Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

weetje

De Schakelbord Parade

Recommended Posts

Leuke topic!!

Bordje was nog niet helemaal af, schets hangt er nog boven :verrygood

17*400W + 5*400W Per groep van 16A max 6*400Watt.

Rechtstreeks geschakeld naar de vsa, behalve de laatste 5, die hebben een "verlengsnoer" als tussenstation.

Er moet nog 1 groep afgewerkt worden.

Boven de 3 hoog vermogen relais, een 2-tal, van de uiteindelijke 3, multifunctionele tijdrelais. Deze hadden een inschakelvertraging van +/- 5 minuten. Idee was om zo bij spanninguitval/problemen in het netwerk, een afkoelingsperiode te doorlopen alvorens opnieuw in te schakelen.

 

med_gallery_6232_792_31293.jpg

 

 

Bijbehorende vsas, beetje dicht op elkaar, maar temp was toch ok. Is maar 400watt.

 

gallery_6232_792_10054.jpg

 

 

... en inderdaad, de kappen zijn niet geaard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreemd, na een testrondje van 24 uur, keek ik er wel van op hoe warm ze worden.

en heb ze dus zo'n 10 cm uit elkaar geplaatst.

niet i.v.m. een spoelwerking maar meer zodat elke vsa vanuit zichzelf warm word, de warmte gelijkmatig verdeelt over het volume. als er aan 1 kant een andere vsa hangt zal ie daar warmer worden dan aan de andere kant= ongelijke warmte=ongelijke uitzetting van materialen. Dit kan de levensduur van een vsa nooit bevorderen.

 

Kunnen we zelf de regel stellen zo'n 10 cm tussenruimte? kan nooit kwaad, toch?

 

tanx Grafer,

Ik heb mijn vsa gemonteerd met een dikke tussenring, de vsa zweeft dus zo'n 10 mm voor het vlak.

Hierdoor is er veel minder warmte-contact, en dus ook koeling aan de onderkant.

Trouwens zo'n vsa opstelling vind ik nou HET voorbeeld om helemaal op promatect H. te monteren.

Ik zie veel mdf etc. afgelakt?

Apart vind ik dat je alle draden meteen onderlangs de vsa haalt= :verrygood

maar de bundel over a2 en a3 kan toch wat hoger komen ,vrij van de vsa"s?

 

Lijkt me goed om beide borden is te pimpen, moet niet heel veel werk zijn, om bijv. alle contacten af te schermen.

 

tanx again.

 

 

 

 

voorop, deze topic, kan nog veel meer bij offe........

 

durf jij "m niet te laten zien????

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Oke, t'is niet mijn werk, credits gaan naar John Doe. Dit is ons bord. Met de opmerking dat JD em eigenlijk opnieuw in wil ruimen, vind em nog te rommelig :P Bovendien zie je hier maar vier VSA's terwijl er inmiddels nog twee bovenop de kast liggen. Bord te klein.

 

gallery_5822_233_10298.jpg

 

Er staan zoveel mogelijk aanwijzingen op zodat ik tenminste ook nog uit kan vogelen welke stekker hoe waarin moet :verrygood

 

Grtz Miss_J

Share this post


Link to post
Share on other sites

tanx Miss J.

 

laat tenminste 1 vrouw "m ook zien.

 

En idd. de belangrijke tagging van je installatie, ook als je het zelf aanbrengt en bedient, over 3 maanden ben je altijd wat vergeten. COMMUNICATIE>>>

 

En het leuke van opnieuw indelen is dat het werk relatief te overzien is. De meters zijn al gedraait.

We inspireren elkaar met mooie bordjes, en dan is het eigenlijk een hele leuke klus om er een MOOI bordje van te maken.

 

Ook hier zou het paneel zelf van Promatect H. mogen zijn. Ik zit te denken om dat materiaal op maat gezaagt aan GS aan te bieden, of via het forum.

 

 

voorop, deze topic, kan nog veel meer bij offe........

 

durf jij "m niet te laten zien????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij mijn schakelbord:

 

med_gallery_5563_993_472845.jpg

 

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

priest heeft dikke kabelgoten genomen, zodat ie niet met die vervelende buisjes hoeft te werken,

da's wel slim.

 

Ook is het best een plan om waar je stroom binnen komt je ruimte in, eerst een stop te plaatsen met aan-uit schakelaar.

Mijn gedachte is de kortsluiting haalt je meterkast niet---- en bij werkzaamheden kun je de stroom hier uit schakelen. hoeft dus geen trap op en af oid.

