Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
parve

Aggregaat

Recommended Posts

@ogkush, rode diesel mag je als particulier gewoon kopen,.....dus ook zonder pinpas. ;)

Je mag het echter niet gebruiken als alternatief voor witte diesel. Maw. je mag het niet in je auto of boot gooien,...... wel in je tractor, kachel, aggregaat, grasmaaier, enz.

 

@vdwaard3, 20kva, een dag tank van 200liter, en een verbruik van ??,.......juist!!, dus nog om de 1-2 dagen tanken :P

 

@Doc, Bij de duurdere aggregaten is het automatisch opstarten bij stroomuitval standaard aanwezig.

Je zou theoretisch zelfs om de paar uur kunnen wisselen tussen aggregaat en stroomnet :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt bij een generator wel mooi 2 hokjes op 12/12 laten lopen, je hebt dan de helft van je vermogen nodig en je hebt geen leegloop.

 

Dus totaal 20kva aan lampen zou op een 10kva generator kunnen in theorie, je zit alleen met de pieken tijdens opstarten.

 

seejaah

Share this post


Link to post
Share on other sites
oke,, niet moeilijk doen neem een 20 kva aggregaat (heb je altijd zat en belast je dat ding niet echt), plus de meeste proffessionele dingen hebben al een dagtank van 200 liter,,

 

Neem echt wel een stille (fluister) aggregaat

 

 

Je kunt bij een generator wel mooi 2 hokjes op 12/12 laten lopen, je hebt dan de helft van je vermogen nodig en je hebt geen leegloop.

 

Dus totaal 20kva aan lampen zou op een 10kva generator kunnen in theorie, je zit alleen met de pieken tijdens opstarten.

 

seejaah

 

 

Ik heb veel aan aggregaten gesleuteld, waaronder ook de 20kW.

Waardoor die aggregaten allemaal storing kregen, was puur het feit dat ze veel te licht werden belast. Ze roeten

helemaal dicht door een slechte verbranding, en dan slaan ze automatisch op de beveiliging!

Als je een aggregaat koopt, reken dan eerst uit wat je wilt belasten, en ga er 15-20% overheen zitten.

Belast je hem te weinig, dan loopt hij aan gort/storing!!! :smoke

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat je mij begrijpt,

 

als je 1 hok hebt van 10kva en die deel je in 2 dan kun je het af met een 5 kva generator dan draaien ze om en om.

En je haalt het meeste rendement uit je generator.

 

 

snappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

heya

 

@green-lady kan je me nog wat meer vertellen over die storingen en hoe onderhoudsgevoelig deze aggregaten zijn.

Misschien nog eventueel wat merken die wel goed zijn en die niet goed zijn.

 

Zie trouwens wel dat er heel veel reacties tegen zijn maar zijn er ook nog mensen die voor een aggregaat zijn en waarom?

Weet iemand trouwens de prijs van rode diesel?

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Storingen is mij ook niks overbekend en wij hebben er 3 draaien bij werken en echt ver onder vermogen en tot op heden geen storing.

En ze draaien nu 3 maand aan eengesloten op een paar pompen.

En als je kies voor zwavelarme diesel is de uitstoot veel minder.

 

later

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok,ok.

 

Wat ik vergeten ben te zeggen, is dat de sooi waar ik aan sleutelde meer afgedankte aggregaten waren.

Degene waar de meeste storingen mee waren (oudere aggregaten) was de hatz diesel.

Als je ze goed behandelde waren ze zeer goed te gebruiken, maar ze hadden wel een eigen handleiding zeg maar.

De modernere aggregaten, daar weet ik niet veel vanaf, heb ik geen ervaring mee.

Koop in ieder geval geen onbekend chinees merk ofzo. Daar zie ik geen heil in. Met die dingen is goedkoop duurkoop. De garantieperiode komen ze vaak goed door, maar na enkele jaren???

 

Misschien iemand anders die daadwerkelijk aggregaten in gebruik heeft, die kan vast wel vertellen welke goed en welke slechter zijn. Ik heb geen gebruikers-ervaring, "was just a mechanic!" :smoke

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

@parve.. Rode diesel is circa € 0,10 goedkoper als normale diesel. Dus dat scheelt de wereld niet . Als je grotere hoeveelheden afneemt krijg je in het algemeen extra korting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi parve,

 

als je 10 lampen wil draaien moet je rekenen, 10x600 watt +10x150 watt vsa= 7500 watt berekening 7500 delen door 0,8=9375 en dan delen door 1000= 9.375 kva.

 

de rand aparatuur zou ik altijd op het net draaien i.v.m storing zodat je niet in de stank komt te zitten :verrygood

 

naar mijn mening is een aggregaat in een woning dus gewoon in de wijk onmogelijk,zelfs de aller stilste hoor je toch nog s'nachts.

mocht je buiten af wonen is dit weer een andere zaak,

al die verhalen van ingraven of in een omkasting zetten is bullshit, ook al gaan jou uitlaatgassen naar buiten en verse lucht naar binnen.

er komt ook een enorme hitten van zo'n ding af, jou van draait 1500 toeren om jou radiator te koelen en die warme lucht blaast hij er boven uit.

en dan heb je nog jou hitten van de moter en generator. dus zet hier maar gerust een afzuiger van 7000 m3 op,

 

diesel kun je oplossen met een externe tank gewoon z'on ibc van 1000 liter slangen verlengen en klaar is kees.

 

mocht je nog vragen hebben ik hoor het

gr Boiler

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boiler:

 

De op een-na grootste kwekerij die opgerold is in Nederland draaide anders met een ingegraven

aggregaat, en daarbovenop een zeecontainer met een gigantische brandstoftank erin.

