Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
keesthemad

Pizza á La Kees

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

Pizza is al sinds jaar en dag een van 'S wereld's best verkopende fastfoods, het is bij mensen populair in de gehele wereld, waarschijnlijk is enkelt een maaltijd van de chinees populairder. Maar er is zoveel meer aan pizza.

 

In Italië worden pizza's voornamelijk als lunchhap gemaakt, hier zijn ze uiterst dun belegd, meestal enkel met wat gezeefde of verse tomaat een klein handje kaas en een paar plakjes ham of salami.

 

In Amerika hebben ze geen smaak en doen ze er zuurkool, spare-ribs, nasi en patat op. Echt maffe gasten, maar de Amerikaanse pizza zoals wij die kennen, lekker dik met VEEL kaas mag er best wezen als het aan Kees licht. ;) .

 

In de rest van de wereld worden "Normale" pizza's gemaakt, zoals wij die hier al langer kennen.

 

Ikzelf heb ooit de lekkerste pizza gegeten in een klein frans dorpje, lang heb ik gestreefd deze pizza na te maken naar Iteliaans model, en op dit moment kan ik zeggen dat ik daarin geslaagd ben, ik heb officieël, meerdere stemmen de lekkerste pizza ooit gemaakt!

 

Eerst even een paar foto's van deze pizza's (het is al een tijdje terug hoor, maak ze ook iedere week wel) en daarna even de uitleg hierover. (wie verstand heeft van fornuizen ziet dat Kees van koken houdt.)

gallery_9137_4028_381742.jpg

 

 

 

Het bord van de chef, pizza eet men a la maison de Keesthemad van een plank.

med_gallery_9137_4028_287488.jpg

 

 

 

Goed, het geheim van het deeg ga ik niet vertellen, wat ik wel ga vertellen is dat er de volgende dingen in gaan, meel, water, gist, suiker, zout. Ik heb hier een jaar lang iedere zondag over gedaan om te perfectioneren dus dat geheimpje geven we niet zomaar weg.

 

Mijn deeg is uiterst soepel en over het jaar dat ik dit aan het verbeteren ben geweest heb ik mijzelf ook aangeleerd ze in de lucht te kunnen vormen, echt een nuttige eigenschap waar je verder mee kan komen. Maar goed, ik rol ze altijd uit zodat ze een mm of 4-5 dun zijn, écht dun, eerst wat gooien in de lucht voor de ruwe vorm, en daarna echt vlak maken met de deegroller.

 

Hieroverheen gaat een minimale hoeveelheid tomatensaus.

 

Als topping kunnen er allerlei dingen overheen, zolang zij maar in beperkte mate aanwezig zijn, de pizza's zijn erg groot (40-45cm) en bevatten dus al aardig wat, en anders eet je er maar twee, het gaat om de smaak. Dingen die ik op de pizza doe: Salami, ui, ei, ham, tonijn, verse tomaat (hele dunne plakjes), champigons, pesto, paprika (ook dun), gehakt, pepertjes en zwarte olijven. Nooit te veel, het moet een lekker dun ding worden.

 

Ondertussen gaat de oven aan op 250C hetelucht...

 

Als alle pizza's bedekt zijn (ze liggen op ovenpapier) gaat er tussen de hand gewreven wat basilicum, tijm, oregano en rozemarijn overheen. En per pizza toch minstends wel 2 teentjes knoflook.

 

Als kaas doen wij altijd een mengsel van 50/50 mozarella / jong belegen kaas. Dit is hardstikken lekkere pizzakaas. Maar gorgonzola en andere lekkere kazen kunnen natuurlijk ook om het een wat zwaardere pizza te maken.

 

De pizza's gaan nu een minuut of 8 de oven in, ze komen er heel lekker krokant uit en barsten van de smaak, met een lekker rood wijntje is dit een echte weldaad voor uw smaakpapillen.

 

Natuurlijk heeft dit niets met wiet te maken, maar dat kan er wel over, het gaat mij om het koken ;) .

 

Nou goed, als iemand anders ook van pizza's houdt ? Dan kunnen we wel een topic maken over zelfgemaakte pizza's, net zoals over de broodjes.

 

Kees.

