Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

slappy

Kweken In Het Mais Geen Succes

Recommended Posts

3 verschillende plekken in het mais zijn allemaal vergald. Alle planten zijn verbrand door waarschijnlijk gif of iets dergelijks. Op iedere plek precies dezelfde symptomen, 1 plantje wat net buiten het veld stond (30 cm buiten het omgeploegde en ingezaaide gedeelte) doet het prima. De rest (±30 stuks) is verneukt.

 

Iemand anders ervaringen mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poeh dat is balen!

 

Mais is vaak ook geen geschikte plek, of je moet ze ongeveer vanaf nu pas gaan planten!

 

Zoek stukken bos waar niemand komt :)

 

Succes!

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

das zeker $#%*... maar wist je niet dat er bij mais gif gesproeid word... je moet weten wanneer de boer voor de laatste keer geweest is... anders gaat alles dood behalve de mais.. goed het veldje in de gaten houden voor je de dames plant...

 

gr mister R :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pff dat is minder . 30 plantjes kwijt , ikhoop dat je er nog ergens anders hebt staan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

in nederland word mais trouwens voor twee dingen gebruikt en dat is voor vee voer en consumptie...

je moet de dames planten in een veld wat bedoeld is voor consumptie want mais voor vee word al vroeg van het land gehaald om ingekuild te worden voor aankomende winter...

 

 

Gr mister R :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat er verschil is tussen consumptie en vee mais. Maar dat er gesproeid werd wist ik niet. Ik heb gelukkig nog een paar plekken over maar daar is er 1 van die weinig zon krijgt. De ander doet het aardig maar is wat makkelijker te vinden...

 

En ach, heb er nog 7 in mijn tuin staan dus een roker haal ik er wel vanaf (als ze dit jaar me tuin niet rippen...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het nogal een risico om tussen de mais planten te zetten, mits je met een boer een afspraak hebt... :)

 

De meeste mais die geteeld wordt in NL is snijmais, en als ik me niet vergis komt dat door het klimaat, dus de mais korrels rijpen niet, vandaar dus snijmais, dit soort mais wordt vanaf september tot half oktober geoogst,... zijn je planten nog niet klaar, ben je de sigaar... :cry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben ze je tuin geript???? :)

heb je daar ergens van de nasty (weet nie wat het nederlandse woord is) tingels staan (planten die zo irriteren aan de huid) , als je daar een paar kunt tussen zetten en als er dan ook nog een beekje in de buurt loopt met proper water ---> toppie! :cry

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 verschillende plekken in het mais zijn allemaal vergald. Alle planten zijn verbrand door waarschijnlijk gif of iets dergelijks. Op iedere plek precies dezelfde symptomen, 1 plantje wat net buiten het veld stond (30 cm buiten het omgeploegde en ingezaaide gedeelte) doet het prima. De rest (±30 stuks) is verneukt.

 

Iemand anders ervaringen mee?

 

als ik het juist heb, moet je vanaf dat de mais doorkomt een week of twee, drie wachten want dan komt de boer met zen verdelgers...

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet iemand toevallig welke mais er laat en welke vroeg gezaaid word..

 

ik heb mais gezien die al een hele tijd stond, en sommige is nu nog niet eens op kniehoogte..

 

mijn vraag dus, kan je aan het zaaimoment zien welke soort mais het is, die lang blijft staan of kort..

 

het veld is overigens ook niet bijzonder dicht op elkaar geplant..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, naar mijn ervaring kun je niet zien wat voor een mais het is. Het is meer een kwestie van geluk, je hebt snijmais en korrelmais. Wanneer je een veld hebt met korrelmais heb je geluk, want deze blijven langer staan. Dit omdat de maiskorrel langer moet rijpen. Bij snijmais is dit niet van toepassing. Verder heb ik wel eens gehoord dat een varkensboer korrelmais heeft en een koeienboer vaak snijmais heeft. Maar je kan dit volgens mij nog niet lang niet zien wat het voor iets is, volgens mij zie je dat pas in een ver stadium, wanneer de mais bijna rijp is. Ik heb zelf nog altijd geluk gehad, en leuke oogsten kunnen meenemen.

 

Suc6 ermee.

