Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

Test: De nieuwe Lumatek reflector en lamp

Recommended Posts

@TT

Your welcome, iedereen trouwens hoor

 

@Whazzup

de beste combinatie als het om het in de hand houden van de temperatuur gaat?

is er hier ooit wel eens geprobeert hoeveel temperatuur het eigenlijk uitmaak tussen een 400 en 600watt

ik durf bijna wel te beweren dat het weinig uitmaakt, maar wel 50% meer licht, licht is leven, licht is .........

dit riekt naar een testje

Share this post


Link to post
Share on other sites
is er hier ooit wel eens geprobeert hoeveel temperatuur het eigenlijk uitmaak tussen een 400 en 600watt

 

Heb ook altijd gedacht dat het een beetje een mode ding was.

Sommige onder ons menen dat er een mooier wietje van een 400 watt lamp afkomt.

 

Zelf denk ik dat een lamp van 600 watt meer licht geeft maar ook meer warmte.

Dus dat het elkaar niet zoveel zal bijten.

 

Het ophangen van lampen is natuurlijk van verschillende zaken afhankelijk.

Maar stel je wil een 600 watt lamp kwa watt vergelijk met 400 watt lamp.

400 watt reflector op 0,65x1=0,665 1m^2 (601 watt per 1m^2)

600 watt reflector op 1x1=1,00 1m^2 (600 watt per 1m^2)

 

Er zit wel wat in dat je dus met 400 watt licht beter kan verdelen.

Echter als je genoeg warmte kwijt kan kan je ook 600 watt dichter bij elkaar hangen.

Over het algemeen klopt licht is gewicht wel.

Maar waar houd deze regel op?

 

Ik denk dat je niet verder moet willen gaan als 800 watt per m^2.

Aangezien anders die huid mondjes het wel heel zwaar krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dr.LivingStoned:

Kweek verslagen. :rolleyes:

Ben nooit zo echt van het foto's maken.

Over twee weken heb ik als het goed is wel een leuk timelaps filmpje.

Dan kan je mijn voedingstest volgen. Canna versus mijn eigen voeding volgen.

 

Als je niet zo van foto's maken bent, waarom geef jeje dan op voor een testsessie ????? Er volgt hopelijk toch wel een topic en een verslag en ja ook veel foto's graag.

 

En je eigen lijn afzetten tegen Canna, het spijt me, maar als producenten wat testen tov anderen, tja daar staan de reclame boekjes vol van natuurlijk :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
En je eigen lijn afzetten tegen Canna, het spijt me, maar als producenten wat testen tov anderen, tja daar staan de reclame boekjes vol van natuurlijk :rolleyes:

 

Ey Dr.LivingStoned,

 

Ik was gisteren maar een verslagje begonnen. Had je waarschijnlijk al gezien. :lol:

Vindt het een beetje kinderachtig van jou om op zo'n manier te reageren.

 

Ten eerste ben ik geen producent van commerciele voeding. Mijn voeding is puur hobby matig / voor eigen gebruik.

Ik ben geïnteresseerd in plant processen. En hoe we die kunnen sturen.

 

Neo-gauchisme behoed van Amerikanse praktijken. Maar jij koesterd wel erg wrokke gevoelens jegens commercie. Sjonge jonge,

zal volgende keer mijn posts genuanceerder proberen te planten. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan ook vertellen dat de reflector over 4 weken te koop zal zijn.

 

 

Nog 4 weken geduld dus...

En de lumatek bulb, ook nog 4 weekjes w8en?

 

Grtz,

AG

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben benieuwd!

de technische praat laat ik maar aan de rest over..ik kan alleen melden dat tisseuteler een fan erbij heeft. man je bent een echte freak met je setup! en das dan positief bedoeld. :verrygood ik heb iig een nieuwe wallpaper, gaaf om te zien!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb ook altijd gedacht dat het een beetje een mode ding was.

Sommige onder ons menen dat er een mooier wietje van een 400 watt lamp afkomt.

 

Zelf denk ik dat een lamp van 600 watt meer licht geeft maar ook meer warmte.

Dus dat het elkaar niet zoveel zal bijten.

 

Maar waar houd deze regel op?

