Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Tl-grower

Poll: Lampen

TL, LED of spaarlamp, wat gebruik jij?  

63 members have voted

  1. 1. Geef aan wat je gebruikt voor micro/fluo afbloeien:

    • TL
      21
    • LED
      4
    • Spaarlamp
      25
    • Klein HPS t/m 250 watt
      13


Recommended Posts

Ik zit hiermee maar wist niet waar anders deze informatie kwijt:

 

Kweek jij onder Spaar, TL of Led in micro/fluo (hps niet meegerekend)

reply met antwoord

 

Spaarlampen: Duurder als een gewone gloeilamp maar hogere opbrengst, lager stroomverbruik en minder warmtestraling. Spaarlampen kunnen het best op 3-5 centimeter van je planten hangen. Een spaarlamp geeft ongeveer 4x zoveel licht als een gloeilamp, dus een spaarlamp van 18 Watt geeft een equivalent van een 60 Watt gloeilamp.

 

Tl: Zuinigste verbruiker qua rendement. Door hun langwerpige vorm kunnen ze ook meer licht kwijt en heb je een groter stralingsoppervlak. Duurder als spaarlamp en wat armaturen vereist ipv simpele sockets met schroefdraad. Best op 3-5 centimeter van je planten. Tl-buizen heb je in verschillende kleuren en hoogkwalitatief, de aanvangsinvestering is wat hoger als spaarlampen maar op je stroomverbruik spaar je veel meer uit.

 

(PERSONAL NOTE: ik snap niet waarom sommigen onder uitsluitend spaarlampen kweken. Tl is een betere opbrenger en zuiniger, voor die paar euro's extra investeringswaarde heb je toch beter apparatuur...)

 

LED: DE toekomst! Staat nog niet helemaal op peil. Zeer veel kleurenvarianten, enorm laag verbruik, verbluffend lange levensduur. Geeft nogal wat warmte af. Best op 6-8 centimeter van je planten. Duur in aanschafwaarde, goedkoop in rendement, opbrengst is afhankelijk van de kennis (zoals altijd) van de kweker.

 

Ik heb nog niet echt overdonderende resultaten gezien op het wietforum onder LED, maar wel al aan de unief waar men tomaten kweekt onder LED lampen.

 

Wie gebruikt wat en waarom?

 

(edit whazzup: effe polletje voor je gemaakt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bednakt aan eendert welke MOD die hier een echte poll van heeft gemaakt :verrygood

 

Jah be with you

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee, Mag daar nog miniHPS bij, want dat is toch echt wel micro, en misschien inductie...

 

Ik heb namelijk 2x70W HPS draaien...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel met Kees eens. Dat hoort ook thuis in de Micro/Fluo sectie.

Zelf bloei ik af onder TL. Scrog uiteraard..

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
LED: DE toekomst! Staat nog niet helemaal op peil. Zeer veel kleurenvarianten, enorm laag verbruik, verbluffend lange levensduur. Geeft nogal wat warmte af. Best op 6-8 centimeter van je planten. Duur in aanschafwaarde, goedkoop in rendement, opbrengst is afhankelijk van de kennis (zoals altijd) van de kweker.

 

Ik heb nog niet echt overdonderende resultaten gezien op het wietforum onder LED, maar wel al aan de unief waar men tomaten kweekt onder LED lampen.

 

Wie gebruikt wat en waarom?

 

Ik ben bezig met een proef...Maar ik verander regelmatig van kleuren en ontdek de reacties van de plant.

Zo ben ik het niet eens met de afstand, ik zou daar maar een nul achter zetten. En wat betreft de temperatuur, die komt niet boven de 23 graden..

En de prijzen...

Hieronder op dit moment wat ongeveer de prijzen doen, geleverd in Belgie Duitsland en Nederland.(voor Dealers even rondsnuffelen.)

