Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

supermennoow

7x Kc 36 Onder 150w Hps

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ben zojuist begonnen aan mijn eerste micro kweekje in mijn nieuwe kastje.

Dit kastje beschikt over:

 

-150W HPS lamp

- 2 computer fans voor de lucht circulatie

- 180 m3 afzuig

- 50x50x100 afmetingen

 

De reden dat ik hier aan begin, is omdat het me gewoon leuk lijkt om nou echt wat te maken van die plantjes.

Ik ben zelf maar een zeeeeer matig gebruiker (nog geen gram per maand ofzo) dus ik doe het ook niet echt voor eigen gebruik maar dus omdat ik het gewoon leuk vind:)

 

med_gallery_19298_6481_218268.jpg

med_gallery_19298_6481_863531.jpg

 

Nu heb ik dus eerste 2 zaadjes ontkiemt en paar dagen later nog 5.

de eerste 2 zijn al boven en de andere nog niet maar duurt denk ik niet lang meer.

 

med_gallery_19298_6481_240327.jpg

med_gallery_19298_6481_24550.jpg

 

het begin van hopelijk een leuke en leerzame eerste kweek :tu

 

reacties zijn uiteraard welkom =D!

 

Greetz Menno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Menooww,

 

Ziet er leuk uit hoor dat kastje!

en ja 6 cm.... hoeveel liter grond zal dat zijn dan 10 liter ofzo ?

is wel een beetje weinig natuurlijk.. mischien als ze een beetje strekken dat je er straks voorzichtig nog een laag boven kan leggen..

verder zal er denk ik niet veel meer aan te doen zijn..

 

veel succes :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man ... mag veel meer grond in hoor.... je kunt in die kast het beste een aarde bak maken van minstens 40x40x20 = 46 liter zit er minder in dan 40 liter zeker bijvullen

 

 

waar is je aanzuiging ???? ik lees nergens of je ergens een aanzuiging hebt passief of gewoon via een afzuiger

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

aanzuiging bedoel je mee lucht van binnen het kastje naar buiten? dat is 180 kub kweet niet wat je bedoetl met passief enzo(A) sorry. volgens mij gewoon via afzuiger 180m3/h

 

helaas zal ik deze kweek moeten doen met 50x50x6 cm aarde stomme fout van mij maarja.

de volgende kweek zal ik er heel wat bijgooien nog!

 

bedankt voor de reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, kijk aan! Succes ermee man, maak er iets moois van!

 

Thomson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo,

mocht ik van jou zijn, dan zou ik toch meer aarde in doen hoor, want dat gaat niet goed lukken denk ik...

 

Kun je ze niet voorzichtig uitnemen , aarde bijvullen en terug planten.

Nu hebben ze nog geen groot wortelstelsel...

 

En masteryero bedoeld eigenlijk waar je verse lucht binnen komt.

Waarschijnlijk ga jij passieve(dus niet met een buisventilator ofzo) gaten hebben of maken nu...

Deze moeten minimum 2x zo groot zijn als je afvoergat grote(diameter afzuiger)

Vergeet geen net voor de beestjes dan...of nylonkous...

 

Succes met je kweek verder,

 

El Fish :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga morgen aarde kopen en proberen de zaadjes te redden.

 

probleempje? : zo gauw de lamp uitgaat, gaat de temperatuur van een kleine 30 graden binnen een uur richting de 20 graden. dat is wel erg extreem, kan ik beter snachts de lamp aanhouden en overdag uit? aangezien de temp snachts daalt? andere mogelijkheden? bijverwarmen is er niet echt een.

 

greetz Menno

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi supermennooooooow

 

je kan heel gemakkelijk de zaailingen er nog uithalen , bak tot boven aanvullen en gaan met die banaan.

 

geef je water door een tuinslang of zie ik dat verkeerd?

 

probeer anders alsnog een stuk drainage aan te schaffen van 6 cm doorsnee bij een aanemer in de

buurt hebben ze dat wel of een wegenbouwbedrijf.