 

Graag krijg ik bevestiging van meer experts of dit idd geen problemen oplevert.

 

 

voorop, deze topic, kan nog veel meer bij offe........

 

durf jij "m niet te laten zien????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier het schakelbord van mij, was een krachtstroom bord, en heb ik aangepast naar 2 groepen van 230 V...

 

gallery_5711_886_818378.jpg

 

En ja ik weet het, de stekker moet vervangen worden, en de onderste 2 stopcontacten zijn niet geaard... :verrygood

 

MAAR IK DURF WEL... :P

 

grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok.. hij is er nog wel niet maar deze ben ik aan het bouwen. Totaal geschatte bouwkosten zo'n 250 - 300 euro. De dimmers zijn IC gestuurd (0-10 volt) met snubber en smoorspoel uiteraard om zo weinig mogelijk brom te geven. De controllers komen van Internet. Het eerste schema (de fan controller) zal ik zo in mijn topic in De Bouwdoos publiceren.

 

Is wel een project voor de zomer, in eerste instantie zal ik het een stuk eenvoudiger bouwen maar wel dusdanig dat ik alle componenten die ik nu koop ook straks kan gebruiken.

 

De besturing is in 19" uitgevoerd. De 230~ staat in een aparte metalen kast met temperatuurgestuurde ventilator voor koeling (2 VSA's, 2 dimmer modules). Verder ziet het er indrukwekkend uit maar het meeste is een paar schakelaartjes, in totaal 4 relais voor het hele plan en wat ledjes en weerstandjes.

 

De intelligentie zit in de timer / temperatuur controllers. De controller die ik koop heeft een apart dag / nacht programma voor de temperatuur, zodat je de temperatuur onafhankelijk kunt instellen. Daarnaast heeft hij een uitgang met timer voor de lampen. Ik gebruik een 400 watt HPI en 600 watt Green Power met eigen aansluiting, relais en VSA in cooltube. Vandaar ook een regeling op de cooltube met (vaak vergeten) een naloop zodat als de lamp uitgaat de aparte fan voor de cooltube nog effe naloopt. Ik overweeg om die naloop ook nog op de dagstand van de gewone fan te zetten, het is een heel simpel circuitje dat je over je relais plaatst. Vertraging is dan nog in te stellen ook.

 

Verder:

 

- Digitale meting van kasttemperatuur en bodemtemperatuur (bodemverwarming gaat met mat)

- Alarm bij defecte temperatuursonde of temperatuur afwijkingen meer dan +/- 5 graden van de gemiddelde streeftemperatuur

- Manual override van de lamp (handig om te testen en om je temperatuur af te stellen)

- Manual override van de dag / nachtstand om de min / max toerentallen goed in te stellen

- Schakelbare bodemverwarming met thermostaat

- Indicatie of de fan op hoge of lage stand loop en op dag of nacht stand dmv leds

 

gallery_5211_1240_39338.jpg

 

 

schema in andere topic: http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=236259

Share this post


Link to post
Share on other sites

da's een stukje inteligentie waardoor je dag/nacht nog mooier kunt sturen,

de temperatuursonde met +/- afwijking, helemaal goed.

 

ben nog onderzoek aan het doen naar smelt strips. deze zegelen de deurkier af, boven een bepaalde temp,

zuurstof kan er dan niet meer bij.

de besturing is in 19"uitgevoerd= ?? draaddikte..

Wel mooi zo'n flat panel, wat voor materiaal gaat het worden, ziet eruit als een mooie marantz.

 

 

-----------------------------------mededeling--------------------------------------

Vanochtend geleerd wat Topic Bumpen is:

nou zit er aan deze kant van de lijn een nitwit. Mijn eerste forumbezoeken pleegde ik hier. smsén kan ik niet

Daarvoor opende ik alleen mijn e-mail Ik had er dus echt nog nooit van gehoord,

dat ik hier met illegale praktijken bezig was, had ik dus niet door.

 

Sorry voor de ontsiering, de restanten zijn netjes opgeruimt, tanx whazzup.

