Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
storm01

Zomerhitte: Airco Of Niet?

Recommended Posts

hoi!

 

jullie hebben het vast gemerkt. het is weer prachtweer. maar niet voor de kwekers.

 

Ik heb een growtent van 240x240x200. er zitten 4 lampen in. ik ben maandag begonnen met de bloei. er zitten momenteel 70 pptjes in. heb een afzuiger van 3000m3 en 1500m3 inlaat. nu het volgende: als ik 1 lamp aan doe wordt het 29 graden, doe ik er 2 aan dan wordt het 31graden en ga zo maar door. weet iemand een oplossing om toch minstens 3 lampen aan het zetten zonder dat de tempr omhoog gaat.

 

is een airco een oplossing?

 

mijn growtent zit dus in een kamer de afzuigers zitten niet in de growtent maar in de kamer zelf.

is het plaatsen van 400 watt ipv 600 watt een oplossing? of gewoon doorgaan met 2 lampen 600 watt

 

groet

 

storm

 

gallery_17880_5501_7633.jpg

Edited by storm01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Airco kan , maar niet direct in je hok!! In jouw geval zou ik het niet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en als ik tegen in inblaas de airco hou zodag hij alleen koude lucht inblaast??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem is dat de planten bij de inlaat het dan te koud krijgen. Als je de kamer waar de tent in staat kan koelen door een airco zal dat zeker helpen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar de balkon deur staat wel open voor de uitlaat. is het dan niet zo dat de airco dan voor niks werkt? ik kan helaas niet de deur dicht doen van de balkon anders heb ik geen uitlaat. of zal ik de uitlaat door die andere deur doen zodat de baklondeur wel dicht kan? het is echt kut,

 

ik zit nu in dag 4 van mijn bloei en de temp onder die ene lamp komt steeds tegen de 31 als ik 2 lampen aan doe. ik heb er intotaal 4 heb natuurlijk het liefst alle 4 aan op 60 cm van de plant. maar nu zitten ze op 1 meter van de planten. ik ga vandaag een airco kopen en dan maar experemteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En heb je er één gevonden die 3000m3 per uur kan koelen ? :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal wellicht een paar graden schelen, ook met de balkondeur op een kier, lijkt mij..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de temp. in de kamer waar je kweekt ?

Draai je s'nachts ?

Draait je afzuiger voluit ?

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

De oplossing is vóór je inlaat een ruimte te maken waar je de lucht koelt. Daar meng je de koude lucht van de airco met de andere lucht. Zorg er wel voor dat je de warme afvoer ergens anders afvoert uiteraard. Daar breng je de temperatuur zeker een paar graden mee naar beneden. Mits de airco capaciteit uiteraard is afgestemd en hou er rekening mee dat je lucht een stuk droger wordt. Door verder bevochtigen gaat de temperatuur nog weer een stukje omlaag, tot enkele graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Wat is er mis met + 30 graden?

Zolang er maar goede luchtverversing plaatsvind en je hebt een ventilator staan die de planten voorziet van een lekker briesje, is er voor zover ik weet niks aan de hand.

Met deze buiten temperaturen loopt t bij mij binnen soms op tot 35 graden en ik heb zeker niet het idee dat de dames er onder lijden!

 

Ik heb van de week een thermometer aan 1 van de volle grond dames gehangen, die staan op het zuiden. Je kunt wel raden dat de temp. skyhigh ging ... 40 + graden. Toch geven de dames 7 en 9 vingerige bladen wat voor mij een teken is dat ze aan het genieten zijn

 

greetz

Vlinders

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja inderdaad. ik heb na de eerste week bloei (en nadat ik daarvoor 1 week heb voorgegroeid) de tempr op 32 graden staan. dit is de tempr bij de top van de planten. 7 tot 9 vingerige planten. enkelen die zijn gekrult, 1 vinger van het blad dan. en ik denk naar mate de planten groter worden des de meer ze te tempr kunnen opnemen zodat het niet zo warm word. of heb ik dat mis???

