Sex' n Combi 5 Posted June 8, 2010 Ik heb vandaag een 400 W erin gehangen. De t° van het water bleef rond de 22.6 steken. Ik had het vat wel niet gekoeld op voorhand, dat ga ik morgen wel doen. Er komt toch wel vrij veel warmte van de chiller (achterkant) , deze staat best in een apparte ruimte, daar ben ik nu mee bezig. Ik wil de chiller in een ruimte van 8 m³ plaatsen , deze ga ik verluchten met een 250m³ buisventilator. @Kees: ik wil maar zeggen dat chiller zo duur is omdat die ook voor zeewater is gemaakt. En dat heb ik niet nodig, alleen iets dat zoet water koelt. -------------------------- De opstelling is als volgt nu: koolstoffilter-buisventilator-icebox-ruimte rond de tent pomp1(kleine pomp van 2800l/h)- chiller -ice box- watervat De ice box staat nu naast de chiller, dus niet in de tent, maar tussen 160mm slang die naar buiten gaat. Ik moet nu even een verplaatsing maken, maar morgen ben ik terug en zal ik alle foto's uploaden. Eén ding is me duidelijk, er zijn veel toepassingen voor de ice box, ik ga ze nu allemaal doen en kijken welke de gunstigste is. Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 9, 2010 Even een tussen update (met 400W hps): Ik heb deze morgend het vat (100L) laten koelen tot 18° , dan heb ik de lamp en vent opgezet (vent op 1/5 van de capaciteit). Ik zie dat het water gestaag warmer wordt. Vrij traag kruipt het de hele dag al omhoog, ik denk dat een vat van 300L gekoeld op 14° het wel moet kunnen. Toch zit ik met een ander obstacel. De warmte die de chiller produceert.... momenteel staat de chiller in de ruimte waar de tent staat, kamer T° is 26 a 27°, de warmte onder de hps is tussen de 27 en 30°, de lucht die ice box verlaat is 25°, de t° van het koper oppervlakte van de ice box is 20° a 22° wanneer het water ook tussen deze waarde zit. Nu moet ik de chiller toch in een appart circuit aansluiten (lucht), misschien de warme afvoerlucht van de chiller naar buiten blazen. Ik ga morgen even proberen om de warme lucht af te zuigen en zien welk verschil het maakt. Je kan de t° van het water zien stijgen wanneer de vent en hps opstaan, dus beide doen wat ze moeten doen Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted June 9, 2010 Zuig je of blaas je door de Chiller. Ik geloof dat dat wat uitmaakt. Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted June 9, 2010 je hebt je watervat toch niet in dezelfde ruimte als de chiller staan toch? Dat heeft niet zoveel zin. Je warmt je water én je lucht dan weer op met de restwarmte. Dus je inlaattemperatuur warm je op om hem daarna met de chiller te koelen Kestie van RTFM vedrmoed ik. Volgens mij kun je de koude lucht beter recirculeren in je tent (door je tube) dan weer gelijk af te zuigen. Het is denk ik veel effectiever om de warmte direct bij de bron aan te pakken. Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 11, 2010 @Whazzup: de chiller en het vat staan in dezelfde ruimte, dat is nu ook mijn volgende uitdaging. Het vat kan ik in een kleine ruimte naast deze plaatsen, dat moet uiteindelijk de boiler worden, maar ben nog wat bezig met kleine bouwwerkje om alles mogelijk te maken. @Doc: ik blaas nu door de ice box, de buisventilator zit er net voor. Het zal inderdaad veel efficienter zijn als de vent in de tent hangt en aan de ice box zuigt . Ik heb deze opstelling even gedaan om te kijken wat voor potentieel erin zit, nu moet ik nog slangen inkorten, watervat/boiler en chiller scheiden. En wat Whazzup aanheeft is denk ik wel een goed idee, dan laat ik de 250m³ circuleren in de tent op halve capaciteit en laat ik een 500m³ afzuiger eens in de zoveel tijd aanslaan. Gisteren ben ik vertrokken op een t° van 14°C met een 100L vat , na 10 uur met een 400W was het water rond de 22°C . Zonder efficient te zijn, dus het is wel een must om bepaalde zaken in orde te hebben: 1.Watervat moet geisoleerd en voldoende groot zijn, alsook gesheiden van de chiller zijn. 2.De warme lucht van de chiller moet afgevoerd worden. De omringende lucht temperatuur bepaalt ook het koelvermogen van de chiler. 3. De ruimte waar de ice box in staat moet afgesloten en goed geisoleerd zijn. ( zeker met warme zomerdagen ) Ik heb al reeds wat werk gedaan, morgen ga ik verder doen, nu eerst even het weekend inluiden.... Share this post Link to post Share on other sites
