Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

spint

60x Silverbud en BAC organische voeding

Recommended Posts

Zo na de teleurstellende bubblegum ronde nu maar een ander plantje genomen, silverbud. Hier heb ik goeie ervaringen mee, met 55 stuks in 11 liter potten en canna voeding draaie ik 0,83 gr/watt. Omdat ik met een grote aardebak werk ga ik nog 1x proberen met organische voeding dit maal van Plagron (vis mix, alga blook, greensensation). Als ik hiermee niet aan de nodige grammen per watt kom stap ik weer over op minerale voeding want dan is organisch gewoon niet mijn ding.

 

Zelfde setup: 4x 600 watt (nieuwe bulbs), 1000 m3 inblaas met airsock, 2000 m3 afzuiging. De airsock is gewassen en het filterdoek wordt vernieuwd. Hoek is helemaal schoon gemaakt, inclusief hoetwerk, lampen etc. komt toch nog een hoop stof in ondanks de airsock :rofl

 

Van de aardebak heb ik de bovenste 10cm afgegraven. In de overgebleven laag heb ik 90 buffertabletten gedrukt zodat ik de aardebak niet om hoefde te woelen. Daaroverheen zijn 8 zakken atami lightmix gegaan welke gemengd is met BAC schimmels en 3,5% Bio-Supermix van Plagron. Daaroverheen nog 4 zakken lightmix alleen gemengd met schimmeltjes. Dit alles ingewaterd met bacto.

 

De stekken zijn al een week voorgegroeid in de propagator terwijl de geknipte bubbles lagen te drogen. morgen gaan de sb's de aardebak in.

Daar ik de afgelopen ronde toch overvoedingsverschijnselen had terwijl ik minder gaf als de aanbevollen hoeveelheid ga ik dit keer minimaal bijvoeden. Met de buffertabs en de biospupermix zou er ruim voldoende in moeten zitten voor de eerste paar weken. In een ander hokje draai ik op 11 liter potten ook met light mix, 3,5% Bio-Supermix en BAC schimmels. Deze krijgen met elke watergift 1 tot 1,5 ml alga bloom per liter i.p.v. de aanbevollen 4ml/L. Deze staan er super bij, mooi donkergroen blad. Hetzelfde ga ik hier doen, minimaal bijvoeden en de laatste 4 weken green sensation meegeven.

 

Hier de foto's

 

Buffertabs verdeeld over de afgegraven aardebak, daarna dik 5cm in de oude aarde geduwd. ben benieuwd of ze hun werk doen.

gallery_5579_490_78077.jpg

gallery_5579_490_105652.jpg

 

Vers gevulde aardebak

gallery_5579_490_72919.jpg

 

De silverbuds, zijn al een week voorgegroeit in 50% aarde en 50% zaai/stek grond gemengd met schimmeltjes

gallery_5579_490_8979.jpg

gallery_5579_490_55299.jpg

 

 

Hier de silverbuds uit een ander hokje.

med_gallery_5579_490_256679.jpg

med_gallery_5579_490_767517.jpg

med_gallery_5579_490_68505.jpg

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er heerlijk uit die Silverbudjes :rofl

Mooi startmateriaal hoor die stekken,zelf gesneden ook?

Succes deze draai.

 

Greetz Kitefreak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Spint,

 

Even een vraagje....

Je zegt dat je organisch gaat voeden deze ronde.

Waarom dan toch Green Sensation gebruiken??

Dit is een bio-mineraal product en dus absoluut niet organisch.

Voor de rest ben ik een voorvechter van bio.minerale voeding maar het stellen dat het organisch is

gaat niet helemaal op.

 

Ik wens je cola's toe,

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, het is inderdaad niet geheel organisch, alleen die alga bloom. Op organische voeding draaide ik beduidend slechter dan op minerale voeding. Als dit niet de nodige grammen per watt opleverd stap ik weer terug naar minerale voeding. Ik draai met 4x 600 watt op 3 meter, waarschijnlijk komt die organische voeding te langzaam vrij voor de plant. Van die alga bloom schijnt een deel direct opneembaar te zijn. Weet niet waar het precies aan ligt maar met organische voeding haal ik niet het resultaten die ik met minerale haal.

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

hi Spint, mooie opzet man deze ga ik volgen :P

 

ondanks de waarschuwingen toch maar een verslag hier? :rofl

 

ik heb ook wat vragen aan je ...

