Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Fred Emmer

Kweektent blaast op!

Recommended Posts

Hallo,

 

Heb sinds kort een tent staan met voldoende afzuiging en in inblaas. Nu wil het zo zijn dat de tent wordt opgeblazen door de inblaas.

 

Hoe kan ik dit het beste verhelpen? Met een dimmer op de inblaas te zetten?

 

Groeten,

 

Fred

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je daar drie topics voor openen?

Je blaast wietforum op!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Fred,

in deze vraag zit te weinig info:

Hoe groot is de afzuig-capaciteit?

Hoe groot is de de inblaas-capaciteit?

Wat voor lampen heb je?

 

Groetjes

Torsten

 

PS: Vraag en moderator aub om de anderen twee topics te sluiten / verwijderen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inblazer en afzuiger omwisselen, lijkt me, simpel.

Maar afregelen is natuurlijk beter, of je hebt storm in je hok.

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paar scheerlijnen aanschaffen :P en aan de slag!

 

drawing%205x5.jpg

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey FredEmmer, Als je wat meer lees hoeven de mods niet steeds dubbele of driedubbele topics te sluiten.

Je inblaas heeft duidelijk overcapaciteit t.o.v. de afzuiger.

Omwisselen is inderdaad de makkelijkste optie.

 

Wellicht kan je de inblaas achterwegen laten? om een storm in je tent te voorkomen.

Gewoon de zijflappen open is vaak al voldoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn computer liep vast, dus vandaar 3 keer hetzelfde topic. Zal niet meer gebeuren! :P

 

Ik kan de inblaas absoluut niet weg laten, aangezien anders de temperatuur te veel op loopt.

 

Ik zal eerst proberen om de boel om te wisselen.

 

Lukt dat niet is het dan aan te raden om de inblaas te dimmen?

 

Groet,

 

Fred

Share this post


Link to post
Share on other sites

fred emmer als je info van ons wil zou je zelf eerst meer info moeten geven .

 

maar goed het is zeer duidenlijk dat je afzuiger iets aan de krappe kant is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oplossing voor dit probleem is simpel !!!

 

De aanzuig van de toevoerventilator iets afplakken, met een stukje plakband, hierdoor verhoog je de weerstand met het gevolg dat de ventilator minder lucht verplaatst en zodoende de tent niet opblaast !! :P

 

 

Hierdoor wordt er minder lucht ingeblazen en de tent zal niet meer worden opgeblazen !

 

 

Wat ook kan (als er nog ruimte in zit), de afzuig ventilator iets optoeren, hierdoor verlaat er meer lucht uit de tent en wordt niet meer opgeblazen !

 

De regel

Heb sinds kort een tent staan met voldoende afzuiging en in inblaas.
Klopt niet !

In deze situatie wordt er te veel lucht ingeblazen en te weinig afgevoerd !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dhr Emmer:

wat is de capaciteit van beide? en laat eens een foto zien van je setup...zitten er versmallingen in je afzuig? of te veel bochten? want dan loopt de afzuig capaciteit heel erg veel achteruit...

zonder info kan niemand je helpen...

suc6

carpe_diem

 

@Schenkie:

hoelang moeten die scheerlijnen zijn? en hoe lang en dik de haringen?? en blijft dat wel vast zitten in mapito? :P

Een mooie tent voor een stolp boerderij trouwens !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
De oplossing voor dit probleem is simpel !!!

 

De aanzuig van de toevoerventilator iets afplakken, met een stukje plakband, hierdoor verhoog je de weerstand met het gevolg dat de ventilator minder lucht verplaatst en zodoende de tent niet opblaast !! :P

Je laat je ventilator dan wel extra hard werken, meer weerstand zal de motor (en de bijkomende warmteontwikkeling van de motor) niet goed doen vrees ik.

Ik zou wissellen met de afvoer OF de invoer dimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om nog maar niet te spreken van plotseling windgeruis als je de aanzuig af gaat plakken.

Heb je niet met dimmen of omdraaien van de fans.

 

En wat nu als dat stukje tape onverhoopt loslaat :P (nee, dat gebeurt nooit.. maar zal maar gebeuren :) :yummy: )

 

Ik zou extra bocht(en) id aanvoerslang leggen als de rest van het systeem met zo min mogelijk drukval is aangelegd, dat zorgt voor lekker wat drukval :blink: dus minder inblaas zonder dimmer en belast je fan ook niet zo direct veel meer als verkleinen van diameters door afplakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kan ik dan gebruiken om de invoer te dimmen?

 

In ieder geval bedankt voor alle info! Ik ga vanavond even het e.e.a. proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou extra bocht(en) id aanvoerslang leggen als de rest van het systeem met zo min mogelijk drukval is aangelegd, dat zorgt voor lekker wat drukval :P dus minder inblaas zonder dimmer en belast je fan ook niet zo direct veel meer als verkleinen van diameters door afplakken.

 

je kunt dus aan de slag.. genoeg oplossingen aangedragen lijkt me

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je laat je ventilator dan wel extra hard werken, meer weerstand zal de motor (en de bijkomende warmteontwikkeling van de motor) niet goed doen vrees ik.

Ik zou wissellen met de afvoer OF de invoer dimmen.

 

Je laat de ventilator niet extra hard werken, de motor zal er geen hinder van ondervinden !

Wat je doet is de weerstand verhogen, hierdoor zakt de volume stroom !

Het zelfde doe je als je slang, pijp of een bocht monteerd ! Het zou wel heel raar zijn als je door slang, kanaalwerk of een bocht te monteren (hierdoor ontstaat meer weerstand) de motor niet goed meer zal werken !

