Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
PietjePuk

Planning Voor Hobbydoos

Recommended Posts

Hallo allemaal,

ik loop met het idee om eens een kleine hobbykast te maken om 4 planten te kweken voor eigen gebruik.

Dit wilde ik doen dmv 4 gipsplaten als zijkant en die met een 5de boven en onder af te dekken (120x60cm).

Nu is dan de hoogte van de kast 120cm... Is dit hoog genoeg? Aangezien er wat af moet voor de pot en de lamp(hoogte). De lamp wordt waarschijnlijk een 600w: wordt dit niet te heet in de kast met mijn luchtafvoer (zie onder)?

 

De kast wordt dus: LxBxH: 60x60x120cm.

Als ik de pot er af haal hou ik ongeveer 100cm over... Stel dat de planten 60cm hoog worden is er nog 40 over voor de lamp+ophanging. (Dit is denk ik voor een 600w lamp te weinig?)

Want anders maak ik 'm hoger :verrygood.

 

Wat betreft de luchtafvoer:

Produceren de 4 planten een dusdanige hoeveelheid "lucht" dat ik een koolstoffilter nodig heb als ik de lucht direct via het rooster boven mijn raam naar buiten blaas? (Ik woon namelijk in een flat en wil geen reukoverlast veroorzaken.)

De luchtafvoer van het kastje zou door middel van een computervoeding en 2 pc-ventilatoren moeten gaan draaien... (Dus via voeding in, want daar zit ook een ventilator, en via de 2 andere uit.)

 

Wat betreft de soort:

Ik heb gelezen dat de planten, mits op tijd in bloei gezet, ongeveer 60cm worden.

Ik wilde K2 planten, want die schijnt niet zo hoog te worden en er zit genoeg THC in.

 

Dat zijn eigelijk de dingetjes waar ik nog mee zit. De rest heb ik al uitgewerkt.

Overigens, wat gebeurt er als iemand de grote vrienden belt en ze mijn 4 planten ontdekken?

Ik heb gelezen dat ze ze dan meenemen inclusief alles wat in de kast staat (als je pech hebt)...

 

Graag reacties!

Mvg!

Edited by PietjePuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus via voeding in

voeding verwarmt de lucht dan al voor.

 

600 watt is teveel van het goede voor zo een kleine ruimte, zeker als je maar 2 pc fannetjes afzuiging hebt. je hebt er dan toch minimaal 10 fannetjes voor nodig...

 

dus maak je ruimte groter met een betere afzuiging of zet er een kleinere lamp in (tl past precies in die 60 cm... of een 150 watt hps is ook mooi voor dat oppervlakte)

 

soortje maakt niet heel veel uit, als je maar goed topt, scrogt buigt enzoo. liefst natuurlijk een lage indica.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.20 x 60 is een beetje vreemde maat. Da's ook niet handig te belichten. Een 400 watt lamp kan effectief 0,7 - 0,8 m2 effectief mee verlichten, maar niet langwerpig! dus 80x80 of 90x90 lijkt me een betere maat voor je. Inderdaad wel wat meer hoogte maken.

 

Gebruik voor 400 watt minimaal een 350 kuub afzuiger, of combineer het met een cooltube en zuig daardoor af (eventueel aparte ventilator voor de cooltube). En ja, uiteraard heb je een filter nodig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, eigelijk was de bodem 60x60 bedoeld, en de hoogte 120cm.

Ik heb net nog eens het topic van biowietje doorgelezen en ik denk dat ik ook ongeveer zoiets ga maken.

Ik zit wel met een ERG ruimtegebrek, wat mij toch enigszins beperkt...

Ik ben van plan een kast te maken waar ik ook boeken etc. in kan zetten (in het 2de deel), en mijn oude kast weg te doen. Zo kunnen in bijvoorbeeld het linker deel de planten staan, en in het rechter deel andere spullen (en dan kan ik het filter daar ook ergens in kwijt).