 

je draaid toch in 2 tenten of heb ik dat nu mis ? B)

 

als je de buffertabletten gebruikt hoef je toch alleen maar kraanwater te geven en verder geen voeding ?

 

hoelang ga je ze nog voorgroeien in de grote bak ?

 

 

 

 

suc6 Rie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Spint,

 

Ik ben het met je eens dat voor een hoog rendement mineraal echt wel beter is.

Mijn voorkeur zou altijd uitgaan van een bio-minerale voeding.

In dit geval heb je de direkte opneembaarheid van het mineraal en ook

de bescherming van het organische.

Ik ga je topic volgen dit wordt interresant :rofl

 

greetz

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks gaat boven het voorgroeien in een Prop. :rofl

Door het horen van de prijs voor een liter Green Sensation viel ik bijna van m'n kruk... :P

Daardoor heb ik dus niet gevraagd hoeveel liter water ik kan aanmaken met 1 ltr G.S... als ik 1000 ltr kan aanmaken valt het eigenlijk nog mee.

 

Maar goed.. we gaan je weer volgen.. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaan we volgen spint

Als je optimale resultaten wilt hebben is het het beste om alleen maar kraantjes water te geven zonder toevoegingen tot minimaal week 3 bloei.

 

De minder je begruikt hoe stabieler je ciclus zal verlopen en je garandeerd jezelf meteen van een vaste basis waardoor variabelen uitgesloten worden.Dit is een erg groot voordeel van de tabs.

 

Tips om mineraal bij te voeden verwijs ik naar het land der fabeltjes.

 

Niks doen is moeilijker

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste Spint,

 

Ik ben het met je eens dat voor een hoog rendement mineraal echt wel beter is.

Mijn voorkeur zou altijd uitgaan van een bio-minerale voeding.

In dit geval heb je de direkte opneembaarheid van het mineraal en ook

de bescherming van het organische.

Ik ga je topic volgen dit wordt interresant :rofl

 

greetz

 

Doc

 

doc jij moet toch weten als je een organische voeding mengt met mineralen voeding dat er van het organische niets overblijft en dus de term organisch in dit mengsel vervald.

 

een mineraal kan niet altijd door bodem leven weg gezet worden tot niet schadelijk element om me even in kindertaal uit te spreken,organische elementen wel !

ook organische elementen kunnen meteen opneembaar zijn.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey spint,

 

suc6 deze ronde jonge.

ziet er netjes en geordend uit..

 

dat kan alleen maar goedkomen.

 

ik weet misschien wel waarom die ronde wat minder was..

 

je gebruikte organische voeding--> en ook de schimmels

die versnellen het proces van opnemen beduidend :rofl en maken daarmee organische voeding ook voor voedingvretende en kort bloeiende cannabisplanten te gebruiken.

Deze schimmels hebben wat tijd nodig om tot een volle kolonie te komen ja, maar ik denk dat dit rondje beduidend beter gaat worden icm met de tabs en een al levende kolonie van schimmels

 

Heb je ook gediefd? of kun je er achterin niet zo goed bij?

dit maakt in gewicht weinig uit (als je het al vroeg in de bloei doet) maar het scheeld een hoop kleine prut.

in sommige opstellingen kan het opbrengstverhogend zijn..

 

ik volg dit in ieder geval stilletjes, als trouwe Bio-kweker

 

gr

 

BK

 

PS: een grote blumat bewateringsset zou bij jou super gaan werken :P met een grote en een kleine sensor minimaal per plant.

En als je dan bij gaat voeren gewoon geven wat ze zeker opdrinken.. dan vullen de blumats het netjes aan en spoelt het verder in de grond.

Zo kun je het ook een keer een dagje laten gaan en blijft je grond optimaal bewaterd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio kweken is ook niet altijd voor iedereen weg gelegd, de meeste van ons willen vanaf dag 1 al met potjes en flesjes aan de sleep. FOUT.

Bio kweken is erg gedoseerd kweken, net wat sannie al aangaf, kraanwater is ruim voldoende de eerste tijd.

