Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Silverspeedy

Weer een serieus problem!

Recommended Posts

Na mijn vorige mislukte kweek heb ik nieuwe stekken gekocht -wat aanpassingen gedaan en met vol enthousiasme weer op gestart.

Maar.....ben nu zeer ongelukkig want ze staan er niet bij, hoe het zou moeten zijn. Ze verkleuren allemaal en vooral de jonge topjes worden geel en staan ook voor mijn gevoel stil!! :lol:

Mijn mapito is vrij vochtig, dus niet droog. geeft tot 1.5 week extra Vatvoeding met de hand erbij. Mijn luchtinlaat heb ik verbeterd -heb een PVC rond 125mm buis over de lengte van de bakken aan de muur bevestigd. Er zitten ook gaten in de buis zodat de buitenlucht goed verdeelt de ruimte wordt ingeblazen. Zou het kunnen zijn dat het probleem in de mapito zit? of de buitenlucht die ik aangepast hebt? Ik snap er niks meer van!! Ik kweek al zo`n 2 jaar en altijd met succes...nooit zulke problemen gehad.

Ik hoop dat iemand mijn kan vertellen wat het probleem zou kunnen zijn!! Alvast bedankt...

 

Hieronder nogmaals mijn kweekschem (update).

2x 600 lamp

luchtinlaat (buitenlucht)

Afzuiger 1500 plus 1mtr filter

voeding Aqualogic Hydro (hele voedingslijn) geeft voeding via druppelsysteem (staat 24/7 aan) (eerste 1.5 week geef ik voeding met de hand bij)

Mapito (altijd goed gespoeld na een oogst)

 

Ph op dit moment: 5.7 / 5.8

Ec op dit moment: 0.8 / 1.0

Lv 75/90

Temp 26/28

voeding ongeveer 20/21graden

 

gallery_15708_8997_12367.jpg

gallery_15708_8997_147550.jpg

gallery_15708_8997_5278.jpg

gallery_15708_8997_54013.jpg

gallery_15708_8997_66363.jpg

Edited by Silverspeedy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweet niet of het daar aan kan liggen of niet, maar pvc kan voor je plantjes giftige gassen vrijgeven als het blootgesteld word aan hogere temperaturen dacht ik.. Zoek ff op "giftent", met als filter gebruikersnaam BigButtBram, die heeft een test gedaan met giftenten, daar zou het ook aan de pvc zeiltjes gelegen hebben dacht ik. Nu ik eraan denk, volgens mij heb ik het einde van die test gemist. FF zoeken :wacko:

 

Edit: zoekfunctie vind em niet, kga zelf is ff op zoek.

Edit2: Gevonden! bleek Doc te zijn die de test uitvoerde naar aanleiding van een discussie met BBB. Beter lezen kutvogel! :lol:

 

Twas dus toch BBB die de test ging doen, maar kdenk niet dat er al een verslag van is.

 

Edit3: Jouw plantjes lijken wel op giftentplantjes als ik andere foto's hier op t forum bekijk. Weekmakers komen oa voor in plastic, ook in lijm in sommige MDF platen en in houtvezelplaten (OSB denk ik dat ze die noemen), jouw mapito bakken zouden ze ook wellis in kunnen zitten mss.. Dat zeil tegen je wandje mss ook wel..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enneh, stel je even voor in "Wie is wie en wie is hoe" zoals je verzocht is in je welkomstmail :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

 

Thanks for the invitation en dat zal ik asap doen!

Ik heb het hok goed schoon gemaakt en ontsmet. Plantjes staan nu wel onder een transparant folie (soort huishoud folie) ongeveer op zo`n hoogt van 40cm voor de Lv omhoog tehouden in de eerste paar weken. Daarna haal ik het weg en heb daar eigenlijk nooit problemen mee. Misschien verstandig om het weg te halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

sowiezo nieuwe stekken inzetten deze zijn na de gare is makkelijker om met nieuwe op te starten.

probleem heb ik ook wel eens gehad op aarde zagen ze er ook zo uit heb het na een tijd maar opgegeven.

ben je van lokatie veranderd en waar kweek je in dan kast,tent of gewoon in een kamer?

 

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer het is, dan weet je het :lol:

 

Ik gebruikte zelf om stekjes te laten aanslaan boterhamzakjes, maar dat was dan ook onder een spaarlamp, geeft wat minder warmte he :wacko:

 

Ik denk dat je best gewoon alle plasticfolie eruit haalt, je stekjes in potjes zet, boterhamzakje erover, paar spaarlampjes derboven, probleem opgelost (das mijn idee maar he, ben ook geen expert :wacko: )

 

En @Parve: kwou het ook al zeggen, maar kdacht laat ik maar ff wachten op een second opinion :wtf2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

KNijp je mapito eens uit , van uit het midden en meet deze is en post het ook!!

