Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Paranoia

Wat Moet Er In De Aardebak?

Recommended Posts

ik heb het zelf simpel gehouden maar blijkt redelijk te functionneren, volgende keer toch maar liever 50% kleikorrels.

 

....

 

onderin 1cm dikke laag hydrokorrels met een laagje syntetisch katoen (nylon) erover om dichtslibben van de korrels te voorkomen.

...

 

Maar wat ik je wil adviseren is om boven in, 10 cm onder het opp een dunne (2.5 cm doorsnede) tweede drainslang waterpas er bij in te leggen.

in die slang maak je (alleen van boven!!!) om de 5 cm een 3 mm wijd gaatje.

Die slang moet zo veel mogelijk in de hoeken en tegen de rand aan worden gelegd, en later zigzaggend door de bak worden verdeeld en aan het eind afgesloten worden.

 

bij het aanpersen vd grond moet je ook de hoekjes en de randen VEEL harder aanstampen (telkens als je laag na laag er in legt) als de binnenliggende aarde.

 

(heb nu geen zin om uit te leggen waarom, maar doe het maar anders en dan begrijp je het wel na de eerste kweek.)

ehm... en wat voor nut hebben die kleikorrels dan? Daar blijft alleen maar water in staan op de manier waarop je met slangen bevloeit. Absolute afrader. Zowel in potten als in een grote kuip het resultaat hiervan gezien. Kun je beter aarde voor inzetten, dat heeft tenminste nut. Je bak vul je gewoon met medium en als hij geen meter hoog is, dan is als je aarde voldoende capilaire werking heeft van onder bevloeien voldoende, en anders doe je het af en toe ook van boven. Flink aandrukken van je grond is overigens ook niet bevordelijk voor je planten.

 

Er zijn daarnaast zat onderwerpen over mediumsamenstelling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu we het toch over aardebakken hebben, wat zou een beetje de ideale hoogte zijn van zo'n bak. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey BBB,

 

Dat is helemaal afhankelijk van je setup natuurlijk. Als veel planten hebt en ze snel in de bloei zet dan is de hoogte wat minder belangrijk want dan komen de wortels niet zo diep. Als je er toch voor gaat om de aardebakken een aantal rondes mee te laten gaan door ze op te waarderen en lekker met wormen te spelen dan heb je aan een bak van 30-50cm wel een hele lekkere buffer hoor. Gaat lekker wat aarde in en voordat die afgekoeld is in de nacht ben je wel een paar uur verder. Bodemverwarmer er in, dan kun je de thermostaat in je hokje een stuk lager zetten...

 

Kees.

 

PS: Zo hoog mogelijk dus. Maar 40cm heb je héél riante bak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazup, je hebt een verkeerde voorstelling lijkt me, want wat je bij een ander gezien hebt betekend niet dat het er bij mij ook zo uit ziet, Edit AS Grow : persoonlijk aanvallen.

 

Nee, het water blijft er niet in staan,als zaak van feit kan ik het met 2 tensio's op verschillende dieptes geplaatst heel mooi rond de 80 mb laten schommelen, over de geHELE bak welteverstaan.

 

Het harder aandrukken was voor de randen en hoeken bedoelt, naar het midden toe doe je het wat rustiger aan met aanstampen.

 

Kleikorrels bufferen goed en houden op microscopische wijze goed vocht en lucht vast( hetgeen een aansporende werking heeft op de capillaire kracht v/h geheel), maar vooral omdat het een gunstig bacterienleven kan huisvesten.

 

Dankzij de kokos is het geheel vezelig genoeg om het luchtig te laten zijn en spreidt het water sneller in alle richtingen, de korrels zorgen daarbij voor het laten ontstaan van luchtkamertjes er onder.

 

De diepte is bedoelt om de wortels ongehinderd door te kunnen laten groeien op zoek naar telkens nieuwe ongebruikte aarde, en tevens om te voorkomen dat er wortels in de onderste 'anders altijd veel te nat blijvende laag, terecht zouden komen waar ze niet optimaal kunnen functionneren.

Met name in de laatste fases van de bloei is dat nogal een kritisch punt.

 

Maar ik zie dat ik het helemaal verkeerd doe. Afrader dus zoals je zegt....NIET DOEN ZO!

 

 

(ben idd wat op mn pik getrapt, ;) :P :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een paar opmerkingen:

 

1. Wat betreft de extra slangen waar je het over hebt: Fotografe kweekt bijvoorbeeld in potten van 160 liter die een meter (!!) hoog zijn. Er wordt alleen van onder water gegeven. De capilaire werking van de aarde is ruim voldoende hiervoor, al blijft er een groter gedeelte van de toplaag droog. Dat kan echter voorkomen worden door deze af te dekken. 70-80 cm is echter geen enkel probleem om vochtig te houden, de resultaten spreken voor zich. Er staat een tensiometer bovenin (wel wat ingegraven) en onderin zit zeker geen drab. Dat het medium onderin te nat blijft bestrijd ik dus. Ik denk dat andere gebruikers van bakken dat zeker kunnen bevestigen. Heb een aantal weken geleden nog een bak van 350 liter staan leegscheppen (1 m2, 4 pijpen er in) en de aarde was perfect. Geen modderpoel en perfecte wortelontwikkeling tot onderin.

 

2. Wat rustiger aan doen met aanstampen is nog steeds aanstampen? Een zuurstofrijk en open medium krijg je door juist niet aan te stampen. Zuurstof in je medium krijg je niet van kleikorrels onderin.

