Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buble

Test: De Golden Bag (special Mix)

Recommended Posts

Woow :smoke , ik heb wel last van roestplekjes,....maar niet zo erg :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen problemen wil ik niet zeggen Doc maar ze hebben er een stuk minder last van

BBB dit is maar bij twee planten de rest heeft gewoon roestvlekken

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hou het op zware overvoeding. Die compostthee was geen goed plan, zo vroeg in de kweek denk ik, die was gewoon veels te zwaar. Daar nog een keertje twee voedingsbeurten overheen (minimum wat op de fles staat maar toch te veel dus) en toen nog magnesium en calcium erbij... dat trekt bruin denk ik niet.

 

Heb er nog eens met Hendrik over gesproken en we kwamen eigenlijk allebei tot de conclusie dat het toch echt overvoeding moet zijn. Als je iedere keer oppot hoef je iedere keer een paar weken geen voeding te geven, op een 2 liter potje kun je makkelijk 2 weken vooruit, maar zo'n zelfde plantje op een 10 liter pot zetten... je begrijpt wat er dan gebeurt. Als je iedere keer oppot, van klein naar groot, hoef je eigenlijk helemaal geen voedig te geven omdat de nieuwe aarde voldoende bevat. Stel dat je 3 keer oppot, van zaaigrond of plug af aan, dan heb je iedere keer 2 weken voldoende, dus eigenlijk helemaal geen voeding nodig.

 

Ik zal eens een zak halen bij jair en dat gaan proberen. Alleen maar water en oppotten. Te snel in een grote pot geeft pathogenen de kans om een gedeelte van je grond ver verzieken, dus oppotten is een goed plan. In dat kader ook nog wel eens handig om Trichoderma Harzianum te noemen (zit o.a. een klein beetje van in Sannies Baco en veel in AN Piranha), dat houdt de boel wat op orde door vijandige schimmels in te kapselen en afvalstoffen om te zetten.

 

Ik heb zelf ook behoorlijk wat overvoedingsproblemen gehad met de compostthee. Het werkt perfect in grote potten en mediums waar niet meer zoveel in zit maar het is erg heftig spul :tu.

 

Je zou kunnen proberen om eens één plant te spoelen, dus echt water er doorheen laten lopen en uit laten lekken. Ze staan dan wel effe nat maar ze zouden groot genoeg moeten zijn om dat aan te kunnen. Neem dan eentje die het meeste is aangetast, dan zie je het snelste verschil. Wat is aangetast wordt niet meer beter natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We gaan het eens proberen , flink doerspoelen

Ik heb hier bacto en final solutiun , bacto voor de goede beestjes en final voor afvoer en inkapsellen van foute dingen

 

En we testen lekker door :tu

 

De Special Mix blijft kwa structuur het zelfde het zakt niet in en neemt water op zonder moeite , blijkbaar zit er ook een hoop voeding in anders hadden we geen overvoedings problemen , helaas komt dit te snel vrij door de compost thee

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou wel een beetje bacto gebruiken om te zorgen dat je medium weer bevolkt wordt met goede bodemorganismen maar ik zou zeker nog even geen final solution erbij doen. Ik heb de ervaring dat dat ook juist een flinke hoeveelheid voeding vrijmaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de ergste even door gespoelt , 5L per pot, voor de rest niks bij gevoegt

Er zijn er 3 het ergst aan toe , waarvan 1 plant een vertakking heeft die weinig last heeft en de andere vertakking zo goed als dood is

 

Morgen bacto toevoegen

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat had je misschien het beste bij de laatste spoelling kunnen doen :tu

 

Loopt alles er mooi door? Hoe staat het nu met je medium? Ben wel benieuwd hoe dat opdroogt en hoe luchtig het blijft na een keer spoelen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pro aktive gebruiken is eigelijk een beetje hetzelfde doen als de compost thee.

De thee maakt erg veel elementen los en als er nog geen functioneel bodem leven aanwezig is zal dit een teveel kunnen veroorzaken.

De beste remedie is meestal een tijdje niets anders doen als gericht schoon water geven (niet meteen teveel).

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi buble

 

hoe gaat ie :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Doc,

Zwaar last van overvoeding en ze gaan er aankomende week ook uit , de bladeren die aan getast waren zijn zo goed als verbrand maar voor de rest is het niet verder door getrokken en de toppen zijn flink aan gezet en hard geworden

 

De Special Mix is een goeie 2 cm in gezakt en dat valt me heel erg mee , heb de laatste weken alleen maar van boven af water gegeven en zie bij mijn eigen mengsel toch meer verzakken

 

Tijdens de oogst zullen er nog foto's gemaakt worden om te zien hoe de wortel vorming is geweest en hoe los de substraten zijn

Conclusies zijn er al genoeg geweest dus mijn eind conclusie komt met de laatste up-date

 

Buble

P.S. in de gezondheid van mijn vrouw zit weinig herstel dus daar ligt mijn eerste prioriteit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begrepen man veel beterschap toegewenst :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sterkte met je vrouw Buble. Plantjes zijn leuk maar niet prio 1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sterkte sjef, het beste gewenst.

