Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

He Just4fun dat ziet er hartstikke goed uit!

 

Alleen die luchtbevochtiger zou ik er wel uithalen met oog op een te vegetatieve inslag.

 

 

 

Met andere woorden je maakt het de plant wel erg makkelijk nu.Daardoor zal die minder snel geneigd zijn hard te gaan bloeien.

 

 

 

En ook met oog op je celontwikkeling kunnen de cellen wat langer en zwakker door je hoge RV zijn, desondanks dat je gemiddeld in je temperatuur zit.En dat werkt uiteindelijk sneller toprot in de hand Dat komt allemaal door je bevochtiger en kan je plant een stuk gevoeliger maken voor toprot zonder dat je zelf iets aan de plant kan zien.

 

 

 

Kwil niet zeggen dat je toprot gaat krijgen maar de kans is wel een stuk groter zo omdat je het de planten te gemakkelijk maakt(door je hoge RV)

 

 

 

Met veel gewassen werkt dat zo: Als de aanleg in de kop zwak is (eerte 2weken 90%RV)zal je daar zeker later in de teelt last van krijgen. vb: Je teelt tomaten met een iets te hoge RV in het begin. Eerste 6/7weken geen probleem, maar dan gaat de plantbelasting omhoog en de plant wordt wat zwakker.

 

Je RV hoeft dan maar even te hoog te zijn en je krijgt schimmels op je stam(botrytis) precies op de plekken van de stam waar je plant toen een te vegetatieve inslag(te zwakke,lange cellen) had.

 

 

 

Je kan dus op de stam aflezen wanneer je plant te vegetatief en zwak is geweest.

 

Bij tomaten gaat dit verder als bij wiet maar het blijft een feit een zwakke opbouw geeft later een hoop ellende in de vorm van schimmels.

 

 

 

In 1 zin samengevat :specool :

 

Als je je luchtbevochtiger te lang aan laat staan in de groei verhoog je je kans op toprot op het eind.

 

 

 

 

 

Groetjes,

 

 

 

Os

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de bevochtiger in ieder geval al volledig uitgezet in de donker periodes (liep nu 15 min per uur)

 

Zal de bevochtiger straks instellen dat ie een dag maar een half uur per uur werkt bij licht en de dag erna een kwartier per uur en daarna uit.

 

LV gaat dan met lampen aan wel zakken naar 35 %, weet niet of dat te weinig is? of maakt dat nu geen reet meer uit?

 

Thanx voor de waarschuwing :specool

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

He ziet er lekker uit joh,

 

Je hebt mijn zegen :specool

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

35% RV is te weinig maar als de planten niet gewend zijn veel te verdampen zullen ze dat ook niet direct gaan doen. Dus ik denk dat als je je luchtbevochtiger uitzet dat je planten even moeten wennen aan het

 

zware werk, en dat je je RV gewoon elke dag wat ziet stijgen omdat je planten harder gaan werken en groter worden.

 

Het is dus zeker een goed idee van je om je RV af te bouwen dan verminder je de klimaatsovergang :specool

 

 

 

Groetjes,

 

 

 

Os

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit. Hoe hoog waren ze toen ze 8 dagen stonden en de bloei in gingen? Waarom geef je in de bloei ook nog vega mee? Je zegt dat ze toch stress hebben ondervonden van het toppen en fimmen. Wat voor problemen zag je zoal ( je noemde al bladproblemen)? Denk je dat ze een hoop achterstand hebben opgelopen of gaan oplopen? En graag weer fotos van de getopte en gefimde planten?

Zag dat je in en ander topic het had over dat een spreader waarschynlyk niet werkt onder een gewone kap. Heb je dit al geprobeerd?

Bedankt en veel succes met je kweek

Groeten Vincent

Share this post


Link to post
Share on other sites

aha zat me steeds af te vragen hoe jou hok in elkaar zit...

waarom ie zo smal is maar heb net De Bouwdoos eens bekeken...

Netjes gedaan hoor!

plantjes gaan ook goed zie ik....

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yo J4F :whistling

 

Ziet er allemaal perfect uit kerel :innocent:

 

Gaat zeker de goede kant op.......

 

UmLeiTung

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net nog ff gekeken, hadden hun 28 liter al volledig op ;)

 

Toplaag van de aarde ziet wel erg droog uit en voelt ook zo aan, kan dit kwaad, of is dat een teken dat ze te weinig krijgen. :innocent:

 

Aarde op vinger diepte is ook maar licht vochtig en niet zo als de eerste keer dat ik hun water van onderen gaf, toen voelde dat een stuk natter aan.

Lijkt me toch wel handig, zo'n tensiometer, hoef je tenminste niet je vingers altijd overal in te duwen om te voelen of het nog vochtig is. :wOOt

Waarschijnlijk denk tokkie hier anders over ...... :P

 

Denk dat ze dit keer absoluut geen 5 dagen met dat water doen.

 

Verder nog geen beestjes gezien, bladeren zijn allemaal mooi donker groen en de witte haartjes worden al meer.

 

Hopelijk dat het van een leien dakje blijft gaan dit keer :whistling

 

Tja, kun je zien wat je van dit forum leert op die paar maanden :verrygood

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze kunnen echt aardig gaan aardig zuipen hoor, maar een vinger is een slechte meter :innocent:. Toch maar 30 euri's voor een tensiometer uitgeven? Bovenkant droog is geen enkel bezwaar, da's prima zelfs. Goed tegen de beestjes.

