Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
No-Zem

Buisventilator Ophangen ?!

Recommended Posts

Hey Forumfreaks,..

 

Zoals de titel al beschrijft,... ik wil een buisventilator ophangen...

Momenteel heb ik een 2000m³ koolstoffilter verticaal staan, meteen daarop is een 1700m³ buisventilator gemonteerd.. de ventilator staat dus meteen in verbinding met de filter die vervolgens op de vloer staat...

Nu wil ik tussen de filter en de ventilator een (Sono Deck) slang plaatsen en de ventilator ophangen aan rubbers zodat eventuele trillingen niet door de vloer worden geleid.

 

Ik heb hier pas nog een foto gezien van een buisventilator waarin schroefogen of haken gedraaid waren,.. volgens mij van Whazzup... maar kan deze niet meer terug vinden, dit lijkt me op zich wel een goede optie.. maar is er misschien iemand die nog andere suggesties heeft hoe ik dit ding het beste (verticaal) op kan hangen.. ??

 

Alvast bedankt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook een buisventilator maar die heb ik wel horizontaal opgehangen, maar misschien krijg je hier zelf een idee door.

 

ik heb de 2 schroeven aan de bovenkant (onderkant is dat bakje waar draden vastkomen) losgedraait. toen een stuk spijkerband gepakt en de gaten kwamen precies mooi overeen en de schroeven er weer ingedraait.

 

toen 2 gleuven gemaakt in me plafond van het hok waar de spijkerband doorheen kwam het hok uit.

en toen iets verder van de gleuven af 2 gaten geboord en hier heb ik bouten doorheen gedaan.

 

misschien kun je ook iets proberen met spijkerband alleen kweenie of het verticaal gaat lukken.

 

mvg,

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO Nozem

 

kan je niet gewoon alles aan je blafond hangen?

je filter hoort toch echt op het hoogste punt te hangen en mooie centraal in je hok om een gelijkmatige warmteafvoer te hebben, de warmte stijgt ook naar de hoogte dus.. das beter toch B) .

 

Ik zou 2 of 4 grote oogvijzen in je blafond draaien en met fiets binnenbanden, deze gewoon over/rond je afzuiger/sonodeck slang te hangen en door de oogvijzen aan de blafond. geen trillingen meer, en verder die filter met kettingen en oogvijzen er naast bevestigen :rolleyes2: alles in één lijn als het kan, en naar buiten dan :no

 

mazzels :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Deze ophanging gaat er vanuit dat je het plafond kan benutten.

med_gallery_9381_2898_24699.jpg

 

2. Je kunt de fan ook tussen 2 latten klemmen, zo kun je het ophangingspunt verleggen waar je wilt

med_gallery_9381_2898_16077.jpg

 

3. Mocht je geen goede ophang mogelijkheid hebben. Even een simpel frame maken en je zou zwenkwieltjes kunnen gebruiken, zodat hij verrijdbaar is.

med_gallery_9381_2898_31989.jpg

 

4. Mocht je niet willen dat alles aan je ventilator komt te hangen, dan is dit nog een mogelijkheid.

med_gallery_9381_2898_5800.jpg

 

B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO

 

één vraagje heb ik, BBB. Waarom hangen jullie die tampon vertikaal en niet met de lengterichting mee, horizontaal tegen het hoogste punt in je hok? warmte stijgt en opt hoogste punt zuig je zo het meeste gelijk af, niet of zit ik dik mis?

 

maar verder wel inventieve oplossingen B)

ps; met je balkjes en stangen ga je die trillingen nog niet verhelpen :rolleyes2:

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

kaboutertjeplop, is mijn opstelling niet B) Nozempje wil hem graag verticaal ophangen, denk ruimte gebrek

 

De lijntjes die ik in de schroefogen heb getekend, zijn uiteraard rubber, dus geen trillingen. Daar kun je natuurlijk officiele rubbers voor gebruiken, maar binnenband, uitlaat ophangrubber werken ook goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor het brainstormen... B)

 

Ik had idd het liefst alles opgehangen, maar dit is geen optie...

Het hok was min of meer al een bestaand hok, te laag (1.80m ongeveer) en ik heb nog eens een schuine kant,.. zoals BBBram al zei... plaatsgebrek.. maar zo werkt het ook perfect..

 

De filter blijft op de grond staan, alleen de afzuiger wil ik ophangen.. deze veroorzaakt de trillingen nl.

Je tekeningen zijn top Bram... :rolleyes2:

Die hebben me op een idee gebracht om een houten mal te maken waar de zuiger in valt en de mal op te hangen aan rubbers en schroefogen of haken, eventueel een ketting tussen de rubbers van de mal en plafond.

 

Hier ga ik verder op brainstormen,...

 

Suggesties zijn natuurlijk nog steeds welkom... :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

NoZem

Als jij een geisoleedre slang neemt van een paar meter.

Dus je zet op je filter een 50cm en dat maak je vast aan je buisafzuiger, dan rust de afzuiger daar op en geeft geen trillingen meer af, en dan weer iso latie slang dan is het weg.

 

Vroeg me dit al af.

