Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

EmTee

EHBO gevraagd (Eerste Hulp Bij Overstromingen)

Recommended Posts

Beste mensen,

 

ik zit met een probleem. Gisteren zijn de blumats in mijn bak over gaan stromen. Nou is dat waarschijnlijk mijn eigen schuld, en het is me ook al eens eerder gebeurd. Het probleem is dat ik nu een zeiknatte aardebak vol voeding heb en eigenlijk vanaf vandaag wilde gaan spoelen. (Ze zijn d'r bijna namelijk). Na die anderhalve dag in zeiknatte, voedingsrijke aarde beginnen de bladpunten gelijk geel uit te slaan, netjes zoals het hoort. Maar hoe spoel ik nou als de boel al zeiknat is?

 

Wie heeft voor mij de gouden tip?

 

Nog veel langer laten staan is geen optie, omdat ik in een kelder kweek met permanent hoge luchtvochtigheid ben ik als de dood voor toprot. Nu de bladpunten geel worden en dat langzaam naar de toppen toe trekt vrees ik het ergste.

 

EmTee

(die deze ronde ook al veel te goed vond gaan :lol: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een goeie,.. ik zou het ook niet weten dus ben wel benieuwd naar oplossingen.

Kan je geen drain onder of aan de zijkant in je bak maken of boren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, sorry, dat ben ik vergeten te melden. Ik heb, toen ik het ontdekte, enkele gaten in de bak gemaakt waar het in het begin uit stroomde. Daarna bleef de aarde natuurlijk zeiknat, maar waren het in ieder geval geen hydro planten meer :lol:

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het er makkelijk uitloopt zou ik toch wat liters water in je bak gooien, ik denk dat je weinig opties hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dezelfde hoeveelheid water erdoorheen is geen optie neem ik aan, dus spoelen is uitgesloten. Maar is vandaag omdoen misschien geen optie? Ze gaan dan misschien wel net te vroeg om, en met net teveel voeding erin. Je hebt geen budrot, als je daar zo erg tegenaan loopt en je oogst is veilig.

 

Makkelijkste zou zijn ze gewoon te laten staan en wat wachten om erna gewoon alsnog te op enkel water over te gaan, maar daar was je zelf wel achter. ;)

 

Want die magische oplossing is er niet echt vrees ik :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, ik heb nu het volgende plan

 

- Vanaaf, zodra het licht aan is gaan de blumats eruit

- dan bak eruit halen (kan nu niet door de leidingen van de blumats)

- aan andere kant van de bak ook gaten boren

- bak eronder zetten, balkjes erovereen en daar de bak weer op (Heb genoeg hoogte)

- dan langzaam wat liters water er doorheen laten sijpelen

- dan krijgen ze een week helemaal niets meer

- dan oogsten

(Tenzij verkleuring van de bladeren erg toeneemt, in dat geval gaan ze gewoon om)

 

Hoop dat de schade meevalt, ik voer de voeding altijd op en zat bij dit laatste vaatje pas op de aanbevolen dosis.

 

Is dat het beste plan?

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen als dat nog mogelijk was/is, plant uit aarde halen zonder wortels te beschadigen, en verpotten naar nieuwe aarde en spoelen gedurende een week.

 

Maar volgens mij is dat in dit stadium onmogelijk? Of kan het toch!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, zijn 2 shacks in scrog, dus dat gaat niet lukken.

 

Weliswaar klein oppervlak, 70 x 30 cm ... maar toch niet haalbaar in mijn ogen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet in hoeverre je er iets aan hebt, je zou iets absorberends als een handoek kunneb gebruiken om je aarde te drogen als feite. Dus je aarde samenduwen, wat in de laatste week van de kwaliteit an je aarde afhangt en dan deppen, niet te erg maken natuurlijk, je wortels hoeven niet dood.

 

Een beetje water er uit persen moet wel kunnen en het creeert weer nieuwe luchtgaten.

 

Ik heb eens 20l water over de vloer gehad 2 dagen nadat ik terug kwam van vakantie. Oogst verknald. Blumats weggedaan.

 

Succes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumats wegdoen hoeft niet bij mij. Is mijn eigen fout geweest. Ik had met de vinger-in-de-aarde-test geconstateerd dat de aarde wat de droog was en de blumats verder open gedraaid. Dag daarna weer hetzelfde. En dat was dus een pieletje te ver. Water is er in 24 uur ingedruppeld. Er zat zelfs nog een laagje in mijn vat. Gewoon stom geklooi van mezelf.

 

Mijn aardemengsel is nog aardig luchtig, dus even voorzichtig persen zal ik ook doen.

 

Ik zal morgen ff posten hoe het vergaan is.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dan.

 

Ik kwam bij mn planten toen en toen kwam er een straaltje uit 1 vd sensors (!).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat het een vrij kleine bak is die waarschijnlijk goed is doorgeworteld, is het misschien mogelijk om de zijkanten van de bak open te zagen en de kluit dan voorzichtig op iets absorberends te schuiven. Handdoeken, keukenrol. kranten oid.l

Share this post


Link to post
Share on other sites

bovenste laagje van de bak afgraven en daar een laag zeer droge kokos of hydrokorrels oid erop strooien, in ieder geval iets wat snel en veel water aborbeerd en met behoorlijke zuigkracht.

 

Trek je volgens mij bovenste gedeelte vd bak aardig mee droog en wat er onderin nog aan vocht zit trek je wat meer naar boven, zo zou de bak sneller droger moeten komen staan (wel bovenste laag id gaten houden qua vochtigheid).

