Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ASGrow

Hydrologisch, Biologisch, Sannielogisch, As Growlogisch

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Het heeft lang genoeg op zich laten wachten, maar nu is het zover:

 

AS Grow's laatste mapito kweek.

 

 

 

Voorwoord

De kweek is al enige tijd aan de gang en we zitten ondertussen in begin week vier van de bloei, maar dat neemt niet weg dat we met een verslag de tijd nog even terug kunnen halen.

 

Zoals misschien wel bekend, zijn we aanvankelijk als kwekers begonnen met het kweken van onze geliefde plant op mapito. Ondertussen zijn we al ruim twee jaar bezig(dacht eerst drie, maar de tijd ging niet zo snel als in onze gedachten) en na het eerste jaar experimenteren op mapito hebben we ondertussen ook al ruim een jaar kweken op aarde achter de rug. En als je eenmaal aarbeien van het land hebt geproefd wil je eigenlijk niet meer terug. Zelfde geldt natuurlijk ook voor onze rookwaar, eigen kweek was al bijzonder, maar eigen kweek van aarde heeft ons voor altijd overtuigd. Het is lekkerder roken en eigenlijk ook makkelijker kweken.

 

Maar ja, wat je niet laten kan....

Dus we hebben enige tijd beide mediums naast elkaar laten lopen. Pas dan merk je het verschil, pas dan kun je daadwerkelijk vergelijken. Maar het is genoeg geweest, niet alles hoeft moeilijk als het makkelijk kan. En uiteindelijk hebben we geen voordelen kunnen bedenken ten opzichte van het kweken op aarde om onszelf te overtuigen. AS Grow goes dirt, totally dirt.

 

En toch, om het nog één keer goed af te sluiten,

Een laatste kweek op mapito. Nog één experiment, met al onze inmiddels opgedane kennis van het kweken op aarde. Kijken hoe het is om zaad biologisch op mapito te kweken. We hadden nog niet eerder met zaad gewerkt op mapito en ook niet met biologische voeding op mapito. Na ampel beraad en onderzoek hier op het forum(Sannie bedankt) zijn we overtuigd van deze laatste koers die wordt gezet op de zee van hydrologisch kweken.

 

Hoe het kan verkeren,

Natuurlijk kan niet alles lopen zoals je voor ogen hebt. Het leven is immers wat gebeurt terwijl je andere plannen had gemaakt. En het klus topic van Whazzup heeft ook laten zien hoe onfortuinlijk de zaken kunnen lopen. Maar dit.... dit hadden we niet verwacht. Natuurlijk valt alleen schuld toe te kennen aan ondergetekende. Want het is de overijverige experimentendrang die geleid heeft tot een waar fiasco.

 

Jaja, nu is iedereen wel benieuwd natuurlijk,

Wat allemaal is mis gegaan zal ik uitvoerig uit de doeken doen. Van de mislukte groeibelichting tot en met de overbemesting door de wormenmest. Het komt allemaal wel aan de orde in de komende week. Telkens zal een stukje worden geplaatst tot we synchroon lopen met de kweek.

 

Tot nu toe klinkt dit kweekverslag meer als een horrorverhaal, en ik kan jullie verzekeren, dat gevoel heb ik ook lange tijd gehad. Slapeloze nachten hebben deze dames(en wijlen heren) mij bezorgd(S iets minder). En natuurlijk kan ik nu ook nog niet vertellen of dit verhaal wel een happy end gaat krijgen. Uiteindelijk zullen we daar toch nog wel een week of 7 op moeten wachten. Maar inmiddels begint het vertrouwen toch enigszins te groeien en bloeien net als de planten, tot hopelijk respectabele rookwaar.

 

En dan nu.... het verhaal.

 

Het begin

 

Er waren eens 15 piepkleine piepjonge en potente zaadjes.

