Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mammoet

Mammoets 41 + 140 plantige guerilla

Recommended Posts

achteraf een geluk dat je de stekken lekker los van elkaar hebt gezet...en er een windje door heen kan waaien.

Wat ben je van plan te gaan zetten aan soortje(s) volgend jaar?

succes nog de laatste loodjes

Alleen de spots al winterklaar en stealth maken lijkt me al behoorlijke klus :lol:

succes !!

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je zeker gelijk in Carpe. Want er is al zo weinig wind op die plekken. Op de grote plek heb ik wel een stuk of 100 planten aan hun lot overgelaten :lol: . Ik had geen keus. Heb anderhalve week ongeveer 40-45 planten weten in te spuiten. Maar dat is een mierenwerk, dat wil je niet weten. Zoveel zijtakken dat je minimaal 5 minuten bezig bent om een plant helemaal goed in te spuiten. Reken dan maar uit hoe lang ik bezig was geweest met spuiten, hervullen van spuit, nieuw water halen (1.5 uur op en neer). En ook ik heb een drukke baan en niet alle tijd van de wereld (helaas). En de verwachting dat de toppen op de grote plek nog groot genoeg gaan worden is ook nihil. Maar hopelijk kan ik daar dus nog 40 planten oogsten maar de kans acht ik vrij klein.

 

Het heeft me ontzettend veel werk gekost allemaal en dan is het super jammer dat het geen succes is. Maar ik heb er veel van geleerd en dat is ook positief. Als ik volgend jaar weer ga, dan is de kans vele malen groter dat het wel een succes zal worden en dan ben ik dit jaar al lang weer vergeten. Alleen balen dat het nog zolang duurt voordat ik opnieuw kan beginnen :wacko:

 

Maar ik ga waarschijnlijk Henkes Lolland en Royal Dane zetten. Gewoon het zekere voor het onzekere. En daar heb ik wel veel vertrouwen in na het lezen van Indowflow's topic.

 

Mede dankzij hem gaan er denk ik veel mensen een mooie zomer tegemoet.

 

Zag dat jij ook al wat mooie soortjes hebt ingeslagen. Mooie selectie trouwens.

 

Mammoet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil je niet bang maken maar hier in het zuid oosten van NL heeft het gevroren afgelopen weer zo rond de -3/4 aan het einde van de nacht voor een paar uurtjes en de planten hebben er echt ontzettend van geleden,het gedeelte van de stengels dat de voeding vervoert is open gescheurt en de grote bladen komen niet meer omhoog,die hangen er wat zielig bij te hangen.

Ze laten zich nog wel prima verwerken maar afrijpen zullen ze niet meer doen dan nu gok ik zo.

 

Maar een bekende van me heeft een ander soort plant (soort onbekent) en die mankeren niks nada noppes,maar pas op met vorst het ene soort kan veel hebben het ander weinig,en begin nu maar met knippen:wat je hebt dat heb je,je krijgt zo,n hoeveelheid planten er toch niet in een paar dagen doorheen,nog niet met 3 man die 10/12 uur per dag maken met een tumble trimmer.

 

Het is maar een advies,maar als er volgende week bv -5/6 opstaat wat mogelijk is en die temperaturen komen bij jou voor dan zie de planten er geheid anders uit.

 

Late soorten buiten is gewoon klote:

rippers weer rot jagers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bernie,

 

das niet best als de stengels openscheuren. Ik ga volgende week weer een kijkje nemen. Ben niet bang dat ze kapot zijn. Maar het heeft nu toch geen nut om te beginnen met knippen want de toppen zijn niet dik genoeg. En dan nog maar ff 2 weekjes wachten. Wat gebeurd, gebeurd dan maar. Meer kan ik er nu toch niet aan doen.

 

Later!

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Tuinkabouter en Flipke

 

met laatbloeiers die rotgevoelig zijn is het onvermijdelijk.

