Jump to content

groen.e.vinger

Members
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutraal

About groen.e.vinger

  • Rank
    Groentje
  1. Zo wat een mooi kastje! Ziet er zeer professioneel uit. Het zou leuk zijn als je een complete bouw-guide kan posten. Ik wil dit ook wel proberen maar ik kan dit niet zelf. Dat schema van jou is als chinees voor ons niet-techneuten.
  2. Jij raad dus wel PK13-14 aan. Waarom die wel?
  3. Dit heeft idd niets te maken met mijn vraag hazemarc. Het idee is om je cyclus zo te kiezen dat je hok niet te warm wordt als de lampen branden en niet te koud als ze uit zijn. Door dit af te stemmen met de zon op/af tijden kun je het makkelijker maken. Eerlijk gezegd heb ik nu problemen met de dag temp die onder de 20 graden zakt, waardoor mijn minimum temp wel erg laag is wanneer de lampen uit zijn. Inmiddels heb ik mijn afzuiger op een tijdschakelaar gezet die wanneer de lampen uit zijn om het kwartier aan en uit schakelt. Zo wil ik de aanvoer v. koude buitenlucht verminderen en toch airflow behouden.
  4. Voorheen gebruikte ik alle producten in het kweekschema van House & Garden met 1-component aarde voeding, wortel, multi enzym en bud-XL. Volgens de growshop werkt het net zo goed met goede aarde en 1-component aarde voeding. Dat is nu ook het enige wat ik nog gebruik en het gaat prima. Is dat andere spul wel nodig? Kan ik daar meer opbrengst door verwachten? Het is best duur spul allemaal en de meer-opbrengst moet best hoog zijn wil het kosten-effectief zijn als het het hele gamma gebruikt.
  5. Ik stel mijn lampen zo in dat ze s'nachts aan staan wanneer het koud is om hitte tegen te gaan, en overdag uit staan als het toch warm is. Nu ben ik op zoek naar de beste tijden. Momenteel branden mijn lampen van 24:00 tot 12:00. Ik overweeg om te verschuiven naar lampen aan v. 20:00 tot 08:00. Maar het zou het beste te zijn om per oogst de cyclus af te stemmen op het jaargetijde denk ik. Wat is de beste cyclus volgens jullie? Hoe bepaal je wat een goede tijd is? Waar vind ik statistieken over gemiddelde temperatuur en wanneer de zon op en onder gaat?
  6. Neej het is geen actieve inlaat. Die is gewoon passief. Maar ik heb een kleine RVK125 buisventilator over. Die wil ik dus op 'plant hoogte' tegen de achterwand hangen. Door er een stuk geperforeerde flexibele buis aan te zetten krijg je over de breedte v.d. kast ventilatie. Meer high-end 3D illustraties voor de liefhebber: Ik heb mijn inlaat dus onderin aan de voorzijde. Daar zie ik dus ook ene mooie bries over de plantjes door het hok gaan. Maar omdat de inlaat aan de voorzijde zit hebben de achterste rijen minder airflow. Ik hoop hiermee betere ventilatie over de planten te krijgen. Het is eigenlijk een vervanger voor een hok ventilator. Door de slang te gebruiken verwacht ik netjes de airflow over het hele hok te delen. Om meer gelijkmatige flow te krijgen speel ik zelfs met de gedachte om nog een inlaat aan de achterzijde te maken. Ik heb in de growguide ook gelezen dat de inlaat 3-5 keer zo groot moet zijn dan de uitlaat (5x lijkt me wel heel groot). Nu is het 1 op 1 bij mij.
  7. Hoi, In de growshop heb ik de tip meegekregen om een kleine buisventilator op te hangen, daar een eind slang aan te zetten. De uiteinden af te sluiten en vervolgens gaten in de slang maken zodat het in de breedte vh hok ventileert. Klinkt als een goed plan! Zoiets moet het worden: Hoe kan ik de gaten het beste maken om een gelijke verdeling te krijgen? En wat is een goede hoogte om te hangen? Hebben anderen hier ervaring mee?
  8. Zoals ik in de topicstart al zei heb ik 2x600Watt met VSA's en 1500M3 afzuiger. Met 1 groep voor het hok moet ik het makkelijk redden. Als ik al zelf ga klussen wil ik inderdaad bij voorkeur het hok onafhankelijk hebben van het huis. Ik zou zelf wel aan de slag willen hiermee maar het lijkt erop dat alles in het beton gemetseld zit. Zelf kan ik denk ik wel een PVC buis bevestigen en daar een draad doorheen trekken, maar als ik die ook nog weg moet fresen enzo, dan wordt het wel een heel klus. Ik ben wel benieuwd wat er precies allemaal gedaan zou moeten worden als ik het zelf doe. Het lijkt me best leuk om a.d.h.v. foto's te horen wat er gedaan moet worden. Als dat werkbaar lijkt voor mij wil ik best proberen. Ik zou nu alleen niet weten wat ik aan foto's moet maken. Tikhal heeft echter wel een punt met de veiligheid en mijn onervarenheid. Ik wil geen brand veroorzaken en dan problemen hebben met de verzekering omdat ik A) kweek en zelf de elektra (fout) gedaan heb. Dat zou wel een horror scenario zijn.
