Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Groentje82

Weg Halen Van Bladeren

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

Dit is voor mij de eerste keer dat ik probeer een paar dametjes succesvol groot te brengen, nu heb ik ze pas 5 weken staan op dit moment maby een beetje laat maar wilde het toch proberen.

 

Een vraagje : Ik heb bij een plantje vandaag alle grote bladeren weggehaald omdat ik gehoort heb dat dit de groei bevorderd , Kan dit ?

 

Ik heb de voor en na foto erbij gezet.

 

med_gallery_12435_2964_16521.jpg

 

 

med_gallery_12435_2964_49379.jpg

 

Hopelijk is dit goed te zien wat ik gedaan heb, en kan iemand mij vertellen of dit juist is of niet.

 

 

 

Owja, als iemand de tijd neemt om de fotogallerij te bekijken zou ik graag ook een reactie hebben of ze er goed uitzien verder

 

alvast bedank,

 

grtzz Groentje82

Edited by Groentje82

Share this post


Link to post
Share on other sites

heej,

leuke plantjes .

alleen ik weet niet of het extreem handig is geweest alle grote bladeren weg te halen. ik heb zelf nooit gehoord dat het de groei bevordert. zelf wil ik het liefst mijn planten klein houden maar wel lekker breed .

je planten groeien toch wel ook met grote bladeren.

mzzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet zo slim om eerst die bladeren weg te knippen en dan pas te vragen of dat wel verstandig is.. dat is het namelijk niet, integendeel. De plant heeft die bladeren nodig om te groeien en om in leven te blijven (fotosynthese).. Ga maar eens zoeken, je bent niet de eerste die dacht dat dit een goed idee was.

 

en post de foto's in je topic, mensen kijken liever plaatjes dan op een link te klikken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bladeren laat je liefst gewoon zitten.

Hier zijn al meerdere topics over.

En zou jij ook aub het welkomstbericht in je postvak (rechtsboven) willen lezen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou oke dan bedankt voor de snelle reactie, vandaag staat ze er goed bij. Ik blijf er ook vanaf verder en laat de natuur zijn werk doen.

 

Volgende keer zal ik ook het forum afzoeken, maar wist f niet goed te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het niet weet moet je het ook niet doen.

En ze staat er helemaal niet goed bij. Je hebt de helft van je oogst weg gegooid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo mensen,

 

Dit is voor mij de eerste keer dat ik probeer een paar dametjes succesvol groot te brengen, nu heb ik ze pas 5 weken staan op dit moment maby een beetje laat maar wilde het toch proberen.

 

Een vraagje : Ik heb bij een plantje vandaag alle grote bladeren weggehaald omdat ik gehoort heb dat dit de groei bevorderd , Kan dit ?

 

Ik heb de voor en na foto erbij gezet.

 

voor

Na

 

Hopelijk is dit goed te zien wat ik gedaan heb, en kan iemand mij vertellen of dit juist is of niet.

Owja, als iemand de tijd neemt om de fotogallerij te bekijken zou ik graag ook een reactie hebben of ze er goed uitzien verder

 

alvast bedank,

 

grtzz Groentje82

 

 

hallo ,.

 

bladeren erafhalen is zeker goed ,maar nooit zo vroeg ,doe dat pas als ie groter is en je ziet dat grotere bladeren de nieuwe scheuten dwarszitten ,en nooit meer dan 20% eraf halen ,wordt fataal voor de oogst ,gaat echt om tientallen grammen

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik..lees..leer HIER aub.

 

Ik ben hier helemaal niet akkoord mee. Bladeren zijn immers de motor van de plant (ooit gehoord van fotosynthese). LATEN ZITTEN DIE BLADEREN !

 

Verder nog veel succes toegewenst

 

Grtz Joe

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het nu ook bij een paar palnten gedaan een dag of 5 geleden omdat het te bossig was en ik wilde meer licht in de topjes hebben ik zelf zie nog neits dat lijkt op fatale actie ofso

 

 

gaat hier prima

 

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ik heb net toen ik nog wat verse potgrond er bij gooide perongeluk een van de onderste takjes afgebroken, we zullen zien of dat nu een wondertop geeft aan die plant.