Mapito kan nooit te nat staan!!

 

En jij kweekt al 2 jaar zo.........no way;) Dan had je dit zelf wel op kunnen lossen.

Dus is dit niet je eerst kweekje? :wacko: denk het wel he

 

En nog wat als jij goed had gespoelt dan had je ook niet nog al die kleine kokosvezeltjes gezien, want dit spoel je eruit.

 

Hoeveel liter heb je gespoelt per krat? Want 1 ding is zeker je heb niet goed gespoelt ook, het is een bende je mapito :lol:

 

 

Ik zeg ec probleem!!! Veels te hoog!!

 

Je heb nog heel wat werk om je zaken op orde te krijgen, ik zou eens gaan leren erover dan ff simpel proberen te kweken.

 

pvc heb hier echt niks mee te maken, en als je een zogezegd giftent hebt en gewoon goed afzuig is dit ook geen probleem, allemaal verkoperspraatjes om je aan een secret jardin te helpen!!!!!

Mensen hier zijn goed in het forumm verhalen in de wereld te brengen zodat hun hun eigen produkten verkopen.

 

Grtzz Irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

 

Kan toch wel aan de giftent liggen hoor. Een vriend van mij heeft laatst zo'n tent gekocht. Na een week of 3 a 4 begonnen de bladeren helemaal geel te worden. Het blad leek heel erg droog naar voelde normaal aan. Ik heb een paar van zijn beter uitziende plantjes in een tent van mij gezet, er komt wel weer wat groen blad aan maar er zal mischien van 10 of 20 % van mijn normale opbrengst vanaf komen.

 

Jou plantjes zijn nog een stuk jonger dan 3 a 4 weken, het zou dus ook iets anders kunnen zijn.

 

PVC zou ik zeker niet in mijn tentjes hangen. Met de hitte komen inderdaad giftige gassen vrij, beetje het zelfde idee als zo'n giftent.

 

Irezumi, ik verkoop geen tenten maar heb het resultaat bij een vriend van mij gezien. Doc denkt trouwens ook wel zeker dat die giftenten bestaan. Hij heeft er contact over gehad met die maat van mij.

 

 

Ik zou lekker nieuwe stekjes erin zetten, ze zijn nu toch nog zo klein.

 

 

Succes!

Edited by whazzup

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb geen verstand van mapito kweken maar ad plantjes te zien..

 

Dat folie zou ik wel weghalen zsm, hoge ec, teveel licht en "bedompte" lucht is niet echt bevordelijk voor stekjes.

 

Giftent verhaal klopt wel maar als je de afzuiging goed in orde maakt zul je er weinig last van hebben al is voorkomen altijd beter dan genezen en de tenten in kwestie hadden (als ik het me goed herinner) bijna allemaal een wit plastic grondzeil meegeleverd gekregen wat dampen afgaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zien er slecht uit...

 

staan ze in direct licht? anders ff in de "schaduw" laten bijkomen

 

eerlijk gezegd ik zou ze allen wegsmijten en ff opnieuw beginnen. Eer ze hersteld zijn staan anderen al te bloeien. Overigns, , stekken slaan bij mij best aan op cocos (sproutpads) - kwestie van geloof, geloof ik.

 

wat betreft die voeding: buiten wat wortelstimulator kunnen stekken mijn rug op qua voeding. ze zijn te vatbaar voor kleine verschillen in ph en ec.

 

Zaailingen zijn krachtiger en beter! als je twijfelt aan de reden (mapito... voeding?) zet dan een zaailing of 4 - 5 en behandel ze allen met een apart aspect van wat je stekken krijgen, zal je zien of er een reageert als je stekken...

 

veel succes ermee en moge uw volgende kweek beter gaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

die blokjes zijn helemaal groen!

kweek zelf alleen op aarde maar weet dat als is ik daar teveel voeding/water geef het gaat schimmelen en de perliet korrels helemaal groen worden.. is dat bij jou niet ook het geval? als ik een plantje was zou ik niet graag in die bak willen staan tbh..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaarne in je juiste sectie plaatsen! Verplaatst naar Ziektes, ongedierte en bladproblemen. Lees de stickies in deze sectie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij een probleem met de pH. Knijp eens een handjevol mapito uit en met de pH en EC eens.

Symptomen lijken op ijzer tekort. Bij de gele bladeren, blijven de nerven groen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

verse lucht inlaat verbeteren en ph op 5,5 houden in je vat

 

1 of 2x per dag beetje sproeien(nevel) met gewoon water in het donker vinden ze ook wel lekker denk ik

Edited by Frits Bom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Donder die Mapito weg, kweek op aarde. Bij HYDRO luisterd die EC enPH zo nauw. Ik heb zoals die plantjes eruit zien ook wel eens gehad. de grond was te nat, de wortels krijgen dan te weinig zuurstof.GR.BART

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...