Dat verhaal moet ik dus voor 100% ontkrachten!!! :verrygood

 

p.s. werd niet opgerold i.v.m. de aggregaat. Ze moesten eerst uitzoeken waar de stroom vandaan kwam,

zo stil was de aggregaat in de grond

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je 10 lampen wil draaien moet je rekenen, 10x600 watt +10x150 watt vsa= 7500 watt berekening 7500 delen door 0,8=9375 en dan delen door 1000= 9.375 kva.

 

 

Dat verhaal kan ik ook ontkrachten,........wel eens van een opstartpiek gehoord ?? ,een beetje vsa trekt 6,5 amp. bij het opstarten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bbb

 

je hebt helemaal gelijk wilde met de berekening alleen een voorbeeld geven van hoe je van watt naar kva kunt rekenen.

ik denk dat hij met 10 kva een heel eind komt. :verrygood

 

@Green-lady

 

jij hebt het hier over de een na grootste kwekerij, dus zeer Profecioneel, die moeten echt een goede aan en afvoer van verse lucht hebben gehad,

anders wordt het veel te heet. en het geluid van de uitlaat zul je altijd blijven horen maar ook hier zijn oplossingen voor.

kijk hier maar is http://link.marktplaats.nl/187606930.

goed alles is mogelijk, alleen denk ik dat een aggregaat in een woonwijk geen optie is.

 

groetjes Boiler

Share this post


Link to post
Share on other sites

heya

 

Dus we zijn er nu wel uit dat het niet echt mogelijk is om met een aggregaat te gaan kweken in een woonhuis.

Moet wel eerlijjk zeggen dat mijn intresse meer uitging naar een aggregaat wat wat kleiner en handzamer is.

Zat daarom niet te denken aan die van 30 kva bijvoorbeeld.

Kan behoorlijk wat informatie vinden over de grote aggregaten maar over de kleinere staat niet zo veel en

dan heb ik het voornamelijk over het praktische gebruik ervan.

Er staat bijvoorbeeld over die kleinere aggeregaten in de specifacties dat ze zo ronde 150 kilo wegen en rond

de 70 decible aan geluid genererenl.

Wat mijn inziens niet erg hard is toch?

 

Misschien dan iemand hier wat over weet?

 

greets parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus kom je eigenlijk weer tot de conclusie dat een aggegraat niet zal werken in een woonwijk met buren om je heen. Dit is toch voor de grotere jongens die commercieel kweken.

 

Wat je nog zou kunnen doen als je 10 lampen wilt is 2 hokken maken van 5 lampen. Als bij de ene de lampen aan zijn, dan bij de andere de lampen uit. Dan val je niet zo op qua piekstroom verbruik. Echter wanneer de de energierekening krijgt aan het einde van het jaar, zul je flink moten bijdokken. 10 x 600 watt is echt veel.

 

Wanneer je ervoor kiest om bijv. alleen in de winter te kweken, dus 2 oogsten per jaar, valt het wel mee. Hoe dan ook met 10 lampen de stroom netjes betalen val je direct op. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat je nog zou kunnen doen als je 10 lampen wilt is 2 hokken maken van 5 lampen. Als bij de ene de lampen aan zijn, dan bij de andere de lampen uit. Dan val je niet zo op qua piekstroom verbruik. Echter wanneer de de energierekening krijgt aan het einde van het jaar, zul je flink moten bijdokken. 10 x 600 watt is echt veel.

Maar hoe zit het dan met je omschakelmoment??? Het moment dat je ene kamertje uit gaat, en de ander aan springt?

Dan krijg je toch een piekmoment van heb ik jou daar?

Kun je dat moment opvangen? (d.m.v. een relais, of sperfilter ofzo?, en nu niet beginnen te lachen als ik het verkeerd heb, want ben totaal geen electra man :verrygood )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant topic, eventjes het stof eraf nu..

 

Ben wel benieuwd wat die gas aggegraten verbruiken, als ik er eentje van 10kva pak hoelang doet die met een 25L fles?

 

Staat genoeg aangegeven over het verbruik van diesel en benzine genaratoren maar over het verbruik van de gas modellen staat niks te vinden aangegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom gasflessen gebruiken? Pak gewoon je gasaansluiting... gasverbruik is iets hoger dan benzineverbruik, net als bij autos ongeveer. Slepen met gasflessen lijkt mij niet praktisch als je een flinke aggregaat gebruikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is leuk in je hoofd maar niet te doen in de praktijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, diesel geeft gewoon veel meer rendement, en je hoeft niet met loeizware flessen of tanks te slepen.. daarom zijn de meeste mobiele aggregaten en generatoren op diesel. Alleen bij vaste installaties waar leidinggas beschikbaar is word er wel op gas gedraaid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is leuk in je hoofd maar niet te doen in de praktijk.

 

Het is eerder geflikt johnny dus waarom niet ;)

 

Ik heb ooit eens een stuk gezien van iemand die ergens in de natuur woonde en zichzelf van stroom voorzag d.m.v. accu's. Die had een schuurtje vol staan met aan elkaar gekoppelde accu's afkomstig uit onderzeeërs. En die had hij aangesloten op een waterrat in een riviertje vlakbij en een aantal windmolentjes en die wekte de energie op en werd opgeslagen in de accu's.

 

Het is altijd leuk om te discuseren over dit soort onderwerpen.

 

Of een citroenplantage erbij voor de stroom :P

 

 

Wie kent het trouwens door een koperen draad om een paal heen te draaien dat je stroom opwekt?

Zoals een spoel, geen idee hoe deze methode heet maar stel dat al je 10 of 20 van die palen in je grond slaat en die helemaal vol spoeld? >>>>> Gevonden, inductiespanning. Kan dat op een schaal waarop je bijvoorbeeld 10 lampen kunt draaien?

Edited by HackTheSystem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...