 

De "plantenkant" moet wel zeker aan de binnekant bekleed worden met gipsplaten omdat er bepaalde stoffen in het hout zitten die ik niet wil, en met het oog op brandveiligheid lijkt me ook hiervoor gips geschikt.

Nu zijn die platen in platen van 60x120cm te koop. Dus om te voorkomen dat ik aan dat gips moet gaan snijden wil ik de binnenkant van de plantenbak 60 cm hebben (omdat die platen dat dus zijn...).

Kan iemand me vertellen of een oppervlak van 60x60cm voor 4 planten genoeg is?

 

Ook wil ik dan een zelfde afzuigsysteem als dat van biowietje maken, met het koolstoffilter in de bovenste "la" (die aan de achterkant uiteraard open is).

 

De volgende vraag is dan nog welke lamp ik voor zo'n oppervlak en inhoud zal nemen.

600W

400W

150W

Ik denk dat ik voor die laatste moet gaan.

 

De hoogte van de kast moet dus wel wat hoger worden dan 120cm...

Ik zat te denken om hem 180cm te maken, aangezien dit wel een acceptabele maat is voor een "normale" kast. (120+(120/2)=180cm)

 

Maar dat oppervlak van 60x60cm... Kunnen daar 4 planten op staan?

Edited by PietjePuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan toch ook gewoon gaan SCROGgen?

een indica soortje (blijft relatief klein)

toppen etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja da's inderdaad een idee. De hoogte is geen probleem. De kast moet eigelijk wel zo klein mogelijk blijven.

Waar haal je trouwens een 150W lamp? Ik vind alleen 400 en 600W...

Maar misschien dat ik een 400W kan gaan gebruiken? Of is die ook te heet?

Want als ik een kast van 180cm maak dan kan ik die eventuele 400W lamp toch ook hoger ophangen?

Met een eventuele ventilator erbij?

Edited by PietjePuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor PC fans wilde je gebruiken? De gemiddelde 80mm PC fan haalt maar 50kuub per uur aan luchtverplaatsing, 120mm fans zitten in de regel zo rond de 90kuub per uur. Er zijn wel zwaardere PC fans, maar als je die nieuw moet kopen ben je voordeliger uit met een nieuwe slak.

 

Als je goedkoop wilt, dan kun je ook twee oude afzuigkappen halen bij een tweedehandszaak. Dan heb je een redelijke 250kuub slak met regelaar. Wel effe goed schoonmaken en als je ze dan toch open hebt liggen, gelijk even de lagers opnieuw in het vet zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afzuigkappen zijn niet gemaakt om bijvoorbeeld 12 uur achterelkaar te draaien elke dag. Het beste koop je gewoon een buisventilator, of geboxte slakkenhuisventilator.

 

op hanfburg.de kan je 70, 100, 150, 250 watt HPS lampen kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In afzuigkappen zitten dezelfde motors geloof ik.

 

400watt met een cooltube moet wel te doen zijn lijkt me.Buisfan kan je eventueel ook bij een bouwmarkt kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

150 watt hps is het goedkoopst (Wat ik tegengekomen ben) op www.hanfburg.de wel beetje aanklooien als je niet zo goed duits kan :(

je kan ook nog bij 1000bulbs.com kijken, maar daar is het eigelijk voor het grootste deel 120 volt (amerika). 230 Volt is daar een stuk duurder.

 

succes!

 

edit:

is hier boven al gezegd, sorry overheen gelezen

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon 250 watt in NL halen, precies goed :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi HenkJan,

 

Zoals je hebt gelezen in mijn topic is 120cm wat krap met een 150 watt als je niet in scrog werkt. Scroggen is de oplossing voor een kast van 120cm. Aangezien je hem 180 wilt maken wat ik je absoluut aanraadt zou je ook voor de 250watt variant kunnen kiezen. Deze zijn ook in NL te koop. Mocht je voor de 150watter uit duitsland gaan dan zou ik deze nemen:

 

http://hanfburg.de/store/product_info.php?...roducts_id=1906

 