 

greet van weet

Share this post


Link to post
Share on other sites

19" staat voor de maat van het paneel. Is een standaard inbouwmaat voor professionele apparatuur, veel voor te koop. Materiaal is dik aluminium, frontplaat is beplakt met deze print en afgelakt of met frontplaat folie bekleed ter bescherming. 230v bekabeling wordt netjes in 2,5 / 1,5 kwadraad uitgevoerd (aanvoer / distributie naar lampen fans). Het besturingsgedeelte zit los van het 230v gedeelte met de schakelrelais, dimmers en VSA's om het op een aangename operationele temperatuur te houden. Van de fancontroller gaan er uiteindelijk maar 2 of 3 draadjes naar de dimmer toe, de cooltube dimmer idem, de lampbesturing vergt ook maar 3 draadjes van en naar de schakelrelais toe. Met 230v voeding erbij zullen er pak hem beet zo'n 11 draadjes van dit paneel naar het 230v gedeelte gaan in een afgeschermde multikabel met bijbehorende stekker. De temperatuurvoelers gaan via een aparte weg om storingen te voorkomen.

 

Door het besturingsdeel en het schakeldeel uit elkaar te houden hou je het heel erg clean in je 230v gedeelte. Daar staan slechts twee "dimmers", 2 VSA's en twee vermogensrelais voor de lampen opgesteld. Het kan zelfs met één vermogensrelais overigens, de lampen hoeven tenslotte niet onafhankelijk van elkaar geschakeld te worden, het hangt er vanaf welke je er in hang (of allebei..). De relais worden tweepolig geschakeld om in rust het verlichtingsdeel volledig spanningsloos te krijgen, de stroominvoer gaat straks via een automatische zekering op montagerail, waar ook de dimmers en de twee relais op zitten gemonteerd. De aansluitingen in de kast zelf voor de lampen is uitgevoerd met 2 van die blauwe CEE contactdozen en stekkers.

1659.png1655.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
@tomas-waarom zou dat wel veiliger zijn, ( is oprecht een vraag, geen valkuil,hoor)

 

Veiligheid voor alles! Vooral wat goedkopere timers kunnen op een gegeven moment doorbranden, met alle gevolgen van dien. Ook kan de timer blijven hangen waardoor je lamp blijft branden.. daar zit natuurlijk niemand op te wachten :P

Ik zag dat citroax ondertussen relais' is gaan gebruiken voor beide lampen.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een inductieve last zoals een spoel (VSA), transformator of motor (fan) kan bij in- en uitschakelen een behoorlijke puls creeren. Het is niet zozeer de continu belasting waardoor een relais in een schakelklok of een dimmer kapot kan gaan maar juist deze piek in spanning, waardoor de dimmer defect kan raken (zie onderwerp Snubber in de bouwdoos) en contacten kunnen gaan vonken waardoor ze vastsmelten en blijven hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las in een blaadje van Justitie dat de tips voor hennepkwekerijen vorig jaar met 44 % gestegen is.

de 2 hoofdredenen: vermoeden van stroom diefstal of brandgevaar.

 

De nr.1 stankoverlast is dus verdrongen.....

 

Veiligheid voor alles.

 

 

voorop, deze topic, kan nog veel meer bij offe........

 

durf jij "m niet te laten zien????

 

Van die piekstroom------, die kan richting de 3 keer zo hoog zijn als het normaal verbruik van de machine( bij krachtstroom dan, maar zal bij 220 niet veel verschillen.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof goed dat het aansluiten van de schakelkasten over het algemeen de meeste problemen op levert.

 

Toen ik anderhalf jaar geleden ben begonnen met mijn eigen kweekunit, moet ik ook toegeven dat mijn gebrekkige kennis op het gebied van elektriciteit me het meeste parten heeft gespeeld.

 

Om het toch zo veilig mogelijk aan te sluiten ben ik afgegaan op verschillend advies en heb de aansluiten ook laten doen door iemand met meer verstand van zaken.

 

Ondertussen ben ik natuurlijk uit interesse wel wijzer geworden en zou ik het vandaag over doen dan heb ik op dit forum zeker goede ideeen opgedaan.

 

Maar hier doen we het dus mee.

 

 

med_gallery_8797_1308_1201774.jpg

 

 

 

vanuit een centrale unit worden twee kweekunits van elk een vierkante meter bestuurd.

Het controle panel is aangesloten op een aparte groep in de meterkast en aan de hand van de verdeelkast worden drie groepen in de kast verdeeld over verschillende stopcontacten. Daarnaast zitten in elke kweekunit waterdichte stopcontacten.

 

De kweekunit staat links

 

med_gallery_8797_1308_559627.jpg

 

En de trafo's liggen boven op de centrale unit

 

med_gallery_8797_1308_989730.jpg

 

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey paffie,

 

Ik heb de zelfde fan controller, en heb jij nu de verwarming ook via deze gestuurd?