 

Noot: Dubbelgevouwen pizza's, ookwel Calzones vallen ook onder de pizza's. Eigenlijk alles dat je van brooddeeg maakt en insmeert met vanalles en nog wat en daarna in de oven kwakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
lekker dik met VEEL kaas mag er best wezen als het aan Kees licht.

Je hebt het te vaak over lampen....

 

Die pizza's zien eruit om opgegeten te worden, doe je ook aan bezorgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, Ja ABN is niet meer wat het geweest is he ;).

 

Nou, eh, als er een meeting is waar de mogelijkheid is tot opwarmen, dan wil ik er wel een stuk of 10 meenemen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

begin al maar voor te bakken voor de volgende meeting kees . ;)

komt me hier een waterval van kwijl uit mijn scherm . denk dat heel WF honger heeft gekregen ! ;)

 

na edit : je was me voor kees

grtz magic

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er zeer smakelijk uit kees ;) ;)

ho even de een doekje halen voor al het kwijl dat op mn toetsen bord ligt :D

 

Grtz P2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kees

waar doe jij geen wiet op ;)

ziet er in ieder geval heel lekker uit

ook eens proberen eerst volgende keer ik zin heb in pizza maar dan met wa wietkruiden ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

KeesThePizzaBakker!

 

Ziet er heerrlijk uit Kees, ben nl zelf ook erg verzot op pizza's....

 

 

Maak jij de pizza's, maak ik 't toetje..... ;)

 

CD

 

 

 

ps:errug mooi fornuis heb je! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe altijd een beetje olijfolie in het deeg( geleerd van een pizzabakker), maar ik zeg niet wanneer je het moet toevoegen. want dat mocht ik niet vertellen... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt een retemooi (GROOT!) fornuis :D :D

 

Ik ga straks even pizza maken met mn ouders en zus (eigen recept ;) ). Alleen geen knoflook vanaaf, moet nog naar dansles...

 

Ik zal de wietloze versie maar even aan mn vader geven ;)

 

Ik raad trouwens een keer aan een beetje saus van de Aglio et Olio spaghetti te gebruiken. Zit al veel knoflook en kruiden in. Verder een heel mager sausje, aangezien hij alleen uit olijfolie, veel knoflook en wat andere kruiden bestaat.

 

Dus ga een keer naar Bolsward (Friesland), reserveer een plekkie bij Ponte Vecchio en bestel en spaghetti Aglio et Olio. (of maak hem zelf. Er zijn helaas nieuwe koks gekomen, die de spaghetti niet zo lekker maken als de oude koks. bij mij waren ze zelfs de rode pepers vergeten. Waarschijnlijk dachten ze dat ik als tiener geen scherpe gerechten aankan, nou dan schat je mij verkeerd in. Schuif alles naar binnen als het scherp is (YAM))

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik doe altijd een beetje olijfolie in het deeg( geleerd van een pizzabakker), maar ik zeg niet wanneer je het moet toevoegen. want dat mocht ik niet vertellen... ;)

 

Ik ken hem loadrunner, heb een tijdje in pizzaria gewerkt... Maar goed, ben er zelf niet zo verzot op, in ieder geval niet vóór het bakken, na is prima, als er maar een beetje knoflook in geweld heeft... Maar ik wil mijn deeg lekker knapperig, net koek hebben en dat lukt niet (volledig) als er olijfolie doorheen zit...

 

Maar ik meen het serieus dat ik wel pizza mee wil nemen naar een meeting hoor... Zat laatst met zelfgebakken knoflookbrood in de trein tot genot van andere passagiers...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

keesthemadchef :D ;)

 

kikkuh fornuis heb je daar,genoeg ruimte om te stoeien met potten en pannen ;)

 

wel een beetje moeilijk typen met zo'n nat toetsenbord.

 

ziet er allemaal geweldig uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer eens wat oregano en vers gemalen zwarte peper door je deeg te doen kun je misschien een tipje van de sluier oplichten over de volgorde van je deeg bereiding en hoe je deze maakt .