 

zo zie ik het ook meer als een mode ding,

en er zal best iets meer warmte ontstaan

maar geloof niet dat het meer als een graadje of 2/3 zal zijn

als je dan kijkt naar het percentage licht wat je er voor terug krijgt

en geloof ook niet dat je er een warmteprobleem mee oplost

als de temperatuur van de lucht die je binnenkrijgt al te hoog is

dan kun je het met een 250 watt lamp nog niet goed krijgen

denk dat je dan toch in een andere hoek moet gaan zoeken,

en ff voor de duidelijkheid(ik bedoel niet meteen koelbatterijen)

 

waar houd de regel op,

nergens, dat de huidmondjes sluiten heeft dan toch wel met andere omstandigheden te maken

maar 700/800 watt zie ik ook een mooie belichting ook qua overlapping met diepstralers

 

maar het is maar net hoe je het bekijkt, ik bekijk het wat je p/mtr2 kunt renderen

sommigen hebben wel de ruimte maar niet de capaciteit aan stroom of willen niet meer gebruiken,

en denken dan door 400 watters of of andere kappen, aan hetzelfde resultaat te komen

maar er zijn er weinigen of geen die het lukt om op deze manier p/mtr2 het zelfde te behalen

de investeringskosten liggen op dat moment wel hoger en er staan dan vaak ook meer planten

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar geloof niet dat het meer als een graadje of 2/3 zal zijn.

 

Dat vindt ik wel een interesant gegeven. :rolleyes:

Ik begin echt benieuwd te worden wat de temperatuur direct op het glas is?

Weet iemand hoe je dat goed kan meten?

 

Zelf dacht ik dat het ongeveer zo werkte let niet op de getallen maar gewoon op het reken voorbeeld.

Stel je hebt

10x400=4000 watt hiervan wordt stel 90% omgezet in warmte= 0,90x4000=3600 watt in warmte.

10x600=6000 watt hiervan wordt stel 90% omgezet in warmte= 0,90x6000=5400 watt in warmte.

1800 watt extra. Dit is in mijn reken voorbeeld aanzienlijk meer dan 2/3 graden.

 

In mijn optiek kan je beter

13.5x400watt=5400 watt dan

10x600watt=5400 watt gebruiken. Omdat je het licht dat beter kan verdelen.

Aangezien toch stel 90% naar warmte wordt omgezet.

 

Maar mocht A&T gelijk hebben dan zal bijvoorbeeld 10x400 watt ongeveer evenveel warmte geven als 10x600 watt.

In dat geval kan je dus veel beter kweken onder 600 watt lampen

 

(Uitgaande van een ruimte van 10 ,m^2 met een gem tempt 20).

 

Ik raak er zel van in de war :verrygood lol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien interessant voor in dit topic.het is teveel tekst om te kopieren en engels dus te warrig voor mij.degene die goed engels kan bekijk dit even.duidelijke diagrammen,weliswaar uit de aquarium wereld maar ik neem aan dat die lampen niet ineens anders branden dan de onze.ik ben benieuwd wat de taalexperts hier over gaan melden.

 

http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2003/feature.htm

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er speelt nog een aantal zaken ook nog mee:

 

- Een 600 watt lamp heeft een beter rendement dan een 400 watt lamp.

- Zelfs met een 400 watt lamp kun je in een meter tentje al echt aan je ventilatie-tax zitten, zeker met die kuttige 125mm koolstoffilters die van binnen slechts 100 zijn :verrygood

 

Ik heb ook proeven van nabij meegemaakt met een 1000 watt op een vierkante meter zelfs in cooltube, boven een aardebak. Erg mooie wiet overigens hoor, maar 1 op 1 haalde hij bij lange niet. Er is een maximale hoeveelheid licht die je planten nog lekker gaan vinden en waarbij ze optimaal presteren. Hoeveel dat is, weet ik niet (maar eens in micromollen/m2 gaan vaststellen?), maar ik weet wel dat het vragen om moeilijkheden is om een 600 watt lamp in een 1 meter tentje te hangen. Been there, done that :rolleyes:. Ik heb in mijn 1.2 tent wel 400MH+600HPS gehad, maar in cooltubes. Dan is het prima te doen (maar haalde bij lange na het normale rendement niet). In de winter is het ook allemaal niet zo'n probleem, maar zeker als de temperaturen boven de 24 komen buiten dan is het erg kiele kiele. Je moet ook echt veel meer gaan afzuigen, denk meer aan meer dan 500 (effectieve) kuubs bij een 600 watt lamp.

