Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sex' n Combi

Boiler als watervat voor actieve koeling (ice box)

Recommended Posts

Ik ben op zoek naar een watervat die moet dienen om een aquariumkoeler op aan te sluiten en vervolgens naar de ice box.

 

Het moet een goed isolerend vat zijn en ik dacht aan deze boiler:

 

gallery_20996_9780_273622.jpg

 

met deze aansluiting:

 

gallery_20996_9780_50514.jpg

 

Heeft iemand ervaring met loodgieterij?

 

Het idee is het water erdoor te laten lopen met een pomp....

 

(het heeft met dit topic te maken: http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...mp;#entry719880 )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je wat duidelijker uitleggen hoe het geheel eruit ziet?

 

Dus hoeveel aansluitingen zitten eraan, hoe zijn deze geplaatst en hoeveel liter is de tank?

 

Zoals in je andere topiq werd aangegeven, moet je dit vat nog wel isoleren.

 

Misschien dat je ook een ontluchting moet maken, ik weet niet of de chiller tegen een hoge en/of lage waterdruk kan.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu dacht ik om wat te sleutelen aan deze boiler, misschien ondersteboven hangen, zodat die in- en afvoer van het water langs de bovenkant bevindt... of zou het zo ook gaan?

 

Als je de boiler op ze kop hangt moet je er voor uitkijken dat de aansluitingen een buis binnen in hebben met verschillende lengte's.

 

gallery_6073_1647_16984.jpg

 

In de 1é boiler kan je er wel water in laten lopen maar zal je door overdruk het water er uit moeten persen.

 

Ook is de circulatie hier heel klein omdat de in en uitgang dicht bij elkaar zitten.

 

In de 2é boiler kan je het water eruit pompen door de lange buis.

 

Ook is de circulatie hier beter omdat de in en uitgang niet bij elkaar zitten.

 

Een loodgieter kan hier misschien wat meer over vertellen of dit klopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@achterhoeker: maar ik dacht juist de boiler te nemen omdat die toch van zichzelf isolleert, voor het warme water....

 

De boiler is ongeveer 1.5m hoog en ongeveer 60cm diameter.

 

De bovenkant is dicht, er zijn enkel de 2 aansluitingen die te zien zijn op foto 2

 

De inhoud zal ik even nakijken en morgen posten.

--------

@hardcore: ik kan wel een buis verder in de boiler duwen en die als toevoer gebruiken.

 

Ik weet ook niet of dit zal lukken, maar het zou mooi zijn als ik er op deze manier een mouw kan aan passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar heb ik eigenlijk geen 4 gaten nodig als ik met de Ice box zou willen werken? 2van de ice box naar het vat en 2 van de chiller naar het vat.

 

Ik weet niet of deze boiler eigenlijk wek nog geschikt is.

 

gallery_20996_9780_40518.jpg

 

gallery_20996_9780_387579.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_6073_1647_1151.jpg

 

Op je boiler een pomp aansluiten en vanaf je pomp 2 slangen.

 

1 naar de koeler en 1 naar de chiller.

 

De 2 retour bij de boiler bij elkaar koppelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Chiller heeft een eigen interne pomp die niet sterk genoeg is voor de IceBox.

Ik denk dat een watervat met isolatie toch wel de handigste manier wordt.

Dan hou je het ook controleerbaar.

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een beetje loodgieter ik zal met je mee denken.

 

Vermoelijk heb jij nu een elek. boilertje en die hebben idd maar 2 aansluitingen koud water in en warm eruit maar er zijn ook CV gestookte of voorraad vaten voor zonneboilers.

die zijn ook afgedankt wel te vinden, te herkennen aan 4 aansluitingen.

 

 

gallery_23286_10065_7906.png

 

 

Als je nu dat zonnepaneel vergeet en vervangt voor de coeler en dan ook tegengesteld aansluit dus koud onderin voeden dan komt het er iets warmer boven uit, is gunstiger dan krijg je een beetje thermische trek en help je de pomp.

Liefst dus ook de pomp op het hoge punt te plaatsen anders heeft het geen effekt.