 

Ziet er lekker uit hoor die pizza ;)

 

Grt.Bio

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké oké beste mensen ik zwicht,

 

Ik maak voor 4 pizza's het volgende deeg:

 

560 gram bloem

290-310ml water

8 gram zout

5 gram gist (verse gist) / 10 gram gist (gedroogde gist)

1 Theelepeltje (3ml) suiker

 

Éérst meng ik het water met de suiker en de gist, het water is warm, tegen de 40 graden aan. Hier gooi ik even flink de garde doorheen, zodat het lekker gemengd wordt, de gist wordt van de suiker lekker actief, dit zet ik aan de kant.

 

Dan zeef ik de bloem even door het zout heen zodat het goed gemengd is. Hier mieter ik meestal gewoon in één keer al het water bij en dan even de handen vuil maken door het lekker tot een bol te kneden. Eenmaal lekker gekneed (een minuut of 5-10 later) gaat het weer in een schaal met daaroverheen een vochtige theedoek en mag het op kamertemperatuur of het liefst iets warmer een uurtje staan.

 

Nu even in vier delen verdelen en klaar is Kees ;). Even beleggen en je kunt eten...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tis dat ik gister al een pizzatje heb gegeten, maar het water loopt me alweer in de mond. Beetje zelfde effect als de supermarkt in gaan voor etenstijd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu minipizzas van de hanos... t zijn gewoon stukjes voorgebakken brooddeeg, belegd met mozarella en halfgedroogde tomaat. maar na bakken, zijn ze toch lekker ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was erg dom. Had ik speciaal geen knoflook op mn pizza gedaan, drink ik er wijn bij. Dat had ik niet moeten doen, aangezien ik dus nog naar dansles moest ;) Ik was alles kwijt ;)

 

en als je zo lang als mij bezig bent, kan je veel vergeten :D

 

doe ik dus nooit meer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak min of meer dezelfde pizza, mijn vader is dan ook een italiaan, het zit in mijn bloed!

 

en ik moet toegeven ik heb nog niet veel mense zo lekker uitziende pizza zien maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankuwel, en dat uit de mond van een iteliaan, kom je ook een keer proeven ;)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het brood maakt de Pizza

de wijn maakt de avond

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, je kunt ook een keer in tijdnood zitten en toch lekkere pizza's maken, deze pizza's hebben zo'n 15 minuten "werk" gekost en anderhalf uur totale tijd... Maar toch smaken ze nog lekker dan...

 

Dit zijn de pizza's voor ze de oven in gingen.

(Gezeefde tomat, Knoflook, Oregano, Tijm, Rozemarijn & Basilicum)

gallery_9137_4028_378739.jpg

 

(hetzelfde als hierboven maar met wat uitjes en mozarella)

gallery_9137_4028_34424.jpg

 

Nou en zo komen ze dan de oven uit...

Hmmm, deze is écht lekker als tussendoortje...

gallery_9137_4028_249707.jpg

 

Hmmm, ook lekker... Alleen een beetje veel knoflook (3 teentjes per pizza)

gallery_9137_4028_139279.jpg

 

Verkijk je trouwens niet op de maat van de pizza's, ze zijn allemaal tussen de 40-45cm doorsnede... Hmmm Lekker...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje cayenne peperrrrr dr bij !!!! die mis ik nog !!

weet je wat ik echt relaxed vind nr 22 carbonada speciale

vlees pizza met ei die gasten breken gewoon ei op je pizza en stoppen hem in de overn

dat vind ik echt relaxed mischien een leuke tip

Masterlijke oven heb je trouwens Respect

!! ik mag ook graag eten bereiden en experimenteren

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quote @ myself (1e post).

 

Als topping kunnen er allerlei dingen overheen, zolang zij maar in beperkte mate aanwezig zijn, de pizza's zijn erg groot (40-45cm) en bevatten dus al aardig wat, en anders eet je er maar twee, het gaat om de smaak. Dingen die ik op de pizza doe: Salami, ui, ei, ham, tonijn, verse tomaat (hele dunne plakjes), champigons, pesto, paprika (ook dun), gehakt, pepertjes en zwarte olijven. Nooit te veel, het moet een lekker dun ding worden.

 

Haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie dat alle "koks" onder ons een granieten aanrechtblad hebben(foto's) :wOOt :wacko: ik ook lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja voor de connaiseur :wOOt.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he... hebben wij ook (of was het nou marmer?)

 

Ik krijg wel trek in een pizza. (of penne)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...