 

Sidemen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer van je planten, ik heb er ook 4 in de mais staan en ze doen het redelijk goed. k'heb geluk gehad dat de boer niet veel sproeit :verrygood

 

greatz

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag nog ff wezen kijken naar een andere plek. Ook afgeschreven, plantjes groeien er niet doordat er toch te weinig zon komt en andere planten ze overwoekeren. Wel 1 goed dingetje, heb de ultime spot voor 2008 gevonden. Zon, goede grond, water en lastig te vinden. Wel een hoop werk om de grond goed voor te bereiden (lees omspitten). Maar ruimte voor makkelijk 80 planten (80 m2).

 

Nog maar 10 maanden en het is al weer zover! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm...10 maanden :verrygood Kan je nu niet wat planten nog? Denk dat je nog redelijke planten kan krijgen hoor! Gewoon een aantal stekjes planten!

 

Succes,

 

BS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet gewoon kijken of er veel onkruid tussen staat. Is dit niet zo dan zal de boer in de meeste gevallen niet sproeien. Als je helemaal zeker van je zaak wil zijn wacht je gewoon tot de mais wat gegroeid 50/60 cm. Dan kan de boer er niet meer overheen met trekker met sproei installatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mais word bijna altijd gespoten voordat de boer er niet meer overheen kan met die middelen worden alle zaadjes kapot gemaakt en andere onkruiden ook vernietigd de werking duurt enkele weken.

 

En je weet van te voren niet of het snij of korrelmais is kun je er niet aan zien,snij mais gaat er ongeveer half/eind september af korrel rond october/november.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou gaat lekker dit jaar, ben vandaag op een andere plek wezen kijken waar ik zaailingen had staan (stuk of 15). Allemaal opgevreten door konijnen denk ik (er lagen keutels). Heb nu nog 1 plek waar ik nog niet ben wezen kijken sinds ik ze gezet heb maar eerlijk gezegd durf ik niet eens meer :nerd

 

wat een ellende.

 

In mijn tuin hebben de eerste mannen hun geslacht ook laten zien dus die mogen er ook uit. Blijft er niet veel over dit jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fucked up man, volgende keer gaas plaatsen dan he :nerd

 

Succes!

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

het jaar is nog maar net begonnen en eigenlijk al verpest :nerd

ik zou eerst een :nerd roken, nachtje overslapen...

morgen op maandag stekken halen, gaas kopen en slakkenkorrels... goed plekje zoeken.. en daarovernieuw beginnen met wat je al hebt en de stekken...

 

succes

 

mister R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer slappe! Na het debacel met de gestolen planten vorig seizoen gunde ik je deze keer echt wel een vette oogst. Ik denk dat er nog wel een en ander mogelijk is, als je er nog zin in hebt tenminste, stekken halen en gaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de aanmoedigende woorden ktja! :nerd

 

Eigenlijk is het allemaal niet zon ramp hoor, het blijft een hobby en dit jaar is erg leerzaam. Ook voor het eerst de guerilla eens wat groter aangepakt. Ondertussen heb ik wel een nieuwe plek gevonden die voldoet aan bijna alle voorwaarden, niet te vinden, zon, water, re-de-lij-ke grond. De grond is dus een puntje maar daar valt wel iets aan te doen. Heb afgelopen weekend een 50 stekken getrokken van mijn planten in de tuin (die gaan als kool). Als ze volgende week geworteld zijn gaan ze alsnog op die nieuwe plek. Gaasje erom en oogsten in oktober :nerd

 

Deze draad was eigenlijk niet bedoeld voor mijn guerilla activiteiten maar ach, ik zal als het een beetje gaat lukken eens een paar fotootjes posten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je outdoor project staat ook een beetje stil he? Geen updates meer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

U vraagt wij draaien!

 

Ik ben toevallig vandaag even wezen kijken naar de plek voor volgend jaar. Wilde nog een plek in de buurt checken maar dat wordt em niet. Ook had ik nog 1 plant verplaatst naar de nieuwe plek om te zien of ze het een beetje naar hun zin gaan krijgen daar. Tis geen monster geworden maar het groeit dus is het goed.

 

Ik ga dalijk fotos posten van mijn tuin, klik op outdoor 2007 en dan kun je meegluren bij de buren :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehehe,

Ik was laatst toch even wezen kijken naar een plek waar alles zon beetje op sterven na dood was. Ik dacht dat gaan ze nooit meer redden maar.... Jawel, 4 stuks DB doen het nog. T zijn geen grote meiden maar ze doen hun best! Meer kun je niet vragen :specool Komt wel mooi uit want 1 man 3 vrouwen dus de zaadkweek voor volgend jaar is alweer geregeld.

 

Mooi man!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...