Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
peyo

Kleine Kweekkast 150 W (alles Zelf Gemaakt)

Recommended Posts

Hoi beste groene vrienden,

 

Ik ben al een tijdje bezig aan dit project, maar eindelijk is da kast af.

Reden waarom dit zolang duurde was omdat ik alles zelf heb gemaakt, de koolstoffilter ook.

Dit heb ik gedaan dmv 2 buizen, met verschillende diameters. De buis met grootste diameter zit vol gaten,

en komt over de kleine buis welke ook vol met gaten zit. (allen met de hand geboord) Als deze in elkaar zaten, heb ik er de actieve kool in gegoten. De filter werkt perfect en heeft genoeg zuigkracht.

De softbox heb ik ook zelf gemaakt, deze bevat binnenin een fan op 230V met een capaciteit van 180 kubieke meter per uur. Hij is tevens zeer stil.

 

De kast zelf is vrij klein; 1m hoog en 50 cm breed en diep met een HPS lamp van 150 watt.

De kast is bekleed met radiatorfolie,welke goed isoleert en het licht weerkaatst. De planten

(het zullen ong 4 K2 plantjes worden) staan in een grote aardebak van 45 liter. Ze krijgen water langs onder via een geperforeerde plastiek slang dat zo naar een waterpompje gaat.

 

Ik hoop zo snel mogelijk te kunnen beginnen planten, maar een klein probleempje is misschien nog de temperatuur; deze schommelt ongeveer tussen de 29.5 - 31 graden. Weet iemand een oplossing?

Alvast hier enkele foto's

 

Foto van het kastje

 

med_gallery_5552_1742_58140.jpg

 

Foto van de zelfgemaakte filter

 

gallery_5552_1742_42407.jpg

 

Foto van de zelfgemaakte softbox

 

gallery_5552_1742_8450.jpg

 

 

Vriendelijke groeten,

Peyo

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi kastje heb ja daar gemaakt :specool

zelfs de filter is zelf gemaakt ;)

 

maar alleen zoals je zegt mss wat aan de kleine kant

zeker als je er 4 plantjes in kwijt wil :huh:

 

toch veel succes toegewenst :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat heb je goed gedaan ziet er goed uit

 

maar wat ook leuk is om mischien wat bouw tekeningen te plaatsen

is erg leerzaam

 

 

Mvg GM

Share this post


Link to post
Share on other sites
ziet er nuitjes uit,

hoeveel kuub afzuiger en filter gebruik je?

 

@ smoker 99: De afzuiger is 150kuub en de filter is berekend op iets meer. Daar deze zelf is gemaakt, kan ik dit natuurlijk niet goed weten, maar voordeel is: als hij begint te ruiken na enkele malen gebruik, kan ik hem simpel terug hervullen.

 

@ groene monsters: ik zal proberen zo snel mogelijk een plan erop te zetten.

 

@ dimiaf: eigenlijk wil ik ook geen grotere kast, deze maat vind ik perfect daar ik maar een beetje kweek wil

voor eigen gebruik. (en mss enkele vrienden eens een proevertje laten doen :specool )

 

Bedankt voor je snelle reacties,

 

Peyo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die warmte komt dat niet door dat radiaterfolie?

Ziet er erg goed uit :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes joh,

 

Paar vraagjes, Hoe ga je je lamp verstellen? als je hem aan kettinkjes gaat hangen, is ook je kabel lang genoeg?

 

Je klaagde over warmte, waar is je inlaat? :specool

En als je er nog geen hebt, misschien is dat de oorzaak ;)

En als je er wel een hebt, hoe groot is die? is die dan passief of aktief?

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites
Netjes joh,

 

Paar vraagjes, Hoe ga je je lamp verstellen? als je hem aan kettinkjes gaat hangen, is ook je kabel lang genoeg?

 

Je klaagde over warmte, waar is je inlaat? :specool

En als je er nog geen hebt, misschien is dat de oorzaak ;)

En als je er wel een hebt, hoe groot is die? is die dan passief of aktief?

 

Just4Fun

 

@ Just4Fun: ik heb zeker een inlaat, dit is een passieve inlaat. Ik heb 2 gaten van 8.5 cm diameter. Dit moet wel genoeg zijn daar het gat van de afzuiger 10 cm is. En ik heb kettingen voor men lamp te verstellen, de kabel is lang genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk kastje... mijn kastje is 45x45x180 cm ... klik de link in mijn signature aan om te zien wat je kan doen met zo'n kleine oppervlakte. Succes!