 

Als jullie zo,n veld als mammoet hadden zouden jullie waarschijnlijk ook spuiten anders rot het zeker weg, dus je hebt in principe geen keus! Dus beetje hypocriete opmerkingen alsof Mammoet voor de lol tegen rot spuit! Volgend jaar pak ik ook de Deense soorten dat je zowiezo voor het slechte weer alles in de droognetten hebt hangen.

 

Dit soort uitspraak vind ik eerder lachwekkend!

 

voor een kweek goed te laten slagen is net wat kennis en ervaring nodig :huh: uitzoeken van goede soortjes lukt niemand van het eerste jaarzonder ervaring...

inschattingsvermogen, dat krijg je wel door de ervaring. waarom zet je dan ook zo veel ? pak aan wat je aankan!

 

niemand is verplicht om te spuiten en ik zeg dit niet als hypocriet!!!!

 

elk jaar heb je wel wat last van rot B) soms meer soms minder van soortje tot plaats en jaar afhankelijk :) :wacko:

 

ok die deense zijn nu wel knallers maar dan nog.... blijven spuiten is niet de manier. en wat als de schimmels resistentie opbouwen tegen al die producten... al dat spul dat je in het milieu spuit en het ecologisch evenwicht mee belast.... :wtf2: ook al eens bij stil gestaan ?

 

 

wel een pluspunt dat je je prima informeert Mammoet, das al heel wat :lol:

ok bepaald spul is dan wel biologisch maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het voor mens en milieu ongevaarlijk is.

goed dat je de laatste spuittijd dan ook verlengt... maar ik zou toch niet zulk gespoten weedje willen roken :)

 

ik vind niet dat het onbelangrijk is dat je onderwerp uit je topic meid. dit is gewoon een deel van het proces dat het eindresultaat hard bëinvloed.

 

succes nog met de oogst... hoe ga je dat aanvangen... ben gisteren nacht nog bezig geweest van 12 tot 4 met het oogsten van 2 dikke guerilla struiken :wacko: en jij moet er 180 doen.....

 

 

 

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het heeft me ontzettend veel werk gekost allemaal en dan is het super jammer dat het geen succes is. Maar ik heb er veel van geleerd en dat is ook positief. Als ik volgend jaar weer ga, dan is de kans vele malen groter dat het wel een succes zal worden en dan ben ik dit jaar al lang weer vergeten. Alleen balen dat het nog zolang duurt voordat ik opnieuw kan beginnen :wacko:

Maar ik ga waarschijnlijk Henkes Lolland en Royal Dane zetten. Gewoon het zekere voor het onzekere. En daar heb ik wel veel vertrouwen in na het lezen van Indowflow's topic.

Mede dankzij hem gaan er denk ik veel mensen een mooie zomer tegemoet.

Mammoet

 

Het blijft met zoveel planten altijd ontzettend veel werk en dat het geen succes is vind ik erg jammer voor je.

Maar denk niet dat volgend jaar easy zal zijn en de kans vele malen groter zal wezen op een rijke oogst.

Ook vroegbloeiers kunnen verrotten met een erg natte zomer :lol: terwijl de laate bloeiers het juist goed doen met een goed najaar........je weet het buiten nooit zeker!!!

 

 

Maar om echt voor de knikkers te gaan G-growen ,moet je eigelijk een of twee soorten deense dames selekteren en er stekken van maken.

Zaad heet altijd verschillende phenos en het is de kunst om er een te selekteren op bloei,smaak,aroma,opbrengst en in het geval van buiten spelen vroegbloei..(indo had er eentje die alles had)

Vroegbloei zit nu zeker in de genetica opgeslagen en maakt het stukken makkelijker

Als je dan een of twee soortjes hebt kun je identieke planten kweken die de zelfde weed opbrengt en die is dan ook makkelijker te verkopen.