 

Je kan ook een regelklep monteren, door deze meer dicht te zetten verhoog je ook de weestand, ook hier gaat de ventilator niet kapot !

 

@Lostchild

 

Wat bedoel je met het omdraaien van de fans ?

 

Een plotselinge windruis zal ook niet voorkomen, het geluids nivea gaat zakken, dit omdat er minder volumestroom zal zijn, wordt het stomings geluid lager dus ook het totaal geluid druk niveau!

Als er ruis onstaat, zal dit komen door de lucht die langs het plakband stroomt, als dit gebeurd, nog een plakbandje plakken en deze omvouwen, zodat het geluid niet meer aanwezig is.

 

Met dimmen ga je de fase aansnijden en de motor gaat hierdoor een bromend geluid geven.

 

 

In de situatie dat de tent wordt opgeblazen wordt er meer toegevoerd dan er wordt afgevoerd en de makkelijkste oplossing is dus er voor zorgen dat dit minder wordt en dit kan het simpelst door de toevoer net zover af te plakken dat de tent niet meer wordt opgeblazen.

 

Een andere mogelijkheid is om de weerstand aan de afzuig zijde te verminderen. dit kan bv door slang te vervangen door bv pvc buizen. Deze hebben aanzienlijk minder weerstand tov slang en de volumestroom gaat hierdoor toenemen. De toevoer blijft het zelfde, maar omdat er meer wordt afgezogen, door minder weerstand, zal de tent niet opgeblazen worden !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@homegrower

 

Dat lijkt me een goed plan om inderdaad des slang van de toevoer stukje bij beetje af te plakken. Ik ga het vanavondren en laat je het resultaat weten.

 

Groet,

 

Fred

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inblazer en afzuiger omwisselen, lijkt me, simpel.

Maar afregelen is natuurlijk beter, of je hebt storm in je hok.

Succes.

 

Dit werkt niet !!

Aan de afzuig kant zit het koolfiter, deze geeft weerstand, wissel je de ventilatoren om zit de weerstand nog steeds aan de zuig kant en zal nog steeds minder doen dan de toevoer !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel knap om dat te beweren als topic starter NIETS heeft gemeld over wat hij nu gebruikt en ook niet over zijn verdere setup.

 

Plak ze Fred (ik hoop voor je dat het plakband blijft zitten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

homegrower idd als je gaat dimmen is het mogenlijk dat het gaat brommen ja , maar gezien fredje niks over zijn opstelling kwijt wil, kan niemand hier een goed andwoord op de vraag geven .

 

ik zie dit soort topics als forum vervuiling , iedereen brult maar wat zonder feiten te weten .

 

 

1 feit is naar boven gekomen zijn afzuiging is zowiezo te weinig , gezien er een warmte probleem komt als er geen in blaas is .

dit geen is raar warmte stijgt op daar zuig je ook af dan zuig je altijd de meeste warmte weg uit je hok omdat de lucht niet zo vermengd word .

 

maar gezien fred emmer te beroerd is om echte info te geven ook al is hier meerdere malen om gevraagd , heeft ie pech en krijgt ie nooit een goede setup .

 

idd plak ze fred veel plezier ermee :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wel knap om dat te beweren als topic starter NIETS heeft gemeld over wat hij nu gebruikt en ook niet over zijn verdere setup.

 

Plak ze Fred (ik hoop voor je dat het plakband blijft zitten)

 

 

Het gaat om balans en niet om hoeveelheid het maakt niet uit of er 1m³ of 1.000.000m3 wordt verplaatst.

In het geval van Fred wordt er meer toegevoerd dan dat er afvoer is.

Hierdoor gaat zijn tent bol staan.

De meest simpele oplossing voor zijn probleem is om er voor te zorgen dat er minder lucht wordt toegevoerd en dat is de weerstand verhogen in zijn toevoer ventilator.

Door meer weerstand te geven, zakt de luchthoeveelheid en zijn systeem komt hierdoor in balans (de tent staat niet meer bol),

het maakt voor het gegeven dus niet uit hoeveel lucht er wordt verplaatst !

Als de balans er is en de tent wordt te warm, dan is de hoeveelheid van belang, door meer te ventileren zakt de temperatuur !

Fred geeft aan dat er voldoende ventilatie is, alleen de tent staat bol en dat heeft te maken met de balans !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@homegrower

Waar ik met me pet niet bij kan is dat je iemand adviseerd om een plakbandje op een slang te gaan plakken??

 

Als fredje al niks verder geeft aan info wat voor plakband gaat hij gebruiken?

Verhuistape of ducktape vd Wibra?

 

Denk je de mogelijke gevolgen van je advies eens in.. plakband los, fan loopt hierdoor vast en de boel id fik....

daarom heb ik verder ook gereageerd, niet naar fredje maar je bent zooo stellig...

 

Waarom dan dat (in mijn ogen vragen om gevaar) plakband advies als je met de rest zo professioneel bent?

Share this post


Link to post
Share on other sites

homegrower ik citeer fred, Ik kan de inblaas absoluut niet weg laten, aangezien anders de temperatuur te veel op loopt.

balans of niet dit klopt al niet .

ik draai zelf ook met een tent en enkel afzuiging en die afzuiger staat op 50 % en nee tis geen hele zware , 400 watt en iets van 300 m3 en dan op 50 % ,lucht aan zuig is passief van de omgeving en de afzuiging is naar buiten .

 

maar homegrower je heb wel gelijk met je balanse enkel dan moet die balanse wel van de juiste maat zijn .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...