Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sex' n Combi

TEST:Gesloten systeem met CO2 toevoeging, ice box,chiller en ontvochtiger

Recommended Posts

ja wie is hier nou de snackbar, gij of ik? ;)

 

Het is het meest logisch oim het meest koude water direct naar de koeler te brengen, zo krijg je het beste rendement van je koeling. 's Nachts bouw je toch wel een buffer op omdat de fan niet meer blaast, de lamp uit is en dus al het koude water direct naar de tank loopt. Als het water in het vat kouder wordt gebruikt de chiller uiteraard minder stroom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik al een paar keer eerder heb gezegd is de interne pomp van de chiller daar niet sterk genoeg voor. ;)

Ik heb dit systeem in Barcelona zien draaien op de manier die ik al een paar keer probeer uit te leggen.

Ik rook dan wel Amnesia maar ik kan mij de adviezen van de fabrikant nog herinneren. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ doc

 

dan was dat advies van de fabrikant vast lang geleden aangezien het vooral je korte termijn geheugen aantast dat spul. ging gister na een halve amnesia joint een boterham met pindakaas smeren, en dan de pot pindakaas op een bord zetten, en de boterham in de koelkast leggen, na 2 min had ik zoiets van, hey iets klopt er niet, en dan ga je in de koelkast kijken en lig je helemaal dubbel van het lachen, vriendin idem. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup&Doc: Ik heb nu 2 pompen, die gele met dat blauw wil ik gaan gebruiken voor de chiller, deze is ook het sterkste (7.5m opvoerhoogte), de andere dacht ik te gebruiken voor het watervat en de chiller.

Dus ik gebruik de kleine pomp voor het watervat en de chiller en de grote voor het watervat en ice box.

 

WATERVAT - POMP1 - CHILLER - WATERVAT ( CIRCUIT 1 )

WATERVAT -POMP2 - ICE BOX - WATERVAT ( CIRCUIT 2 )

 

Ben vandaag naar de winkel geweest en was aan het twijfelen wat ik zou nemen. Ik zag daar onder andere een stevige tuinslang van 12.5mm diameter.

 

Er was ook gas leiding dat stevig leek en thermische buigbare slang , net zoals die voor de aansluiting van een boiler, zo van die witte.

 

Of lijmen met pvc?

 

De fabrikant gebruikt een slang, maar ik denk misschien toch voor pvc te gaan, lijkt me steviger.

 

Morgen ga ik opnieuw naar de winkel om definitief te beslissen tussen tuinslang (10euro/15meter), gasleiding(3.5euro/m), thermische buizen(4euro/2m) of PVC.

 

Ik wil het liefst iets dat zeker niet gaat lekken....

 

Ale ik ga mijn eerste BHO gaan maken en morgen komt de rest van het verslag ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

DE CHILLER HEEFT EEN INTERNE POMP

ALS JE DAAR DUS NOG EEN POMP OP GAAT ZETTEN MAAK JE HEM KAPOT

HOE VAAK MOET IK DIT HERHALEN ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha...

 

sintjutt.gif

 

Misschien moet je even een linkje naar de fabrikant geven.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou het gaat lekker ;)

 

Als de test kan beginnen is het al.........

 

Zomer

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij snappen ze je niet Doc ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nooit begrepen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) pak nou gewoon eens een emmer water en twee slangen en steek de stekker er eens in! pffff... Je gaat me toch niet vertellen dat je dat nog niet hebt gedaan he ;). De JAD is hoogstwaarschijnlijk gewoon een Boyu OEM product. Nergens een handleiding te vinden, maar 99,9% van alle aquarium chillers die ik gezien heb heeft een externe pomp nodig. Het zou me verbazen als deze een interne pomp heeft i.v.m. het schoonmaken hiervan in een aquarium opstelling. Verder: de flow wordt gespecificeerd op 1200-3000L/h, dat lijkt me een beetje ruime marge voor een interne pomp, zelfs met een meter verschil in opvoerhoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben nooit begrepen ;)

 

Ik weet hoe jij je voelt DOC ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het fout heb hoor ik het wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de fabrikant in China nu een mailtje gestuurd omdat iemand het gewoon verdomt om effe de stekker in het stopcontact te steken ;). Ja, schiet mij maar lek hoor, maar:

 

IMPORTANT NOTE:

If possible always run from your pump,

through the chiller and then to the Ice

Box heat exchanger. This ensures that the

coldest water will be inside the Ice Box

used to remove heat.

 

verderop benadrukken ze nog een keer dat het koudste water het meest efficient werkt om warmte te verwijderen. Ze regelen de koeling gewoon met een fancontroller op de fan van de cooltube.

Share this post


Link to post
Share on other sites
DE CHILLER HEEFT EEN INTERNE POMP

ALS JE DAAR DUS NOG EEN POMP OP GAAT ZETTEN MAAK JE HEM KAPOT

HOE VAAK MOET IK DIT HERHALEN ;)

 

OK, ik wil hem vandaag aansluiten, dus het is niet te laat.