  9. OK, geen eenvoudige oplossing dus. Maar ik wil geen electriciën laten komen want dat is duur en dan moet die in de ruimte komen waar het hok staat. Met name dat laatste is niet wenselijk. De installatie is oud idd. Het is onderdeel van een oud pand. De installatie ook niet geaard en daar is de huurbaas toch toe verplicht? Stel dat ik zelf die ongebruikte automaat aansluit en een losse stroomdraad naar het vertrek leg met het Hok. Ben ik dan klaar? Als ik zo een wit stroomdraad netjes langs de randen wegwerk, met slechts een kleine gaten om vanuit de gang met de meterkast naar het juiste vertrek te komen dan ben ik er toch?
  10. De niet gebruikte automaat zou ik volgens mij redelijk eenvoudig zelf kunnen verbinden toch? Naar mijn idee is de meest eenvoudige manier om de centraaldoos met het hok erop af te tappen en die draden direct op de lege groep/automaat te zetten. Maar hoe vind ik die centraaldoos? Er zit ook nog een lege PVC leiding die het plafond in verdwijnt. Wat is daarmee? Kan ik die gebruiken?
  11. Allen, Inmiddels draait mijn hok soepel. Ik heb 2x600 Watt met VSA's en 1500M3 afzuiger. Als ik de wasmachine, oven en/of magnetron aanzet, knallen de stoppen er soms uit. Ik heb de meterkast geopend en bekeken hoe dat aangesloten zit, en nu zie ik dat ik drie groepen heb, en dat er maar twee belast worden. Ik zou graag de derde groep willen gebruiken voor het hok. Wanneer ik de (Hafonorm) meterkast bekijk zie ik twee PVC pijpen vanaf de meterkast omhoog het 'plafond in' gaan. Ik zou verwachten dat in die twee buizen alle draden zitten en dat die tussen de twee stoppen verdeeld worden. Er komt toch uit elke kamer een setje kleine draden die samenkomen in de meterkast? Maar het lijkt erop dat er alleen twee dikke draden naar die buizen gaan. Ik kan het niet precies zien. Als dat zo is, dan moet er ergens anders toch een verdeelpunt zijn waar de draden uit alle kamers samenkomen en gebundeld worden naar dikke draden die naar de meterkast lopen? Of is het waarschijnlijker dat die PVC buizen vol zitten met kleine draden die samenkomen in de 2 groepenkasten. Kan ik zelf de bedrading zo doen dat die lege groep met het hok belast wordt? Wat moet ik daarvoor doen? Hoe kan ik erachter komen waar die draden samenkomen? Waar moet ik op letten? Hier zijn fotos van de meterkast: Meterkast totaal Meterkast bovenstuk groepen:hier kan je zien dat de meest rechter groep (NR1 met N L erop) leeg is, en dat er twee setjes dikke draden NR2 + NR3 omhoog gaan. Ik zou verwachten dat alle kleine setjes draden in achter NR4 zitten, maar het lijkt net of alleen die dikke draden omhoog gaan. Meterkast middenstuk Meterkast onderkant PVC buizen naar 'plafond': dit komt uit de meterkast
  12. En die 1500m3 zuigbox op mijn 1000m3 filter? Kan ik de motor dempen tot een passend niveau in verhouding tot het filter? Mijn huidige motor kan ik n.l. niet van 0 tot 100 regelen. Allereerst gaat de motor brommen wanneer ik het voltage erg laag zet. En daarnaast valt ie op een gegeven moment uit. Er zit zo een dikke transistor ofzo op de zijkant en die maakt volgens mij geluid dan. In de gebruiksaanwijzing staat ook dat wanneer je d.m.v. spanningsregeling gaat regelen dat dit problemen kan geven met het thermocontact (wat dat ook moge zijn). Geld dat voor alle motoren of is dat specifiek voor die RVK buisventilatoren? Die box is ook erg groot (ongeveer 50x50x50 cm) waardoor het lastig plaatsen is in mijn krappe hok. Ik overweeg hem buiten het hok te zetten om ruimte te besparen. Dan komt er ook wat meer buis tussen wat de overcapaciteit vd motor misschien compenseert. Is er een vuistregel om te bepalen hoeveel zuigkracht je kwijt bent t.o.v. buislengte en/of (haakse) bochten? En hoe bepaal ik de juiste balans? Ik kan de precieze zuigkracht niet meten ofzo toch?