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé PH,

 

bedankt voor je medeleven haha. Ach ja, 't is niet anders. Nee maar ik ga er zeker niet blind vanuit dat als ik volgend jaar Deense soorten neerzet dat ik dan gegarandeerd succes heb. 't Is alleen wel zo dat de kans véél groter is dan met planten die eind oktober afbloeien t.o.v planten die eind augustus/begin september afbloeien. Natuurlijk kan het een slechte/vochtige zomer worden. Maar dan is het zeker wel realistisch dat je je kansen hoger inschat met een andere soort.

 

Over een selectie maken. Hoe zie jij dat? Zou je dit binnen kunnen doen? Of heeft het alleen nut om dit buiten te doen omdat het uiteindelijk gaat om buitenplanten? Vind ik wel een interessant iets om even over na te denken. Binnen zijn de omstandigheden natuurlijk verre van die zoals het buiten is. Binnen wil je de plant uitaard niet zo groot hebben als buiten en kun je hier dan wel reële conclusies uit trekken of maakt dat allemaal niets uit?

 

Mammoet

Share this post


Link to post
Share on other sites

een selectie voor een buitenmoeder MOET je buiten doen!

 

hoe anders kom je er achter of ze echt vroegbloei is en niet paars wordt door de koude,hoe de wiet je bevalt enz enz ...

 

dus als je volgend jaar 100 zaailingen heb , 100 stekken ervan maken en in leven houden.

als je dan aan het einde van het seizoen alles geoogst heb weet je welke plant je het beste beviel en het meeste opbracht met de mooiste weed

 

dan heb je een bewezen buitenmoeder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat wierie zegt is wel het beste maar niet noodzakelijk.

 

Het nabootsen van de korter wordende dagen is ook heel goed binnen te doen!

Wel is het verstandig om de zaailingen kort te houden doormiddel van TL heel kort op het koppie te laten schijnen zodat de interdones ook dicht op elkaar blijfen(ala no mercy 12/12 maar dan 18/6)

Dit om er zo snel mogelijk een kloon of 2 van te trekken en daarna de bloei er in te zetten

Na 2/3weken zet je ze het afbloeihok in en knijp dan om de 4dagen het licht 15min eerder af

De sativa soorten worden natuurlijk groter dan de indica overheersende soortjes

Dat is wel iets om rekening mee te houden in het afbloeihok, maar het gaat om de selektie dus knakken en buigen snoeien mag.

Maar eigelijk kan je er vanuit gaan dat de vroege bloei al in de genetica aanwezig is.(dat heeft de deense genetica duidelijk laten zien)en volgens mij ook erg stabiel.

Dat wil zeggen dat dames al veel op elkaar lijken en dat die ene waar we op zoek naar zijn niet al te moeilijk gevonden zal worden.

Natuurlijk moet je met een duidelijke witte soort aan de slag gaan zodat er veel minder kans op paars aanwezig is.

Ik denk dat je er wel van uit kan gaan dat de Erdpurtd x white widow en de bigbud een duidelijke overheersend

witte soort is.

Ook kan je volgens mij goed aan de gang gaan met de royal dane.

 

Maar ik kan het natuurlijk ook fout zien..... :lol:

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ok dat klinkt duidelijk... Maar even een ander idee. Het is toch ook mogelijk om bijvoorbeeld 20 zaden Henkes Lolland te bestellen en daarmee een zaadkweek (binnen)te doen? (indien de mogelijkheid van binnen zich voordoet die ik momenteel niet heb). Als ik dat zaad dan in het voorjaar gebruik om binnen voor te groeien in kleine potjes zodat ze goed hebben geworteld en ze dan op het goede moment buiten ga planten zou dat dan ook een optie zijn? Of zie ik hier iets over het hoofd?

Is het ook zo dat wanneer je een zaadkweek doet met bijvoorbeeld Henkes Lolland dat je dan kans hebt dat dat zaad paarse pheno's voortbrengt? En zo ja, is dit dan alleen maar te voorkomen wanneer ik stekken haal van een plant waar ik het zeker van weet dat ze witte wiet aanmaakt?

 

Op dit gebied ben ik nog een leek dus alle (ware) informatie is welkom.