 

med_gallery_8797_1979_424886.jpg

 

 

 

 

 

med_gallery_8797_1979_536200.jpg

 

 

 

 

 

Okee, er waren er meer, maar we hebben dus 10 keer Killing Fields gezet en 5 keer Shack III x S.M.M.

killing fields

med_gallery_8797_1979_143235.jpg

 

 

 

 

 

shack III x S.M.M.

med_gallery_8797_1979_474392.jpg

 

 

 

 

 

De bedoeling was om het geheel eens op mapito te zetten en met biologische en chemische voeding van BAC te verzorgen.

Dus de hele boel bij elkaar, schimmels in de mapito en tevens Bacto van Sannie ter ondersteuning. Het is niet gangbaar om te proberen bodemleven op mapito te kweken, maar niet onmogelijk, dus wellicht een leuk experiment.

Gaandeweg is de combinatie van voeding achterwege gebleven. En nu zijn we bezig met louter handmatig biologische voeding toedienen en hebben we de chemische voeding gelaten voor wat het is. Tenslotte is de voeding al duur genoeg, zeker als je al een tweede lijn hebt staan. Daar komt nog eens bij dat het de laatste kweek op mapito betreft dus zou de chemische lijn voor alleen deze kweek nodig zijn.

Wel maken we gebruik van Yuca, ook van die Hippie, en Final Solution om mee te spoelen.

 

Nou dat was het wat betreft de introductie. Volgend verhaaltje voor het slapen, gaan ze daadwerkelijk gezet worden. En voor degene die al willen weten hoe het er nu bij staat. Ondertussen staan vijf dames, 4 Killing Fields en 1 Shack III x S.M.M. heerlijk te geuren, onder twee keer 600 watt greenpower.

 

bloei week 3

med_gallery_8797_1944_516748.jpg

 

 

 

 

 

En nu natuurlijk niet alvast in mijn galerij gaan kijken naar de foto's die van begin tot nu weergeven. Gewoon geduldig wachten op het volgend verhaaltje.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal dit "horror"verhaal tot het eind toe volgen !!

 

erg duidelijk om te lezen !

 

waarvoor dank !

 

greetzzz ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus de foto hieonder is 4x kf en 1x shack#3/smm?

med_gallery_8797_1944_516748.jpg

 

 

Ik mag ook aannemen dat je wel het water afzuurt welke je gebruikt?

Toffe test welke waarschijnlijk goed af zal gaan lopen :D

 

Je bent lekker bezig AsGrow :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sannie thanx man,

 

Inderdaad, je ziet 4 Killing Fields en 1 Shack # 3/ S.M.M. De Shack staat rechts vooraan, dus daarvan zie je net de toppen in de hoek. En de linker kant van de unit zie je niet zo goed, dus de Killing Fields links achter is slechts beperkt zichtbaar. Niet zoveel overgehouden als we hadden gehoopt, maar genoeg om een leuk veldje dicht te krijgen.

 

Het water zuren we nauwkeurig af, zelfs de bladvoeding en spruzit worden afgezuurd.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker joh,

die Killingfields heb ik ook uitgezet..

Verwacht er een hoop van qua smaak en de rest....

 

 

 

suc6 man.... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bespeur ik hier een aankomende schrijver?

Een mooi en goed uitgelegd verslag ASGrow.

Ga ik zeker volgen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit beloofd een schitterend verslag te worden... :verrygood

 

Ben benieuwd naar het vervolg..

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Jongens,

 

Bedankt voor de reacties allemaal!

 

En vooruit dan, zal vannacht wel weer een verhaaltje komen vertellen voor het slapen gaan. Morgen zal immers niet veel van komen. Als Whazzup langs komt op de meeting, daalt de productiviteit, (maar groeit de gezelligheid).

 

Tot straks,

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey AS....overbemesting door '''wormenmest'' lijkt me stug,

 

ik heb eens zelf gesneden steks die net geworteld waren zo in een

 

pot gezet met alleen maar wormenmest ... en geen centje pijn hoor.

 

wellicht dat je overbemesting van iets anders kwam....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Ik had het beloofd, een verhaaltje voor het slapen.