 

Gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn buisvent. voor de cooltubes aan een 2 spinnen hangen. Jeweetwel, zo'n ding waar je iets mee vast kunt zetten, achter op je fiets. Ik heb die elastieken losgehaald, en om de in- en uitgang van de buisvent. gedaan.

 

217801.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vroeg me dit al af.

 

Gr ert

Toen je met je neus erboven op stond zeker... zeg dat dan Ertter... B)

Laten rusten op een Sono Deck was ook één van m'n eerste gedachte, maar ben er niet zeker van of dit de trilling helemaal weg neemt..

 

@..Soca..

Je hebt je buisvent. horizontaal hangen begrijp ik... maar hoe heb je die uiteindes van die stieken bevestigd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De elastieken om de uiteindes van de buis, dan met de haken, die aan de elastieken zitten, door ogen die in het plafond geschroefd zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoiets? Gewoon een paar schroefhaken in de gaatjes draaien en aan een vrachtwagen rubber hangen.

 

med_gallery_4896_97_610812.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals deze tijdelijke..

gallery_5211_1240_168753.jpg

 

 

of deze

gallery_5211_1240_145219.jpg

 

Plastic heeft ruim voldoende vlees om een gaatje in te boren en er een schroefoog in te schroeven.

 

Staat HIER ergens

 

Grote nadeel is wel gelijk die 90 graden bocht, liever voorkom je die.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soorri sorrie.

 

Ja daar heb je ook niks aan vriend :rolleyes2: B)

Maar weet zekers dat het gaat werken, en zou de simpelste oplossing zijn.

 

 

Het is nou niet dat Nozem een rvk 125l heeft boys, tis meer een rvk 2500, highpowerrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

 

Gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Héy...

Thnx voor foto's en reakties..

Foto 2 van Whazzie is eigenlijk ook perfect,.. ook al draai ik niet graag schroeven in m'n Ufo... vrachtwagenrubbers eraan en horizontaal hangen.. B)

Maar ja.. v.w.rubbers hebben ze niet op elke hoek van de straat.. zou ik dus ff moeten shoppen.

 

Highpowerrrr Rvk 315 E2 L1 om precies te zijn... 1600-1800m³ zijn de meningen over verdeeld, dus ik hou het op 1700m³,...de grootste in zijn soort met een gewicht van een kilo'tje of 8.. :rolleyes2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

In plaats van vrachtwagen rubbers kan je ook van die snelbinders voor je fiets gebruiken of een binnenbandje ofzo. Tent haring rubbers zijn ook prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat kan wel......maar nozem heeft een grote versie.....

 

 

Dus gaat die vlieger niet op B)

 

Die rubbers heben ze ook hier in de shop. op het forum.

 

Gr ert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welk verhaal bedoel je Defq ?

 

Ik denk trouwens dat ik weinig met die wandhouder kan doen...

 

Het wordt waarschijnlijk Ert's oplossing, Sono Deck ertussen en de vent. erop laten rusten, als het niet helemaal weg is kan ik deze alsnog ophangen...

 

Maar suggesties zijn nog steeds welkom omdat één van dees m'n hok toch aangepast moet worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat het verstandig is om de ventilator tóch op te hangen. Trillingen worden welliswaar niet doorgegeven door de slang maar door torsikrachten, zeker op zo'n grote fan) zou je wellicht het risico lopen dat er een slang losraakt. Een steuntje of de ophangmethode zoals bbb voorstelt is prima, voor de rubbers heb ik tentrubbers gebruikt die je in iedere campingwinkel kunt kopen. Wel even "zekeren" door een flinke tyrap door de ogen heen te doen te doen (slap, maar mocht het rubber scheuren dan valt je fan niet).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de zekerheid toch nog maar eens de diameter gemeten (320mm),.. en de Sonodeck is binnen,..

Hang-rubbers heb ik er zo bij gekregen.. :rolleyes2:

Kan er moeilijk bij op het moment, dus als de SonoDeck al wat trillingen opvangt ben ik voorlopig tevreden,... zo niet,..dan wordt het toch wringen in m'n hok..

Resultaat zal ik vannacht pas merken,...

Hou jullie op de hoogte... :no

 

Mocht ik die Ufo toch op gaan hangen (sowieso voor de volgende ronde), zal ik deze zeker "zekeren"... had ik namelijk niet aan gedacht,...

Thnx voor de tip.. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Sonodeck zal zeker schelen,maar ophangen is denk ik de betere oplossing(zeker als je er weer makkelijk bij kan).Voor het zekeren zou ik een staaldraadje gebruiken ivm het gewicht van de highpowerrrr ruck.(Zelf ook een staaldraadje gebruikt en die van mij weegt een stuk minder,lowpowerrr B) .)

Ben benieuwd No-Zem.

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanacht kwam ik thuis, geen tv, pc, of verwarming aan, geen auto's door de straat en ik hoorde niks, ik twijfelde zelfs of de afzuiger wel aan stond, maar doodstil zitten en focussen op de afzuiger hoorde ik deze minimaal, maar dan alleen als deze toeren ging maken... dus ik ben tevreden... :)

 

Voor de volgende ronde ga ik hem toch hangen, zekeren met staaldraad of tyrap... ik zal zien wat ik heb liggen,... maar voor de aankomende 3 weken is dit goed genoeg...

 

Thnx voor de suggesties... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...