 

Bij mij was het temperatuurprobleem snel opgelost: meer en grotere inlaatgaten...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leuk kastje... mijn kastje is 45x45x180 cm ... klik de link in mijn signature aan om te zien wat je kan doen met zo'n kleine oppervlakte. Succes!

 

Bij mij was het temperatuurprobleem snel opgelost: meer en grotere inlaatgaten...

 

@KOOL: Thanx voor je reactie, mss moet ik idd wel nog een gat erbij maken. Maar ik denk ook dat het probleem zit bij het feit dat men afzuiger in dezelfde kamer uitblaast waar de kast staat. Zou dit ook gevolgen kunnen hebben voor de temperatuur?

Grtz,

Peyo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blaas ook uit in dezelfde kamer vanwaar ik aanzuig... maar een 250 watt lampje kan die hele kamer niet verwarmen hoor. Raam op een kiertje en er is geen probleem. De kamertemperatuur moet natuurlijk niet te hoog zijn hé.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee peyo, leuke kast heb je staan man. tof dat je ales zelf maakt! ;)

 

 

meet je de temperatuur wel uit de stralingswarmte van de lamp? zo niet, maak dan ff een alu folietje over je thermometer; scheelt een paar graden. als je het dan nog niet redt, zou je idd. wat extra inlaat gaten kunnen fixen; ik denk dat je ongeveer 300cm² aan inlaat nodig hebt om de afzuiger niet te belemmeren.

 

kan je die aardebak niet nog wat voller gooien toevallig? elk litertje scheelt he, als ze veel wortels hebben goeien / bloeien ze lekkerder. ben benieuwd hoe jouw watergeefsysteem werkt, zou je daar nog wat foto's van willen posten?

 

enneh... dat wordt dan scroggen he, voor jou... leuk man! ben benieuwd naar je verslag! :specool

 

 

laters :huh:

 

 

PS. hoort die fitting niet aan de andere kant door je kap te steken?

gallery_5552_1742_42407.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hee peyo, leuke kast heb je staan man. tof dat je ales zelf maakt! ;)

meet je de temperatuur wel uit de stralingswarmte van de lamp? zo niet, maak dan ff een alu folietje over je thermometer; scheelt een paar graden. als je het dan nog niet redt, zou je idd. wat extra inlaat gaten kunnen fixen; ik denk dat je ongeveer 300cm² aan inlaat nodig hebt om de afzuiger niet te belemmeren.

 

kan je die aardebak niet nog wat voller gooien toevallig? elk litertje scheelt he, als ze veel wortels hebben goeien / bloeien ze lekkerder. ben benieuwd hoe jouw watergeefsysteem werkt, zou je daar nog wat foto's van willen posten?

 

enneh... dat wordt dan scroggen he, voor jou... leuk man! ben benieuwd naar je verslag! :specool

laters :huh:

PS. hoort die fitting niet aan de andere kant door je kap te steken?

gallery_5552_1742_42407.jpg

 

@de glazenwasser: bedankt voor je reactie man. Ja dat wordt inderdaad best wel scroggen :tu

Ik zal zo snel mogelijk eens het alu folietje proberen over de temp meter. Hopelijk is de temperatuur dan beter.

Die aardebak komt zeker nog voller, er moeten nog wat dingen worden ondergemengd, daarom had ik hem nog niet volledig vol gedaan. Het watergeefsysteem is heel simpel, ik heb een siliconendarm genomen en heb hem op het einde dichtgemaakt. Hier heb ik dan kleine gaten in geboord (ong 50 cm lang) en deze geprforeerde darm is dan op de bodem vastgemaakt. Hij komt zo uit de grond, waar ik een regelingetje heb geplaatst om de hoeveelheid water te kunnen regelen. Ik zal zo snel mogelijk foto's proberen te maken.

Grtz,

Peyo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

Ik heb snel een tekeningetje gemaakt zodat alles misschien wat duidelijker wordt.

Wel is de waterslang opgerold uitgelegd in de aardebak, wat misschien niet duidelijk is op de tekening.

Deze wordt dan aangesloten op een klein waterpompje van een aquarium.