 

Eerst even Midian,

Rustig, rustig, het gedeelte over de wormenmest komt nog. Maar had ik ze maar in de wormenmest gezet zeg, dat had de zaken inderdaad wel wat anders laten lopen. Dus je weet in ieder geval dat dat dus niet is gebeurd. Maar nu eerst de eerste Akte, ze zijn gezaaid.

 

Akte 1, zaaien en ontkiemen;

Ik had al laten zien welke zaden we hadden uitgekozen en wat ik daarbij nog had moeten vertellen is dat het verslag van the One, eigenlijk, ons hier naar dit forum heeft gelokt. En de vooruitzichten van de Killing Fields(met the one als ouder) heeft ons ook destijds over nietgefeminiseerd zaad doen denken. Vandaar dat de Killing Fields eigenlijk een lang verwachte droom voor ons was.

 

Afijn, we zijn dus begonnen met 10 Killing Fields en 5 Shack #3 S.M.M. En dit is de voedinglijn

 

med_gallery_8797_1979_204108.jpg

 

 

 

 

 

 

Hebben nog eens goed de beschrijving gelezen voor het gebruik van de bijgeleverde pitpotjes

 

med_gallery_8797_1979_502689.jpg

 

En toen ging het hele zwikje in onze ontkiem- en pootkist

 

med_gallery_8797_1309_524884.jpg

 

 

 

 

 

 

En daar is het allemaal mee begonnen.

De kist hadden we namelijk aangepast. Een experiment, leuk om te proberen, niet om te herhalen. Wellicht zijn jullie wel bekend met de 100 watt groeilampen van Phillips, niet de spaarlamp, maar de verstraler. Je kunt ze ook bij Leafman bestellen, hier, en dat hadden we ook gedaan.

 

We hadden eerst nog andere lampen.

 

med_gallery_8797_1309_316639.jpg

 

 

 

 

 

 

van Baumtaup of iets dergelijks, maar daar hadden we geen vertrouwen in, dus toch maar de Philips lampen erin gezet. Het idee was eigenlijk om de lichtintensiteit in de kist te vergroten. Met het weinige tl licht was de groeifase geen succes. En onder het mom van "weinig lumen van ver af is meer lumen van dichtbij" hebben we de lampen ingebouwd zodat ze op ongeveer 20 25 cm van de planten zouden komen. Normaal zijn ze bedoeld om op enkele meters van de planten te hangen, maar dan is de lichtintensiteit ook zeer beperkt. Aangezien de lichtsterkte kwadratisch afhankelijk is van de afstand dachten we dat het wel goed zou komen. De kist was immers met de lampen ook "droog" getest en de temperatuur konden we netjes onder controle houden door de regelbare ventilatie. De kist is ook nog voorzien van een bevochtiger, conclusie de klimaatomstandigheden kregen de thumbs up.

 

De foto's van de horror die zich in de dagen na het zaaien afspeelde moet ik jullie helaas schuldig blijven. Als ik terugreken is duidelijk dat dit ook nog eens gebeurde tijdens de vorige tentamenronde, dus de prioriteiten lagen niet bij de zaadjes, en dit hebben ze laten merken ook. Ofschoon ze zich nog niet als dames kenbaar hadden gemaakt, schreeuwden ze, waarschijnlijk instinctief, als vrouwen kunnen, in stilte, om aandacht.

 

Blijkbaar waren de lampen niet echt het geschikte middel voor het bovenbeschreven plan. De lichtintensiteit is onvoldoende gebleken en de kenners kun het dan wel raden. Niet genoeg licht en de planten gaan strekken. Dus wat doe je dan? meer licht, veel meer licht. Dus degene die zich al hadden getoond en als ware slangen, door de kist leken te willen rondkroelen, die gingen naar het bloeihok, hup zo onder 1000 watt, wel in een groter bakje. En als de problemen zich voordoen, doemen de dillemma's op aan de horizon. Wat gingen we doen met de zaden die nog niet waren uitgekomen? Toch alvast in het bloeihok of nog even in de kist proberen? Uiteindelijk hebben we ze allemaal in vier liter bakken in het bloeihok gezet. Omdat ze daar veel te vroeg in moesten waren die voorbereidingen ook nog niet klaar, en ja, die tentamens ondertussen ook nog. En ook de omstandigheden in het bloeihok waren daardoor nog niet naar wens.

