Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kor

kweken in een kelder

Recommended Posts

hallo

ik ben een beginnende kweker.ik heb een kelder van 180 cm breed 160 hoog en 400 cm lang.

ik ben bezig met mijn 2e kweek hierna wil ik er nog 1 gaan doen en daarna wil ik de kelder gaan verbouwen.

hij moet 400 cm lang blijven 400 cm breed worden en het belangrijkste 200 cm hoog worden.

ik ga het allemaal zelf doen,nieuwe betonvloer erin maken en de fundering ondermetselen.

 

mijn afvoer komt door de schoorsteen,aanvoer van onder de vloer [eerst later vanaf een andere plek]

ik vind het een prima plek zo n kelder.

 

mijn vraag is zijn er nog meer mensen die zo kweken.

tips zijn meer dan welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kor,

 

stel je éérst en vooral even voor, je kan HIER lezen hoe je dat doet.

 

Ik kweek zelf ook in een kelder, wel ééntje die ik niet kan verbouwen :D

 

Ik had voor de aankoop van mijn ontvochtiger wel een LV van 95% tot 98% in mijn keldertje :lol:

Intussen is hij wel al goed uitgedroogd, enkel in de winter kan ik last hebben van water dat door de vloer omhoog komt..

 

Ach ja, ik ben er op voorzien en het gaat prima zo..

 

Succes met je plannen <_<

 

grts

Richie :j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek ook in de kelder ! Mijn maximale hoogte is 1,70 m, de planten kunnen dus niet erg hoog worden, maar uitgraven tot 2 meter !

 

Holy budy heeft een kelder topic, lees die door misschien heb je er wat aan topic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek ook in een kelder

 

Maar dan wel in een inieminie kastje. Ben dan ook een micro/fluo man <_<

 

Hoogte kelder = 1,70. Max hoogte in kast is 1,30 voor bakken, planten en lamp.

 

Klimaattechnisch ideaal. Van temperatuurschommeling heb ik eigenlijk geen last. Ook is het een heeel klein beetje vochtig. De plantjes vinden het heerlijk heb ik het idee.

 

Suuk6 met de verbouwing alvast!

 

Groetsels

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites

je gaat je aantal lampen dus uitbreiden dus meer warmte afvoeren...de bottle neck lijkt me de afvoerdiameter van je schoorsteen, of je moet gebruik gaan maken van het semi-gesloten systeem...

 

ja, je lokatie heeft geen last van zon-instraling in de zomer zoals slecht geisoleerde zolders, das een voordeel.

hoe hoger de kweekruimte hoe beter je de warmte kan afvoeren...het nieuwe wf test lab is niet voor niets 2.15 meter hoog...

alles draaid om een optimaal klimaat te benaderen voor de dames...

gr en suc6

ik ga je verbouwing volgen !

weet je hoe diep het grondwater zit op je lokatie?

Carpe_diem

 

ps ik ben geen aannemer, maar zou die er wel bijhalen voor de constuctie en materialen advies en zeggen dat je een muziekband repeteer-ruimte gaat maken en dus een goede lucht af en toevoer nodig hebt...voor de vele band leden... :D maja je hebt er nu al een kweek dus das lastig... :lol:

brrrrrrrrrrrrrr... mijnwerker zou geen beroep voor mij zijn....en zonder een expert ga ik mijn huis nooit zelf ondergraven... :j....brr..ik hoor het al kraken in mijn gedachten <_< terwijl ik daar bezig ben.....heb weleens een filmgezien over bankrovers en tunnels en zo...

Share this post


Link to post
Share on other sites
je kan ook prima in je riol uitblaazen.

