Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tim

2x600 op 2m2

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Sinds afgelopen week ben ik weer begonnen met het bouwen van een nieuwe hobbyruimte,

gezien het buiten weer frisjes wordt zocht ik toch weer naar een lekkere thuishobby B)

 

de ruimte heeft een effectieve oppervlak van 1,10 x 2,00

geheel opgebouwd uit een metalstud frame met glaswol isolatie en beide kanten bekleed met dubbelgips!

om de optimale isolatie te garanderen en uitteraard om de temp stabiel te kunnen houden!

 

hier zullen op korte termijn 32 dames (11liter potten) worden gehuisvestigd onder het genot van 2x600watt lampkes.

 

 

afzuiging (500m2 torstin silentbox) met een uitlaat door mijn platdak.gezien deze nog best wel wat geluid produceert is de box

geplaats is een exra geisoleerde ruimte om er zeker van te zijn dat deze absoluut niet hoorbaar is!

 

toevoerlucht wordt vanuit een naast gelegen ruimte gehaald met een capaciteit van +- 200m2

 

ik houdt jullie op de hoogte van de vorderingen en fotos zullen zsm verschijnen als me hok klaar is!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Tim!

 

Ben al benieuwd naar je hobbyruimte. Toevallig geen bouwverslag van gemaakt? B)

Weet je al wel soortje je mee gaat starten?

 

PS: is 500m2 voor twee maal 600watt niet wat weinig, zeker met een zwaar geïsoleerd hok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

500m2 is perfect voor de 1200 watt.

 

gezien ik hier totaal niks geen problemen inziet,ook met me berekeningen

kom ik op 462m3, om mijn temperatuur op peil te houden gedurende de periode dat mijn lampen aan zijn.

ik probeer om 28 stabiel te houden in de lichtperiode met een max drop naar 23 als de lampen uit zijn!

 

alleen ben ik er nog niet uit hoe ik mijn lv nou goed kan regelen omdat de vochtigheidsgraag van de potgrond,

en de hoeveelheid water uitteraard een belangrijke rol zullen gaan spelen,hierop heb ik bedacht,Dat zodra alles klaar is

ik eerst nog even een paar dag wil gaan testdraaien om te zien of ik nog e.e.a kan gaan finetunen.

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je die 500m al op 1200 watt getest in je kast? wat is de hoogte, want LxB kan ik geen kubieke inhoud van de kast bepalen

 

er wordt hier op het wietforum afgegaan van evenveel afzuiging als wattage. Ik geloof er niet echt in, dwz het is wel een goede indicatie maar afhankelijk van teveel factoren zoals de kubieke inhoud van je kast, isolatie...

 

ik reken op 2 volledige luchtverversingen per minuut (kubieke meter van je kast x 120) waarbij je dan de relatieve warmteafgift van je lampen bijtelt en deze ook x 1.5 doet. Deze kan je enkel weten door te meten (lamp laten branden en na paar uur verschiltemp meten met interval van een uur om de constante te bepalen)

 

dit om de maximumwaarde van afzuiging te bepalen maar vooral MINIMUMwaarde om climat control te behouden

 

ik hoop dat je constante testruns met bezetting (al dan niet cannabisplanten) hebt gedaan want ikzelf zou nooit 500 m³ gebruiken op 1200 watt daar ik om 28 graden te behouden in mijn opstelling weliswaar 435 m³+ nodig heb per 600 watt...

 

veel succes allesinds

Share this post


Link to post
Share on other sites

het hok is volgende week zover om te gaan proefdraaien.

daaruit zal blijken of er dan inderdaad een mooie constante zal ontstaan of niet?

 

zover is het nog niet en dus kan ik mezelf gek maken met theoretische formules,

maar voor mij heeft het tot op heden nog steeds goed gefunctioneerd en dus geen reden deze aan te passen.

 

de DELTA T (temperatuurverschil) van de 600watters reken ik niet mee gezien deze mijn warmtebron zijn voor het hokje,

en deze niet kwijt wil raken doordat mijn afzuiging een overcapaciteit krijgt!