 

 

Daar ik de afgelopen ronde toch overvoedingsverschijnselen had terwijl ik minder gaf als de aanbevollen hoeveelheid ga ik dit keer minimaal bijvoeden. Met de buffertabs en de biospupermix zou er ruim voldoende in moeten zitten voor de eerste paar weken. In een ander hokje draai ik op 11 liter potten ook met light mix, 3,5% Bio-Supermix en BAC schimmels. Deze krijgen met elke watergift 1 tot 1,5 ml alga bloom per liter i.p.v. de aanbevollen 4ml/L. Deze staan er super bij, mooi donkergroen blad. Hetzelfde ga ik hier doen, minimaal bijvoeden en de laatste 4 weken green sensation meegeven.

 

En hier gaat het al mis. Ik kweek op nagenoeg dezelfde manier. (qua aarde)zonder buffertabletten. Ik gebruik maerl.

Biomix is een super goedje, die laat de stoffen ook langzaam vrij, buffertabletten ook en.... de voeding ook.

Aarde met 3,5 % biomix is een vrij heftige mix. Zelf zit ik ook rond 3 a 4 %

Gebruik dus minder voeding, max 2 x per week 2ml/L algabloom met 1ml/L GS is al ruim voldoende, zelfs dan is het nog opletten. Lees eens op de fles van plagron, hier staat(bij mij) 1x per WEEK 4ml/L met het gietwater meegeven.

Ik weet het, het schema zegt wat anders, maar dat is pure commercie.

 

Daaroverheen zijn 8 zakken atami lightmix gegaan welke gemengd is met BAC schimmels en 3,5% Bio-Supermix van Plagron. Daaroverheen nog 4 zakken lightmix alleen gemengd met schimmeltjes. Dit alles ingewaterd met bacto.

De lightmix is dus nu een redelijk zware mix door de biomix. Hou dus daar rekening mee met je voeding gift.

Ook een puntje wat betreft de schimmels, door de aarde mixen oke het kan, beter is toch echt de schimmels in het plantgat te doen waar de dames komen te staan. Als de schimmels daar ontkiemen hechten ze zich direct aan de wortelkluit en verspreiden zich samen met de wortels de hele pot door. De mycho heeft de wortel nodig om te overleven, dus door de aarde strooien heeft niet direct een gewenst effect. Het is eerder geld verknoeien als dat het een direct effect zal hebben. De schimmels zullen wel ontkiemen maar als er geen wortel materiaal in de buurt is zullen ze ook spoedig weer afsterven. Zie de wortel en mychorizza als ying en yang, zonder ying overleeft yang niet

Bij mijn schimmels zet ik dat er ook altijd bij, in het plantgat en eventueel wat door de aarde. Dit geeft vrijwel na een dag of 4 al het gewenste effect.

Wat beekaa ook al aangaf, de schimmels pushen de plant tot aan de max van het opnemen van voeding, ze werken als een soort enzym en als verlengstuk van je wortels.

Waarom gebruik je de vismix en niet de alga groei?

De vis mix is erg geconsentreerd en ik adviseer je dan ook dit maar 1 malig in de groei mee te geven.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de groeivoeding, deze is wat lichter qua samenstelling en eventueel kan je die wat vaker meedoen dan de vismix.

Vismix is overigens een prima plant hersteller als je een lichte doseringgebruikt en als bladvoeding gebruikt.

 

Een heel verhaal, excuses.

Maar het komt er op neer dat je dus minimaal moet bijvoeden uit de flesjes. Bestudeer je plantjes goed en je krijgt een perfecte kweek met een perfect en zeer goed(te roken) eindresultaat.

 

Veel succes deze ronde,

 

Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey bij deze veel suc6 met je nieuwe ronde kerel en als je het niet erg vind ga ik een beetje mee loeren :rofl

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo spint! Ik ben benieuwd man, hopelijk haal je je eigen verwachtingen! Succes,

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites
doc jij moet toch weten als je een organische voeding mengt met mineralen voeding dat er van het organische niets overblijft en dus de term organisch in dit mengsel vervald.

 

een mineraal kan niet altijd door bodem leven weg gezet worden tot niet schadelijk element om me even in kindertaal uit te spreken,organische elementen wel !

ook organische elementen kunnen meteen opneembaar zijn.

 

greetz sannie

Beste Sannie

 

Ik ben het met je eens dat organisch ook direct opneembaar is ik heb de voorbeelden met de compostthee (organische verbranding door overvoeding).

Wel denk ik dat met de opstart het bodemleven nog niet geactiveerd is en dat een klein beetje mineraal geen kwaad kan.