 

haha kan ook .

maar ik zit al jaren in de bouw en doe het allemaal zelf.

vocht heb ik geen problemen mee het is hier altijd kurkdroog.

mijn bedoeling is niet om heel veel te planten maar om het makkelijker te maken.

het is tenslote een hobbie,ik haal hier heel veel informatie weg omdat ik er met niemand over praten

kan.[de verrader slaapt immers niet.]

ik heb al onder de trap naar de eerste verdieping een gat gegraven van 1meter breed en 1.5 meter diep en 4 meter lang daar een beton vloer in gemaakt en de fundering aangepast en alles gestukadoort zodat ik daar een trap heb gemaakt en dus normaal neer beneden kan lopen .en vanaf daar weer een deur naar de ruimte voor mijn hobbie.

ik zal iedereen op de hoogte houden.

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

luchtafvoer via riool...tja...die had ik vaker gehoord/gelezen...kheb er persoonlijk nog geen goed gevoel over eigenlijk....je weet niet waar die warmte/geur terecht komt...of klachten/verdamping geeft via zwanehalsjes bij de buren oid...of waterdamp uit het riool ergens..maja ik laat me graag overtuigen..

 

je kelderverbouw zou een mooi topic worden in de bouwdoos hoor(Vooral door je expertise die je in de bouw hebt opgedaan...), als je wil vertellen en laten zien wat je al tot nu toe gedaan hebt...

en als jij zegt wat jij wil...dan komen er ideen en oplossingen genoeg los hier heb ik gezien...

 

succes met alles !

gr

Carpe_diem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop dat je met zekerheid kunt vaststellen dat je te verwijderen stuk muur niet dragend is!

Ik heb zelf ook heel wat moeten overwegen voor ik begon te graven.

Wat jouw voordeel is, was dat je een bestaande constructie hebt die je naar de zijkant gaat uitbreiden ipv iets nieuws alleen maar de diepte in.

Je kunt dus veel stevigheid halen uit de muren van je huidige kelder.

 

Als ik zo je verhaal goed begrijp wil je naar een ruimte van 4x4m.

Waarom niet 2 ruimten van (wat was het?) 180x400cm?

Die heb je dan mooi lichtdicht van elkaar en kun je beurtlings belichten (betere stroomverdeling) en beurtlings oogsten.

Dat is tenminste mijn opzet.

Dat gaat pas lukken als ik mijn moeder/stekkenhok klaar heb. :lol:

(Iets te druk leven op andere vlakken.)

 

Zo heb je wat meer continuiteit. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

holy buddy

ik heb je verhaal gelezen en de foto s gezien.maar bij mij is het idd een beedje anders.

ik kan geen fotos plaatsen van de trap naar de kelder [wand is me te link ivm herkenning.

maar van de verbouwing straks wel.

ik zou geen lucht afvoeren via het riool je wwet idd niet waar de luchtjes blijven.

over de kelder: ik breek eerst de kelder tussenmuur eruit [staat niks boven op] daarna de beton vloer

en dan graven ,het zand word afgevoerd met het puin ongeveer 10 m3

daarna een betonvloer van 20 cm dik erin dan de tussen muur er weer in en dan de fundering weer ondermetselen

aparte stroomkast en gaten inde muur voor de doorvoeren.

maar 2 apparte hokken is wel een goed idee even kijken of het hier ook kan.

ik wil er eigenlijk ook een apparte droogkast in maken wat is dan het beste.

kan een gewone kleerkast ook [ met een eigen afvoer?

 

groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

net de planten er uit gehaald lekker geoogst geknipt en gedroogd.

alles opgeruimt en daarna ben ik begonnen met het opruimen van alle oude bouwrommel uit de kruipruimte [stenen oude planken ed]

ik zal kijken of ik mooie fotos kan maken met verslag.

ik ga daarna eerst een nieuwe tussenmuur plaatsen twee meter verderop ink. nieuwe fundering zodat in de tussen tijd er gewoon weer nieuwe planten in kunnen.