 

Lekker kastje vol, beter met al die wijzigingen aan je hok he? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toch maar 30 euri's voor een tensiometer uitgeven?

 

:innocent: waar krijg je die voor 30 euries dan. de goedkoopste die ik kon vinden was in de 70 euries.

Daarom heb ik er ook nog geen.

 

Die wijzigingen aan het hok zijn super. ik zie nu het verschil. :verrygood

 

Just4fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele mooie foto's van de getopte en niet getopte planten. Zo kan iedereen een goed beeld krijgen van het verschil tussen getopt en niet-getopt.

Dus hier willen wij zeker meer van zien in de toekomst.

En het ziet er nog steeds mooi uit allemaal

Groeten Vincent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo

ziet er goed uit!!

mischien dat je een beetje zou kunnen dieven, t staat er vrij vol bij en die onderste takjes brengen toch niet veel gewicht op. beetje extra ventilatie en uitduning zal de rest enkel maar goed doen :verrygood

 

succes,

 

mazzels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde op vinger diepte is ook maar licht vochtig en niet zo als de eerste keer dat ik hun water van onderen gaf, toen voelde dat een stuk natter aan.

Lijkt me toch wel handig, zo'n tensiometer, hoef je tenminste niet je vingers altijd overal in te duwen om te voelen of het nog vochtig is.

Waarschijnlijk denk tokkie hier anders over ......

============================================================

 

Nee hoor. Als jij dat handig vind moet je dat zeker doen. :verrygood

Ik denk dat als je straks wat meer ervaring hebt je vanzelf aan je potten zal voelen wanneer de dames dorstig zijn. :innocent:

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, die hebben het echt wel naar hun zin :verrygood

 

Gaat lekker, tensio krijg je geen spijt van..., maar zo duur zijn ze niet meer persoonlijk zou ik er 2 halen.Zo kan je mooi vergelijken en een gemiddelde waarde aanhouden.

 

Succes verder, :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Just4fun dat gaat helemaal niet slecht dacht ik zo! :verrygood

 

 

 

En het dieven kan je het beste in gedeeltes doen. (i.v.m. teveel open wonden in ene keer)

 

Tip: Dief de dames pas minimaal 1uur na het watergeven, en niet net voordat het donker wordt.

 

Dat heeft de reden dat je dan pas een actieve sapstroom in je plant hebt, en als je dan eerder dieft dan dat je watergeeft, dan heeft de plant meer moeite nodig om zijn water boven te krijgen(door de wonden uiteraard). En de reden omt net niet voor het donker te dieven, is omdat dan de wonden geen tijd krijgen om in te drogen. Met alle kwalijke gevolgen van dien(schimmels).

 

 

 

Groetjes,

 

 

 

Os

Share this post


Link to post
Share on other sites
ze kunnen echt aardig gaan aardig zuipen hoor, maar een vinger is een slechte meter :verrygood. Toch maar 30 euri's voor een tensiometer uitgeven? Bovenkant droog is geen enkel bezwaar, da's prima zelfs. Goed tegen de beestjes.

Ik gebruik al jaren mijn vinger ipv een tensiometer,en nog nooit klachten gehad :innocent:

Als de bovenkant van de aarde uitdroogt zullen de wortels in die laag ook afsterven en een gedeelte van je aarde dus niet gebruikt worden!

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit man :verrygood

 

ik heb sinds gister ook voor het eerst een tensio meter in gebruik ben benieuwd wat het wordt :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tip: Dief de dames pas minimaal 1uur na het watergeven, en niet net voordat het donker wordt.

 

Hmm, dus de zwemvliezen aan en de snorkel om :innocent:

Zal lastig worden, aangezien ik water in de bak geef. Je kunt toch ook de wondjes dichtsmeren met sigarettenas of met de opgedroogde aarde, of zit ik helemaal fout ???

 

En dan een takje of 3 maximaal per keer neem ik aan ???

 

Thanx voor de geweldige replays alweer :verrygood

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kunt toch ook de wondjes dichtsmeren met sigarettenas of met de opgedroogde aarde, of zit ik helemaal fout ???

 

En dan een takje of 3 maximaal per keer neem ik aan ???

 

Just4Fun

 

dat eerste is toch als grapje bedoeld 4fun ? :whistling

niks op smeren, gewoon zo laten.

 

dief ze ineens zoals je ze wilt hebben.

zorg dat je ongeveer een node of 6 a 7 laat hangen, alles daaronder eraf :verrygood

 

voor de rest ziet het er :innocent: uit.

houden zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gebruik al jaren mijn vinger ipv een tensiometer,en nog nooit klachten gehad :verrygood

Als de bovenkant van de aarde uitdroogt zullen de wortels in die laag ook afsterven en een gedeelte van je aarde dus niet gebruikt worden!

 

greetz sannie

 

Maar jij hebt natuurlijk echt een groene vinger :innocent:

 

Als je vanonderaf water geeft ontkom je er eigenlijk niet aan dat uiteindelijk(na een paar weken) de toplaag van je aarde uitdroogt.

Ik heb dat persoonlijk nog niet als nadelig ervaren maar denk dat je het ook niet kan voorkomen.

 

gr. Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...