 

Ben er zelf bang voor van niet maar goed, waarom zou de natuur anders bladeren maken als die niet nodig waren?

 

De onderste bladeren die worden een beetje geel, die haal ik wel weg, of kan dat ook kwaad, en dan bedoel ik de aller oudste die bijna geen licht krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor 5 weken zien ze er tamelijk goed uit,

het weghale van bladeren in de groei doe ik niet (hoe meer bladeren, hoe meer energie)

wat je wel kan doen is de diefjes verwijderen, dit zijn kleine nieuwe blaadjes die gevormd worden

ter hoogte van knopen aan de zijtakken, deze zijn in feite onnuttig en als je ze weghaalt kan je schatje meer energie steken in het ontwikkelen van bloemetjes (wiet).

Wanneer over een maand je planten in de bloei schieten zullen er onderaan ook bladeren vergelen, deze mag je ook verwijderen.

 

veel succes nog

rook ze :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey mensen,

 

Thnks voor de reacties, was niet zo een goed inderdaad maar plantje heeft zich goed gehouden

 

med_gallery_12435_3008_33350.jpg

 

Hopelijk groeit ze nog een paar weken en kan ze zich meten bij haar zusjes

 

gallery_12435_3008_26670.jpg

 

Ze is niet de kleinste van het de vier zoals te zien, mijn vraag is nu heeft het nog nut om de kleinste erbij te laten staan. Gaat deze ook automatisch met de rest in de bloei?

 

gtrz

Edited by Groentje82

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker laten staan, gaat ook wel in de bloei hoor! Kun je allicht nog een paar tjaapen afhalen!

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb het nu ook bij een paar palnten gedaan een dag of 5 geleden omdat het te bossig was en ik wilde meer licht in de topjes hebben ik zelf zie nog neits dat lijkt op fatale actie ofso

gaat hier prima

greetzzz masteryero

het is heel erg simpel. Waar bouw je bloemen mee? Met bouwstoffen. Waar worden die gemaakt? In de bladeren, NIET in de bloemen zelf. De zon alleen doet niks voor je bloemen. Sterker nog, als de plant het nodig vindt gebruikt ze zelfs deze bladeren als extra voedsel. Dat zie je heel goed als de plant gaat afbloeien, de bladeren worden geel. Al die groei- en bloeikracht ontzeg je je plant dus als je die bladeren er af haalt. Als ze vergelen is het tijd genoeg. Denk je dat de top van een afghaantje lang licht ziet in zo een bossige top? En toch worden dat keiharde buds.

gallery_5211_1953_1177298.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het bizarre is dat er door Weckels in de laatste highlife wordt beweerd dat het grote blad verwijderen de groei van de zijscheuten bevordert .

"De sapstroom die voor het blad bedoeld was gaat dan naar de zijscheut" is de onderbouwing . Dan denk ik "wat zorgt er nu voor de sapstroom , het blad zelf voornamelijk ! dus zijn bewering vind ik ronduit onzinnig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja daar snap ik ook niks van atmo. Alsof er een pomp onderin de wortels zit, er is inderdaad meer dat de sapstroom veroorzaakt! En bovendien, hoe worden de bouwstoffen aangemaakt? Ik denk dat de plant dat zelf heel goed kan regelen. Als de bladeren niet meer nodig zijn sterven ze gewoon af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is er eigelijk enig wetenschappelijk bewijs dat de plant voedsel uit de fanleaves haalt voor de toppen? Kan net zo goed zijn dat de bladeren afsterven omdat alle energie naar de toppen gaat toch?

Ik geloof persoonlijk dat fanleaves aan de stam verwijderd kunnen worden als de bloei in de fase dat de toppen beginnen aan te zwellen. Dit om de volgende redenen: in de toppen zelf zit blad genoeg; de plant wordt beter verlucht, gaat dus mogelijk rot tegen, ook de meer naar onder gelegen toppen krijgen licht en kunnen nog enigszins fatsoenlijke topjes worden, teveel popcorn is ook maar niets... Dit geldt dan wel vooral voor grote buitenplanten, die soms echt een klein oerwoudje kunnen vormen.