Achterhoeker 0 Posted June 12, 2010 Krijgen we dan ook foto's??? Share this post Link to post Share on other sites
bots 8 Posted June 12, 2010 ik wauw er niet als eerste over beginnen maar elke dag lappen tekst posten begint er saai te worden .en het is juist toch zo intresant onderwerp zoeen gesloten systeem foto,s en nog eens foto,s succes greets bots Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted June 12, 2010 ik zou niet zuigen door de chiller, dat wordt (in de bekende handleiding, heb je die nou al eens gelezen??) afgeraden. Ten tweede is het écht noodzakelijk dat de chiller niet je inlaarlucht verwarmt en niet je vat verwarmt. Eigenlijk is het heel simpel. Je koelt de lucht in je hok waardoor je minder hoeft aan te voeren voor koeling en dus ook veel minder hoeft af te zuigen. Echt, zo'n handleiding is heel intersssant Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted June 12, 2010 Zuig je of blaas je door de Chiller. Ik geloof dat dat wat uitmaakt. Ik hoop dat je het nu een beetje door hebt Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 14, 2010 @Doc: ik heb het wel door hoor, maar aangezien het een test is , wil ik alles zelf ook even testen en vergelijken. @Whazzup: ik heb de handleiding al verschillende keren gelezen en ik weet dat de chiller mijn vat niet moet verwarmen, maar ik weet nu wel wat voor koelvermogen de chiller heeft in de minst gunstigste omstandigeheden. Zo heb ik het het nu getest, alles is nu weer afgesloten tot ik de chiller een plekje heb gegeven. @Bots: ik moet eerlijk zeggen dat er meer bij komt kijken dan op het eerste zicht lijkt. Daarom dat alles wat langer duurt, maar ik blijf bezig. Het gesloten systeem is het einddoel, maar voor ik verder ga investeren moet ik eerst hiervan overtuigt zijn. Na deze ronde ga ik een vast hok maken die volledig gesloten zal zijn met een zo goed mogelijke isolatie, daarna komt de CO2 fles met regelaar er ook in. Morgen ga ik beginnen met een box voor de chiller te maken, ik wil een houten frame maken van ongeveer 1m³ die ik ga afzuigen met een 250m³ buisventilator die vervolgens de lucht buitenshuis afvoert. Nu staan de super skunks onder 400W te groeien, ondertussen ga ik de boiler verder afwerken en de warmte afvoer van de chiller. Zo moet het er gaan uitzien: Ik zit dus net onder het dak en de ruimte zelf is heel goed geisoleerd. Je ziet de ruimte waar de boiler staat daar is een opening in de muur van 60cm op 1.5m , dit is een toegang voor de boiler die ik vroeger gebruikte. Ik wil hier later een geisolleerde deur inmaken. Momenteel denk ik om de afvoerslang van de chiller box langs de boiler ruimte onder de dakpannen te steken. Het is een punt dak, daardoor is er nog een kleine ruimte aan de linker kant van de tekening die te bereiken is via de boiler ruimte. Dus de box voor de chiller (met actieve uitlaat en passieve inlaat) en de afvoer langs het dak zal binnen 2 dagen gedaan zijn. Dan zal ik nogmaals alles eens uitesten met het 100L vat en dan ga ik mij op de boiler concentreren en daarna kan ik alles gaan afstellen om de meest gunstigste combinatie te vinden tussen pomp en zuigvermogen. Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 16, 2010 Gisteren en vandaag gezaagd en geklopt aan de chiller box, ik wil deze nog isoleren voor het geluid en de warmte productie. Morgen zal die klaar zijn en kan ik alles opnieuw installeren. Dit is de voeding die ik nu ga gebruiken: Ze zullen nu nog 2 tot 4 weken groeien en binnen een week zal de 600W greenpower schijnen. Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted June 16, 2010 Heftige operatie. Het heeft een beetje een Mc Gyver of The A Team gevoel. Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 20, 2010 Eerst een paar foto's van onze Lady's Ik ben vandaag bezig met alles klaar te zetten om morgen met een 600W even alles opnieuw uit te testen. Ik ga nu alles als volgt aansluiten: Ik denk dat ik de morgen de gekoelde lucht de kamer laat binnenstromen en overmorgen laat ik ze in de tent circuleren. Nu dat het weer iets koeler is moet ik met een 100L vat toch wel iets of wat resultaat zien, want anders zal zelfs 300L de warme zomerdagen niet trekken. Ik ga voor de boiler gaan en die heeft denk ik wel 500L inhoud, dus dan moet het wel gaan lukken. De chiller doet goed wat die moet doen, water koelen, hetzelfde voor de ice box.... De uitdaging bij deze spullen ligt hem op verscheiden gebieden waaronder ISOLATIE, CIRCULATIE en EFFICIENTIE Mijn uitdaging is nu om de ice box te koelen ( is wel grappig eigenlijk want ik gebruik de ice box om lucht te koelen en de ice box gerbuikt lucht om water te koelen). Dus morgen weet ik hoe goed ik in dit opzet ben geslaagd. Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted June 20, 2010 Spannend hoor Nog even een mooi voorbeeld van de IceBox Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 22, 2010 Weer heel wat gelijmd en geknutselt.... Deze pomp gebruik ik nu, ze heeft een opvoerhoogte van 7.5m. En deze zal als volgt in het circuit staan: watervat - pomp - chiller - ice box - watervat Ik moet enkel nog de uitgaande slang van ice box lijmen en dan kan ik alles opzetten. Sorry Doc voor dit dagje retard Nu heb ik de zijkanten van de chiller box geisoleerd, de grond is van hout... daarom dacht ik de chiller op een stuk piepschuim te zetten, en het dak zonodig ook te isoleren mocht dat nodig zijn. En ik moet natuurlijk nog een lucht gat hebben... nu is de luchttoevoer langs de voorkant en zijkant, aan de onderste zijde van de plank is een spleet die de lucht binnen laat..... Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted June 22, 2010 Zoals ik al heb gezegd, Mac Gyver of het A-Team is er niks bij. Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 24, 2010 Man man man... Had ik eindelijk alles aangesloten en toen bleek er iets mis te zijn met de grote pomp Nu moet ik weer de leiding tussen de chiller en de eerste pomp fixen. Ik was gisteren een dagje ziek van wat teveel te feesten de dag ervoor, vandaar dat er weer wat retard op zit. Maar ben nu fit en ga straks de afzuiging van de chiller box testen. Als dat werkt zal het allemaal wel goed komen. Vandaag is de t° in de kamer rond de 27°C met raam en deur op een kier. Als de deur toe blijft en enkel het raam openstaat stijgt de t° met 2 a 3°C. Dat is nu mijn enige zorg voor wanneer de chiller werkt, natuurlijk staat er ook een 400W te branden, die nu dus niet gekoeld wordt door de chiller. Is inderdaad spannend Doc , erop of eronder, als de afzuiging van de chiller box goed werkt, ga ik de chiller box en alle leidingen in de nabije toekomst met beter materiaal hermaken. Maar voor dat ik echt wil investeren moet het ook wel zinvol zijn.... Voor een gesloten systeem is dit heel goed als je een koelere ruimte ter beschikking hebt, in mijn geval zit ik in de warmste kamer van het huis en een andere kamer gebruiken om de dames neer te zetten is te risico vol. En als ik de chiller in een andere ruimte wil zetten moet ik leidingen van 30m beginnen leggen en ik denk dat zoiets weer niet goed is voor het koude water in de leidingen. Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 26, 2010 Ik ben niet graag de boodschapper van slecht nieuws, maar als het zo is , is het eenmaal zo.... Ik denk dat we beter op zoek gaan naar een nieuwe locatie om de test met de chiller te doen. De warmteproductie is wel af te voeren maar alleen zit ik met een fundamenteel probleem. In mijn ogen ben ik in mijn situatie beter af, financieel en technisch met een cooltube als ik het wattage wil opvoeren. Simpelweg omdat ik nu opnieuw de warme lucht moet gaan afvoeren. Dus in principe moet ik een extra iets gaan koelen op dezelfde manier als ik mijn lamp koel. Ik moet er wel bij zeggen dat deze kamer vanzichzelf warm is, een kelder zal hier veel minder last van ondervinden. Ik denk dat het profiel van iemand die de chiller in combinatie met de ice box wil gaan gerbuiken, het volgende moet zijn: Beschikken over 2 ruimtes, een koel ruimte en een kweekruimte, die overigens best niet te ver van elkaar verwijdert zijn. Geduld hebben om alles werkende te krijgen. CONCLUSIE: de ice box met chiller zijn niet geschikt voor zolderkamers. Het kan prima dienen om een klimaat beter af te regelen of om een gesloten systeem te dienen. Het gesloten systeem is ook mijn doelstelling, maar ik heb nu ondervonden dat ik dit niet zal kunnen verwezenlijken op deze kamer. Het zal dus nog even wachten worden voor mij voor ik aan die droom kan verder werken. Want ook al isoleer ik mijn hok perfect, ik zit in een volldig houten kamer, die zeer veel warmte vasthoudt en doorheeft aan de lucht, en die lucht is net de koeling voor de chiller. Tenzij iemand nog een idee heeft? Share this post Link to post Share on other sites