 

Maar dit was dus de ontkieming van de zaden. En de schade leek in eerste instantie nog mee te vallen. Tenslotte waren de zaadjes allemaal wel nog uitgekomen en nadat we de sprieten wat dieper hadden ingestopt in de nieuwe bakken leek het optisch eigenlijk ook allemaal wel mee te vallen. Na bijna twee weken waren het toch al behoorlijke plantjes.

 

med_gallery_8797_1944_94619.jpg

 

 

 

 

 

 

med_gallery_8797_1944_310540.jpg

 

 

 

 

 

 

med_gallery_8797_1944_376107.jpg

 

 

 

 

 

 

med_gallery_8797_1944_149532.jpg

 

 

 

 

 

 

En dit was nog maar het begin van het verhaal. Nu zijn de jonge teerlingen ter aarde geworpen, en kan het avontuur zich voortzetten. Weinig konden we toen al weten van hetgeen ons allemaal te wachten stond

 

Maar dat, dat is iets voor de volgende keer.

 

 

Groeten uit Eindhoven en trusten,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke ik ben rustig, we wachten af :D

 

leuk verhaal voor het slapen gaan :verrygood

 

 

 

 

 

 

 

 

=M=

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslag dit, (toch) mooie plantjes, en lekkere soortjes :verrygood

Ik ben benieuwd, en lees rustig mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Vandaag helaas geen verhaaltje voor het slapen gaan. We vallen hier zo wel in slaap.

Voor wie het gemist heeft, lees hier maar eens om te ontdekken waarom jullie vandaag jezelf zullen moeten bevredigen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tumtiedum :nerd

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aargh Sannie,

 

Ik weet het, ik weet het... :nerd

 

Writers Block ten aanzien van de tweede akte, de overture van dit drama komt slechts moeizaam uit de pen.

 

Maar om iedereen gerust te stellen en natuurlijk om de rest even rustig te houden, hier alvast enige foto's van eind week vier bloei.

 

Vanacht moet het gebeuren de tweede akte, "De pest in de wormenmest, compostthee valt niet mee"

 

totaal overzicht

med_gallery_8797_1944_933993.jpg

 

 

 

van de andere kant

med_gallery_8797_1944_618501.jpg

 

 

 

favoriete plant: de shack

med_gallery_8797_1944_550449.jpg

 

 

 

een leuk paar

med_gallery_8797_1944_6936.jpg

 

 

 

overzichtje

med_gallery_8797_1944_353183.jpg

 

 

 

geen mega spa, maar leuke topjes

med_gallery_8797_1944_757145.jpg

 

 

 

als je dit toch eens kon ruiken..

med_gallery_8797_1944_13013.jpg

 

 

 

 

Vanavond, ik beloof het

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Nou, ik moest niet alleen bijkomen van de Brabant meeting, maar blijkbaar ook van de laatste tentamenperiode. Voor de geinteresseerden, inmiddels heb ik mijn bachelor succesvol afgerond en resteren nog slechts drie vakken voor het Masterprogramma(het was een goed jaar).

 

Waar iedereen op zit te wachten natuurlijk,

 

Akte Twee, "De Pest in Wormenmest, Compostthee valt niet mee"

 

We hebben inmiddels de ontkieming achter de rug. Ondanks het drama van de 100 watt lampen, zijn alle zaadjes uitgekomen en zijn ze inmiddels in 4 liter bakken gestopt om in het bloeihok te kunnen plaatsen. Even om te recappituleren, de bedoeling was om ze op mapito te kweken met biologische voeding. De 4 liter bakken zijn dus ook voorzien van schimmels en met bacto/wortelstimulans ingewaterd. Ruim anderhalve dag van te voren, uiteraard.

