Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wakki

Ideale grondmix maken?

Recommended Posts

Hey,

 

Ter voorbereiding voor volgende guerilla wil ik in het voorjaar de grond klaarmaken voor de kweek.

Ik wil dit gaan doen met enkelvoudige biologische meststoffen zoals bloedmeel,beendermeel,vinasse en kalk.

 

Maar ik heb geen idee in welke verhouding ik deze meststoffen moet gaan gebruiken... heb hier op het forum al gezocht maar vind het niet terug.

Verder heb ik ook vragen ivm de bloeifase, hoe kan ik die extra meststof (beendermeel en vinasse) voor de bloei best toevoegen (volle grond), gewoon op de grond strooien rond de plant?

 

Als iemand me kan zeggen hoeveel % stikstof,kalium en fosfor er in de grond moet zitten voor de groei en voor de bloei dan kan ik ook al een eind verder :D

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

kwa stuctuur moet je de grond van de binnen kweek gaan benaderen.

kwa bemesting zou je kunnen beginnen met sannie tabs...knutzel gebruikt ze op Guerilla...zie zijn verslag van 2009..

 

http://www.sanniesshop.com/buffertablet-p-736.html

Details: Buffer-tablet

 

100% organische lang werkende buffer-tablet.

 

De buffer-tablet bevat de belangrijkste kombinatie van verschillende soorten kalk en de juiste bodem bacterien om deze kalk optimaal te bufferen in de bodem.Tevens bevat deze tablet mest stoffen en stikstof bindende en fosfaat oplossende bacterien stammen.

 

 

 

De buffer-tablet is speciaal ontwikkeld om nieuwe en bestaande planten te bufferen en gedeeltelijk te bemesten voor een volle ciclus van de plant. De tabletten bevatten een samenstelling van langzaam werkende stikstof, natuurlijke humus zuren en gunstige bodem bacterien.Deze verbeteren de grond en dragen bij aan een goede opname van de mest stoffen, waardoor een gelijkmatige gezonde groei plaats vindt zonder dat de mest stoffen uitspoelen.

 

De tabletten zijn erg makkelijk in gebruik en dienen ongeveer 5 cm in de aarde geduwd te worden. Elke tablet heeft de capaciteit om 5 liter aarde te bufferen voor een volledige ciclus. De tabletten zijn in staat om het grootste gedeelte van de voedings behoefte van uw planten te waarborgen en het toe dienen van extra voeding dient ook met mate te gebeuren.

 

De grootste problemen bij kwekers ontstaan rond week 4-5 bloei wanneer de kalk buffer van de aarde is opgegeten door de plant.Roestvlekjes en een stilstaande plant is vaak het gevolg van deze in elkaar geklapte aarde welke totaaal geen kalk meer bevat. Deze tabletten zorgen dat deze fase vloeiend zal verlopen en uw plant gemakkelijk door deze moeilijke periode heen komt met als resultaat een vol bloeiende plant met optimale bloemtrossen.

 

De tabletten zijn ideaal voor de volgende omstandigheden:

 

Moeder planten welke alleen nog met kraantjes water gevoerd hoeven te worden

voorgroei voor stekken en zaailingen

buiten planten hoeven tot midden bloei niet meer gevoerd te worden (guerilla)

plantje zoals de lowryder kunnen een hele ciclus op 1 tablet draaien zonder 1 drup voeding

lastig te groeien planten

Ingredienten:

 

Humaten en & humuszuren

 

Vismeel,beendermeel,bloedmeel,verenmeel,zeewier,kaliumsulfaat,magnesiumsulfaat enz...

 

Verschillende gunstige bodem bacterien

 

1 tablet volstaat voor 5 liter aarde voor een volle ciclus

 

Bij een grote aardebak mag de halve hoeveelheid genomen worden(20 tabs op 1m2)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Per 100 liter aarde een kopje van elk (kopje = ~300 gram), behalve de beendermeel, daar kan je wel wat mee uitschieten, 1-2 kopjes per 100. Of doe ~15 gram (een goede eetlepel vol) per 5 liter aarde, weer het dubbele voor de beendermeel. Dit is voor de gehele kweek, tijdens de bloei bijstrooien heeft weinig zin (imo), als je bij moet voeden doe dat dan gewoon met vloeibare voeding.

