Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Meuk

Hoe Bouw Ik Mn Spaarlamp Om

Recommended Posts

ik dacht ,

dames stellen een beetje discretie wel op prijs, dus moeten ze een mooi plekje in een mooie kast krijgen.

 

zo gezegd, zo gedaan... zou je zeggen of zeggen ze dat\>?

 

.1 armaturen passen niet in mn kast zoals ik wil

.2 het had toch op temperatuur problemen uitgelopen, worde fucking heet die krengen.

 

 

 

 

 

!! DISCLAIMER !!

 

feit. dit is niet van mijn origine

feit. lamp bevat KWIKdamp ea chemische zooi!! dus niet zomaar weggooien dus!

feit. lamp hoogfrequente electronica en blote solderingen denk aan 220, zeker in bedrijf!

pas op je zelf, anderen en huisdieren, wees bewust van wat je doet en handel vakkundig!!

 

en laat die lamp heel

 

 

 

ff w8

Share this post


Link to post
Share on other sites

TLlampen zijn een stuk koeler dan spaarlampen naar mijn mening

laat er nou een f*#kin warme trafo in het armatuur zitten enn een electronische voorschakeling in de spaarlampfitting.

 

:smoke dat wist ik dus nog hei, van toendertid

 

allaaf, we hebben bijeen gevat:

 

. 18Watt spaarlamp

. 18Watt TLbuis

. 5 kroonsteentjes

. fittingschroevendraaiertje (voor de kroonsteentjes)

. snoer met stekker

*lees disclaimer

. gepast geweld*

 

 

men neme de spaarlamp appart

med_gallery_13334_3756_158576.jpg

 

 

 

 

 

en beginnen voorzichtig en vakkundig de behuizing te demonteren

med_gallery_13334_3756_123045.jpg

 

 

 

 

 

we weten dat het KWIK dampen zijn die de lamp doet werken en dat er electronica van binnen aanwezig is.

 

voorzichtig dus

med_gallery_13334_3756_46191.jpg

 

 

 

 

 

zonder dingen en ledematen geforceert en beschadigt te hebben, komen de ingewanden bloot te liggen

med_gallery_13334_3756_86043.jpg

 

 

 

 

 

 

daar is het dus om te doen

med_gallery_13334_3756_123671.jpg

 

 

 

 

 

v.l.n.r.; 1, 2, 3 en 4.

 

1 en 2 bedraadde de ene kant van de lamp, 3 en 4 de andere kant.

med_gallery_13334_3756_61673.jpg

 

 

 

 

 

daar gaan we dus kroonsteentjes op schroeven..

med_gallery_13334_3756_217624.jpg

 

 

 

 

 

zoals bij de spaarlamp, 1&2 naar de ene kant,

med_gallery_13334_3756_34464.jpg

 

 

 

 

3&4 naar de andere kant van de TL

med_gallery_13334_3756_160423.jpg

 

 

 

 

 

et la momment supreme :wacko:

med_gallery_13334_3756_7556.jpg

 

 

 

 

 

zo, waar het over ging.

goed let wel op de 18Watts. zorg dat het vermogen overeen komt.

 

en breng die 'gebruikte' lamp naar de chemostraat, wilje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe

 

[lees]armaturen heb ik, passen niet en worden te warm voor in een kleine kast[/lees]

dannog, 18W spaarlamp kostte mij 5,70. daar heb je geen fatsoenlijke armatuur voor

 

kgrutu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes, scheelt enorm in de temperatuur.

 

Je moet er maar op komen !!

 

Je hebt nu dus eigenlijk een electronische voorstarter voor je tl.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed idee zeg, een spaarlamp is dacht ik een T5 TL. Nu kan je dus eenvoudig overstappen naar T5 buisjes :wacko:

Heb je de ervaring dat het ook heel blijft?

 

Thanx, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

uuuew,,,,, t5 zou zeer kicken zijn!! ff snel gekeken met google.... deze;

 

Neosave T5 Full spectrum daglicht

 

 

Groep Lamp

Watt 14W lengte 549mm21W lengte 849mm28W lengte 1149mm35W lengte 1449mm24W lengte 54939W lengte 84954W lengte 114980W lengte 1449

Kleur 5800 K RA 96

Omschrijving Neosave Full spectrum 5800 K en 96 RA HE

prijs € 25,10

 

begint bij 14Watt, kan er zijn 14Watt spaarlampen, anders kom je bij de reguliere vermogens uit van 28Watt?

en of er spaarlampen zijn van 28Watt??? anders moeten we nog ff zoeken voor de juiste buisjes met de juiste spectum

hehe lengte doet er niet toe :wacko:

 

 

geen ervaring hetzij het concept; zoals ik het zie: je vervangt de trafo met een electronische starter. Tl blijft Tl.

met T5 zou je een punt hebben

 

meeste brandgevallen worden veroorzaakt onzorgvuldige aanleg- en bediening.

ik zelf zou bv de 230V-aansluiting solderen persoonlijk

 

kritiek voor een bezinnend blik op dit concept??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd of het van invloed is op de levensduur.