Tevens zijn bepaalde elementen bij de afbloei niet in organische voeding te stoppen.

En ook is niet elke bio voeding hetzelfde de ene voeding krijgt wel een bepaalde certificering terwijl een andere hem niet krijgt.

Bepaalde stoffen die wel eco certificering hebben of soil assosiation krijgen weer niet een omri certificering.

Wat de ene een bio voeding vindt is voor een ander een bio-minerale voeding.

Ik zal binnenkort een keer alle certificeringen en voorwaarden van die certificeringen op een rij zetten.

Veel producten die organisch zijn kunnen zover ik weet en zover het mij is uitgelegd vrij goed werken in kombinatie met minerale producten of ph-.

Mycorhiza en Trichoderma's hebben hier geen probleem mee en bevorderd ook mineraal kweken.

Dit geld ook voor bacterien, het toevoegen hiervan met een bio-mineraal voedingsplan kan heel goed werken.

Ik ben niet pro-mineraal of pro-organisch ik ben een beetje van allebij een soort voedings-hermafrodiet.

Ik geloof dat voor beide manieren wat te zeggen valt idem in kombinatie met elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chemie voor op hydro

Organisch op aarde

 

Ik ben ook ven beide aardig op de hoogte en vind ze allebei prima mits op het juiste medium gebruikt.

Een organisch product zal buiten het voeden ook een positieve uitwerking op ke aarde/bodemleven kunnen hebben,chemie zal geen enkele bijdrage leveren aan je aarde/bodemleven en wanneer verkeerd gebruikt ook nog eens dikke kans op problemen.

 

Aangezien de meeste hier hobby kwekers zijn en geen kaas hebben gegeten van planten voedingen zal de kans van slagen groter zijn bij het gebruik van aarde icm organische voedingen.

Mijn resultaten zijn alleen maar beter geworden door chemie uit mijn aarde te bannen,ook de gewichten !

Want het is toch langzaam wel duidelijk dat je met org voedingen net zulke gewichtten kan kweken als op een minerale/chemische voeding waar de org gevoede mijn absolute smaak voorkeur heeft.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

respect Sannie...

 

Ik had vroeger allemaal mineraal klanten en was/ben voorvechter van organisch (vraag maar aan Hans van Bac).

Het zal wel aan mijn karakterstruktuur liggen dat ik het ook wel eens voor mineraal opneem.

Als iedereen organisch is, vindt ik het weer interresant om over mineraal te beginnen(advocaat van de duivel).

Je weet wel iedereen rechts en ik links.

Ben gek op heilige huisjes...

 

greetz,

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Rianne

Nee ik kweek niet in tenten. Vandaag gaan ze de bak in en dan laat ik ze groeien totdat de bladeren richting elkar gaan en dat is ongeveer een week heb ik gemerkt. Wil niet weer van die kleine plantjes als laatst.

 

@DOC

Na de reacties gelezen te hebben ga ik in ieder geval deze ronde nog door op de organische voeding van BAC. Heb nog 5 liter bloeivoeding staan, 5 liter PK booster, 300ml bloeistim en 1 liter groeivoeding, genoeg zou ik zeggen :rofl

Omdat ik met relatief veel wattage werk op een relatief klein opervlakte dacht ik dat de organische voeding te langzaam vrij kwam voor de plant en dus niet het nodige rendement haalde uit het aangeboden licht.

 

@Beekaa

Ik had de bubbles niet gedieft omdat er niets te dieven viel. Er zaten niet zoveel zijtakken en en de planten waren vrij laag dus het licht kon er overal goed bij. Had ook totaal geen fluf eraan zitten.

 

@Citoax

Ik heb schimmels door me aarde gemend maar ook in de voorgroeipotjes zitten 1 gr schimmels per plant. Als ik de planten ga zetten dan gaat er in elk plantschat ook een schepje schimmels mee. Die vismix heb ik 1x mee gegeven en 2x mee besproeit, had het nog nooit gebruikt maar zag wel dat andere hier er goed mee deden. Ik heb de hele lijn van BAC staan dus ook groeivoeding. Volgens wazzup kun je beste veel in je grond stoppen en starten met een rijke bemesting. Ik vraag me nu dus af of ik wel groeivoeding moet gaan geven ?