 

Beendermeel: 1 - 2 kopjes

Bloedmeel: 1

Vinassekali: 1

Kalk: 1/2 - 2 (ligt natuurlijk aan de ph van de aarde)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk...daar kunnen veel mensen wat mee :D

bedankt Blowmonkey

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kalk: 1/2 - 2 (ligt natuurlijk aan de ph van de aarde)

'

Met potaarde (bij de bouwmark)die meestal 5.5 is gooi ik anderhalf a 2kop Merlkalk op 40Len je komt op een PH van 6.5

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk wat getallen

 

je leest vaak welke stoffen je moet toevoegen maar zelden staan er hoeveelheden bij.

Ok perfect kan je het eigelijk nooit doen zonder je grond te meten maar nu hebben we toch al een richtlijn.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx, dit was ik dus al lang aan het zoeken!

mss een goed idee om een sticky te maken met de hoeveelheden in?

 

@carpe_diem:

Als ik zo snel even tel kom ik aan 8 van die Buffer-tablet per plantengat, dat gaat dan toch wel duur worden...

Dat is dan €160 voor 30 planten :D (of heb ik er geen 8 per plantengat nodig?)

 

Is het dat waard of is het even goed als ik zelf de grond maak met bloedmeel,beendermeel,vinasse en kalk? (veel goedkoper)

De grond is hier ook vrij zuur (heide in de buurt en zanderig), dus moet denk ik ook wel meer kalk geven dan op andere plaatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja...we vergeten nog 1 bemesting recept en dat is die van Dame Blanche...

http://www.wietforum.nl/Grondverbeterenoutdoor-t22701.html

 

of iets, iets waard is en of iets duur is dat weet je pas als je op 1 spot alle 3 de recepten uitprobeert..met dezelfde genetika in grotere getallen...kwa kosten zal Dame blanches recept het goedkoopste zijn....maar het gaat natuurlijk om het getalletje onder de streep....dus hoe groot is de opbrengst van de plant.....tenmiste dat vind ik de sport van deze hobby...en goedkoop je grammetje halen en er mee wegkomen ;)

hmmm....leuke insteek voor een verslag :D ?

 

er is nog een recept en dat is natuurlijk met prijzige vloeibare voedingen...

zijn er nog meer recepten? iemand iets met brandnetel gier of zoiets dergelijks?

gr en fijne jaarwisseling :D

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kvind het zelf een stuk cheaper om "myco siertuin" (van ecostyle) buiten te gebruiken, ook een goede basis-messtof, gegranuleerd, dus werkt niet instantly. Die fancy stuff gebruik ik liever binnen, of in de tuin. Weet je zeker dat je het niet gebruikt voor niks, zoals wel vaker gebeurt bij een guerilla kweek. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kvind het zelf een stuk cheaper om "myco siertuin" (van ecostyle) buiten te gebruiken, ook een goede basis-messtof, gegranuleerd, dus werkt niet instantly.

 

 

@blowmonkey: alweer een mooie tip blowmonkey ! :rolleyes:

dit heb ik gezien op die site: "myco siertuin" 7-3-6 met vele extras als basis zeg je...

hoeveel theekopjes zou je in een guerilla plantgat 50cmx50cmx50cm mengen?

 

ik zie ook nog een veelbelovend produkt "opmaat" 2-10-20.

zou je van beide een mooi bemesting voor genoemdplantgat kunnen maken? en hoeveel thee kopjes van beide zou jij doen?

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk kan dat, denk alleen dat de verhoudingen een beetje in de war lopen als je alleen die 2 producten gebruikt om je grond te verrijken, kdenk dat er dan wat te veel kalium in de mix zal zitten met opmaat erbij.

 

Ik zelf heb gewoon per 100 liter aarde dezelfde verhoudingen bloed en beendermeel, kalium en kalk gebruikt, daarna een bekertje myco siertuin bijgegooid (per ~100 liter). Heb het niet zo nauw genomen bij het opwaarderen, vooral omdat de buitengrond hier al aardig was uitgeput het jaar ervoor.

 

Als je plantgaten maakt met nieuwe aarde kan je misschien wat minder gebruiken (ligt natuurlijk ook helemaal aan de aarde die je haalt), maar wat uitschieten met die myco siertuin is niet zo'n probleem, 't verbrand je plantjes niet zo snel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf heb vorig jaar Ecostyle Gazon AZ er doorheen gemixd,

organische meststof NPK 9-3-5 waarin ook micro-organismen gemengd zijn

Is volgens mij 'bijna' hetzelfde als Myco siertuin, alleen met meer stiktof en iets minder Kalium.

