Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buble

Test: De Golden Bag (special Mix)

Recommended Posts

Beste Whazzup mag ik stellen er van uitgaand dat pure thee gemiddeld 3ec meet dat het bodemleven de werkende factor is??

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of de 3ec er veel mee te maken heeft want ik verdunde het 100ml op 10l water maar dat die compost thee zorgt voor een beter bodemleven en daar door voor een betere opnamen van de voeding is wel zeker

Omdat dit alles ook nog in de Special Mix staat en dit substraat zeer luchtig is hebben de wortels alle ruimte om te groeien , me hok staat VOL als gevolg

 

Helaas een foto van de wortels was niet mogelijk zonder schade dus die komt later , bij de oogst

 

Klaagstand; :tu

dit is overigens me laatste test want water/voeding geven is een crime :j , normaal goot ik me hok vol met een aantal liters maar nu moet ik alles met de hand doen ;) er gaat een hoop werk in zitten :) alles voor het goede doel

 

buble

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste Whazzup mag ik stellen er van uitgaand dat pure thee gemiddeld 3ec meet dat het bodemleven de werkende factor is??

 

Doc

Ik meet bij mijn eigen compostthee slecht 0,5 ec. De ec hangt af van de direct opneembare voedingsstoffen. Organisch zijn de voedingsstoffen ingekapseld en komen ze pas vrij onder invloed van het bodemleven. De voeding voor de bacteriën is ook organische voeding voor je plant, niet alle voeding wordt door de bacterien gebruikt en omgezet. Dus in die zin kun je het ook als een behoorlijke organische voedingsbeurt zien, met kelp, humuszuur, viismeel en melasses.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Growers en Blowers ,

Even een snelle up-date

De plantjes gaan lekker maar de eerste problemen komen boven

ach problemen de test gaat nu pas echt resultaat laten zien

 

med_gallery_5651_6233_474817.jpg

Links op de foto is de gene die voeding heeft gehad en rechts niet , wel allebei compost thee

 

med_gallery_5651_6233_231422.jpg

Deze ziet er beter uit maar de eerste roestvlekjes worden zichtbaar , wel knal rode bladsteel en her en der een lichtplekje

 

med_gallery_5651_6233_204309.jpg

Bij de gevoede kant zijn er meer roestvlekken en de bladstelen zijn rood tot in het blad nerf op een of andere manier geeft de voeding een reactie met de compost thee/bodemleven , magnesium tekort lijkt mij en aan gezien het in allebei de kanten zit, zit het in de aarde of beter gezegt een tekort in de aarde

Ik geef ook maar de helft aan voeding van wat er op de fles wordt aan gegeven want overvoeding licht op de loer

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is precies wat ik ook steeds heb. Draai je blad maar eens om, dan zie je het nog veel beter ;)

Heb je dit vaker gehad of is dit de 1e keer ???

 

Van een eerdere kweek

gallery_9381_4247_251793.jpg

gallery_9381_4247_944665.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

calciumproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door een overmaat aan voeding, die een lock-out veroorzaken door antagonisme. Dat lijkt me in dit geval aannemelijker. Alsof de duivel er mee speelt, ik heb het momenteel ook. Maar alleen op de planten die juist een zwaar dieet hebben gehad ivm de zaadvorming. En die hebben overigens ook compostthee gehad.

 

Ik denk persoonlijk dus meer aan overvoedingsverschijnselen dan calciumgebrek. Met gewoon kraanwater is dat ook eigenlijk helemaal niet mogelijk, zeker niet in deze grond. Dat lijkt met zelfs uitgesloten. Blijft blokkade over door teveel zouten. Volgens mij een remedie: alleen water en wat vochtiger houden dan normaal (verlaagt de ec) en direct toedienen aan de plant door bladvoeding van/met calcium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga in mijn tentje een aantal niet voeden, eens kijken of we er dan vanaf zijn ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als uitspoelen geen optie is kan je verder alleen (liefst regen of demi) water geven.

 

Om het probleem (tering, mijn toetsenboord is echt af ;) ) te corrigeren geef je via het blad 0,75 gram calcium nitraat en 0,25 gram magnesium nitraat per liter + uitvloeier.

 

Succes, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

.. en als je dat niet kunt vinden 5 ml calgel op 10 l lauwwarm water sproeien, als uitvloeier bijvoorbeeld wat yucca of noburn of zelfs een heel klein druppeltje biologisch afwasmiddel, als de oppervlaktespanning maar wat gebroken word. Geeft hetzelfde effect.

 

Special Mix kun je overigens wel spoelen als dat echt moet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit op de weg dus geen tijd voor me planten aan komend weekend , helaas

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

High,

Ik heb ze in iedergeval wat bitterzout gegeven en calgel moet ik morgen halen

sinds het bitterzout is het niet erger geworden voor zo ver ik het heb gezien

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet te veel gaan toevoegen nu he, beter wat weglaten tot de balans weer een beetje is hertsteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kant zonder voeding trekt het wel maar de kant waar ik 2 keer voeding heb gegeven en waar toen de problemen kwamen ziet er slecht uit , de bladeren verbranden van binnen uit

Ik heb dit in het begin van mijn kweekcarieere ook wel eens gehad ,toen stonden ze te lang te nat

Door dat dit medium goed water vast houd heb ik het vermoeden dat dit het zelfde effect heeft

BlumatTensio is in gebruik en is niet onder de 80 geweest sinds de bloei

Top opbouw ziet er wel gewoon uit van de meeste planten

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Buble,

 

Vette test.