 

med_gallery_5552_1763_89716.jpg

 

Reacties altijd welkom,

 

Grtz,

 

Peyo

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie kast :specool

Is de temp nu al beter te regelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Just4Fun: ik heb zeker een inlaat, dit is een passieve inlaat. Ik heb 2 gaten van 8.5 cm diameter. Dit moet wel genoeg zijn daar het gat van de afzuiger 10 cm is.

 

Een wijs man hier zei ooit : :specool

 

Je inlaat in het geval van een passieve inlaat (met sok als ik je goed heb begrepen) moet toch minimaal 3-5 keer de uitlaatoppervlakte zijn.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Just4Fun: dus zou ik beter nog een gat erbij maken. Hopelijk is de temp dan beter beheersbaar.

Grtz,

Peyo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lucht die eruit gaat moet erin kunnen ook:) 1 gat van 8.5 cm geeft een capaciteit van 58 m3, dit maal 2 is 116m3... Maak er nog zo'n gat bij en het zal wel weer wat schelen...

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus zou ik beter nog een gat erbij maken. Hopelijk is de temp dan beter beheersbaar.

 

Of maak er een aktieve inlaat van. dan weet je zeker dat het werkt

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

heyo peyo,

 

 

goeie overzichtelijke tekening: :huh:

med_gallery_5552_1763_89716.jpg

 

de fans die de lucht onder je lamp wegblazen kan je denk ik beter samen aan één kant monteren, anders botst de lucht in het midden en dan blaas je eigenlijk de hete lucht van je lamp recht op je planten. kan je trouwens niet beter een drainageslang met niet al te grote diameter gebruiken ipv. de zelfgemaakte drianageslang? lijkt me veiliger ivm. evt. verstoppingen die je zou kunnen krijgen als jouw zelfbaksel niet helemaal goed in elkaar blijkt te zitten ;)

 

zoals dit:

29030.jpg

 

die inlaat, hoe regel je die? tis niet optimaal om die alleen maar aan de voorkant te hebben, al helemaal omdat jij geen plek in je hokt gaat hebben voor een zwenkventilator. je kan bijv. een inlaat doortrekken met een buis met gaten erin langs de hele zijkant oid., helemáál optimaal zou zijn denk ik om ook nog een kruis over de gond te maken op die manier; dan komt er lucht onder alle plantjes lekker naar boven. :specool

 

 

klusze! :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

even een beetje achtergrond over die inlaten, heb er zelf ook het een en ander over gelezen en in praktijk van gemerkt:

 

- de lucht die binnenkomt is koel, in de kast warmt hij op en zet uit. Daarom moet je inblaas altijd een stukkie minder zijn dan je uitblaas als je een actieve inblaas gebruikt.

- als je de inlaatopeningen qua oppervlak (!!) net zo groot houdt als je uitlaat zul je lucht onder hoge snelheid je hok intrekken, een soort lucht-straal :specool kan behoorlijk fel zijn. Met grotere inlaatopeningen gaat dat wat rustiger. Geen tocht in ieder geval.

 

Die uitroeptekens bij oppervlak: veel forummers reken een beetje verkeerd: 2 gaten van 5 cm doorsnee hebben minder capaciteit dan 1 gat van 10 cm. Oppervlak van de gaten bij 2 x 5 = 39 cm2. 1 x 10 = 78 cm2!! Dus tegen één gat van 10 cm heb je 4 gaten van 5 cm nodig om dezelfde capaciteit te hebben.

 

@paf: Er zullen nog wel wat redenen zijn om het zo te doen maar dat ik wat ik ervaren heb en gezien heb. Ben geen luchttechnicus, hoe reken je de maximale luchtverplaatsing uit paf? Als je naar fans kijkt dan zie je dat 125mm bij zo'n 350 kuub ophoudt, 500 zit je al aan 160 mm en daarna ga je al snel naar 200 mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe heb je die koolstoffilter aan beide zeiden afgesloten? en heb je de actieve koolstof tussen de 2 buizen gegoten of volledig gevuld?

 

En wat zijn de afmetingen van je koolstoffilter, zou graag zelf een maken voor een 400 watt lamp, dus gonk rond de 500 kuub.

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mxz, welkom op het forum.

Stel jezelf even voor in Dit topiq.

Gr AH

 

P.s. Dit is een oud topiq.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...