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tl grower : hoezo factor 120? waar haal je dit vandaan gezien ik reken hou met 2 tot 3 verversingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou vandaag weer flink bezig geweest met de hobbyruimte,

ik ben er alleen nog niet uit hoe ik met me passieve inlaat weg wil komen!

 

-of dat er een dubbele bodem komt, met ventilatie gaten?

-air sock?

 

iemand goede ideen hierover?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het systeem had ik al in gedachten!

 

ik had eerlijk gezegd nog geen idee dat deze ook op de markt is!

"Jammer dat ik dus niet mee kan dingen met het beste idee van nederland"B)

 

zoals vermeld wordt zijn de gaten onder een hoek van 120 graden geboord,

wat dus zorg voor een mooie verdeling, wat mij erg veel aanspreekt in tegenstelling tot de airsock!

 

tcoh ben ik benieuwd over de prijzen hiervan,

gezien het een zeer simpel systeem is.

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi man ik ga ook een hokkie maken van 2x2 heb nou hokkie van 0.8x0.8 maar die doe ik weg kunnen ook maar 6 plantjes in.

 

Is dit je eerste hokkie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee dit is niet mijn eerste hok,

maar wel de eerste waar ik echt veel rekening houdt met isolatiewaardes,ventilatie cappaciteiten etc.

ook ga ik voor maximale safety etc maar hierover binnenkort fotos en tekst :rofl

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou misschien toch voor een grotere afzuiging gaan zodat je hem stiller kan laten draaien, voor het geluid

ik weet niet of dat een probleem is, maar 500 kuub kan het wel aan 2x 600 maar dan moetje hem toch wel hard laten draaien denk ik succes in iedergeval

 

grtz mikey

Share this post


Link to post
Share on other sites

De resonantie en db is echter geen probleem!

in me test-opstelling hoor ik totaal niks buiten me hok,dus laat de boel maar lekker op max draaien!

Alleen zit ik met een vraag !

 

wat doen jullie met de afzuiging als de lampen uit zijn!

Behoudt je dan de zelfde afzuig-waardes? of laat je deze zacht doordraaien?

Gezien ik hiermee nooit rekening heb gehouden! En wat dus waarschijnlijk wel nodig was afgelopen sessie :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zet hem uit! maar als je met geur zit, zou je hem kunnen dimme , en heel zacht laten draaien,

maar als je temp dan zodanig zakt zal je moeten bijverwarmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het goed is zal ik slechts enkele watts moeten bijverwarmen, om het temperatuur verschil op te vangen in de donkere periode!

dit mede door de isolatiewaardes en luchttoevoer van circa 18/20 graden.

 

het hok staat nu even stil ivm overwerken en dus nog niet gereed voor de fotosessie!

maargoed....ik doe me best!

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zou ik hem laten draaien op een gedimde stand, zodat je geen last van geuren krijgt

 

Grtz Mikey

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal dit idd gaan doen! :rofl

 

ik ben momenteel bezig om een control unit in elkaar te zetten.

voor mij klimaat-beheersing,gezien ik de temp waardes inmiddels weet van me toevoer en lampen,

hopelijk gaat dit goed werken en zal ik hier indien het werkt met alle plezier info over verstrekken!

 

indien er natuurlijk intresse naar is!......

 

Tim

 

 

ps: VRAAG VAN VANDAAG!!!!!

 

Ik lees overal dat er relais worden geplaatst,die de timers in werking stellen!

maar wat is het nut hiervan,vanwege het feit dat me amperage en wattage binnen de normen blijven,

van het nominaal vermogen van mijn timer!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

tijdens het opstarten van de lampen verbruiken ze meer stroom.

 

Gr. Venlo

Share this post


Link to post
Share on other sites
vanwege het feit dat me amperage en wattage binnen de normen blijven,

van het nominaal vermogen van mijn timer!

 

Maar die zijn niet berekend op de hoge inschakel piek van je lampen

Daardoor gaan de contacten inbranden en zelfs vast branden

Neem gewoon een relais ben je van dat gezeur af

 

Ik lees overal dat er relais worden geplaatst,die de timers in werking stellen!

 

En je timer (schakelklok) schakelt je relais in niet andersom :rofl

Mag ik je adviseren om whazzup en bigbuttbram hun artikelen eens goed door te lezen?