Deze heb ik ook en heeft een goede lamp erin, Osram Nav-T. De standaardlamp (markenleuchtmittel) is bocht en kan slechts 1-2 keer gebruikt worden. Dit heb ik hen per e-mail gevraagd. Mochten stroomkosten geen beperking zijn, gooi er dan een 600 watter in :(

 

Wat betreft de afmeting 60x60, dit kan wel met 4 planten maar ze zitten dan wel tegen de kanten gedrukt. Niettemin is 60x60 acceptabel, maar zou ik bij 4 planten toch kiezen voor 80x80 of zelfs 100x100, dan ben je op de toekomst voorbereid. :nerd

 

Ik wens je veel succes toe en ga je volgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom vertel jij mij dat? dat was voor mij allemaal al klare koek hoor.. ik zit hier al met 400 watter :nerd

 

maar ik ben het niet met je eens dat je zegt dat je voor een 150 watt hps groter moet nemen dan 60 cm bij 60 cm. als je scrogged maakt het niet veel uit dat je een wat kleiner oppervlakte gebruikt en met een 150 watt op een vierkante meter krijg je allemaal kleine mini fluffy topjes aan de zijkant. gewoon 60 bij 60 zou ik zeggen, kan je ook nog voorgroeien met een 18 watt tl-buis die er net aan in past :(

 

een plant kan ook best leven op 15 cm bij 15 cm, dus in die kast van 60 bij 60 kunnen ook wel 16 planten ipv 4... dat ligt gewoon aan het soortje en je manier van opgroeien (voorgroei tijd, toppen/fimmen, scroggen ed)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu zijn die platen in platen van 60x120cm te koop. Dus om te voorkomen dat ik aan dat gips moet gaan snijden wil ik de binnenkant van de plantenbak 60 cm hebben (omdat die platen dat dus zijn...).

Kan iemand me vertellen of een oppervlak van 60x60cm voor 4 planten genoeg is?

 

Ook wil ik dan een zelfde afzuigsysteem als dat van biowietje maken, met het koolstoffilter in de bovenste "la" (die aan de achterkant uiteraard open is).

Je hebt ook lange platen overigens, die je in stukken van 80 of een meter kunt snijden (en dat is heel eenvoudig hoor, insnijden en afbreken boven een balkje) en dan horizontaal monteren ipv verticaal. Extra rachel eronder en klaar... Jij hebt het waarschijnlijk over ie groene platen. Die zijn ook prima (voor vocht - badkamer geschikt), maar goed afgewerkt kunnen die andere gipsplaten ook prima hoor. Ik zou echt wat groter gaan dat 60x60, daar krijg je spijt van!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja weet ik... De enige reden waarom ik 60x60 pak als bodemmaat is omdat ik ERG weinig ruimte heb en omdat het gewoon kwa constructie het gemakkelijkst is...

Stroom is echter geen enkel probleem, wat weer de vraag oproept welke lamp ik zal gaan gebruiken.

Wat raden jullie me aan? Ik koop een zelfde ventilator als biowietje heeft gekocht (ook ivm warmteproductie van de lamp). Deze gecombineerd met een klein koolstoffilter zullen dienst gaan doen als ventilatiesysteem (+passieve inlaat).

 

Dit is momenteel het plan:

60x60x180 met die groene gipsplaten omdat deze waterbestendig zijn.

Geraamte gemaakt van houten latjes (2,5x2,5 oid).

230V ventilator idem als die van biowietje, evenals het filter.

Maar welke lamp? --> Stroom is geen enkel probleem. Alleen zit ik met de hitte en dergelijken. (Wie geeft tips? :( )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan iemand me vertellen welke lamp ik het beste kan gebruiken voor een oppervlakte van 60x60cm?

250 of 400W (of anders)?

 

Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

0.60m * 0.60m = 0.36 m2

 

250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2

 

dus; 250 watt is ruimvoldoende..

 

= buisventilator van 250 kuub

= koolstoffilter van > 250 kuub

 

-xxx- Z

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...