 

4 x 50 W= 450,- excl btw

120 W= 345,- excl btw...2 stuks:599

300 W= 599,- excl.btw 2 stuks : 1099

90 W = 299,- excl btw 2 stuks: 560

Share this post


Link to post
Share on other sites

HPS roels

 

er ontbreekt een keuze zoals kees al aangaf

 

en 250watt vind ik ook nog micro hehehe

 

grzt twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hps niet meegerekent om een reden

buiten het logische feit dat het om micro-fluo gaat had ik moeten vermelden dat het om low budget gaat ook :lol:

hps verbruikt al wat meer en ik wil weten wie wat gebruikt als gebruiksvriendelijke lichtbron

 

TL doet het goed blijkbaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_9137_5986_621808.jpg

 

Okee, bij deze mijn betoog.

 

Een set: Lamp, VSA, Kap kost 62 euro.

Los kostte de lamp en VSA respectievelijk: 18 en 21 euro.

 

Dat vind ik niet echt duur. De kwalteit is erg mooi. De VSA bromt maar de lampjes zijn erg gaaf afgewerkt, echt een prima afgewerkt lampje.

 

De tentjes kosten echt geen drol, dat wistten jullie al. De tentjes worden afgezogen door een badkamerventilator (150m3) en de potjese en aarde etcetera waren nog grote uitgaven bij wijze van spreken.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi kees, maar wat is het verbruik in kWh?

ik kan me inbeelden dat zo'n lampje wel wat warmte afgeeft en dus veel verbruikt

Share this post


Link to post
Share on other sites

meestal onder tl en hps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit lampje is zuiniger dan je TL, zo rond de 115lumen per watt, tov 95 van je TL balk. Daarnaast heeft deze een kleurspectrum van ongeveer 2300K, erg veel rood dus!

 

De lampjes gebruiken 70W. Mijn moederlampje, wat een spaarlamp is, gebruikt al 85W...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou kees is wel overtuigend argument

ik wist wel dat deze poll zin zou hebben uiteindleijk!

als ik 3x 70 watt mini hps zet, heb ik dan cooltube nodig? lijkt me wel een leuk idee omdat ik 1. weinig stroom wil verbruiken maar belangrijker 2. ook eens dieptestraling wil want ik ben de kilo fluff tegenover de 100 gram toppen beu...

 

enig idee waar ik die lampjes kan aanschaffen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
nou kees is wel overtuigend argument

ik wist wel dat deze poll zin zou hebben uiteindleijk!

als ik 3x 70 watt mini hps zet, heb ik dan cooltube nodig? lijkt me wel een leuk idee omdat ik 1. weinig stroom wil verbruiken maar belangrijker 2. ook eens dieptestraling wil want ik ben de kilo fluff tegenover de 100 gram toppen beu...

 

enig idee waar ik die lampjes kan aanschaffen?

 

hahah vind je heb gek :lol:

je bent gek hoe wil je ooit dikke harde toppen kweken als je geen eens 400watt heb.

haha doe maar is 1 rondje met je tl en dan 1 rondje met 600 watt

 

dan wil je nooit meer die troep die je nu hebt

jullie hebben allemaal maar een paar lampen

die kan je net zo goed 600watt doen want je verdiend er dan veel meer aan.

en dan ben je ook niet meer zo gierig om die stroom rekening te betalen van 50 euro meer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet iedereen kweekt voor geld :lol:

 

Sommigen werken gewoon voor geld, en voor degene die te lui zijn om te werken.

 

Over het algemeen zijn mensen die voor geld kweken [broodkwekers] ook niet zulke goede kwekers [versnijden, verprutsen, niet-mileuvriendelijk e.t.c]

Share this post


Link to post
Share on other sites

LED kan alleen nog maar micro :lol: Mensen testen het eerst in micro, gelukkig, want LED blijkt op grote schaal nog niet op te kunnen tegen HPS. En is aardig prijzig :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tnx whazzup ken ik ook stemmen.