Heb je foto's??

Denk je dat het einde gehaald kan worden zonder voeding??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb met de SpecialMix precies het zelfde probleem... Ik mag niet té veel mee voedden want dan krijg ik een overvoedingsprobleem...

 

Ik denk in ieder geval dat het bij mij ook om overvoeding gaat...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto's komen er aan

De kant zonder voeding doet het beter dan de kant die voeding heeft gehad , de voeding zorgt voor een overschot en geeft problemen

Ik heb ze een paar dagen wat natter gehouden , tensio gaf 40 aan maar nog weinig verandering

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben we de oplossing gevonden ??? :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doc, je aarde is té goed...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de mensen die graag veel voeding gebruiken

komen we binnenkort met een skal gecertificeerde organische light-mix.

Ook een skal gecertificeerde gebufferde cocos gaat komen.

Zover ik weet de eerste gecertificeerde light-mix en cocos op de markt.

Speciaal voor de organische kwekers gecreeerd(ik denk wel aan jullie :o ).

De RHP gecertificeerde kleikorrels hebben we al over een paar weken.

Het is bekend dat deze Special Mix in de top staat van de volledig bemeste potgrond net zoals All-Mix.

We hebben zelfs een klantengroep die alleen op het einde wat booster geeft.

In principe kan je met een zak aarde en water een eind komen.

Het is een achterkleinkind van de beroemde Henkies goudmix.

Deze stond er om bekend dat alles er in zat.

Ik heb nagedacht over de overvoeding en krijg het idee dat de meststoffen te

snel vrijkomen door het gebruik van compost thee in het begin.

Het bodemleven wat je toevoegt zorgt ervoor dat de opgeslagen voeding vrijkomt voor de wortelen.

Ook denk ik dat je beter organisch als mineraal kan voeden.

Dit omdat de plant dan zelf kan reguleren wat hij nodig heeft.

De SpecialMix bevat een klein beetje minerale voeding voor de directe opstart

zodat je planten in de eerste week geen tekort krijgt.

Dit omdat mineraal direct opneembaar is.

De organische voeding moet worden omgezet en is de lange duurs voeding.

In de eerste periode doet deze nog niet veel en daarom heb je een beetje mineraal nodig

voor de sterke opstart en om niet meteen in voedingsproblemen te komen.

Met de organische light mix die er aan komt moet je dus ook meteen beginnen met voeden.

De basis bestandsdelen van de Light-mix zoals het zweedse witveen en de andere hoogwaardige ingredienten

blijven gelijk als in de Special-Mix alleen de voedingsbuffer ligt lager 0,7 ec en is skal gecertificeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk verhaal lijkt me ,

Toch wel leuk om even te vermelden dat de planten in me eigenmix grondje nergens last van hebben en die hebben toch gewoon compostthee gehad

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Buble

 

Dat zou dus zoals ik had geschreven het verschil in voedingsbuffer zijn.

Kan je mij vertellen met welke ec je eigen mix is ingestart??

Het hele verhaal leert me om compost thee niet te gebruiken op volbemeste aarde.

Weer wat geleerd :o

Dit is uiteindelijk de reden dat we een test doen.

Jammer dat we nu niet 1 potje met SpecialMix substraat zonder thee hebben gedaan.

 

Ik ben benieuwd naar het vervolg :o

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Doc, ik zou geen vlugge conclusies trekken.

 

Sommige soorten, en nu refereer ik even speciaal naar PP/PPP kunnen heel veel voeding hebben en prefereren als geen ander om net even meer zoden aan de dijk te hebben. Voor deze plantjes kan het misschien nog wel...

 

Special-mix... Het is best speciaal ja...

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Doc,

Wat de EC van me grond compositie was kan ik je niet vertellen want die heb ik niet gemeten wel gebruik ik organische meststoffen em ligt daar de oplossing zoals je zelf aangeeft

 

Er zijn maar een aantal planten die er echt last van hebben deze staan aan de kant die ik bij gevoedert heb , de linker helft

med_gallery_5651_6233_388748.jpg

 

De rechter kant die niet bij gevoert zijn trekken het beter

med_gallery_5651_6233_240194.jpg

 

Ééntje trekt het niet die zijn bladeren zijn bijna allemaal verbrand

med_gallery_5651_6233_696110.jpg

 

zo zien de bladeren er uit

med_gallery_5651_6233_165215.jpg

 

Sorry voor de slechte foto's , beter iets dan niets

zal er zo nog een paar schieten met licht aan

Die compost thee is leuk om mee op te starten maar bij langdurig gebruik moet je ermee uit kijken

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de kant zonder voeding heeft dus geen problemen....

 

Heb je daar ook nog een foto van???

 

cheers

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...