 

Ik vind je idee niet vreemd, ze zijn erg goed geisoleerd

 

succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zep: Het is een leuk idee, de zonneboiler. Heb even vlug opgezocht en nieuw zijn ze prijzig, prijzen van 1000 euro. Dus tweedehands zal dat toch nog paar 100 euro kosten.

 

@Hardcore Maniac: dat is een goed ideee! Maar moet ik dan niet van de icebox naar de chiller gaan? Of bedoel je met T-stuk in de leiding?

Zodat de de icebox alleen maar zuigt wanneer het te warm is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik even denk over een gebruikte boiler, denken jullie dan niet dat er flink wat kalkaanslag in zal zitten? Volgens mij is dat meestal wel het geval.

 

als dat wat afgeeft of loskomt zal dit dan niet voor foute voedingswaardes kunnen zorgen.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit systeem zal er altijd water door de chiller gepompt worden.

 

De P is een losse pomp die altijd zal draaien om de chiller als koeler te voorzien van water.

 

Er zit idd een T stuk op de pomp en een T stuk onder de boiler voor retour.

 

Verder weet ik niet of het kwaad kan om water door de chiller te pompen (drukken) terwijl deze een eigen pomp heeft.

 

@ zusie,

 

Het is een koel systeem geen watergeef systeem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood ;)

beter lezen lullo, ja ik dus.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites
De Chiller heeft een eigen interne pomp die niet sterk genoeg is voor de IceBox.

 

Je zal dus voor de IceBox een eigen pomp moeten regelen.

De Chiller staat in principe aan tot het water de minimum temperatuur heeft bereikt en dan slaat hij uit.

Als de lamp aan is staat de Chiller dus te werken.

In de nacht heeft hij de tijd om verder terug te koelen zodat je een koudebuffer krijgt.(een soort koude batterij)

De pomp van de IceBox zou je op een omgedraaide fancontroller zetten.

Dan gaat de pomp werken als de maximum temperatuur wordt bereikt en slaat uit als de minimaal ingestelde temperatuur wordt bereikt.

 

@S&C

Ga ook eens kijken op de site van de fabrikant. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
De pomp van de IceBox zou je op een omgedraaide fancontroller zetten.

 

Gewoon een simpele thermostaat met een relais er tussen wat de pomp aanstuurt.

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gewoon een simpele thermostaat met een relais er tussen wat de pomp aanstuurt.

 

Gr schenkie

Ik vroeg me al af hoe je dat deed, bij deze bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je de boiler nog gebruiken, ik lees in je andere topic dat je een vat gebruikt :)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik voorlopig een 100L vat om het principe al te testen. Mijn doel is om de boiler te gebruiken en zoals ik het nu zie is dat goed mogelijk.

 

De boiler zal in de loop van de komende weken klaar gemaakt kunnen worden, nu ben ik eerst bezig hoe ik alles het best moet aansluiten. De chiller maakt ook vrij veel warmte die in de kamer komt, ik ga eerst dit probleem oplossen en dan ga ik hiermee verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De chiller maakt ook vrij veel warmte die in de kamer komt,

 

 

Haha, misschien kan je hem koelen met water :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit nog met een vraag ivm met boilers....

 

Kan het kwaad dat ik deze boiler omdraai?

 

Ik bedoel, kan door de druk van het water iets stuk gaan, omdat normaal gezien de waterdruk in de boiler langs de andere kant duwt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zitten wel uponor (unipipe) aansluitingen aan zo te zien.Je moet dus wel even nieuwe knietjes kopen 1/2 binnendraad naar 15 knel zou ik doen en dan vanaf je koperenbuis gewoon overgaan op slang etc: voor je pomp.Als wij een boiler plaatsen zitten altijd de aansluitingin bovenop de boiler i.v.m aanvoer van het warme water.Je zou je boiler dus ook wel andersom kunnen hangen maar dan komt er wel constant een grote druk op te staan.

Greetings smooky :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is s&c dat niet meer van plan. Hij studeert nu voor schietschijf :rolleyes:

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...