 

Deze is wel mooi om mee te beginnen

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...;hl=schakelbord

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ondanks de mooie uitleg(link)

ben ik er nog steeds niet mee eens,

 

ik zal morgen eens zien dat ik alles eens meet!

betreft de hoge inschakelpiek! zodat ik dus weet wat nou echt gebeurd met de spanning/vermogen van me vsa endergelijke.....

 

ik merk dat iedereen uitteraard veel aanneemt van een ander!

maar ook hier zitten veel prutsers tussen! die zogenaamd raad geven om bepaalde dingen toe te passen!

zonder er zelf enig verstand van te hebben, zelf wil ik eerst alles graag meten zodat ik exact weet wat er nou gebeurd!

want ik heb nou al 4oogsten gedraaid met normale praxis timers!(4x600 op 1 groep) op 1 timer ook nog eens ! en nooit geen problemen mee gehad,zelf al mijn medekwekers in mijn buurt passen het niet toe!

 

totdat ik dus op dit forum terecht ben gekomen.

Hier is iedereen geshockt zodra je zegt dat je geen no/nc relais gemonteerd heb op je schakelbordje!

 

Maargoed bovenstaande is op niemand gericht maar ik wou het even kwijt :rofl

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey tim,

 

alles kan en tijdje goed gaan, maar het kan altijd veranderen.

 

om brand te voorkomen neemt iedereen voor de veiligheid en als voorzorgsmaatregel gelijk het goede materiaal.

 

ik heb relais van 200A weg zien branden door een motor die dit normaal gesproken makkelijk kan doen.

 

deze machine heeft hier 1 jaar mee gedraait tot dat de hele fabriek stil kwam te staan door kortsluiting.

 

alles reageert anders en neemt andere wendingen zoals je wilt.

 

ik ben geen prutser ben 6 jaar elektro monteur in de industrie en besturings techniek.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dus wilt zeggen dat relais ook door kunnen branden!

En een extra thermische beveiliging ook geen overbodige luxe zou kunnen zijn!

 

Het blijft immers altijd een simpele optelsom om de juiste hardware te gebruiken voor je apparatuur!

maar ik wil altijd graag weten hoe en wat! En ik blijf er toch bij dat een relais niet altijd nodig is om 2x600Watts te schakelen in mijn geval nu !

gezien vele medekwekers massal relais plaatsen(omdat iedereen dit doet)

 

Ik maak er geen probleem van om een paar tientje extra te investeren,

maar ik koop alleen dingen die echt nodig zijn! en waar ik 100% achtersta!

 

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch maar een relais gemonteerd op me schakelbordje :lol:

hierbij wat fotos van me schakelbordje....

 

opmerkingen zijn welkom B)

 

http://img5.imageshack.us/g/snc00384l.jpg/

 

 

Tim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Creatief geknutseld :lol: .

qua afzuiging is eigenlijk heel makkelijk rekenen wat ik al jaren toepas en ook daadwerkelijk werkt je neemt het totaal aantal wattages en deel je door 2 en dat moet je minimaal hebben aan afzuiging, en dan afhankelijk van welk jaargetij kan je er nog extra boven gaan zitten, dan zit je altijd goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een flinke brain-storm, heb ik toch besloten om een passieve inlaat te gaan maken!

gezien ik kans op (db)overlast kan krijgen met gebruik van een aktieve inlaat,wil ik zo voorkomen dat er opmerkelijke geluidjes uit mijn kamer kan komen :lol:

 

Dus ga ik 3 afzuigroosters van 125mm monteren verdeeld over 3mtr.

Dit zal genoeg moeten zijn als inlaat voor mijn (160mm flens )500m3.....

Echter wil ik ook gebruik maken van een filter,die voor de inlaatrooster worden bevestigd,om beestjes en andere shit buiten te houden.

 

 

HET HOK is bijna gereed en zal volgende week gaan testdraaien voor 4 dagen.Om alles te kunnen optimaliseren indien nodig B)

waarna ik mijn kamer geheel ga desinfecteren met DETOL om er een cleane bedoeling van te maken.

want het laaste waar ik op zit te wachten in spint,luis,en ander gajes :j, gezien ik midden in debossen woon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...