En werkt het goed? Wat voor verwarming heb je?

 

Grtx Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, losse klokken, ik heb het er niet op hoor. Als je ziet wat er in de professionele wereld aan relais gebruikt wordt.. zie vanaf HIER en HIER

Een 26 (!!) Ampere zwaar relais is slechts in staat om 3 (!!!) 600 watt lampen veilig te schakelen. Het boeit weinigen hoor, als de growshop zegt dat het goed is en het komt toevallig goed uit omdat het simpeler en goedkoper is is het voor de meeste kwekers al snel goed. Blijkt ook wel aan het aantal keren dat de bijlage gedownload is (2 maal tot nu toe, een keer door mij ter controle..). Nee, ik ben niet positief over de veiligheid van de meeste hokken. Voor de verzekering zou denk ik zo'n 90% worden afgekeurd wegen ondeugdelijke installatie of onderdimensionering.

 

Stelregel:

 

16 A AC of AC1 is NIET per definitie geschikt om een zooitje lampen aan te hangen. Mazzel als je er twee op kwijt kan. Kijk altijd naar het maximale AC3 vermogen wat je mag schakelen, dat is een fractie van het AC vermogen.

 

Voorbeeld van aanduiding op een relais:

gallery_5211_1240_181283.jpg

Kijk je klokken en spullen nog maar eens na op AC3 vermogen en nogmaals, dat het nu werkt wil niet zeggen dat het goed of veilig is. Veiligheid is geen zekering die er plotseling uitvliegt. Onveiligheid merk je altijd te laat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk zijn we bij ons controle panel uitgegaan van het advies van de lokale EGAS installateur. We hebben zelfs expliciet nagevraagd of naast de verdeelkast nog extra relais aangesloten moesten worden voor het gebruikte vermogen aan lampen en overige apparatuur.

 

Maar we zijn 18 maanden geleden begonnen en het lijkt wel een 18 maanden onafgebroken studie in de wondere wereld.

 

Maar natuurlijk heeft Whazzup gelijk veiligheid kan niet goed genoeg worden gecontrolleerd en zal over het algemeen een ondergeschoven kindje zijn.

 

De afgelopen 8 maanden hebben we ons verdiept in de overstap naar het kweken op aarde (viel ook al niet mee) maar de plannen voor 2007 zijn ook, op het gebied van elektrotechniek, toch te kijken hoe we ons het best en het snelst kunnen voorzien van de benodigde informatie en kennis.

 

Uiteindelijk hebben we al voldoende inspiratie opgedaan voor onze doelstellingen, nu nog kijken hoe we die kunnen realiseren.

 

Heeft iemand misschien een tip voor een goed basisboek of andere informatiebron. Naast dit forum uiteraard?

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zit er al een tijd lang over na te denken om eens een kassenbouw installateur uit te nodigen. Veel geleerd van mijn laatste contact. Wat zou het toch mooi zijn als we een lijst van eisen konden opstellen waaraan een goed geïnstalleerd hok moet voldoen. Stap verder: certificeren van je hok! Stempel er op: elektrisch- en brandveilig. Wijkagent effe uitnodigen: kijk, gecertificeerd hokje, voldoet aan alle eisen, 5 plantjes. Kom nog eens op de koffie. Zou dat niet een goede positieve tegenzet zijn?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dacht je van een WFKeurmerk "wietforum keurmerk"

 

"Misschien wel een mooie Melkert baan" hokken zat in NL

 

Grtx Rain

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miischien een hele stomme vraag, ik ben wat stroom betreft zo A-technisch als de t*ring. Maar zit er vershil tussen een schakelbord en een relaiskast. Bij de ene shop bieden ze namelijk een schakelbord aan en bij de ander weer een relaiskast.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

we bedoelen hetzelfde, een relaiskast kan echter onderdeel van een schakelbord zijn. Op een schakelbord zitten niet alleen relais overigens, maar ook de zekeringen, klokken, vertragingsrelais etc etc.

 

@rainman: lijkt me een leuke! Als je een WFKeurmerk hebt krijg je een extra stempel bij je naam ;) Moeten we maar gelijk een paar keurmerken maken:

 

- Organisch keurmerk

- Biologisch keurmerk

- Electro en brandveilig keurmerk

- "Kinderarbeid vrij" keurmerk :whistling

 

hehe dat is nou e-commerce, Business rules change. WF als certificeringsauthorieit :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...