 

groeten Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is zo dat oudere bladeren een minder efficiënte fotosynthese hebben dan jonge bladeren. Zo kunnen jonge bladeren meer energie produceren dan de ouderen bladeren bij eenzelfde lichtintensiteit.

 

Het kost voor een plant energie om zichzelf in leven te houden. Dus, om zijn bladeren in conditie te houden moet de plant energie afstaan, geproduceerd door fotosynthese. Alles wat overblijft kan gebruikt worden voor groei, bloemvorming,...

 

Nu dacht ik even bij mezelf over wat die persoon in highlife schreef, er van uitgaande dat dit kan kloppen...

 

Bij de grotere planten zijn er heel wat bladeren die voor het overgrote deel constant in de schaduw van jongere bladeren hangen. Die bladeren krijgen dus een sterk verlaagde lichtintesiteit ter beschikking. Hierdoor produceren ze slechts een kleine hoeveelheid energie.

 

Het zou best kunnen dat er meer energie nodig is om die bladeren in leven te houden, dan ze zelf produceren. Voor deze bladeren wordt de netto productie van energie negatief en snoepen zo energie af van de jonge scheuten. Het verwijderen van deze bladeren zou dan inderdaad positief zijn voor de groei van jongen scheuten.

 

In deze denkpiste ga ik er dus van uit dat beschaduwde planten meer energie verbruiken dan ze produceren. Ik weet niet als dit inderdaad zo is, maar het zou alvast de theorie van de persoon in highlife kunnen bevestigen.

 

Genoeg gedacht voor vandaag. :verrygood De avond is nog jong...wat is zomers weer toch zalig!

 

Grtz,

 

Godsake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo gooi je miljoenen jaren aan evolutie over boord, de plant zou dan dus van nature erg inefficiënt te werk gaan, en daar geloof ik niet in .

 

Buiten draait het zonlicht om de plant heen ,daar waar veel licht is ontstaan de grootste bladeren . Meer bij de stam en onderin is minder licht beschikbaar en dus minder energie voor de aan maak van bladeren , dus daar zijn ze dan ook klein. Feit is dat toppen zelf geen licht in energie omzetten.

 

De vraag is of de plant energie gaat transporteren naar bladeren die niet meer nodig zijn .

 

Onder kunstlicht houden we de plant voor de gek en komt het licht alleen va nboven , een andere situatie dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is er eigelijk enig wetenschappelijk bewijs dat de plant voedsel uit de fanleaves haalt voor de toppen? Kan net zo goed zijn dat de bladeren afsterven omdat alle energie naar de toppen gaat toch?

Ik geloof persoonlijk dat fanleaves aan de stam verwijderd kunnen worden als de bloei in de fase dat de toppen beginnen aan te zwellen. Dit om de volgende redenen: in de toppen zelf zit blad genoeg; de plant wordt beter verlucht, gaat dus mogelijk rot tegen, ook de meer naar onder gelegen toppen krijgen licht en kunnen nog enigszins fatsoenlijke topjes worden, teveel popcorn is ook maar niets... Dit geldt dan wel vooral voor grote buitenplanten, die soms echt een klein oerwoudje kunnen vormen.

 

groeten Jim

 

Er is zelfs in de erkende wetenschap nog discussie over het halen van voedsel uit bladeren , en dus blijkbaar geen bewijs .

 

Onder de juiste klimatologische omstandigheden ,waar de plant zich vann ature stand kan houden zullen de planten minder veel blad aanmaken omdat er veel licht is. Hier zien we vaak dat buitenplanten enorm veel blad aanmaken buiten als gevolg van slecht weer of het in de schaduw staan. In dat geval is het misschien mogelijk dat de plant niet geheel efficiënt te werk gaat.

 

Overigens bij zaadplanten die geen voorgroei periode gehad hebben en veel licht zie je heel weinig blad waar ze toch grote toppen mee produceren , efficient dus . Blad weghalen is dan een slecht idee .

