Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

P H donner

Netels en de aarde

Recommended Posts

Hi ^^

 

Ik lees bijna overal als tip "als er brandnetels staan zit je goed" .

Nou hier ben ik het dus niet mee eens.

Het is dan wel van belang waar in nederland die netels dan wel staan.

Hier in de randstad waar ik mijn kunstje uithaal gaat dat absoluut niet op!

Ik heb hier heel veel klei,polders en een laag water pijl.

Als hier brandnetels staan in het wild,staan ze in de kleigrond.

In deze grond gedijd de netel goed en haalt zo maar 2meter

Deze grond die vaak ingeklonken is met (veel)klei,en door die klei is de afwatering slecht.

Als je in deze grond een plantgat maakt en het is aan de lage kant loopt je plantgat ook nog eens vol met water die de plant verzuipt en een periode stil laat staan.

Ja ja ik heb het allemaal meegemaakt :wacko:

Ik heb het al eens gezegd brandnetels hebben horizontalen penwortels.

Wortels die vele malen sterker zijn als die van onze dames.

Die wortels verstikken niet hier in de klei,nee ze groeien overal.

Waar ook in nederland,ze groeien op elk soort grond.

Ik denk dat als je in een bos zit je de netels wel goed als N rijkegrond kan inschatten.

In het bos is veel meer organisch afval en zal de grond meer humus bevaten en zo de grond beter van struktuur zijn/worden.

Netels zijn alleen maar handig om de potten kijkers weg te houden meer niet(voor mij)

 

Zo hebben we hier een discussie ?

 

:o

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee slechte plek!

Die worden door de gemeente voor de bloemvorming geruimd!

 

:wacko:

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet ploegen in de harde klei!!!

 

Cocos inbrengen voor luchtigheid...

 

Vorig jaar precies dat gedaan...

 

Brandnetels plat stampen, deze door de aarde heen ploegen samen met een hele hoop coco's...

 

Daar bovenop nog wat zakken met specialmix gedaan....

 

En zo ontstond een prima bedje...

 

(kalk is ook bijna nooit overbodig...)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een prima manier om je kleispot op te waderen kees. :wacko:

Maar het gaat er hier ff om,is elke spot met brandnetels altijd geschikt zoals ik heel veel lees.

gallery_22925_8424_9268.jpg

Als ik deze bak vol gooi met aarde dan kan het gewoon vol lopen met water als er een fikse bui overkomt.

Ik kan spitten en ploegen wat ik wil maar een kleiplaat is net beton en de afwatering is slecht!

 

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom maak je je bedje er dus deels bovenop :wacko:.

 

Eventueel wat pijpen de grond in slaan en deze vullen met hydrokorrels voor een betere afwatering, dit werkt overigens het beste als er een zandlaag onder zit.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof dat het bedje 40cm diep is daaronder (20cm)zit het grondwater dus zal toch snel onderlopen.

En ik heb heeel veeel klei hier............. :wacko: (heb het wel opgelost hoor,te zien van de zomer)

 

Maar ik wil het niet over mijn spotje hebben maar over het algemeen idee dat "elke plek met netels goed is'

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey donner, ik ben het met je eens, ik vind het ook zon broodje aap verhaal van die netels. Een van mijn spots die ik nu een paar jaar gebruikt heb staan vol met netels maar onder een toplaag van 10 cm is gewoon geel zand. Helemaal kut dus. Heb me een hernia gesjouwd om die plek op te waarderen. Nee netels zeggen niets, neem een schep mee graaf een gaatje dan weet je meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ey donner, ik ben het met je eens, ik vind het ook zon broodje aap verhaal van die netels.

:wacko:

 

Ik vind dat er eigelijk weinig feetback word gegeven.

Het is toch een van de dingen die ik heel veel lees.

 

10cm toplaag en daar onder geel zand,met die horizontale penwortels hebben ze dus geen last van dat geel,arme zandgrond.

 

Nah,ik hoop dat dat sprookje ook een beetje bijgeschaafd is :o

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is best te doen!

 

Als je beseft dat ik op 20km op een van de drukste,zoniet het drukste punt van nederland zit. :wacko:

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hey donner.

 

tsja..brandnetels..die rommel groeit zowat op elke plek in het land wat niet bebouwd is.

dat wil inderdaad niet zeggen dat wanneer je een er veld vol van hebt gevonden dat ze groeien op zogenaamd geschikte grond voor onze hobby.

zoals slappezever al zei..broodje aap verhaal!!

ik kom niet met technische foefjes of praatjes over hoe brandnetels een positieve invloed zouden hebben op onze groene dames in de grond en of in de lucht..want ik zou het niet weten.

wat ik wel weet is dat het de ultieme barriere vormt tegen pottenkijkers en dat er maar heel weinig slakken en rupsen zijn die ze lusten.

ik heb me wel eens laten wijsmaken dat brandnetels onwijs veel stikstof produceren..maar ik ben de laatste jaren juist van mening dat ze onwijs veel stikstof{en ook andere zelf toegevoegde meststofjes]wegvreten bij mijn planten!

dat vindt ik niet zo heel erg want dan voer ik op kritische plekjes gewoon even wat vaker[dus niet meer ineens]

verders vindt ik wel dat de horizontale wortelpruik de grond een mooie broze structuur geeft hetgeen weer goed is voor vochtdoorlatendheid.

zolang ze niet door je eigen plantenwortels woekeren is het eigenlijk gewoon prima en heb ik er geen probleem mee om wat wiet tussen de netels te kweken.

nee..ik geloof niet dat wiet van nature goed zal gedijen tussen de brandnetels omdat de grond dan automatisch ook geschikt zou zijn.

net als jij hoop ik dat er een netelkenner hier in dit topic even rechtop gaat zitten achter het toetsenbord en even komt vertellen hoe het nu echt zit..

nog even over dikke vette polderklei en brandnetels...dat ging bij mij wel altijd prima zolang je maar zo min mogelijk stappen maakt heel dicht bij je planten..en als je al stappen maakt..altijd weer je voet op dezelfde plek zetten!!zo blijft de rest van de eerder luchtig gemaakte klei een seizoen lang luchtig al is het de hele zomer nat!ook hier helpen de horizontale wortelpruiken van brandnetels je een handje om de grond sponzig te houden als je ze op een goede manier laat meegroeien in je tuin..