 

Mammoet

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Henkes is idd erg stabiel zo als ik het zag bij indo,alle lolland's waren bijna identiek en rond de zelfde tijd klaar.

Je kan natuurlijk een zaadkweek doen en dat zaad in 2010 inzetten.

Maar je houd wel de verschillende phenos al zullen die klein zijn.

 

En als ik het goed zag zat er al iets paars in de HL.

 

Als je een stek hebt van de plant waar mee je verder wil,heeft die alle kenmerken van de mama.

Of die nou wit,zwart,paars,of geel is :wacko:

 

Ik ga voor de stek in 2010 :lol:

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als ik dus een veldje zou aanleggen met Henkes Lolland van een zaadkweek, dan zou het zo kunnen zijn dat er een paar paarse tussen staan. Dat vind ik niet erg. Het zullen waarschijnlijk over het algemeen witte zijn lijkt mij dan.

Het scheelt qua werk op de spot natuurlijk wel veel tijd als ik stekken zou gebruiken want dan hoef ik iig geen mannen er tussen uit te gaan zoeken. En de ruimte wordt dan veel efficiënter ingedeeld.

 

Maar ik lees ook vaak dat stekken zwakker zijn t.o.v. een uit zaad gekweekte plant. In hoeverre maakt dat uit bij Henkes Lolland? Die is veel eerder klaar dan vele andere soortjes. Dit is wel een belangrijk punt voor mij. Als ik weet dat een uit zaad gekweekte plant veel sterker en minder vatbaar is voor schimmels e.d. dan ga ik wel voor zaad.

 

Uiteindelijk is stekken wel makkelijker. Maar ook daarvoor moet ik dus eerst een binnenkweek doen.

Twijfel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrepen heb van het tot sticky gemaakte topic.

Dan heeft hij een paar zaadkweken buiten gedaan dit jaar en wil volgend jaar met de grootste jiffie pots ( natmaken op de spot) gaan ontkiemen op spot en er doorzichtige plastic bekertjes( met een paar gaatjes erin uiteraard voor ventilatie) per zaadje op zetten als soort micro kasje.

Voordeel weing gewicht naar de spot brengen en geen gesleep met planten....en niks thuis..

Wat ik las ( kan het zosnel even niet vinden ) heeft hij succesvolle tests gedaan.Een ander wf lid heeft het ook geprobeert met negatief resultaat...

Uiteraard is het uitval persentage erg hoog maar als je een paar duizend zaden hebt..

Kvond het wel inventief. :lol:

Met klonen heb je wel allemaal zussies natuurlijk dus idd egale opbrengst maar weer geen penwortel..

 

Iedereen gaat uit neem ik aan van zijn eigen mogelijkheden thuis en de bereikbaarheid van de spot...en het aantal zaden wat je hebt...

idd heel interessant onderwerp is dit..aan elk vordeel zal wel een nadeel zitten..en om keuze te maken zal je eerst alle mogelijkheden moeten weten...

Vers zaad ontkiemd slecht geloof ik...maar daar zijn ook weer foefjes voor had ik ergens gelezen in de theorie..

dus ga ik nog veeel meer lezen... :wacko:

gr carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey is absoluut waar dat zaad sterker is dan stek helemaal mee eens!

Maar om voor de knikkers te gaan is de stek intressanter.

Wel is een stek altijd 10a14dagen later klaar dan de mama uit zaad.

De schimmelbestendigheid zit ook in de genetica en ik denk dat 2weken langer niet veel uit zal maken.

 

Verder is de deense genetica ook voor mij geheel nieuw speelgoed om buiten te spelen.

En zal zeker ook zaad in gaan zetten voor de variatee

Ik heb de HL,Royaldane08,royal dane/tyfoon.En een beetje zaad van indo :lol:

Verder wou ik nog wat gaan bestellen bij froebanken maar sinds <pieppiep> zijn nota/order online heeft gezet zijn ze uit de lucht :wacko:

@carpediem,zaad heeft kiemrust nodig van min 4weken.