 

Ik zal eerst zonder pomp1 proberen..... dus WATERVAT-CHILLER-WATERVAT EN WATERVAT -POMP2 - ICE BOX- WATERVAT

 

ik heb de fabrikant in China nu een mailtje gestuurd omdat iemand het gewoon verdomt om effe de stekker in het stopcontact te steken :lol:. Ja, schiet mij maar lek hoor, maar:

 

 

 

verderop benadrukken ze nog een keer dat het koudste water het meest efficient werkt om warmte te verwijderen. Ze regelen de koeling gewoon met een fancontroller op de fan van de cooltube.

 

 

Hij zal vandaag gedraait hebben. Ik ga nu even naar de winkel en als ik terug kom start ik alles op. Rome is ook niet gebouwd op 1 dag.Uitstel verhoogt het genot ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even de chiller uitgeprobeerd en ik denk dat Whazzup gelijk heeft.

 

Even de t° gemeten met een laser thermometer :verrygood

 

gallery_20996_9780_417792.jpg

 

Daarna de chiller aangesloten met deze slang

 

gallery_20996_9780_197118.jpg

 

gallery_20996_9780_200849.jpg

 

gallery_20996_9780_359534.jpg

 

Ik heb alle settings afgegaan, maar er is geen pomp beginnen werken in de chiller.

 

Dus ik denk dat Whazzup gelijk heeft.... de chiller heeft een apparte pomp nodig.

 

Morgenvoormiddag ga ik de chiller testen met de kleine pomp, ik hou jullie op de hoogte.

 

Dan zal ik dus van de pomp naar de chiller gaan en dan terug naar het watervat.

 

Qoute van de manual: " JAD L Serial Aquarium Water Chiller adopts piston compressor and top quality pure-titanium heat exchanger, wich have the characters of low-consumption, low-noise, high refrigeration efficiency and strong resistance to corrosion. It can be used for fresch wtaerand seawater to adjust water temperature in the hotels, seafood marketsd, aquariums and grow rooms" :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb net de chiller met de kleine pomp getest. Ik moet zeggen dat het water dat uit de chiller komt nog een behoorlijke kracht heeft.

 

gallery_20996_9780_289555.jpg

 

Het koelvermogen heb ik nog niet nagemeten, dat ga ik morgen doen wanneer ik de ice box ook aan sluit. Want deze ice box en chiller zijn nu meer dan welkom met deze warme dagen :wOOt

 

Toch denk ik dat die ene pomp die 7.5m opvoerhoogte heeft voldoende kracht zal hebben om alles rond te pompen. Tenslotte zal mijn circuit niet zo lang zijn dus ik ga het even uittesten en zal updaten.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Top.

Ik had het toch fout :verrygood

Ik hoop dat het systeem mooi gaat werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een tussen update:

 

Ik moet morgen nog achter wat tussenstukjes voor de pomp en de slang gaan, om de ice box en chiller te conecteren. Ik ga meteen ook alles installeren en tegen de avond zal ik alles kunnen posten.

 

Het zal wel zonder Lumatek kap zijn, deze is nog niet toegekomen... dus ik ga een eigen uitlaat maken met 160mm slang waar ik de Ice Box zal in verwerken...

 

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vandaag alles aangesloten en ik moet zeggen dat ik wel overtuigd ben van de ice box. De opstelling is nog niet efficient maar deze ga ik morgen verder uitwerken.

 

De chiller koelt het water vrij snel , 5° in een 20 minuten.

 

Ik zal morgen foto's plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De chiller maakt ongeveer even veel geluid als een frigo, ik ga deze proberen te plaatsen in een apparte ruimte.

 

De ice box ziet er goed uit, van massief koper enkel de chiller is denk ik niet afgestemt voor onze doeleinden. Er zit namelijk titanium in verwerkt om zeewater te kunnen koelen. Ik denk niet dat zoiets nodig is voor deze toepassing.

 

Volgens mij zal alles wel zijn werk doen, maar kan er toch wel een goedkopere versie van de chiller gemaakt worden.

 

Morgen gaat de hps erin en kan het verslag en de verschillende setups getest worden.

 

Nu blaas ik met een 500m³ buisventilator door de ice box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe is de koeling?????? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Natuurlijk is de chiller geschikt om zeewater te koelen... Dat is voor zeeaquaria natuurlijk... Daar zitten veel opgeloste zouten in, belangrijkste daarbij is dat er dus geen roest mag vormen, vandaar titanium, niets mis mee toch ?

 

Hoeveel watt verbruikt die chiller ? Je kunt met zo'n ding ongeveer 2x het vermogen terugkoelen (heel ruim ingeschat).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De ice box ziet er goed uit, van massief koper enkel de chiller is denk ik niet afgestemt voor onze doeleinden. Er zit namelijk titanium in verwerkt om zeewater te kunnen koelen. Ik denk niet dat zoiets nodig is voor deze toepassing.

 

De chiller is toch voor zoet als zoutwater aquariums?

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het maakt natuurlijk niks uit wat je ermee chilt, alleen zout water kan ook...

 

Ik ben erg benieuwd hoe de chiller werkt! Ik denk zelf dat dit het perfecte koelsysteem is voor de wat kleinere ruimtes.

Hopelijk is de ice-box na deze test ook in NL verkrijgbaar.

 

Ben je er trouwens al over uit hoe je je opstelling maakt?

 

Gr AH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...