schenkie 2 Posted June 26, 2010 @Sex' n Combi Ik weet DE oplossing....vraag gewoon nog een ICE BOX om de chiller ruimte te koelen Zoveel tijd en budget verder...... jammer dat het niks is geworden. Er staat op het forum nog ergens zo'n koelsysteem...misschien dat het iets voor je is Gr schenkie Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 26, 2010 @Schenkie: het systeem van A&T heb ik bekeken, maar het waterverbuik zou te hoog zijn. Het principe tussen de ice box en het ander systeem werken op dezelfde manier: Koud water stroomt door een warmte overdrager (koper).... Ik heb hier wel nog een groot waterreservoir van 2 a 3000 liter, in de grond , in de tuin. Dat was ook mijn eerste idee om dit als koud water bron te gebruiken, dan moet ik enkel het water omhoog pompen. -------- In de huidige opstelling zal ik het uiteindelijk wel kunnen laten werken, maar de input aan energie zal niet opwegen tegen het koeleffect. Is wel spijtig, maar intussen heb ik veel geleerd. In de natuur gaat alles vanzelf.... Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted June 26, 2010 Wat rottig dat het niet lukt zo. Wat stel je voor dat we nu gaan doen??? Share this post Link to post Share on other sites
bots 8 Posted June 27, 2010 he sex combi wat heb je nou precies gedaan .de hete lucht van de lamp proberen te koelen met de icebox?? zo ja dan moet die chiller vaker draaien wat weer voor extra warmte zorgt blaas allen lucht over die lamp via de cooltube .en gebruik de icebox om je tent om de temp teregelen in verband met je co2 gebruik zodat je niet hoeft aftezuigen dan springt de de chiller ook minder vaak aan dat moet toch lukken gewoon ff wat langer uitvogelen dat lukt het wel succes greets bots Share this post Link to post Share on other sites
Sex' n Combi 5 Posted June 27, 2010 @bots: een cooltube heb ik momenteel niet, ik kan wel wat improviseren om er eentje te maken met de XO output reflector van BAL. Ik moet wel zeggen, ik heb het nog niet geprobeert wanneer de vent en ice box in de tent circuleren. Omdat ik ervan uitging dat ik eerst de chiller gechilt moet krijgen Ik ga morgen opnieuw beginnen, ik zal alles goed fotograferen en morgen posten, zo kunnen we samen kijken of de obstakels te overwinnen zijn. -------------- Dit zijn de obstakels: -Op warme dagen zoals vandaag heb ik zowieso warme lucht in mijn kamer.... dus net wanneer de chiller het meest moet koelen, heeft die de warmste lucht.... -Mijn kamer neemt enorm veel warmte op.... ---------------- Dit zal ik morgen doen: Ik sta om 08.00 op, dan is het nog iets koeler op de dag, ik zet de chiller in werking en laat een 100L vat koelen, ik zal vanaf dat de chiller aan staat om de 30min de T° meten en dit zal ik dan hier posten tegen 11.00. Om 11.00 zal ik een 400W laten branden (ik ga bijna overschakelen op 600, maar ik wil het eerst nog even proberen met 400W), die ik zal koelen rechtstreeks in de tent, ik heb geen cooltube, dus ik zal de ice box boven mijn BAL hangen. Op hoop van zegen..... ( ik moet wel zeggen, dat ik geduld aan het kweken ben, er komt gewoon zoveel bij kijken dat ik overrompeld werd, maar ik ga morgen met een nieuwe lei beginnen) Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted June 27, 2010 Mag ik een suggestie doen. Laat de chiller de hele nacht het vat terugkoelen. Normaal zou hij dat ook kunnen als je de lamp uit hebt. De chiller stopt vanzelf als de temperatuur laag wordt.(minimaal ingestelde temperatuur) Daardoor is je water veel kouder als de test begint. Ook lijkt de situatie veel meer op een gewone kweek waar de lamp 12uur uit staat. Het watervat moet je zien als een koude batterij en hoe kouder je die krijgt en hoe groter het vat hoe beter de koeling zal werken. Ik denk dat maar een half uur voorkoelen veel te weinig is. Share this post Link to post Share on other sites