 

Doorspoelen bezorg je ze een nog grotere klap vrees ik.

 

dit is 1vd redenen waarom ik dus nooit ad Blumats zelf begonnen ben, ook al is het eigen schuld, alleen het risico hierop heeft mij (ook al zou ik er veel aan hebben met mijn beperkingen) er van doen afzien.

 

Hoop dat je ze kan redden, anders is beste optie inderdaad misschien nu maar omhalen ipv rot en verdere verslechtering wat je stroomkosten niet waard is.

 

gr

LC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omspitten?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi EmTee,

het klinkt misschien idioot, maar...

Vrij, volgens de methode van het sexen van zaailingen:

Afknippen en in weckpotten of zoiets stellen, met afgezuurd water.

De planten worden de laatsten dagen met schoon water gespoeld,

het teveel an voeding is meteen weg en je hebt de lv weer onder controle.

 

Groetjes

Torsten

 

@racker,

Goede tip!

Echt behulpzaam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk Torsti, dat vind ik nou een origineel idee. Dat ga ik doen. Zit ik alleen met 2 vraagjes.

 

1) het drinkwater hier is pH 8.2 (volgens de leverancier) Nou heb ik geen pH meter en ook geen pH-. Wel heb ik een maatbeker en zo'n flesje citroensap. Enig idee hoe erg dat spul de pH verlaagd? Kan iemand een grove indicatie geven? 1 druppel per liter bijvoorbeeld?

2) kan ik niet beter in plaats van afknippen de wortels zoveel mogelijk uitspoelen en dan in het water hangen?

 

Alsvast bedankt allen (Ook Racker voor zijn uiterst waardevolle bijdrage)

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi EmTee,

Spa Blauw? PH 6,0!

 

Wortels onder water gaan rotten, dat is dus geen optie

(Ik denk hierbij aan een luchtig medium :lol: )

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, lampen gingen om 10 uur aan en ik ben aan de slag gegaan. Planten afgeknipt, bak uitgezocht waar het mooi in paste, Spa blauw in gedaan (kwam een liter of 2 te kort dus dat is kraanwater geworden + 5 druppels citroensap, dat voelde precies goed :lol: )

 

De bladeren van sommige topjes zijn flink begonnen met de verbranding. Sommige al tot halverwege het blad. Komt natuurlijk door de sloot aan voeding die ze gehad hebben. Hopelijk gaat dat niet verder nu ze op water staan.

 

Zodra ik zie dat het de toppen nadert, gaat de schaar erin.

 

Verder heb ik de aardebak op z'n kop gezet. Minder wortels dan anders, en ja, hoe verrassend, zeiknat.

 

Bedankt voor het meedenken allemaal!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi EmTee,

plaats a.u.b. een paar foto´s,

dan kunnen wij zien hoe het afloopt. ;)

(Ik hoop dat het niet mijn stomste idee tot nu toe geweest is! :lol:

Maar, qua gevoel verwacht ik, dat het op deze manier goed komt. )

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi emtee,

 

het idee lijkt inderdaad niet zo vreemd, kom er maar eens op. best een mooi vaajse bloemen op de tafel. :lol:

 

en wat betreft het citroensap, dat heb ik ook geprobeerd toen ik deze ronde eens wilde afzuren.

en enkele druppels werkte niet heel erg ik moest er best een scheutje indoen om 10 liter kraanwater van 7,0 naar 6,0 te krijgen. ik schat iets van 10 Ml of wel meer.

 

maar kijk het maar gewoon aan. met het meeste spa blauw en wat kraanwater zal het wel een mooie PH worden.

 

succes de komende paar spannende dagen.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

He allemaal

 

als ik momenteel een fototoestel bij de hand had, had ik gelijk bij de beginpost foto's gezet. Helaas heb ik 'm uitgeleend aan een vriend die een weekje in de ardennen zit.

 

Volgende kweek (na de zomervakantie) komen mijn kastje en de inhoud weer veelvuldig in beeld :-D

 

Verder zal ik wel in woorden plaatsen hoe het gaat. Gaat het niet? Dan gaan ze gewoon op de kop. Ik maak me niet zo gauw meer heel druk, die periode heb ik wel gehad.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, de eerste nacht zit er op (dag voor de plantjes)

 

Heb vanochtend nog gauw even bij de scrog gekeken voor het licht uit ging en het zag er niet heel goed uit. Aangezien ik vanavond totaal geen tijd heb zullen ze toch in ieder geval moeten blijven staan tot morgenavond.

 

De plantjes staan erbij alsof ze net een uur geleden zijn omgegaan. Bladeren zijn niet helemaal slap, maar veel kracht om zit er ook niet meer in.

 

Morgenavond gaat, als alles zo blijft, de schaar erin en tot die tijd hebben ze het maar vol te houden. Das war ein Befehl! Geeeeeefffff acht! ;)

 

Maar wie weet trekken ze nog bij en staan ze nog wat langer. Morgen weer een update.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou ook even een flinke fan op de aardbak zetten en zoveel mogelijk gaten maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze staan al "op de vaas"

 

Maar toch bedankt voor het meedenken! Heb voor volgende ronde andere potten die standaard gaten hebben. Gebeurt me niet nog een keer.

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update: vanochtend even snel kunnen kijken voor ik de deur uit moest en het werkt niet echt. De verbranding is wel gestopt, maar de bladeren worden droger en droger. Volgens mij is de sapstroom naar z'n gootje.

 

Dus vanavond gaat de schaar erin!

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...