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

@carpe diem

Ja, het vervoeren van bijvoorbeeld 100 voorgegroeide stekken met genoeg ontwikkelde wortels om een goede start te maken is voor mij geen probleem om mee naar de spot te nemen. De planten die ik dit jaar heb geplant komen ook van stekken die ik zelf heb gemaakt. Dat ging allemaal goed en ze hebben het allemaal overleeft *tot nu toe dan* :lol:

 

Maar als je zaad meeneemt naar de spot en het daar moet planten heb je volgens mij veel meer werk. En dan moet je de mannen er tussenuit gaan halen wat weer onregelmatige gaten in je veldje maakt. Dus wat PH zegt over de beste moeder selecteren, dat is wel een goede optie denk ik. Als ik dan moet kiezen (indien ik de mogelijkheid heb) tussen een zaadkweek of een selectiekweek dan ga ik denk ik toch voor de laatste.

 

@PHDonner

 

Ik denk dat ik op een kleine nieuwe spot een zaadkweek ga doen en op een grote spot een stekkenkweek.

Kan niet wachten :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een zaad kweek met heeeeel veeeel zaailingen kan ook suc6vol zijn

Maar je moet er toch echt als ze de leeftijd hebben 1xper week naar toe om de mannen te knippen.

Dit moet je toch echt lang en zorgvuldig doen net zo lang dat je zeker weet dat en geen mannen of herma's tussen zitten.

 

@ mammoet.Ik wacht ook niet........ik ga zo beginnen :lol:

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk dat ik op een kleine nieuwe spot een zaadkweek ga doen en op een grote spot een stekkenkweek.

Kan niet wachten :wacko:

goed plan :lol: ,

Ik denk dat mijn rietstek een mooi zadenkweek ruimte is in 40/65 ltr kuipen met de bodem eruit...

We zien wel...nog tijd genoeg om mooie plekjes te zoeken.

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PH

 

Ja dat kan zeker succesvol zijn maar je hebt er gewoon veeel meer werk aan volgens mij.

 

@Carpe Diem

 

Ja gewoon blijven rondkijken. Zoekt en gij zult vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Mammoet,

 

Ik wens je het beste en een goede positieve afronding met alles wat je gaat doen.

 

Het beste van Greenrecon

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Mammoet,

 

Ik wens je het beste en een goede positieve afronding met alles wat je gaat doen.

 

Het beste van Greenrecon

 

 

Ja bedankt man! Ik weet dat jij er echt super super serieus mee bezig was dus vind het dan ook echt zwaar klote dat je geript bent. Maar als ik jou was zou ik opzoek gaan naar een nieuwe plek en een andere soort pakken. Dan kan het bijna niet mis gaan. Tuurlijk kan er altijd iets mis gaan maar hier leer je alleen maar weer van, ondanks dat het op zo'n vervelende manier moet.

 

Maar kop omhoog houden en niet te lang bij stilstaan. Is misschien makkelijk gezegd vanuit mijn positie. Maar bij mij valt waarschijnlijk ook niets te knippen. Dus zitten we uiteindelijk nog in het zelfde schuitje, B)

 

Volgend jaar voor een dikke oogst gaan en dan ben je dit snel weer vergeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar bij mij valt waarschijnlijk ook niets te knippen.

Ook niet de hoofd toppen ?

Het is meestal bij de laatbloeiers die echt te laat zijn,dat de bovenste buds toppjes wel wat aanharde en wel de moeite waard zijn......zeker als je dr 141 hebt staan B)

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om die handel net als Wierie zegt,vorst is dodelijk,ik heb zelf vandaag de laatste plant omgekapt die -3/4 had gehad en de toppen zijn gewoon aan het verdrogen geslagen,en zo,n berg als jij hebt moet gewoon een keer om beter nu beginnen als alles rijp is (of zou worden) krijg je het toch niet gedaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...