 

Maarrrrr dit is voor gazon. :rolleyes: Maakt volgens mij helemaal niks uit als

je maar goed doseer en combineer! Dus ook de Beendermeel

Bloedmeel Vinassekali en Kalk.

 

@Carpe-Diem: Die "opmaat" 2-10-20 zou je mischien halverwege de bloei kunnen instrooien. Is nml ook

een gazon produkt. :D

Zelf gebruik ik dan Pokon fruit korrels, NPK(Mg) 4-6-12(+8).

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Carpe-Diem: Die "opmaat" 2-10-20 zou je mischien halverwege de bloei kunnen instrooien. Is nml ook

een gazon produkt. :rolleyes:

Zelf gebruik ik dan Pokon fruit korrels, NPK(Mg) 4-6-12(+8).

ben blij dat je oplet Limbic :P ook een mooie tip... :D

ik let ook op...jij hebt een nieuwe picture onder je naam ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

carpe dien en blowmonkey (post #2 en #3)

Als ik jullie recept gebruik heb ik dan verder geen potgrond e.d. meer nodig?

Gewoon lekker omspitten de tabs of de meststoffen erin en klaar?

 

 

Bij mijn guerillia plekjes is het namelijk zeer bezwaarlijk om met zakken zand te sjouwen.

Mijn plekje zijn in de omgeving van Amsterdam. Veengrond dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wietmedic: We gaan elkaar toch niet op alle guerillaspotjes tegenkomen? Wie het eerst gespot wordt moet 'm draaien is de regel, wel samen oproken natuurlijk ;)

Veengrond gewoon bemesten volgens één van de recepten, verder niks voor nodig. Works for me. Wel even oppassen dat je niet te nat komt te staan, anders een draadpotje gebruiken ongeveer driekwart boven de grond. Er zit te zuiden van Amsterdam wel erg veel ijzer in het grondwater (ten noorden misschien ook maar dat ken ik niet zo goed) dus beter geen grondwater nemen om te sproeien (bruine vlekken en slechte smaak). Om een of andere reden moet ik hier wel een beetje extra bitterzout toevoegen in de kuil. Geen idee waarom eigenlijk, maar het werkt :P Veel plezier hier .......

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb voor deze ronde binnen mijn aarde opgewaardeerd, maar omdat ik toen dr tijds deze draad niet niet had gevonden heb ik zelf maar wat gegoochelt.

 

De dames hebben 2,5 week groei en nu 17 dagen bloei achter de rug en het gaat nog redelijk mooi.

 

Per pot van 25 liter heb ik gebruikt:

 

ouwe aarde van vorige ronde, 10% wormenmest, 10% batmix, 30 gr bloedmeel(uit mn geheugen was dat toch echt ongeveer een klein koffie kopje> , 30g beendermeel, 50 gram kalk, 5 eetlepels Bacto Force en 2 levende regenwormen.

 

Of het allemaal goed gaat komen moet nog blijken, het is voor de liefhebber te volgen in de indoor kweekverslagen >> http://www.wietforum.nl/Snow-White-kloontj...120-t68269.html

 

Succes met de Guerilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bump

 

Heeft iemand beide recepten als eens uitgeprobeerd dat van Dame Blanche (rip) en het Bloedmeel Beendermeel en Vinassekali recept? Was er een groot verschil?

 

Ik vind dat er in de kippenmest korrels wel erg lage verhoudingen zitten.. Ik heb nu per gat van 10 liter, 1 kopje kippenmest korrels gebruikt. Kan ik hier nog Bloedmeel Beendermeel en Vinassekali doorheen doen? Of wordt het teveel met de kippenmest korrels erbij? Kan ik het ook gewoon rond gooien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze allebei al geprobeerd :bier

Naar mijn ervaring is de methode van Dame Blanche beter, ideaal om bomen mee te kweken :D

 

Dit jaar is het 2de jaar op deze aarde mix (Dame Blanche), ga niets meer bij bemesten want de kippenmest werkt 3 jaar in je grond.

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok bedankt voor je reactie.

Had je ze in de volle grond gezet? En hoe groot had je de gaten gemaakt met hoeveel kippenmest korrels? 1 kopje per 10 liter is echt genoeg kwa verhoudingen volgens jou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...