Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Fancontroller

Recommended Posts

Hallo allemaal,

In de eeuwige speurtocht om mijn klimaat goed te regelen, was ik opzoek naar een klimaatregelaar of fan controller die zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid kon regelen.

 

De controller moest aan de volgende eisen voldoen-koelen,verwarmen,ontvochtigen en bevochtigen.

 

Ik kon niks betaalbaars vinden, dus heb ik er zelf eentje geknutseld. Hier de uitleg en foto's:

 

gallery_10428_9708_455659.jpg

 

gallery_10428_9708_1793952.jpg

 

gallery_10428_9708_1264056.jpggallery_10428_9708_1502942.jpg

gallery_10428_9708_335375.jpg

 

Met de paneeltjes op de voorkant kan de max/min temp en rv ingesteld worden. Op de stopkontakten aan de zijkant kun je een fan, heater en een luchtbevochtiger aansluiten. Met het draaiknopje kun je het minimale toerental van de fan regelen. Als het knopje helemaal dicht staat, is het een on/off regeling en anders een hard/zacht regeling. De grote rode knop is de knipknop. (voor als je gaat knippen, fan max)

 

Gr R!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker,

 

Mooi kastje zeg....maar wat ben je nu kwijt geweest aan materiaal???

 

Zoiets bestaat al...van G-Tools :verrygood

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@schenkie

 

Welk type is dat dan? De enigste wat ik weet is de shiva vip.

 

Ik was ongeveer 150euro kwijt (zonder arbeidsloon :wacko: )gallery_10428_9708_20618.jpg

 

Oja, hij doet t ook! Alleen is de luchtbevochtiger iets te klein :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker,

 

Heb te vroeg geroepen...meende te zien dat het alleen en controller was die je afzuiger regelde op temp/LV.

Maar zie dat het ook een Luchtbevochtiger kan schakelen.

 

Van G-tools is er alleen een die temp/Lv geschakeld is en dan regelt hij alleen maar je afzuiger/inblazer.

 

Dan is het niet duur voor een controller die deze mogelijkheden heeft ..en zelf maken blijft toch het leukste he :verrygood

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Racker,

goed gedaan! En als het werkt, perfect!

De groen-gele, bruine en blauwe slangetjes in het doosje zijn zeker de draden,toch?

Die heb ik dus liggen, wat hebben wij dan nog meer nodig?

Heb je misschien een onderdelen-lijst voor de boodschappen?

En een Bouwplan?

 

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben met een nog betere versie bezig waarvan ik het bouwplan (schema) wel nog heb. Het is bijna hetzelfde.gallery_10428_9708_67839.jpg

 

Boodschappenlijstje uuuuhm

De temp/rv-regelaars zijn van conrad (trefwoord fox)

De 3 relais ook.

De potmeter is van kemo (google)

Instalatiemateriaal van de elektroboer om de hoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker,

 

Als ik ff vlug tel...heeft het meer als 150 euro gekost :verrygood\

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja schenkie, kunnen een paar tientjes in zitten. was ff snel uit mn hoofd gerekend. De temp en rv regelaars kosten iets van 60euries en de relais iets van 10euro. de kleine zooi weet ik niet meer zo uit mn hoofd. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi bedacht!

Zou je de kant met de knop ook eens op de foto willen zetten?

 

En waarom heb je niet die 2 in 1 controller voor de rv en temp a 135 euro gekocht?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij deze....gallery_10428_9708_1264056.jpg

 

Ik heb 2 kastjes gemaakt met de controller die jij bedoeld. Binnen 1 maand alle 2 stuk. Daarom nu deze losse componenten, die gebruikte ik al langer om thermostaten te maken voor 15000watt kachels. (ook nergens te vinden).

ook gebruik ik ze om een deel van de lampen uit te schakelen bij een te hoge temp. in de zomer.

Bij (semi) gesloten systemen kun je ze als beveiling gebruiken als de koeling zou uitvallen om om te schakelen van groeilampen naar tl ofzo. Dit met de gedachte 'beter een beetje licht dan geen licht'

 

Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo wat een mooi kastje! Ziet er zeer professioneel uit. Het zou leuk zijn als je een complete bouw-guide kan posten. Ik wil dit ook wel proberen maar ik kan dit niet zelf. Dat schema van jou is als chinees voor ons niet-techneuten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeef me de bump, maar een uitgebreid foto-bouw-verslag zit er niet in zeker ?

Of ben je die aan het voorbereiden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan jullie niet alles voordoen he, als je het schema niet begrijpt, lijkt het me een slecht plan om er zelf aan te beginnen. :lol:

 

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...