 

Hoe weet je dat er in de toppen blad genoeg zit ? Worden er van uit de andere bladeren geen energie of suikers naar de toppen getransporteerd ? Ik heb zelf overigens geen sluitende verklaring voor dit alles of een duidelijk verhaal , ik geef alleen aan dat er aan de bestaande theorien haken en ogen zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het persoonlijk niet zo eens met het weghalen van bladeren.

 

Bladeren zijn er om een reden, miljoenen jaren evolutie, als die bladeren niet nodig waren, dan waren ze er niet geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

'k heb bij mijn oogstrijpe plant (moet nog 4 dagen staan) al heel wat blad eraf gehaald..

 

dit zal toch niet veel meer uitmaken, denk ik zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb bij mn 1ste scrog mn fanleaves aan de stam onder het net laten zitten omdat:

 

1 ik dacht dat als het plantje ze niet meer nodig heeft ze afstoot (wat nu lijkt te gebeuren, want zo vallen een voor een af van onder naar boven)

2. Zo kon ik toch nog bladvoeding (phytamin) blijven geven op de bladeren onder het net, zonder topjes te verknoeien :D

 

tot nu toe lijkt die aanpak redelijk te lukken :no, maar ja ik heb nog maar 1 kweekje achter de rug en ben dus niet zo'n expert ;)

 

sly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag mensen,

 

Wat een reacties, ben er nog niet helemaal uit hoe en wat maar dat geeft niet. Volgende keer begin ik er gewoon niet aan en laat de boel de boel gaan.

 

Ondertussen zijn we een paar weekjes verder en heeft de plant zich goed hervat, en ziet deze er weer gezond uit.

 

De kaal geplukte plant, In de 5de week

 

med_gallery_12435_2964_49379.jpg

 

De plant een paar weekjes verder, week 8 om precies te zijn.

 

med_gallery_12435_3130_1315198.jpg

 

 

Ik ben blij met het resultaat tot nu toe, ze zijn nog altijd aan het groeien.

 

 

 

grtz David

Edited by Groentje82

Share this post


Link to post
Share on other sites
miljoenen jaren evolutie, als die bladeren niet nodig waren, dan waren ze er niet geweest.

 

Bladeren zijn zeker nodig, dat de plant energie uit licht gebruikt in de bladeren voor de omzetting van stoffen uit de grond en de lucht staat zo goed als vast. Maar of ze bij de verdere bloei nodig blijven, met het oog op wiet kweken hoeft daarom toch helemaal niet uit de evolutie te volgen? Evolutie is geen nadenkend proces (tenzij je wil geloven in intelligent design), het zorgt voor variatie waaruit een positieve evolutie kan ontstaan.

 

"Als die bladeren niet nodig waren, waren ze er niet geweest" vind ik dus nonsens, bij de mens kan je toch ook een hoop eigenschappen vinden die geen functie hebben of zelf nadelig zijn. Om er enkele op te sommen: tepels bij mannen hebben geen functie, blinde darm (appendix) heeft geen functie, een blindedarmontsteking komt relatief vaak voor en dodelijk zonder medische ingreep, staartbeen heeft bij de mens geen functie (hoewel er toch spieren aan groeien!), maar als je het breekt kan je een maand niet meer zitten, toen de mens op twee benen begon te lopen zijn bekken en rug hiervoor aangepast, maar het is nog steeds de oorzaak van vele ongemakkelijkheden en zelfs aandoeningen zoals rugpijn, spataderen, aambeien, hernia's en complicaties bij de geboorte. Ook er interessant is wenen: hierbij verliezen we vocht zout langst de ogen, hoewel dat erg kostbare stoffen waren voor de oermensen in Afrika bij het begin van de evolutie (de mens is trouwens een van de enige landdieren dat weent).

 

We hebben dus andere argumenten nodig om een besluit te kunnen maken of we de bladen van onze plantje kunnen verwijderen of niet.

 

groeten de Woudloper, en veel succes met je plantje!

 

Ps.: ik schijf dit niet om te vitten ofzo, maar tegenwoordig kan het geen kwaad om wat kritisch te zijn, deel je kennis en verlos je van het opgelegde onweten van de machthebbers!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...