de concentraties verschillen, ook binnen hetzelfde merk ? Ik zit namelijk met het probleem dat ik geen bloeivoeding vind. Eventueel zou ik zelf wat kunnen mengen. maar dan moet de concentratie wel dezelfde zijn. NPK 2+2+4 zou 1 moeten zijn . Dus 2/8 + 2/8 +4/8 = 1 Als ik ga mengen met andere voedingen met bijvoorbeeld NPK verhoudingen 7-2-11 7/20 + 2/20 + 11/20 = 1

als ik van elk van beide evenveel pak bekom ik dus (even naar gelijke noemer brengen) (20/80 + 28/80)-(20/80 + 8/80)-(40/80+44/80)=2 0.525-.35-1.05 delen door 2 = .2625 - .175 - .525 = 2-1-4 Dan zou ik ongeveer deze verhoudingen moeten hebben. Sorry als het niet logisch is of nog dommer, als ik een rekenfout heb gemaakt, dat is dan te wijden aan een tijdelijk gevolg namelijk orange bud

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup, is dat op de fles of in de fles ;) ?

hehe toevallig heb ik daar momenteel veel mee van doen (die etiketteringsvoorschriften voor voeding). Op het moment dat je beweert een EC minerale meststof te zijn dan behoor je in totaal minimaal een NPK van 15 te hebben (dus 15 gewichtsprocenten werkbare NPK). Voedingen met verschillende verhoudingen zoals 6-6-6, 10-2-4 of een 12-5-3 zijn minerale meststoffen waarbij de fabrikant garant moet staan voor minimaal die hoeveelheden meststof in zijn voeding. Zit je daar onder dan ben je officieel niet eens een minerale meststof. Dit hoef je vooraf niet te laten testen, maar moet er wel in zitten op het moment dat een (lokale) autoriteit dit controleert.

 

Als je géén officiële minerale meststof levert hoef je je dus daar ook niet aan te houden....

 

Ik denk dat je het te moeilijk maakt s3ppe. Kijk eens naar de dosering van de meststoffen die je momenteel overweegt. De verhoudingen die verschillen zijn de onderlinge verhoudingen, bijvoorbeeld 15-1-3 (veel stikstof, weinig fosfor en kalium), 4-6-9 (meer nadruk op fosfor en kalium). Wat werkt voor jouw type plant is afhankelijk van je type plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dit dan een goed alternatief voor de 2-2-4 van Canna terra flores

 

"* Samenstelling NPK 12 - 10 - 20 (+2)"

 

waarom die +2 daar staat weet ik niet.

Het zijn wel korrels ( maar deze zullen wel in water oplosbaar zijn zeker ?)

De vloeibare voeding dat ik nu heb heeft 7-5-6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

+2 magnesium

 

korrels is vaste meststof. Is het osmocote of time release? Da's dus wat anders dan een minerale vloeibare meststof. Wees een beetje nauwkeuriger in je beschrijving en geef eens een linkje.

 

Een meststof is vaak niet alleen npk en sporenelementen dus vergelijken kan je eigenlijk niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hobbyisten, :P

ik heb tussendoor ook even een vraagje, eigenlijk iets wat me opviel....

 

ik heb iets raars gezien,

niet bij me panten maar bij de verpakking van BAC.

ik heb per ongeluk vorige week een halve liter biologische pk booster gekocht,

ik had al een liter staan, maar dat was ik dus vergeten... ( lekker slim ) maargoed, op de verpakking staat op beide hetzelfde op 1 ding na,

 

 

 

op de 1 ltr verpakking staat:

high concentrated NPK 4-2-8

 

op de halve ltr verpakking staat

high concentrated NPK 3-3-8

 

dan moet er toch een verschil zijn???

voor de duidelijkheid een foto

ik hoop dat je het kan lezen...

( onderaan )

 

gallery_22192_10198_511597.jpg

 

 

 

 

reacties welkom, alvast hardstikke bedankt.

greetz Patrick

Share this post


Link to post
Share on other sites
:P er is een N overgelopen naar de P. Bel BAC eens zou ik zeggen en laat ons weten wat ze vertelden. Ben ook wel benieuwd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een hele heftige NPK voor een organisch product.

Het is volgens de nummers ook meer een npk boost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb (sporadisch) ook de bio PK van BAC in gebruik (jalve liter flesje heb ik) en is inderdaad flink heftig spul voor een organische voeding.

 

Als je dit volle mep geeft volgens schema op een al bemeste aarde kun je lachen, eenzelfde verschijnselen als teveel minerale PK 13/14, heb het nu 2x gehad dat ik in week 3 begon met 1/4 dosis ervan en opbouwend in week 5 met net iets meer dan halve dosis :P geef het nu ook niet meer tezamen met de rest maar apart mee een keer of 2 op halve dosis is nu het plan want de planten zijn er wel dol op, je ziet ze aandikken/ toppen hard worden bij indica's.

 

Ben ook wel benieuwd wat BAC ervan vindt en Doc: wanneer gaat die Gold Label voeding nou eens id handel komen?

Lees niks dan goeds en gebruik alleen maar GL als medium maar kan de voeding nergens kopen, niet eens bij Steve van HG :whistling .

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe daar kan ik al wel antwoord op geven... vandaag besprekingen gehad over de etikettering en de flesssen.

 

De receptuur is licht aangepast, de laatste hydro testen zijn nog aan de gang, aarde en kokos zijn al klaar. Om te beginnen komt de volgende lijn uit, ik verwacht dat de eerste flessen met (gold)label in juli al worden afgevuld:

  • Roots
  • A / B
  • Ultra Mg
  • Ultra Pk
  • Enzymen (met extra's!)

De BatBoost komt voorlopig niet op de markt, die is nogal kostbaar om te produceren. Hij is ook niet echt noodzakelijk voor een goed resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...