Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mel0en

Het ijken van een hygrometer

Recommended Posts

Ik ben nu al een tijdje aan het lezen en zie veel topics voorbijkomen waarin wordt geklaagd over de afwijking van een hygrometer. Vanuit een andere hobby heb ik hier ervaring mee en deze wil ik graag delen. Een fatsoenlijke hygrometer kun je ijken/instellen, als je een wat goedkopere hebt kun je de afwijking vaststellen. Dit kan op verschillende manieren:

 

De snelste, maar relatief onbetrouwbare manier is de meter/sensor een half uur in een uitgewrongen vochtige doek te wikkelen. Direct nadat het instrument uit de doek komt moet de meter circa 96%-98% aangeven.

 

Betrouwbaarder is de zoutmethode; Zet een schaaltje vochtig keukenzout in een afsluitbare bak, bijvoorbeeld een tupperwaredoos, waarin je ook de hygrometer doet. Deze laat je daar minstens 6 tot 8 uur ongeopend staan. Zout mag niet te nat zijn, er mag geen water bij staan dat zelfstandig kan verdampen, al het water moet door het zout zijn opgenomen. Hierdoor wordt de luchtvochtigheid in de doos precies 75%.

 

Er zijn ook diverse "zakjes" verkrijgbaar die ook op 75% RH zitten. Bij mij werkt de zoumethode beter dan deze zakjes. Nadat je de zoutmethode hebt uitgevoerd kun je de meter bijstellen of de afwijking van de meter opschrijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke tip.

 

Ga het morgen eens proberen en kijken of mijn hygrometer van de Gamma de goede waardes aangeeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx ga ik proberen! ben benieuwd welke afwijking mijn 3 meters geven!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, grappig!

 

Ik heb nog nooit gehoord dat je een hygrometer kunt eiken...

Uit welke hobby heb je deze ervaring als ik vragen mag?

Ik kan niet echt veel dingen bedenken waarbij je een vaste RH wilt.

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites

De truc met de handdoek kende ik wel idd

Stond ook in de beschrijving van mijn hygrometer

Met dat zout lijkt me iets nauwkeuriger

 

Ga eens aan de rommel binnenkort...

Thanx!

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's een leuke peertje, ow neej meloen,

gaane we doen,

tanx Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppie! Zat er vandaag ook alweer mee te kloten. Ik heb er 5 en alle 5 anders. Grrrrrrrr Om gek van te worden.

Ik heb ze toen buiten op de vensterbank gezet (in de schaduw) en heb op internet opgezocht wat de actuele regionale luchtvochtigheid was. Na een paar uur afwijkingen tussen de 6RH% en de30RH%. Zijn daar geen regels voor?? Ik snap niet dat ze dat mogen verkopen!!

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, dat verklaard het!

 

Ik vraag me alleen af of zo'n Humidity Bead niet een bepaalde inhoud nodig heeft om optimaal aan z'n waarde te komen.

Dan bedoel ik de inhoud van de bak/container waar hij in zit..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, je hebt een aantal gr beads per cm3 nodig. Zie hier voor een berekening: http://www.heartfeltindustries.com/calculator.asp. Niet echt interessant om een zolderkamer mee op vocht te houden, maar een klein hokje moet mogelijk zijn. De beads werken 2 kanten op, als het te droog is geven ze vochtr af, als het te nat is nemen ze vocht op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...