 

hps is tha bomb.heb al veel geprobeerd maar het enige om fatsoenlijk 1op1 te halen is hps.met led zal het misschien ook wel gaan maar je koopt ook geen ferrari om alleen maar boodschappen te doen.dus prijs kwaliteit is het gewoon hps.

 

@nickelson21

 

wat voor spul rook jij???? :lol:

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu met een TL (288 Watt op 0,3 m2) bezig en met een HPS (250Watt op 0,25 m2) en ik verkies toch wel de HPS. Allebei zijn het scrogjes.

 

Redenen:

- Dieptestraling: Alhoewel ik scrog bij TL zit er toch iets van een 5 cm verschil tussen de hoogste en de laagste toppen. Wil ik dus de lampen 5 cm boven de hoogste toppen hangen, hangen die 10 cm boven de laagst. Neem het feit dat de dieptestraling bij TL niet zo hoog is, krijgen de lagere toppen dus minder licht. Wat resulteert in mindere opbrengst en fluffy wiet.

Bij HPS heb je meer dieptestraling en krijgen alle toppen meer geleidelijk licht en richten de toppen zich zelf op het licht die ze nodig hebben. Hierdoor krijg je dus (bijna) automatisch de halfpipe vorm (waardoor je ook meer oppervlakte krijgt)

 

- Hitte: Alhoewel TL minder hitte geeft heb ik meer bladverbranding bij TL dan bij HPS. Reden: de hoogste toppen zijn 5 cm van bij de lampen verwijderd. Heeft een top een goeie groeidag of heb je de lampen een paar dagen niet verhoogt of is het gewoon 1 top die met kop en schouders boven de rest uitsteekt, dan groeit die top tussen de TL's en jawel, verbrandt hij.

Bij HPS daarentegen heb je een grotere buffer (15cm) tussen je lamp en je toppen. Dat geeft 10 cm meer tijd om in te grijpen en je lamp te verhogen of je topje nog wat te buigen.

*** Jawel, je leest het goed, bij mijn HPS breek ik de regel van 25 cm tussen lamp en top want ik heb 2 pc fans die langs mijn lamp blazen waardoor 15 cm zeker te doen is (minder ook maar dan kleuren de bladeren geel door de hitte)***

 

- Gewicht: 8 36watt TL lampen gemonteerd op een plank wegen best veel (ik denk zo'n 3 kilo) en zijn dus moeilijker om te verhogen, te onderhouden (3 kilo denk je is niet veel, maar door de omvang van de lampen, 122cm op 26cm, is 3 kilo best onhandig). En dan mag ik nog van geluk spreken dat ik de VSA's er niet bij gemonteerd heb of dat zou nog eens 3 kilo extra zijn.

Mijn HPS lamp met kap weegt nog minder dan een kilo en is kleiner qua omvang en dus makkelijker in onderhoud, aanpassing.

 

- Aansluiting: Een HPS aansluiten is makkelijk. Kabel van stopcontact naar VSA en kabel van VSA naar lamp. Neem nog het aansluiten van de relais erbij en voor een HPS aan te sluiten ben je maximum een half uurtje bezig.

Om 8 TL's aan te sluiten heb je 8 VSA's + 4 condensatoren + 1 miljoen kilometer kabel nodig. Neem ook het feit dat 8 VSA's aan elkaar sluiten niet zo'n makkelijk electrisch schema is (je kan ze niet zomaar parallel aansluiten). Ik ben er 2 halve dagen (ongeveer 8 uur) aan bezig geweest .

De plaats die de de VSA's van de TL's innemen (een plank van 40cm op 40cm: 2 rijen met 4 VSA's met 3 cm tussen elk en 1 rij met condensatoren) is ook veel groter dan die van de HPS (plaat van 20cm op 15cm).

 

- Aankoopprijs: HPS nieuw gekocht kost 72,50 euro plus een relais van 20 euro. Komt neer op 92,50 euro.