 

ik heb zelf ook een 150 watter en ben nu ook overgestapt op een aardebak met drainage

verwarmingskabel en tensiometer en vooral de tensiometer bevalt me uitstekend.

 

en ben nu ook van die rouwvarenmuggen af.

 

succes ermee

 

 

houzgroen

 

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

i.v.m de dag nemen voor de nacht en omgekeerd,dat is een oplossing ja

grtz

dieselke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mace error

 

nee ik geef gewoon water via de deur en een fles, aangezien het water op 1 plek zal komen als het via de slang gaat en ik heb de slang er al uit gehaald.

 

@ dieselke

 

dat word hem dan:) bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

het wil nog niet helemaal probleemloos allemaal.

ik heb nu de lamp aan vanaf 15:00 smiddags tot 9:00 sochtends zodat het snachts dus niet te koud word.

Alsnog, heb ik als max: 33,8 graden en min: 19,2. dat lijkt me echt een veels te groot verschil.

 

what can i do?? de afzuiger staat vol aan (180m3/h) dat lijkt me toch genoeg voor een 0,25m3 kastje?? (50x50x100)

dan word de lucht dus 720x per uur ververst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Menno!

 

Ik denk dat die hoge temperatuur te wijten is aan onvoldoende doorstroom. Heb je wel gaatjes onderin waardoor er frisse lucht ingezogen wordt? Als je dat niet hebt, kan de afzuiger niet goed zn werk doen. Ik noem dit maar even het ''tapijt effect''.

 

Als je met een stofzuiger over tapijt gaat, kan er onvoldoende lucht in het mondstuk(hier de kweekkast) stromen.

De stofzuiger zal in dit geval zo veel mogelijk lucht aanzuigen door het textiel(bij jou eventuele kiertjes)heen.

 

Gaatjes maken in het onderste deel, dan heb je een betere doorstroom en ben je af van die hoge temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey man jouw temperatuur probleem is JUIST je afzuiging .... hij staat constant aan zeg je ... deze moet je maar is op een timmer zetten !!! om het half uur een 10 minuten afzuigen ... je temperatuur verschil zal zo veel minder moeten wezen !!!

 

idd is een terug val van 30+ naar 20- erg veel ;)!!!! niet dat de plant niet goed zou ontwikkelen maar beter zou zijn een temperatuur met lamp aan rond de 25 te krijgen en lamp uit rond de 23 te houden

 

hier kun je natuurlijk wat mee spelen , een handig advies is om dus je afzuiging minder te laten draaien ( een fan controller is geen verkeerde aanschaf ) en een klein pc fan van rond de 40 a 50 kuub op je lampen kap te bevestigen waardoor hete lucht direct weg geblazen word onder de lamp... doe dit richting de afzuiger en ik denk dat je al van een groot verschil af bent !!!!

 

aanschaf:

 

1x timer ( nog beter fan controller maar deze zijn wel prijzig )

1x pc fan van rond de 40 a 50 kuub ( overigens alleen laten draaien als de lamp aan staat !!!)

 

 

dan over de passieve aanzuiging.... je planten hebben behoefte aan verse zuurstof die zuurstof/lucht/co2 voor je aan door lucht van buiten het hok naar binnen te brengen ... hiervoor kun je een afzuiger gebruiken die je i.p.v af laat zuigen aan laat zuigen of je maakt een 'passieve' aanzuiging

 

aangezien jij met een kleine ruimte werkt en weinig wattage kun je prima een passieve aanzuiging maken ...

 

 

doet doe je door ene labyrint te bouwen onder je hokkie ... hoe staat hier op het forum ff zoeken en je zult het vinden ... je zult daar snel de vrucht van werpen... suc6 al het begin is moeilijk !!!

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

@masteryero

 

ten eerste bedankt voor de comment:)

 

maar ik heb mijn afzuiging als de lamp aan staat dus aan staan constant, en als de lamp uit is staat die uit.

dit geld ook voor 2 (15W each) cmoputer fans die dus de hete lucht onder de lamp direct richting de afzuig blazen.