 

Hetzelfde zie je met een 250 of een 400 watt lamp in een 80 cm tentje: Die 400 is gewoon net te groot om een goed klimaat te kunnen handhaven. Daar is geen luchtbevochtiger tegen opgewassen. Dat vond ik ook altijd wel het grote voordeel van mijn cooltubes: 600 watt erin en toch de RVK125L afzuiger op 30%, waardoor ik de luchtvochtigheid veel beter in de hand had.

 

Ik zou persoonlijk als de ruimte het toelaat 600 watt gebruiken met een goede reflector, zeker als je wat meer lampen zou ophangen, ook al in verband met het rendement van de lamp. Sommige haze kwekers echter zweren bij meerdere 400 watters. Ook wat voor te zeggen bij meerdere lampen omdat je veel meer licht van meerdere kanten krijgt. Blijft interessante materie, meerdere wegen naar rome denk ik.

 

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een koelbatterij inzetten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neo-gauchisme behoed van Amerikanse praktijken. Maar jij koesterd wel erg wrokke gevoelens jegens commercie. Sjonge jonge,

zal volgende keer mijn posts genuanceerder proberen te planten. :lol:

Al was je de Paus, als ik onafhankelijke informatie over geloof nodig had, dan was je de laatste op aarde waar ik om info kwam kloppen.

 

En ik kom echt niet onder de indruk van 5 euro woordjes btw, daar heb ik een mouw vol van als je wil, 'k ga het laten om er een deel jouw kant uit te smijten. Als je me wil omschrijven mag je sociaal anarchist gebruiken. Voor de rest ben ik over PM te bereiken.

 

En een gezonde dosis argwaan is hier echt niet zo verdacht hoor, 'k heb hier al waanzinnige fabrikant/resellers-claims zien voorbij komen. Voorbeelden genoeg van op het forum. Net daarom was deze sectie/annex topics. Ook hele dure test artikelen zien verdwijnen in hele droevige topics waar nog een droeviger einde aan gebreid werd.

 

In dit geval ben je een nieuwe user die speciaal voor de tc-test een account heeft aangemaakt, vervolgens zeg je A fabrikant voeding te zijn, B shop eigenaar te zijn, C geen foto interesse te hebben. En nee ik geraak ook niet onder de indruk van een foto van 10 hokje in een rondje, of hortifair en andere beursgoeroes, mijn vraag was, kan jij er ook in wietkweken, niets meer en ook niet minder. Ik had geen interesse in jouw als persoon, noch de bedoeling je te kwetsen, dus mocht jeje nou toch geraakt voelen in je eer, ach dan spijt het me zeer erg en dan wil ik graag hier gelijk mijn excuses aanbieden hoor.

 

En als je denkt dat ik bang ben een kapje/lampje te zou mislopen en daarom zo reageer, kan ik je gelijk weer op aarde zetten en meld ik me nu af als mogelijk tester, zo is dat ook gelijk geregeld. Kan ik ongenuanceerd en vooral onafhankelijk mijn

kinderlijke

mening weergeven.

 

Maar evengoed, zover off topic, dus ik ga wel even aan de kant zitten kijken en doe mezelf een hele dikke :wacko: met sshxdiesel/cheese cadeau.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Al was je de Paus, als ik onafhankelijke informatie over geloof nodig had, dan was je de laatste op aarde waar ik om info kwam kloppen.

Ey Dr.LivingStoned,

 

Dat ik de laatste op aarde ben waar jij voor informatie komt vindt ik prima.

 

Ik heb zeker geen zin in woorden.

Daarvoor ben ik niet actief geworden op het Forum.

En denk juist dat het de bedoeling is elkaar te versterken.

Inplaats van elkaar af te kraken.

 

Je hebt me echter wel kort deadline gegeven om informatie te delen.