 

grtzz,indoflow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het wel met donner eens , ik had vorige zomer ook een plekje waar het vol stond met netels , ik had de grond wel niet opgewaardeerd omdat ik dacht dat het wel goed zat omdat het dus vol met netels stond , man wat was ik mis :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarnaast hebben netels ook nog de neiging sneller te groeien dan je planten, dus zeker in het begin heb je meer onderhoud. Heb het ook weleens gehad dat ik 2 maanden na het zetten ben wezen kijken, kon met moeite nog een paar plantjes terug vinden die al een meter hoger hadden moeten zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
daarnaast hebben netels ook nog de neiging sneller te groeien dan je planten,

Jep de wortels van de netel(die daar al langer staan) hebben een voorsprong en zo gaan ze idd sneller.

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat ik wel weet is dat het de ultieme barriere vormt tegen pottenkijkers en dat er maar heel weinig slakken en rupsen zijn die ze lusten. ik heb me wel eens laten wijsmaken dat brandnetels onwijs veel stikstof produceren..maar ik ben de laatste jaren juist van mening dat ze onwijs veel stikstof{en ook andere zelf toegevoegde meststofjes]wegvreten bij mijn planten!

 

Ey indo, precies wat je zegt, tegen rupsen slakken en mensen werkt het goed. Dat ze stikstof produceren is niet het geval. Alle planten gebruiken stikstof om te groeien, maar er zijn wel een soort planten die uiteindelijk meer stikstof in je bodem brengen. Groenbemesting heet dat. Boeren gebruiken dat vaker.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Groenbemesting

 

Slappy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Op verzoek van Calimero zal ik hier wat vertellen over brandnetels.:D

 

Waarom je planten neerzetten in een brandnetelveld????

 

Brandnetels hebben de eigenschap de grond lekker rul te maken doordat ze organische stof toevoegen aan de grond, maar net als Cannabis vreten ze stikstof.

Wanneer je je planten in zo'n veld gaat neerzetten, moet je ervoor zorgen mbv een riek en geen schop om de wortels zoveel te verwijderen.Brandnetelplanten kunnen een aardig wortelstelsel hebben, maar als je het goed doet kan je ze met de riek er wel goed uit krijgen.

 

Brandnetelplanten die je verwijderd hebt maak je gier van.Deze gier bevat naast veel stikstof, ook boordevol belangrijke mineralen zoals magnesium, ijzer, calcium, silicium.

1 liter gier moet je verdunnen met 10 liter water en je hebt een prima meststof voor tijdens de vegetatieve groei.

 

De enige soort planten die stikstof afgeeft zijn vlinderbloemigen zoals klaver, bonen.In Jamaica laten ze bonen groeien in een marijuanaveld.Tsja, je moet tenslotte ook te eten hebben.;)

 

Namaste :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Achja, waarom zet je de bodem onder je cannabis niet vol met grasklaver?!?

 

Aan het einde van het groeiseizoen wil je toch minder stikstof, de grasklaver gaat vanzelf dood door de hoeveelheid licht die het nog krijgt.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vind dat er eigelijk weinig feetback word gegeven.

PH

 

Neem ik trug ;)

 

gras klaver is idd leuk voor je eigen achter tuintje kees :wacko:

 

Maar ehhhh ik zag echt heel veel zwarte rupsen op de netels staan daar waar me dames stonden.

De Dagpauwoog(ff opgezocht) eet netels en ze lieten me dames met rust.........dus ik hun ook....... :rolleyes:

Zal er dit jaar een pic van schieten weet zeker dat ze dr weer zijn.

 

Of de netel de aarde rul maakt merk ik niet hier in de omgeving waar ik de klei als ergste guerilla hindernis zie na al die jaren.

Wel verwijder ik altijd die horizontale pen wortels zover mogelijk.

Daarna is de aarde wel rul........maar ik maak er geen soep van :D

 

Ik zal niet ontkennen dat een netelveld wel goed is, maar "ik" kan er hier niet er van uit gaan.

 

PH

 

Edit;wie is Calimero.......?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brandnetels hebben zeker hun nut. Maar als je een spot hebt waar je jaren terecht kan, zou je je als de grond niet al te best is er voor kunnen kiezen om met groenbemesters de grond en zijn structuur op te waarderen (mulchen). Voordeel tov brandnetels is dat het stikstof toevoegd. Moet je maar eens bij vreeken op "groenbemester" zoeken. Kom je nog een heel interessante tegen; bengaalse hennep!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

Als ik een G-kweek zou houden zou ik eerst een grondmonster nemen, Hier zijn speciale schepen voor die een soort staaf van 1 meter grond uit de grond kan boren. Hierdoor zie je tot 1 meter diep wat voor grond je heb. Als je hier even monsters van neemt weet je al veel meer waar je nou eigenlijk aan begonnen bent :rofl.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...