 

@ Sannie

Ga toch nog een keer de organsche lijn van BAC proberen met jullie hulp

Maar als ik nu alleen kraanwater geef moet ik die dan afzuren of niet, oh water is rond de 8. Dus ik hoef dan ook geen groeivoeding te geven ???

En hoe vaak moet je die bloeistimulator nou gebruiken en in welke dosering want die is ook vrij geconcentreerd. En vanaf wanneer start je daarmee.

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo de dames gaan nu naar de 3e dag in de aardebak. Heb ze de eerste dag water met BAC wortel stim gegeven en voor de rest elke dag sproeien. De afzuiger staat standaard uit en doe ik om de paar uur ff een minuutje aan om verse lucht in te brengen (filter is losgekoppeld), zo blijft de LV lekker hoog rond de 80 a 90%. Temp is rond de 26 graden. Ik heb 1 lamp aan staan die elke dag verwisseld van plek. Dit laat ik zo totdat de planten aangeslagen zijn en zichtbaar gaan groeien.

 

hier de foto's

 

med_gallery_5579_6929_90246.jpg

med_gallery_5579_6929_339182.jpg

med_gallery_5579_6929_322915.jpg

med_gallery_5579_6929_127529.jpg

med_gallery_5579_6929_306639.jpg

 

Grtz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heftig grondje zo, spint! Je hebt behoorlijk wat extra organisch voedingsmateriaal in je grond zitten op dit moment. Hoeveel liter is je aardebak overigens, heb ik vast overheen gelezen.

 

Wat betreft de mycorrhiza schimmeltjes: Als je die éém keer goed aan je plantjes hebt toegevoegd in je kleinste pot hoef je ze niet meer te gebruiken. Ze groeien mee met je wortels. De wortels moeten daadwerkelijk contact maken met de sporen om ze te laten werken, dus de methode van in het plantgat doen is ook prima. Maar als je kleinst 1 liter potje al wat schimmels heeft gehad is het zonde van de schimmels om ze nog een paar keer toe te voegen. In de professionele tuinbouw hebben ze rekenmodellen ervoor, kom je op tiende grammen per plantje in de plug al, verder niet meer nodig.

 

Ze doen dat al in de potgrond plug omdat ze zo het minste nodig hebben.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aardebak is 1650 liter. Volgende keer meng ik geen schimmels meer door me aarde alleen in de kleine potjes en een klein beetje in het plantengat.

De aarde is rijkelijk bemest ja, volgens jou principe beter veel in de grond stoppen...........

 

Grtzz Spint

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Sannie

Ga toch nog een keer de organsche lijn van BAC proberen met jullie hulp

Maar als ik nu alleen kraanwater geef moet ik die dan afzuren of niet, oh water is rond de 8. Dus ik hoef dan ook geen groeivoeding te geven ???

En hoe vaak moet je die bloeistimulator nou gebruiken en in welke dosering want die is ook vrij geconcentreerd. En vanaf wanneer start je daarmee.

 

Grtz Spint

 

Afzuren hoeft niet meer bij gebruik van organische voedingen en buffertabs.

De groei voeding kun je inderdaad laten staan want je aarde en de tabs hebben voldoende voeding om je planten tot ver in de bloei te voorzien van al het nodige.Ik zou pas met bijvoeden beginnen zo rond week 4 bloei maar dit moet je even aankijken.

In deze opstelling is de sleutel van succes niks doen behalve water geven.

De bloei stimulator kun je geven vanaf week 2 bloei en keer of 2 in de week en dit een week of 3 lang afhankelijk van de soort,zoals je ziet houd ik me niet zo vast aan schema's en buiten bacto gebruik ik ook vrijwel nooit stimulators (slechte verkoper ben ik he ! )

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het principe:veel in de grond stoppen is niks mis mee, alleen dan wel je voeding er op aan passen. :P

Whazzup haalde het ook al weer aan, schimmels door de aarde is weg gegooid geld, zoals ik ook al eerder aangaf. 1malig bij de wortels is voldoende.

 

Veel succes deze ronde, moet goed gaan komen.

 

Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes met je nieuwe ronde gozer.

 

Hier ga ik alleen maar lezen en soms wat gezellig achter laten.oor deze discussies ben ik te stom :P

 

Mooie bak hoor ;) , ze hebben lekker de ruimte.

 

V

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx man, ben benieuwd hoe deze ronde gaat lopen. Wordt wel een makkie, voorlopig alleen water :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...