 

In het begin zag het er nog best goed uit. Ze waren in de kist wel gestrekt. Maar door ze dieper te planten en door de perliet bovenop was het een mooi gezicht. Helaas hadden we de cursus budfoto's-voor-beginners van Whazzup nog niet gehad, dus de foto kwaliteit zul je voor lief moeten nemen.

 

med_gallery_8797_1944_342429.jpg

 

 

 

med_gallery_8797_1944_704228.jpg

 

 

 

med_gallery_8797_1944_635248.jpg

 

 

 

Omdat we op mapito zijn begonnen, zijn we al direct gestart met het voeden van het medium. Met groeivoeding en wortelstimulans. Omdat het gewoon lekker is ook nog de Yuca die we hebben staan.

 

Wel is het duidelijk dat verschillen zichtbaar worden in de ontwikkeling van de zaden. Voor een oude stekweker is het optredend verschil een fenomeen op zich. Eén van de planten heeft zich uiteindelijk niet verder ontwikkeld dan twee rare blaadjes. Volgens mij komt daar later nog wel een foto van.

 

Nog een overzichtje

 

med_gallery_8797_1979_485605.jpg

 

 

 

med_gallery_8797_1979_1252244.jpg

 

 

 

En toen begon het drama.

 

We hadden met veel aandacht het topic van Rataplan gelezen over de wormenmest compostthee. topic Rataplan

En waren al enthousiast over de eerste probeerselen met de Plagron wormenmest die we hadden liggen. Maar ja Plagron is ook maar een merk natuurlijk, dus we zijn, voor ons biologisch experiment, op zoek gegaan naar echte wormenmest, dus op zoek naar een wormenkwekerij. Gelukkig hoefden we niet al te ver te zoeken om een leuke kwekerij te ontdekken.

 

Hier ontmoeten we een vrouw die duidelijk haar hart in de kwekerij had zitten. Na een beetje aftasten van beide zijden was snel het ijs gebroken en vertelde zij openlijk over haar onderneming en vertelde ik enthousiast over de planten die ik aan het kweken was. Heel interessant overigens zo'n wormenkwekerij. Ze exporteren naar heel Europa en zelfs Canada, VS, en andere overzeese gebieden. Ze had voor de Canadeese markt zelfs een speciale bosworm gekweekt. En dan ook nog het verhaal over haar eigen dochter die ook een paar planten had staan. Overigens waren we niet de enige die haar hadden weten te vinden. De "wietpietjes" zoals ze ze noemde, kwamen in vele hoedanigheden en vaak met bijna clandestiene houding haar erf op.

Misschien een beetje overdreven voor die paar planten die wij hadden. Maar ja, toch drie flinke zakken meegenomen, van deze heerlijk vers geurende wormenmest.

 

Natuurlijk hadden we nog even nagezocht of meer informatie beschikbaar was over het gebruik van compostthee op de verschillende tuinbouwsites, en toen (Zoals Ome Willem zou zeggen) "Aan het werk".

Om hier uitgebreid foto's van te plaatsen is niet gelukt, want het was immers tijd voor een volgende tentamenronde. En door het optredend tijdgebrek, was ook het gepiel met de koffiefilters wel een smerige en tijdrovende bedoeling. Dus....en dit hadden we natuurlijk niet moeten doen, gewoon een kuip gevuld met wormenmest en water op het balkon gezet en afgedekt. We hadden immers gelezen over vergelijkbare toepassingen. Hiervan gebruikten we het afgietsel, wel afgezuurd maar niet anders gemeten, als voeding in de tweede week van de groei. Het zag en rook ook gewoon als goede compostthee. Althans voorzover een leek er zich voorstelling van kon maken.