 

Uiteraard gaat je vrouw voor de hobby!!! Daar de eerste aandacht.

 

 

 

 

Als ik nog een kleine opmarking over je test mag maken..........

 

Als je grond vol zit met (bio) voeding, die vastzit in het klei-humus complex en organische stoffen en je voegt daar ineens erg veel bacterien, enzymen en ander bodenleven aan toe, kan je wel zeker zoveel zouten vrijmaken dan je gewas verbrand. Ook met bio voeding is verbranding mogelijk, dus.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

sterkte bubble, ook aan je vrouw uiteraard!!!

 

Ik heb hetzelfde verschijnsel gehad met de compostthee: sterke verbranding door het vrijkomen van veels te veel zouten. De volgende keer ga ik nauwgezet de ec bijhouden. Ik denk dat we die conclusie wel kunnen trekken: Zéér spaaraam omgaan met compostthee en goed verdunnen, het is erg sterk spul. Voor buiten op volle grond is het prima, in potten moet je er een stuk voorzichtiger mee zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik het goed begrepen en gelezen heb hoef je bij het gebruik van

de thee maar heel spaarzaam voeding te geven.

Dit is ook het mooie van compost thee.

Hoge resultaten met weinig voeding.

Dat is goedkoper met voeding en schoner voor je substraat en beter voor de smaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat het grote probleem wat sommige kwekers hebben ligt aan het plotseling omzetten van te veel opgeslagen organische voeding (zoals hjm ook al opmerkte). Het is volgens mij helemaal catastrofaal als je al een tijdje te veel organische voeding hebt gegeven (of een héél organisch rijk medium hebt gemaakt). Het plotseling toevoegen van héél veel bodemleven (én veel extra organische voeding) dat al dat spul gaat omzetten resulteert in verbranding zoals we hebben gezien. Rustig aan met de organische voeding dan dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Growers en blowers ,

Het einde is reeds gekomen , alles is geoogst en de laatste foto's zijn gemaakt .

De Special Mix is een mooi substraat , blijft goed luchtig en zakt niet in , neemt makkelijk water op en verdeelt het goed over de pot

Dat er genoeg voeding in zit om een kweek te draaien zonder voedings toevoeging ben ik van overtuigt , helaas door de compost thee kwam er in ééne een heleboel vrij waardoor overvoeding ontstond

 

Dit is een pot met de Special Mix , zoals je ziet blijft het allemaal mooie aan mekaar hangen door de wortels

med_gallery_5651_6233_176196.jpg

 

 

Hier zie je er nog één , er waren meer wortels aanwezig dan in me eigen grond mixje

med_gallery_5651_6233_633026.jpg

 

Dit is me eigen grond mix , zoals je kunt zien zitten de wortels meer op de bodem geconcentreed, dit waarschijnlijk doordat de Special Mix toch meer omhoog zuigt en me eigen mix het iets minder verdeelt

med_gallery_5651_6233_79790.jpg

 

Kwa opbrengst per plant was er weinig verschil meschien ook omdat bij me eigen mix minder problemen had en mooi groen bleef

 

Er is genoeg uitleg gedaan door Wazzup , HJM en degene die de Special Mix beschikbaar stelde Doc van K.J. Producties over hoe, wat en waarom er dingen gebeurde tijdens deze test

We zijn weer een stuk wijzer geworden en als je een kant en klaar grond/substraat wil aan schaffen is dit zeker een aanrader , het blijft de hele kweek lekker luchtig , het neemt water goed op en verdeelt dit over de hele pot tot boven in en er zit genoeg voeding in om een kweek mee te draaien

 

Dank voor de support tijdens de kweek en de gezondheid van mijn vrouw

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nu nog een mooi dealer netwerk ;)

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

intresse HJM??? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik de ruimte had wel. ;)

 

Loop eens bij Intervema Eelde langs. Misschien hebben die nog ruimte. Heb je gelijk afzet bij mij in de buurt :D

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Growers en Blowers ,

Alles is droog en gewogen , het is iets meer dan 2 ons , wat dus tegen valt onder me 6ooW pit

Het is wel verschrikkelijke lekkere weed

 

med_gallery_5651_6233_169292.jpg

 

med_gallery_5651_6233_129601.jpg

 

We kunnen weer even roken

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou! heb ik je laatste post toch gemist? :D

 

Ziet er lekker wit uit buble :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het waren stekken en ik moet zeggen ; het rookt lekker weg ondanks dat ik niet weet wat de soort is , lekker zwaar stoned en toch normaal functioneren

Helaas mag er in mijn Bubbel (huis) niet meer gerookt worden wegens gezondheids redenen en dat valt nog niet mee , dus hebben de honden een paar extra rondjes en die hoor ik niet klagen dus mij hoor je ook niet meer :D

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe als je maar niet te veel de weg kwijtraakt tijdens het uitlaten :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...