  13. Ok, bedankt voor de tips zover. Ik heb alleen nog steeds sluitend antwoord over de vereiste capaciteit voor zo'n kleine kast. Is de Growguide vuistregel (per Watt 1m3) met 1200m3 correct, of is de growshop regel (250m3 per 600 Watter) met 500m3 genoeg? Ik had dus eerst een 225m3 afzuiger. Die was stil, maar toen stonk het ook! Ik wil eigenlijk zowiezo meer capaciteit. Er is een nieuwe optie: 4) Een maat van mij heeft een 1500m3 softbox over. Die kan kan ik kostenloos overnemen en das uiteraard interessant. De capaciteit is alleen wel erg hoog met 1500m3. Kan ik die dempen tot een acceptabele snelheid t.o.v. mijn filter? Of moet ik dan zowiezo een groter filter nemen? Dan zou ik volgens mijn huidige verhouding (+20% v. motor capaciteit) een 1900m3 filter moeten nemen! Das gigantisch! Ik heb mijne direct bij BTA gehaald en hun 1750m3 model is 1,250m lang! Dat wordt lastig plaatsen gezien de maten van mijn kast. Euh, heb je aandelen ofzo?
  14. Ik heb al een tijd een hok en dat heb ik onlangs ongeveer verdubbeld in grootte. Het hok is nu 2,5 m lang bij 1,25 m breed bij 1,8 m hoog. Ik ga hier 2x 600 Watt lampen ophangen. Hiervoor heb ik een Rvk Buisventilator 250 met 780m3 (250mm flens) capaciteit op een 1000m3 koolstoffilter gekocht. Het filter zet ik direct op de motor zonder (isolerende) buis. Het hok staat in een kamer die ik over heb, die grenst aan de galerij. Dus het moet stil én geurloos zijn. Het probleem is nu dat mijn nieuwe motor véél geluid maakt. Zonder dimmer kan ik het horen zoemen in mijn aangrenzende keuken. Mijn oude hok was muisstil met een RVK125. Maar dit hok had wel weer last van geuroverlast in de laatste weken. Het was helaas ook slecht gebouwd en ik weet dus niet of die geur overlast door de (te kleine) capcaciteit van de motor & filter kwam, of dat het door de vele kieren in de constructie van het hok kwam. Nu heb ik dus een veel grotere ventilator & motor, maar die maakt teveel lawaai! Dat kan echt niet in mijn woning! Ik heb een regeltransformator geprobeerd maar daarmee kan ik niet teveel dempen anders gaat ie brommen. En als ik veel toeren begrens maakt de motor eigenlijk nog steeds erg veel geluid. Als ik nu op de Growguide kijk, lees ik dat de vuistregel voor 2x600 Watt = 1200m3 afzuiging is. Ik heb nu 780m3 motor capacaiteit. Dat zou betekenen dat ik voor mijn bescheiden hok van 2,5 bij 1,25 nog bijna twee keer zoveel afzuiging zou moeten hebben dat wat ik nu heb?!?!?! In de growshop kwamen ze met de vuistregel dat 250m3 afzuiging per lamp gangbaar is. Dat lijkt mij gevoelsmatig passender. Ik kan dit filter met motor formaat nu al amper kwijt in dit hok. Het is 'maar' 1,80 hoog. Kan me bijna niet voorstellen dat ik een 1200m3 buisventilator op twee lampen moet gebruiken. Ik zie 3 opties: 1) De motor + filter capaciteit splitten over twee kleinere filters. Zo behoud ik de capaciteit maar kan ik stillere/kleinere motoren gebruiken. 2) Een stillere motor nemen. Dan zou ik een vergelijkbaar model moeten vinden die stiller is. Maar als ik online zoek vind ik niet echt significant stillere buisventilatoren. En een slakkenhuis is wel wat stiller, maar kan ik niet direct op mijn filter zetten. 3) Een softbox maken/kopen. Ik zou mijn huidige RVK buisventilator in een box kunnen bouwen. Of een (Torin) slakkenhuis ventilator kunnen kopen en daar een softbox omheen kunnen bouwen. Of ik koop gewoon een softbox, maar dat is verreweg de duurste optie. Adviseer mij aub, ik weet door de verschillende adviezen niet meer wat ik moet doen.
  15. Ik zit nu in einde week 4 en de dames hebben voor mijn gevoel veel blad. Vorige keer had ik voorgegroeide stekken en die hadden minder blad. Mischien dat ik daardoor een vertekend beel heb, maar goed. Ik heb weleens gehoord dat je kan snoeien in je plant als ie in de bloei zit, zodat de plant focust op de toppen en niet op het 'overtollige' blad. Ik vraag me af of dit zinvol is en zo ja hoe dan? De bladeren kan je natuurlijk niet zomaar verwijderen. Maar ik kan me voorstellen dat als de plant erg veel (grote) bladeren hebt en je snoeit met beleid dat het weleens gunstig kan zijn. Ik heb elders gelezen dat je alleen tot 15-20 cm hoogte mag snoeien. Wat is wijsheid?
×
×
  • Create New...