 

Anyway geniet van je sshxdiesel/cheese.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grinnik, het gaat me niet om jouw, de Paus was voorbeeldje autoriteit op gebied van geloof, nou wil het je wel uitleggen hoor, als ik dus info wil neem ik eerst rekening met een ervaringsdeskundige dus een gebruiker van dat geloof ipv dat ik de bron aanspreek, ja natuurlijk hou je er ook rekening mee, alleen daar zijn de geijkte reclameblaadjes dan voor en die zet ik dan weer graag af tegen die ervaringsdeskundige. :lol:

 

Vind het overigs wel grappig dat je je ook al met Paus aangesproken voelde, en idd elkaar versterken. Daar hoort echt wel wat argwaan bij. Dus moest je echt de Paus zijn kan je vragen als: natuurlijk geloof ik in mirakels, en ja ik geloof echt wel dat die blinde terug kan zien en die lamme weer kan lopen, alleen waarom is er dan nog nooit terug een arm aangegroeid of een been aangegroeid als mirakel? van me verwachten. Dus enkel maar als voorbeeld/superlatief en zo. :wacko:

 

En die korte deadline, nou, normaal loopt het ook andersom natuurlijk, je bent een tijdje actief op het forum, hebt een paar topics tot goed einde gebracht en dan schrijf je in en dan heb je die korte deadline niet natuurlijk, daar kan ik niet zo aan doen.

 

En yep die sshxdiesel/cheese valt best te genieten al :wacko:

Edited by Dr.LivingStoned

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar Doc had je nu niet juist voor dit soort testen 2 van die tenten geregeld met die opdruk

 

Test tent 1

Test tent 2

 

Er is hier vast wel iemand die ruimte heeft om ze neer te zetten en deze test voor jullie uit te voeren

En daarna netjes de tentjes weer te retourneren voor de volgende eventuele testen.

Misschien heeft kitefreak nog wel plekje oveR :lol:

 

 

Groet Blower

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat vindt ik wel een interesant gegeven. :lol:

Ik begin echt benieuwd te worden wat de temperatuur direct op het glas is?

Weet iemand hoe je dat goed kan meten?

 

Maar mocht A&T gelijk hebben dan zal bijvoorbeeld 10x400 watt ongeveer evenveel warmte geven als 10x600 watt.

In dat geval kan je dus veel beter kweken onder 600 watt lampen

 

of het zo goed gemeten is of kan worden weet ik niet,

heb het eens gemeten met een infra rood thermometer

toen zat er 7 graden verschil in

7 graden op de bulb, is nog geen 7 graden in je hokje...toch

om het zeker te weten, twee identieke ruimtes

en binnen een dag weet je het

 

Er speelt nog een aantal zaken ook nog mee:

- Een 600 watt lamp heeft een beter rendement dan een 400 watt lamp.

- Zelfs met een 400 watt lamp kun je in een meter tentje al echt aan je ventilatie-tax zitten, zeker met die kuttige 125mm koolstoffilters die van binnen slechts 100 zijn

 

@whazzup,

dat vind ik onzin, je zit niet aan zo`n klein filtertje vast, keuze genoeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar met al dit geleuter, nog steeds geen gavita kap test, en nog erger nog steeds geen gavita voor lumatek bulb test :tu , komop Doc. Geen veelvoud aan testen en dan niet uitwerken B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@whazzup,

dat vind ik onzin, je zit niet aan zo`n klein filtertje vast, keuze genoeg

dat is wel zo. Maar ga jij eens een stuk of 10 growshops af en kijk wat ze je in je handen duwen. Bovendien, alternatief is? 1000 kuub 160mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom moet je ook bij de goeie zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

DLS tikkie jij bent hem :tu

Met al je voorgaande ervaring met verlichtingstesten gaan we deze ook bij jou doen. ;)

Het is achteraf altijd wel jammer dat we geen grammen gaan zien B) .

Maar ik neem aan dat je data van de test daar wel gaat compenseren.

 

Ik ben benieuwd wat je er onder gaat kweken.

 

Greetz

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, kom ik hem zo even ophalen en kan overmorgen test van start. Even wat file leed rollen om de trip door te komen. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ben benieuwd wie hem gaat testen :smoke

 

Ik kan ook vertellen dat de reflector over 4 weken te koop zal zijn.

 

hoi doc,

 

die 4 weken zijn ongeveer voorbij, enig idee waar de lamp en de kap tekoop zijn? en voor hoeveel ongeveer?

 

groente utty

Share this post


Link to post
Share on other sites

En natuurlijk of er al meer bekend is of er ook een 250W lamp/reflector gaat volgen....er is immers ook een 250W versie Lumatek ballast

 

Groeten,

 

de Indicaan :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er al wat bekend over richtprijzen van de 400 watt lightbulb of de 600 watt, enof de reflectoren 400/600...??? mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...