Hoelang zou je de draden kunnen maken ?

Heb je de lichtopbrengst voor/na ombouw gemeten ?

 

edit: die draden is niet zo belangrijk. vsa kan in de kast, dus wordt alleen de 220 verlengd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En passen de buizen nu wel in je kast ??? :wacko:

 

Leuk idee, of het veilig is op den duur zou ik niet durven zeggen, en iets van een aarding zou fijn zijn.

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik niet begrijp is, als je minder warmte maakt, dan maak je minder licht, of je hebt een zuinigere VSA, en dat is dan het probleem, als die VSA zuiniger zou zijn dan zou die wel in ieder armatuur zitten. Dus je maakt minder licht, of je levensduur gaat er aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minder warmte..

 

18 watt blijft 18 watt.

ik stel; object1 en object2 hebben allebei 100 watt warmte ontwikkeling

object1 heeft 10 cm2 om deze warmte kwijt te raken, geeft 10 watt per cm2

object2 heeft 100 cm2 om deze warmte kwijt te raken, geeft 1 watt per cm2

 

spaarlamp en TL hebben allebij dezelfde wattage, dus allebij dezelfde warmte afgifte.

deze warmte raakt de lamp kwijt aan zn oppervlakte van het glas.

de spaarlamp heeft veel minder opp dan de TL; de spaarlamp zal per cm2 veel meer warmte moeten kwijtraken dan de TL.

de warmte afgifte is dus veel beter verdeeld, lampen kunnen dichter op de planten.

Mijn proefopstellinkje heeft zo 2 uurtjes gedraait, en de buis was bijna handwarm

 

daarbij komt nog eens de warmte ontwikkeling van je VSA (in geval van TL), of dit een (smoor)spoel of een trafo is wil ik ff van af wezen,,

je kan de VSA herbedraden en buiten de kast laten, dan heb je even veel winst in warmte ontwikkeling als met de EVSA..

 

ok :wacko:, zover ik de voor- en nadelen op een rijtje heb;

 

voordelen

. bij nieuwe aanschaf, scheelt het je de kosten van een armatuur

. geen warm wordende VSA, maar een koele EVSA

. geen 50 Hz trilling, gezoem, (opstart)geflikker ---> maar een 30kHz!!

. aansluiting voor T5 wordt een stuk betaalbaarder (als het idd zo is wat Slotty zegt)

 

nadelen

. zegge 5% minder lichtopbrengst bij gewone TL*

. bij geen geduld, je sloopt een goeie lamp die nog heel lang had kunnen branden...!

. moet zelf een passende behuizing maken voor de EVSA (blote 230V solderingen enzo)

. ik 'las' dat resonantiefrequentie van de buis ergens iets mee te maken had

 

in de groene tijd van hennepdesk.NL, was ik er eens over heen gestruikeld, of op hd zelf, of via een link op hd of ik had het eigenhandig gevonden, ik weet het niet meer.

gisteren wezen zoeken via google en een mager resultaatje ervan over gehouden...misschien was deze het wel.. http://www.circuitsonline.net/forum/view/17369/1/oogsten

 

de inbouw versie: !!!

 

meer hits kon ik me niet bedenken gister

 

zoiezo is dit idee een tamelijke upgrade voor ht&k(op het oog)gebruik..

 

waarschijnlijk met de juiste buizekeus toch voor planten ook geschikt?

mannen van de fluo? ik ga plat op lampendiepgang nl.

ik kom ff niet verder? t5 verschilt behalve de afmetingen en lichtopbrengst met de t8? en dat je t5 electronisch starten moet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, ik dacht dat je bedoelde dat er in totaal minder warmte kwam...

 

Voor die eVSA zou ik het wel doen ja, ik wordt gek van dat geknipper...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Meuk,

Nog steeds erg enthousiast over je topic :wacko:

In me kassie heb ik nog een prima plekje om een (test) T5 buisje op te hangen (centimetertje of 8 breedte achterin de kast, buisjes waren iets te kort) :specool , helaas zal daar een spaarlamp voor moeten sneuvelen :smoke

Verwacht geen problemen met die T5, mogelijk is het rendement of de levensduur wat lager dan met een standaard T5 armatuur >>EDIT<< (T5 werkt op een frequentie van 25 tot 40khz en kan op een normale elektronische VSA met de juiste wattage worden aangesloten).