 

En het drama dat zich zou voltrekken sloop ook nog eens langzaam in.

 

med_gallery_8797_1979_191811.jpg

 

 

 

med_gallery_8797_1979_546077.jpg

 

 

 

Natuurlijk veel te laat, reageerden we op de planten. Ze oogden namelijk steeds lichter. En na het meten van de compostthee aan het einde van de tweede week, was het direct duidelijk. Ze hadden in de tweede week een voeding gehad met een EC waarde van ongeveer 4,5 tot 5.......

 

En terwijl de ontwikkeling van de bladeren in het begin nog behoorlijk goed was, was de verkleuring toch wel zorgwekkend.

 

med_gallery_8797_1944_725037.jpg

 

med_gallery_8797_1944_227948.jpg

 

 

 

med_gallery_8797_1944_19633.jpg

 

 

 

med_gallery_8797_1944_220575.jpg

 

Op een gegeven moment werden de verbrande punten zichtbaar.

 

med_gallery_8797_1944_396775.jpg

 

 

 

med_gallery_8797_1944_1859.jpg

 

 

 

En tenslotte stond de ontwikkeling gewoon stil doordat de nieuwe bladeren zich minder snel ontwikkelden dan dat de oude bladeren verbranden. Inmiddels probeerden we natuurlijk zoveel mogelijk het medium te spoelen, het was immers mapito. Maar ondanks het intensieve gebruik van slechts afgezuurd water en de Final Solution, was het wel duidelijk.

 

Dit werd een drama.

 

De planten verbranden gewoon voor onze ogen. Op de een of andere manier was de compostthee gewoon niet weg te krijgen. Of althans het effect van de compostthee was niet weg te krijgen. En terwijl we eigenlijk over een week of zo de bloei in hadden gewild, moest nu de operatie "herstel en snel" maar van start gaan.

 

Inmiddels was het buiten ook nog eens kei mooi weer. Voor alle buitenkwekers ideaal, maar voor binnen zijn de hogere temperaturen natuurlijk ook niet lekker. Het strekken van de planten was natuurlijk een ander probleem als de hoogte in de kweekruimte beperkt is.

 

Hoe we dit hebben aangepakt is natuurlijk het volgende verhaal. Akte 3 "AS Grow bloed zweet en tranen"

 

Dus hopelijk snel tot een volgende keer.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

als eerst GEFELICIETEERD!!

die laatste 3 moet ook wel gaan lukken als je al zo ver bent toch ? :nerd

 

Dan, rofl, ik zou niet mogen lachen, maar die wormencompostthee is dus een geweldadig goed, maar sterk goedje ? *foutje*

 

Ik ben erg benieuwd hoe dit allemaal verder gaat, we wachten weer af :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sir SmokeAlot,

 

Thanks man,

 

En inderdaad de wormenmest die je vers haalt is van een andere orde dan een zakje Plagron. Ik had natuurlijk de compostthee moeten meten en afwateren zodat de EC op een acceptabele hoogte was.

 

Verders alleen lof voor de wormencompost(thee). Afgezien van dit drama merken we duidelijk de goede werking in onze andere toepassingen.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom spoel je ze niet gewoon :nerd

Je zit niet voor niks op HYDRO :nerd

Meten is weten

 

Niet zomaar wat aanprutsen, meten!

 

Mooie foto's van je buds as :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inmiddels probeerden we natuurlijk zoveel mogelijk het medium te spoelen, het was immers mapito. Maar ondanks het intensieve gebruik van slechts afgezuurd water en de Final Solution, was het wel duidelijk.

 

:nerd

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi verhaal ASgrow! Uiteraard ben je deze klap allang weer teboven gekomen - tips zijn een beetje mosterd na de maaltijd. Maar kan uit ervaring meepraten over de kracht van deze wormenmest (heb uiteraard ook een zak staan nu uit dezelfde batch)... tot aan de bloei heb ik niet of nauwelijks voeding hoeven geven aan mijn planten. :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...