Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

peyo

Help! Bladproblemen Bij Zaadplantjes

Recommended Posts

Hoi medekwekers,

Ik heb ong 3 weken geleden 8 zaadjes geplant voor buiten. Dit zijn 4 K2's en 4 Early skunks.

Ik heb deze gewoon in stekkengrond gestopt, bewaterd en na een weekje waren deze allen uitgekomen.

Maar nu, na 2 weken, beginnen sommige zaailingen gele en opgekrulde blaadjes te vertonen. De gele kleur vertrekt vanaf de buitenkant. Ik heb al veel liggen opzoeken, en ik denk dat het ofwel aan overbewatering moet liggen (die moeders he, dan laat je ze eens iets doen :verrygood ) ofwel aan een verkeerde PH.

Enkel heb ik geen Ph meter dus dit zal ik niet kunnen weten. Maar nu ben ik echter niet zeker van beide

conclusie's, kan iemand me hierbij helpen? Alle hulp is zeeer welkom.

Hieronder enkele foto's:

 

De plantjes in zijn geheel:

gallery_5552_2505_3842.jpg

 

Een ongezond plantje (Skunk)

gallery_5552_2505_33246.jpg

 

En nog een ongezond plantje (K2)

gallery_5552_2505_7222.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het beide is. Verkeerde PH, en veel te nat.

Je zou regenwater kunnen gebruiken. (geen voeding)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt overbewatering inderdaad . als de grond in zo'n potje eenmaal nat is kun je gerust 3 dagen helemaal geen water geven , soms nog langer . In jou geval wel een week denk ik haast .

 

Al het water dat je te veel geeft neemt de plaats in van de lucht in de grond welke de wortels zo hard nodig hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

de plantjes staan nu ongeveer 3 weken in de stekkengrond en ik heb ze veel minder water gegeven (heb een week geen water gegeven), doch zijn ze meer en meer achteruit gegaan qua gezondheid. Ik denk ook dat het ligt aan de PH dus geef ik nu enkel nog regenwater. Nu had ik nog een vraagje: wanneer kan ik beginnen bijvoeden want de zaailingetjes staan in stekkengrond, dus hebben ze zeer weinig voeding. Zou het erg zijn om zeer licht bij te voeden?

 

Groeten,

 

Peyo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijvoeden kun je nog beter even mee wachten. Die gekrulde verbrande bladeren zie je wel als je stekken gelijk in de volle zon zet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi allemaal,

de plantjes staan nu ongeveer 3 weken in de stekkengrond en ik heb ze veel minder water gegeven (heb een week geen water gegeven), doch zijn ze meer en meer achteruit gegaan qua gezondheid.

 

Uw planten hebben geen voeding aangezien stekgrond zeer arm is. Het ontbreekt een paar essentiele stoffen (en de mogenlijkheid om het op te nemen), zoals magnesium, ijzer en waarschijnlijk ook stikstof.

 

Pot ze over naar grotere potten, met een mix van bv: handjevol zeewierkalk, beetje beendermeel, wat bloedmeel, 1/3 goede compost, 1/3 goede aarde(eventueel al van latere growplek) en 1/3 goede potgrond, en een redelijke hoeveelheid hydrokorrels (en/of perliet). Ik prefereer Hydrokorrels. Wat ook interessant is om wormenmest als je het kan vinden. Of zoek in de mesthoop achter wormen en smijt ze er mee in.

Ik voeg dan nog een kleine hoeveelheid Kali en Fosfor toe (opletten voor verbranden) en na het overpotten normaal gieten. In zijn geheel omdraaien gaat het beste om de plant niet te beschadigen aan de wortels.

 

Ik leg daarna nog slakkenkorrels, het mechanische type dat al zeer effectief was bij mij, kan je in Aveve vinden, gewoon centimeter hoog rondom stam leggen. Je grond droogt wat uit zodat je die goed kan vasthouden als je de pot omdraait om de plant eruit te halen. Gebruik kunstof potten. En overdrijf in de groote, je zal wel zien dat de wortels flink werken.

 

Het zal snel beter gaan.. probeer maar.

Edited by snowborderke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik zie hoe klein die plantjes nog zijn geloof ik nooit dat die alle voedingsstoffen uit de zaai/stek grond al hebben opgenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de vele reacties.

@snowborderke: ik zal ze zo snel mogelijk overpotten naar meer voedzame grond.

Maar meestal worden zaden toch in stekkengrond gezaaid? Of doen jullie dat direct in goede, voedingsrijke potgrond?

 

Groeten,

 

Peyo

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Er zit praktisch niets voeding in zaai en stekgrond, maar misschien zoals Rich een punt heeft zijn ze nog redelijk klein maar dat wil niet zeggen dat ze geen wortels ontwikkelen. Ik heb ze alleszinds vrij kort (tot ongeveer de hoogte die jij hebt) in zaai en stekgrond gehad. Mijn stonden wel buiten in de zon (April/mei dit jaar). Ze staan nu ook wel in de regen al dagen maar toch zien ze er goed uit. Uw plantjes hebben al wel goeie blaadjes, die zijn al begonnen aan hun groeifase, die kunnen best wel snelle voeding (fosfor) gebruiken, misschien best van netelgier. Kijk ook eens hier voor mooi overzicht van problemen. Groeitips Vooral het stukje over voedingsproblemen is heel interessant.

 

Ik denk dat zo'n probleem meestal op meerdere vlakken manifesteerd , ik vermoed in volgerde van belangrijkheid op:

 

- belichting

- voeding

- PH / vochtigheid (is snel op te lossen met potgrond/hydrokorrel mix en voorzichtig bewateren)

 

Ik zou toch kiezen voor overpotten, en zoweinig mogenlijk stressen (plant in het geheel eruit halen met stekgrond eraan) anders gaat het nog enkele dagen duren voor hij teruggroeit. Probeer ze toch eens in de zon te zetten (droog).

 

PS: Nog 1 vraag: Hoe hoog hangt die lamp van jou ? Ik kan het niet goed zien maar het lijkt alsof de randen van de blaadjes dor worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt die zaai- en stekgrond soms van de Intratuin (eigen merk)? Die is namelijk erg zuur, ik geloof nog onder de 5,0. Dat vinden ze niet zo lekker. Je kan een volgende keer beter cactusgrond nemen. Die is ook voedselarm, maar ze geven het een hogere pH, omdat cactussen daarvan houden.

 

Zet ze lekker in een goede potgrond met wat extra kalk om de pH op te krikken en het komt vanzelf weer goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste kan ik me wel in vinden, heb dezelfde ervaring gehad (lage pH). Zodra ze overigens worteltjes beginnen te krijgen mogen ze wel wat potgrond hoor. Velen zaaien direct in een pot potgrond, maar doen het zaadje in een kuiltje zaai- en stekgrond daarin, of ze nemen een klein potje met onderin potgrond maar bovenin, speciaal voor het ontkiemen alleen, zaai- en stekgrond. Deze is losser en fijner (en armer) waardoor het makkelijker wordt om te ontkiemen, boven te komen en de wortel aan te maken. Volgens mij mag hij daarna snel een beetje lichte potgrond hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ook een te lage luchtvochtigheid zijn, zo nu en dan eens een beetje sproeien houden ze wel van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...