8 TL lampen 2e hands gekocht (2 armaturen van 4 lampen) kost 30 euro. 8 nieuwe lampen 40 euro. Dat is 70 euro samen. Leg er 2,5 euro bij en je hebt een NIEUWE HPS lamp.

En als je je lampen moet vervangen betaal je voor de TL lampen 40 euro en voor de HPS afhankelijk van merk 25 tot 35 euro.

 

- Verbruik: zoals reeds eerder vermeld in dit topic heb je bij een HPS meer lumens per watt. En verbruik van een 250 watt HPS kweekje is toch niet zoveel. Even rekenen:

5 weken voorgroei (18u licht) = 5 weken x 7 dagen x 18 uren x 250 watt = 157,5 kW

8 weken bloei indica (12u licht) = 8 weken x 7 dagen x 12 uren x 250 watt = 168 kW sativa = 231 kW

Samen is dat 325,5 kw voor indica en 388,5 kw voor sativa.

De hoogste prijs voor een kW is 18 cent, dus voor indica is dat 58,59 en voor sativa 69,93 euro per kweek. Gemiddeld kom je op 5,35 euro elektriciteitsverbruik per week. Dit is PEANUTS!!!!!!!!!!!!! En berekend op het hoogste tarief. Als je op nachttarief draait zoals ik kom je op 3,12 euro per week NOG PEANUTSER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Alles wijst dus naar HPS, het is makkelijker, lichter, goedkoper, meer rendabel, ...

 

Hier dus mijn stem :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mjah Fristi daswel een harde in your face :lol: Ik doe spaarlampen omda ik momenteel geen 100-200€ aan lamp en bijbenodigdheden kan missen

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd

overtuigend en goed gegrond argument, dat wel. En ik zal nooit ontkennen dat ik onder HPS wil kweken maar net zoals onze vriend Ellaw hier is het in mijn geval eerder low budget van "niet kunnen" als low budget van "niet willen"

 

als ik het geld ervoor heb komt er een DEFTIGE inrichting, tot dan is het minimalistisch wat zich ook oogst in de weit maar goed ik kweek voor plezier, amper voor eigen gebruik en zeker niet voor verkoop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat snap ik volledig dat jullie low budget willen blijven door met spaarlamp, TL te kweken. En als je onder de 7 lampen blijft geld dit volledig. Vanaf dan komt de HPS beter uit de hoek.

(Ik ben btw ook begonnen met spaarlampen, maar 6 spaarlampen met fitting en nog wat prul kosten toch ook al 70 euro.)

 

@ Ellaw

Het 250W kastje heeft iets van een 150 euro gekost. Wat voor mij idd geen low-budget is, maar gewoon een budget kweek (heeft maar lichtjes pijn gedaan in de portemonee :D )

HPS + relais 92.50 euro

Badkamerventilator 20 euro

PC vents gratis (die sloop je uit afgedankte pc's in het containerpark)

Dan nog iets van 40 euro voor het kastje (planken, verf, vijzen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf een andere overweging gevolgd:

 

Ik wil micro kweken, (opp 0,38mx0,78m hoogte 2,1m), als ik alleen TL had genomen had ik er precies 4 kwijt gekund, nu kan ik 2 tl en 6 18 watt spaarlampen kwijt

 

daarbij verwacht ik dat het niet gaat lukken en wat moet ik dan met al die TL armaturen...dus ik dacht ach, die 18 watt spaarlampjes kan ik altijd wel gebruiken mocht het niets worden...met tlbalken en HPS is dit natuurlijk wel anders...

 

ben overigens inmiddels aangeland bij week 2 voorgroei...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik heb het eerlijk gezecht ook wel voor hps

 

maar dan met evsa en helaas zijn de 100w en 150w lapjes niet zo makkelijk verkrijg braar zeker niet in belgie :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog wel eens een 100W SON-T gezien bij een kasteel in Boullion...

 

Dus ze zijn er wel in België...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...