 

Ga hier zeker iets mee doen,

 

Groetjes, Slotty

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat ik nou net men groeihokje met 4x18watt om willen gaan bouwen....

 

ik heb dat topic op circuits online gelezen

 

Ik heb hier 4 TL buizen van 18 Watt in gebruik. Voor ombouw gebruikten ze 25.1 Watt per stuk. Na ombouw nog maar 16.85 Watt. Bij een gebruik van 8 uur per dag scheelt dit al gauw zo'n 4 x (25.1 - 16.85) x 8 = 264 Watt per dag...

 

Het was me niet zo zeer te doen om de uitsparing, (toch zo'n 13.50 euro per jaar) maar meer om de andere voordelen, zoals direct starten, 2x langere levensduur (spaar je ook geld mee), geen hinderlijk knipperen en 'trillen' bij koude start...

 

Tevens goed voor het milieu. Alle beetjes helpen. Je zou versteld staan hoeveel alle kleine apparaten bij elkaar aan (onnodige) stroom gebruiken.

 

Als alleen in Europa alle conventionele 230v adapters aan kleine apparaten met een gebruik < 5 watt zouden worden vervangen door een exemplaar met geschakelde voeding, zou men op jaarbasis zo'n 20 TeraWatt uitsparen...

 

Een goedkope manier om een 18 watt TL armatuur om te bouwen van "normaal" naar HF uitvoering:

 

1) Wacht tot er een spaarlamp van zo'n 20 watt kapot gaat

2) Zaag de PVC behuizing rondom in en open hem

3) Haal de print eruit en bouw hem in een klein doosje

4) Sloop oude voorschakelapparaat + starter uit TL buis.

5) Plaats print er voor in de plaats.

(230v aansluiting gaat naar netspanning, en de 2x2

draden die oorspronkelijk van de spaarlamp uiteinden

komen, gaan nu naar de TL uiteinden.)

 

dit is een goed idee...

 

:verrygood

 

CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey,

 

Als je nu gewoon T5 lampjes haalt (13W), zeg 6 lampen, en je haalt 6x 13W B-merk spaarlamp, dan sloop je de VSA uit die spaarlampen en dan heb je geen starter nodig ook.

 

Die T5 buisjes zijn echt fel, ik vond het net HPS, maar dan wat minder natuurlijk.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap niet dat de micro mensen, niet de warmte benutten van de "heet wordende voorschakelapperatuur" in tl armaturen.

 

Persoonlijk zou ik de lucht langs deze aparaten aanzuigen. Ook zou ik gebruik maken van een pc fancontroller (met een mooi lcd display :D ) met temp sensors, zodat de fans harder of zachter gaan lopen. :verrygood

 

 

gallery_9381_2898_7794.jpg

 

gallery_9381_2898_4584.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey bigbuttbram,

 

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om dat te betalen he...

 

Zelf ben ik wel bezig met zoiets te regelen! Dus we zullen zien, dat is echter wel zelfbouw...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn die pc fancontrollers stukken goedkoper dan één uit de growshop.

 

Erg interessant topic, alleen ben ik het wel een beetje met BBB eens. Soms is de warmte van de lamp juist een pluspunt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om dat te betalen he...

 

Nieuw kosten ze, bovenste 30,- en onderste 39,- dat zal op MP de 1/2 zijn, als je dat niet kunt betalen, dan zou ik me ook maar niet bezighouden met kweken :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

de vsa's zorgen voor plaatselijke warmte, de bladeren kunnen dat niet hebben. dus moet de vsa verhuizen.....of worden vervangen.

 

CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de TL armaturen die ik heb gebruikt voor het kiemen, idd omgebouwd met deze eVSA's.

 

Voor de ombouw hingen de tl's op 10 cm ofzo met een temp van 23, 24 graden onder het folie,

erna kon ik ze op 2, 3 cm hangen met een temp van 21, 22 graden onder het folie.

[edit]24 uurs licht, en zonder warmtemat[/edit]

 

 

 

De kiempjes hadden dus veel meer licht voor hun kiezen :verrygood

 

Zo'n fancontroller voor de computer is idd een bruut idee, zeker als het om een permanent hok gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
de vsa's zorgen voor plaatselijke warmte, de bladeren kunnen dat niet hebben. dus moet de vsa verhuizen.....of worden vervangen.

 

Dat zeg ik dus, vsa verplaatsen, en langs de vsa's lucht aanzuigen om je ruimte deels te verwarmen. Tevens zorgt het voor het koelen van de vsa's :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...