 

ik wilde graag ook weten hoe ik dikkere stammen krijg. de lampen staan nu ong 60 cm van de planten. ik zal nog wel enkele fotos schieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

verdragen en leuk vinden is twee. Buiten heb je een veel optimalere luchtstroom dan binnen. Sommige planten kunnen beter tegen hoge temperaturen dan andere, en buitenplanten zijn extreme verschillen wel gewend. Als je een binnenplant zomaar in de 40 graden buiten in de zon zou zetten zou je ook rare dingen zien :smoke

 

Bij hoge temperaturen zie je dat toch vaak ten koste gaan van de compactheid en opbrengst. Zeker bij langbloeiers is het een probleem om ze nog lang mooi te houden. Maar er zijn planten die het prima vinden in hoge temperaturen. Toch kun je buiten en binnen niet echt vergelijken. Binnenplanten zijn watjes... in de watten gelegd van hier tot ginder ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook bij mij is het in de kast 35+ graden als het zo warm is buiten.

in de plaatselijke growshop werd mij een cool tube geadviseerd.

de warmte word dan direct bij de lamp weggezogen .

 

ik heb een stuk oversized flexibele slang half over mijn afzuiging gezet en afgetaped.

de andere kant ook afgetaped en voorzien van 2 slangetjes die ik vlak bij de lamp heb gemonteerd.

het zal vast niet zo goed werken als een cool tube maar het scheelde uiteindelijk na montage toch 4/ 5 graden.

verschil is dat ik nu met dik een tientje klaar was.

 

erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

om te beginnen zou ik een grotere filter of er nog 1 van 2000/2500 bij hangen.

ik zelf had ook het probleem met de hitte. ik heb cooltubes aangeschaft en dat scheelde 8!! graden.

dus zeker de moeite waard, maar dan moet je het een en ander aanpassen in je tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn er een aantal dingen die je kan doen.

 

De planten kunnen naar mijn mening totdat ze bloemen beginnen te krijgen met minder licht toe (bijvoorbeeld twee lampen en deze dagelijks ruilen). Als de temperatuur lager wordt en de luchtvochtigheid hoger, dan zullen ze vaak beter groeien alsdat het volle vermogen aan lampen leidt tot een te hoge temperatuur.

 

Aptus regulator zorgt ervoor dat de planten minder zweten. Doordat de plant meer vocht vasthoudt, kan zij dit vocht besteden aan de opbouw van blad, tak en bloem.

 

Als de planten eenmaal volgroeid beginnen te raken zal de verdamping op het blad zorgen voor een betere luchtvochtigheid.

 

Het inbrengen van vocht (vernevelen) zal de termperatuur omlaag brengen. Als de relatieve luchtvochtigheid hoog is kunnen de planten ook beter tegen de hitte (ze zullen minder hoeven te zweten om af te koelen.

 

Het grote probleem met te hoge temperaturen is dat de plant veel gaat zweten/verdampen om af te koelen. Het vocht dat zij teveel uitzweet kan zij niet meer gebruiken voor de aanmaak van tak, blad en bloem. De plant kan zelfs zodanig aan te hoge temperaturen bloodgesteld zijn, dat zij stopt met zweten. Ik denk dat er dan ook echt niets meer gebeurd met de plant totdat de lampen uitgeweest zijn en de plant de mogelijkheid heeft gehad om te herstellen. Een tip in dit verband is de volgende: voel een uur voor het einde van de lichtcyclus aan het blad. Zorg ervoor dat je hand de temperatuur van de kweekruimte heeft aangenomen en voel of het blad koel is. Als de plant nog zweet zal het blad koel aanvoelen. De plant functioneert dan nog en dan is er waarschijnlijk geen probleem. Als de plant echter kamertemperatuur aanvoelt dan is de plant gestopt met zweten (produceren) en zit deze in een soort overlevingsmodus. Je moet proberen te voorkomen dat de plant stopt met zweten.

 

In de zomerperiode kan je ook met twee schakelkasten werken. Je schakelt de ene helft van je lampen met de ene schakelkast en de andere helft met de andere. 0p momenten dat je denkt of weet dat de temperatuur te hoog wordt zet je een tijdschakelaar een uurtje of zo uit. Dan kan het wer even afkoelen terwijl je met de andere schakelkast de lichtcyclus intact laat. Met meerdere tijdschaelaars kan je natuurlijk verder spelen. Hier deze lampen uurtje uit, daar die lampen urtje uur etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...