Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

HHR

Vraag Over Ontkieming

Recommended Posts

Nou heb ik 10 Holland Hope zaadjes en 10 Durban Poison en wilde ik deze ontkiemen in pitpot. Ik had alle zaadjes in pitpotjes gedaan en in een propagator voor het raam gezet. Ook zat er in de propagator een beetje aarde om de luchtvochtigheid hoog te houden. Omdat het, toen ik ze voor het raam zette, erg warm was, besloeg de kas helemaal. Ik denk dat het voor de zaadjes iets te warm was want deze bleken na een week nog niet ontkiemt te zijn. Nou komt mijn vraag. Een paar van deze zaadje waren al een heel klein beetje open. Nu heb ik alle zaadje in potjes van 1 liter gedaan met wat zaai en stekgrond. Deze staan in mijn kamer op een tafeltje met wat folie eroverheen. Zullen deze zaadjes nog goed uitkomen of niet doordat ze al eerder in de grond hebben gezeten? Ik hoor het graag van jullie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee man, er kunnen zoveel dingen aan de oorzaak liggen.. Was je bodem vochtig genoeg de hele tijd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet zaadjes niet koken natuurlijk he :nerd Waarom toch niet even een klein TL-buisje aangeschaft, geeft zoveel minder problemen (en beter licht dan achter het raam!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zou kunne maar daar kan denk ik niemand egt advies over geven. ik zou eerder idee van wazzup volgen dat werkt altijd de eerste dagen. en je loopt dan geen risico's :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mss geen licht tot ze uitkomen zoals ik het doe werkt prima .

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor ontkiemen heb je geen licht nodig, gebeurd in volledig donker.

Ik prefereer altijd de tissue-methode, kun je zien wat er gebeurd met het zaadje, als het goed ontkiemd met de penwortel, gaat hij voor 99 % goed als je hem in de aarde zet.

En die het, op die manier niet doen, deugen volgens mij niet !

En nadien in de aarde rommelen om een zaadje terug te vinden, om te zien wat er aan de hand is, voorkom je zo ook.

Meestal is het zo, dat als de zaadjes, bv 10 stuks, na 3 dagen niks doen, vindt ik het al drie keer niks. Als het goed is, potent zaad is, zal dan meestal 90 % zijn wortel laten zien.

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites
En die het, op die manier niet doen, deugen volgens mij niet !

 

Dus iedereen die het niet op jouw manier doet deugt niet? Wat zal jij een boel vrienden hebben! Blijkbaar heb je nog nooit pitpots gebruikt........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zei alleen maar, ik prefereer, toch ?

Oja, en nu ik verder lees in mijn bericht, van deugen niet, bedoel ik toch echt de zaadjes mee, hoor !

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had gelezen in een topic waar iemand ze gewoon in een glas water gooide en in het donker zette. 1 zaadje direct in de grond heeft niks gedaan, 1 zaadje ontkiemd op een watje heeft niks gedaan. Twee zaadjes uit het water kan je nu in mijn topic bewonderen. Ik zeg nu niet wat goed en wat slecht is, maar misschien kan je het op deze manier ook een keer proberen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vast gegeven feit is: slecht zaad, wat je er ook mee doet, wil slecht ontkiemen en heb je goede potente zaadjes, doen ze het op alle manieren wel hoor, alleen ik hou er van om te zien of hij goed ontkiemt en dan komt het daarna bijna altijd goed. Maar ieder zijn eigen manier toch, waar die succes mee heeft.

Ik heb ze wel eens te lang laten liggen tussen vochtige doekjes, waren de wortels al zo'n 4 cm en helemaal drin vastgegroeid, heb ze gewoon rondom weggeknipt en met de rest van de tissu, in de grond gezet, was ook geen probleem.

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit jaar voor het eerst in pitpotjes ontkiemd in een propagator onder TL.

12 van de 13 ontkiemd in 2 dagen. De kosten voor de opstelling zijn minimaal en het resultaat verbluffend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...