Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
get in the ganjabus

witachtige zaadjes

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb hier wat bag seed, en er zitten witachtige & bruine zaadjes bij.

Deze week heb ik een kiemtest gedaan op een paar zaadjes.

Wat me opviel aan deze test was dat de bruine zaadjes wel kiemen en de witte niet.

ik heb 4 zaadjes laten kiemen met de natte watten methode.

uitslag: 2 bruine zaadjes kiemden, de 2 wit achtige kiemden niet.

Mijn vraag is: kiemen alle witachtige zaden even slecht? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wit-achtige en lichtgroene zaden, zijn zaden die nog niet rijp zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zaden die nog groen en of wit zijn ken je niet meer afrijpen.

afrijpen gebeurt aan de p¨lant en t is net als met je wiet

de plant maakt t bruin

Share this post


Link to post
Share on other sites

vrij vertaald: de groene en witte zaden gooi je fijn in de tuin als vogelvoer ;)

rijpe zaden zijn bruin met 'n 'tijgerprintje' :rolleyes:

 

gallery_13235_6918_13734.jpg

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites

Worden zaden ook rijp aan een plant die hangt te drogen >? of worden de zaden alleen rijp aan een plant die nog met de wortels in de grond staat ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de plant zal toch ergens z'n voeding vanaf moeten halen :rolleyes:

lijkt me dus raadzaam om de plant gewoon z'n gang te laten gaan zoals het hoort ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm...interessant....van Dame Blanche heb ik gelezen dat hij van guerilla spot een man mee nam zonder wortels en net als een tulp verder liet bloeien op water met wortelstimulator...de man ging bloeien en zodoende had hij stuifmeel thuis dat hij op guerilla weer gebruikte om takken te bevruchten...

 

dus een bijna rijpe dame met zaad op guerilla (bv om te beschermen tegen vogel vraad) zou dan ook binnen afte rijpen zijn op water?....lijkt me logisch van wel.... :rolleyes:

 

anyone?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe kun je zaden aan een plant het best op vangen als deze in de volle grond staat. Lijkt me een beetje moeilijk zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu heb ik nog een vraagje:

dat tijgerprintje, hoeft dat er persé bij want ik heb een heleboel bruine zaden zonder tijgerprint & een paar met, maar er is wel al eentje gekiemd zonder tijgerprint :rolleyes:

 

 

 

@tjapaddo

denk dat je er nix voor hoeft te doen, alleen elke dag eens kijken of er een paar liggen en dan moet je ze oprapen natuurlijk voor dat de vogels ze meepikken

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nu heb ik nog een vraagje:

dat tijgerprintje, hoeft dat er persé bij want ik heb een heleboel bruine zaden zonder tijgerprint & een paar met, maar er is wel al eentje gekiemd zonder tijgerprint

 

 

zo horen de zaden eruit te zien

gallery_13235_6918_204324.jpg

alles wat niet goed is afgerijpt ( uit eigen kweek) zonder tijgerprintje verdwijnt hier de tuin in als vogelvoer voor die arme beestjes tijdens deze sneeuw periode :D .

ik ga niet liggen klooien met half afgerijpt zaad :rolleyes:

 

maar........hier zullen waarschijnlijk wel meningen over verschillen.

fruit (bijvoorbeeld) laat je ook aan de boom rijpen.

ik eet geen witte kersen, dus ik wacht tot ze mooi rood zijn ;) (om maar 'n stom voorbeeld te geven).

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zal ik speciaal voor jouw alle groene en witte zaadjes apart houden :D

stuur ik ze wel gratis naar je :rolleyes:

mag jij je er mee amuseren ;)

 

grtz angel777

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan zal ik speciaal voor jouw alle groene en witte zaadjes apart houden :rolleyes:

grtz angel777

 

ik bedoelde dus: de bruine zaadjes zonder tijgerprint ;) , witte & groene zaden heb ik idd niet nodig

de kiemkans van mijn bruine zaden zonder tijgerprint is tot nu toe 4/4.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@nu heb ik nog een vraagje:

zo horen de zaden eruit te zien

 

De grote dikke zaden met een goede kleur;bruin,grijs,of gevlekt maken de beste kans te kiemen.

Onrijpe (groen wit) zijn mogelijk niet levens vatbaar.

Verse rijpen zaden zijn zeer kiemkrachtig meestal zal er meer dan 90% van ontkiemen.

 

Zaaden verliezen van tijd tot tijd hun kiemkracht maar als je ze,koel,droog en luchtdicht bewaard zullen ze ook na een paar jaar nog wel ontkiemen.

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verse rijpen zaden zijn zeer kiemkrachtig meestal zal er meer dan 90% van ontkiemen

Kieming vindt plaats als de condities juist zijn, wanneer de plant optimaal kan groeien. Dit is het directe gevolg van survival of the fittest.

Dormantie

"achterwege blijven van het uitgroeien tot een zaailing terwijl de omstandigheden toch optimaal zijn

Neem het voorjaar met optimale condities. Niet-dormante zaden kiemen, maar moeder natuur besluit tot een vorstelijk koude nacht na een aanvankelijk mild voorjaar. De nachtvorst doodt de zaailingen maar niet de zaden die dormant zijn.

Dormante zaden kunnen, zodra dormantie is gebroken, later in het seizoen uitgroeien tot zaailingen en volwassen planten. Weliswaar met een korter groeiseizoen maar met minder kans op een vroegtijdige dood. Dormantie blijkt dus geen ongunstige eigenschap, en kan gezien worden als een vorm van risicospreiding. Wie wat bewaart, heeft wat".

 

Verse zaden kunnen dus ook nog slapen. Even een 'winter' met koelkast simuleren. (Voor de andere 10% :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus er is niet echt een handige techniek om zaden van een plant in de volle grond de verzamelen? Gewoon zoeken, joepie de poepie

Share this post


Link to post
Share on other sites

je zou een vuilenszak open kunne snijden en hem onder de plant leggen valen ze teminste niet op de grond

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zoon raar idee nog niet een vlies doek aangezien deze water door laat. Bedankt voor tip .

 

leg er iets onder

er is zoveel te krijgen wat weinig kost

 

klik hier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben op zoek naar iemand die mij gratis zaadjes kan bezorgen voor 2 hectare grond. Een beetje serieus reacties graag. Na de oogst natuurlijk krijg die persoon wat. Mail.mij maar op urwinkea@gmail.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...