 

er zitten een aantal roosters ingebouwd onderin waardoor hij versce lucht naar binnen zuigt dus dit kan het probleem ook niet zijn ;) maar het is al wat beter geworden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je wat ik denk dat het probleem is? Je hebt je thermometer open en bloot in je hokje liggen, zonder een kapje erop! Dus als de lamp aanstaat wordt ie ontzettend heet, maar dat is dan dus vol in de zon. Je zult zien dat met een kapje alles een stuk minder extreem is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het zal wel mee vallen:) we zullen zien, ten slotte hoor je te leren van je eerste kweek he:D!

 

UPDATE:

 

heb mijn plantjes er succesvol uit weten te halen zonder iets te beschadigen, verovlgens ong. 20 liter potgrond erbij gegooid en de plantjes mooi op de plaats terug gezet. Hoop dat ze hier niks aan overhouden aangezien ze nog erg jong zijn. heb nu dus 7 plantjes 'boven water';)

 

foto komt soon

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm ja dat is idd dan raar ... vooral zo'n hoge schommeling is niet normaal !! ;)

 

nice dat je tog nog wat grond heb aangevult

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja was dan wel wat moeite om de kleine teerbare plantjes geen pijn te doen maar ik denk dat het goed is gelukt (ze zijn at the moment lekker aan het bijkomen onder de lamp).

hoewel het aardig goed lijkt te gaan zie ik wel wat strekkers. terwijl mijn 150W HPS toch echt op 16-18 cm afstand staat. lijkt me toch niet te ver? lager kan die tevens niet vanwege de computer fans.

 

ook vroeg ik me af hoeveel water ik ze moet geven per plantje ongeveer per dag? ik geef ze water 2 uur nadat de lamp aan is. ergens gelezen dat dat het beste is^^ en aan 'grond vochtig, niet nat' heb ik niet zoveel wil ongeveer precies weten(A)

 

BVD Greeets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier dan een fototje van vlak na de verpotting. niet echt goed te zien*sorry* zal volgende keer met betere foto's komen.

 

med_gallery_19298_6481_1120690.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo supamenno: ik zou ze niet alle dagen water geven dan geef je al snel teveel.

laat ze eerst maar lekker gaan ze nemen nog bijna nix.

strekken doen ze altijd onder 150 watt hps maar dan vul je je bak nog wat hoger aan.

ik doe ze zelf altijd eerst in plastic koffie bekers tot ze me te hoog worden dan doe ik ze in een 7 liter pot een vul die aan tot ze met de de blaadjes 1 of 2 centimeter boven de grond staan en dan is de strek eruit.

en die warmte ik denk dat je grotere inlaten moet maken .

 

 

 

houzgroen

 

 

 

macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

foto hoe ze er na 4 daagjes 18/6 bij staan ( de 2 mooiste hebben er 2 dagen meer opzitten namelijk de rechtsachter en rechtsvoor)

 

med_gallery_19298_6481_1044340.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant zaden van kc brains.had jij ook problemen met ontkiemen net als ik??duurde gewoon een wek voordat er wortelvorming was bij de mango.ben benieuwd hoe dat bij jou is.

 

en wat ik doe om de strek eruit te halen is ze in het begin in kline potjes laten strekken.bij overpottn zt ik ze dan mooi op de zelfde hoogte en met enig buig en knijp wrk hou ik ht op 1 hoogte(zo goed als het gaat).op dit moment hoef jeje gen zorgen te maken over strekken wat mij betreft.

 

dan je hps.16-18cm??volgens mij maggie er zelfs nog een paar hoger.

 

ik kom regelmatig even langswippen

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij ahd ik geen problemen met het ontkiemen nee, na 2dagen begon hij echt te ontkiemen en na 3/4 dagen zat er zo 0,5cm wortel aan.

 

raad je het me aan om hem nog 1tje hoger te hangen?

en bedankt voor de comment.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik me hps gebruik hangt ie op 20cm.dat is dan wel en 250watt maar dat maakt volgens mij weinig verschil.hou gewoon in de gatn of er niks verbrand en het komt uitindelijk wel goed.

succes

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...