 

word vervolgt

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

begonnen met graven ppffff het zand is keihard [vaste grond] dit heeft natuurlijk als voordeeldat ik recht naar beneden kan graven.

het diepste punt word 245 cm diep dus 150 cm diep graven en met emmers naar boven brengen.

volgende week een nieuwe afvoer plaatsen. met buis door de schoorsteen en nieuwe kap op de schoorsteen.

ik heb fotos gemaakt en zal deze zo snel mogelijk plaatsen.

iemand op dit forum zei dat je ook twee hokken naast elkaar kan bouwen,maar heb ik dan bijna alles dubbel nodig?

pomp afzuiging enz.

 

 

fotos volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met graven

Twee hokken kan moet je idd alles dubbel halen

Meestal wordt dat gedaan om meer lampen te kunnen laten draaien

Of om met de warmte het andere hok te verwarmen

 

Ben benieuwd naar je foto's

Heb hier ook al eens op het punt gestaan de kelder uit te graven

Misschien in de toekomst...

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Kor,

mooi plan ! ben heel benieuwd.

hou wel het aantal lampen in overeen stemming met je schoorsteen diameter. ( die zijn meestal niet zo dik..)

anders is het zo zonde van al het werk en zere rug, als je je warmte niet kwijt kan..

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke carpie

daar heb je weer een punt.

ik denk aan 4 lampen van 4oo watt afzuiger 1000m3

inblaas 400m3.

 

wat denken jullie hiervan?

 

groet kor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje weinig normaal is het iets van 1w=1m3

Zou dus 1500m3 afzuig en 1000m3 inblaas doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wou graag fotos op deze site zette,maar hoe krijg ik ze vanuit [mijn bestand] naar hier.

 

mischien een domme vraag maar ik heb er geen verstand van.

 

 

groet kor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Kor,

 

Hier een topic waar in beschreven staat hoe je foto's upload.

 

Je Eigen Gallery Maken En Foto's Posten

 

Tevens zal ik je bouw plannen volgen, heb zelf ook een keer overwogen om onder mijn huis een kelder te bouwen.

 

Maar door het vele werk ben ik hier vanaf gestapt.

 

Grtz HM

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi bedankt voor alle tips.

gallery_23343_9027_16631.jpg

 

 

ik hoop dat ik het goed gedaan heb.

maar voor je begint te graven is het belangrijk dat je zeker weet dat je geen water tegen komt met graven.

mijn tegenvaller is dat ik alle balken onder de vloer moet vervangen,wat wel weer als voordeel heeft dat ik een andwoord heb op al dat graven.

 

 

binnen kort meer.

 

groet kor

 

gallery_23343_9027_16631.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie locatie Kor!

Ik hoop dat je wat ruimte kunt creeeren!

Het lijkt inderdaad wel wat op mijn entree.

 

B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals je bij de laatste foto kunt zien moet ik nog een stukje dieper maar het schiet al mooi op.

ik ga nu het laatste eruit halen en dan heel snel de fundering weer ondermetselen.

er kan wel een meter breed zand onder de fudering weg.

over het bouwen kan ik mischien wel helpen met advies.

het kweken enz. heb ik advies van jullie nodig.

 

tot horens kor

Share this post


Link to post
Share on other sites

GA jioj eens als de sodemieter onderstutten!!!!

Als je wanden inzakken, gaan je steunpalen van de fundering mee en heb je een megaprobleem!! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi holy buddy

 

nee er zitten geen steunpilaren onder er gebeurd niks,daarom zeg ik je moet naar veel dingen kijken

en 1 daarvan is dat de kelder droog is en de hele ondergrond is[vaste grond]

de tussen muur staat alweer op fundering hoogte dus hij heeft alweer ondersteuning.

ik ga deze week als het metselwerk hard is weer verder met de laatste m3 eruit halen.

dan de rest van de fundering er onder[eerst het zand eronder weg]

da als de volgende oogst is geweest gaat de andere helft aangepakt worden.

maar bedankt voor het meedenken.

 

tot horens kor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk aan goede isolatie. De kweek ruimte mag op geen enkele manier blootgesteld worden aan de buitenlucht. Omdat je anders het klimaat in je kelder niet kan beheersen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...