 

3. Over het bufferen en de kleikorrels: Wat wil je dan bufferen? Levende aarde heeft een uitstekende bufferwerking. Kleikorrels onderin zullen relatief véél vocht krijgen in vergelijking tot de aarder erboven. Het water zakt immers de kleikorrels in en vanuit daar bedien je je aarde. Dat kan wel, maar ik vind meer aarde een betere oplossing, zo heb je gewoon meer medium en wordt het water sneller opgenomen in je grond doordat het eenvoudig weg niet indirect (via de kleikorrels) maar direct in je bodem wordt opgenomen.

 

Ik heb vroeger ook met korrels onder in mijn potten gewerkt, voor de vochtbuffer zeg maar. Met standaard potgrond zou dat wellicht handig zijn, maar de compost die wij gebruiken, en zeker met wat kokosvezels en seramis of perlite er in, is van een andere orde. Ik ben er dan ook helemaal vanaf gestapt en gebruik alleen nog maar aarde in mijn potten. Zeker met een organische kweek is het medium heel belangrijk, meer aarde = meer bodemleven, grotere wortelkluit, meer buffering, betere planten. Kleikorrels zijn in principe een hydro medium.

 

Over de grootte van aardebakken:

 

Hoe meer medium, des te beter. Dat is echter niet altijd even praktisch dus je zult een gulden middenweg moeten kiezen. Ik heb best wel een aantal kweken in een bak gezien (en gefotografeerd), en over het algemeen was het resultaat in een grote bak een stuk beter dan in potten, en werd het resultaat beter bij een groter medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Whazzup.

Je gaat voorbij aan de microstruktuur van kleibrokjes en inherent het ver-tig-voudigd oppervlak dat het biedt aan microorganismen om er hun reinigende (zelfregulerende) functie uit te voeren.

 

Zuurstof breng je in opgeloste vorm in' bij het voedingswater, hoofdzaak is dan slechts dat de wortels hun waterhuishouding over het gehele medium op optimale wijze voor de voeten krijgen.

 

Bij uitsluitend watergeven van onder zal je tensio stand van onder en boven nogal gaan verschillen en de boven gelegen wortels hebben het dan minder naar hun zin vanwege dat het daar dan snel te droog wordt, terwijl ze onderin na elke waterbeurt weer veel te nat blijken te staan voor een poos.

(ik ga er dan vanuit dat er per dag éénmaal water word gegeven en wel bij het aangaan van het licht)

 

Met 2 slangen zoals omschreven, houd je de optimale vochtigheid in het gehele medium gewoon heel stabiel door in te springen (afhankelijk van de fase waarin de plant verkeert) op de gegeven omstandigheden.

Dus soms geef je water van onder, soms van boven, of soms in beiden, net zoals de situatie er om vraagt.

 

 

Maar ben er eigenlijk wel klaar mee nu, want zat niet om een heftige discussie verlegen, een ieder kan er voor zich zelf z'n eigen conclussies uittrekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, als je niet om een discussie verlegen zit waarom post je dan? Wat betreft klei ben ik het helemaal met je eens overigens, maar dan wel in de grond en niet in een laag korrels er onder, en dan liefst gewoon kleigrond en niet hydrokorrels. Atmo heeft daar ook in een aantal topics bijdragen over geschreven.

 

Als je zuurstof met je water zou geven zou dat dus betekenen dat een hele natte pot zat zuurstof krijgt, en dat is nou juist niet het geval. Een luchtige grond is in mijn ogen het beste voor een goede ontwikkeling van de plant. De zuurstof vind je volgens mij in het poriënvolume van je medium.

 

Ook bij bovenin water geven voorkom je niet altijd dat je grond te nat wordt voor een bepaalde periode. Mijn 45 liter kuipen met Amnesia MOET ik dagelijks water geven tot de tensio 40 mBar aanwijst omdat ze anders binnen 12 uur weer op 200 staan. Een nat/droog periode is ook niet altijd slecht, sommige kwekers zweren er zelfs bij.

 

Kortom, er spelen meer zaken mee. De methode van buizen onderin is beproefd en ik zie zelf geen reden om daar middels extra constructies en kleikorrels van af te wijken maar het staat eenieder vrij om te doen en laten wat het beste voor hem werkt. Ik val je niet aan, ik heb alleen een andere mening en dat is wat anders. Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar ik baseer me op ervaringen van niet alleen mezelf, maar ook andere (gerespecteerde) kwekers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat Whazzup je wilde aanvallen, maar vanuit jouw standpunt gezien kan ik het wel begrijpen dat je de kritiek niet terecht vind, jij kweekt namelijk al geruime tijd, naar ik neem aan volle tevredenheid, op die methode en dan is het niet leuk om te lezen dat je misschien wel dingen verkeerd doet. Maar van de andere kant gezien kijk jullie beide nu misschien wel anders aan tegen bepaalde zaken en dat is altijd positief! En ik ben er ook zeer zeker mee geholpen!

Ik denk dat ik in eerste instantie toch voor een enkele drainageslang onderin m'n bak ga, maar ik overweeg om na verloop van tijd (als ik wat ervaring opgedaan heb) om in 1 van de 3 bakken een dubbele te leggen. Dan word het verschil misschien vanzelf zichtbaar en als je nooit iets nieuws probeert..... Afijn je snapt wat ik bedoel ;) Ik vul de bak ook op de 'Rataplan manier' gezien het feit dat hij hier al veel goede ervaringen opgedaan heeft. En de hoogte van m'n bakken ben ik van plan om op de eerder aanbevolen 40cm te houden mits ik dan nog qua hoogte weg kom (plafond op 1,85m) Maar dat zoek ik nog wel uit....

 

En misschien nog een handige aanvulling? Want ik heb eigenlijk weinig zin om onder het toeziend oog van oom agent -tig zakken aarde van de GS in de auto te laden dus ik zoek alternatieven die ook bij het tuincentrum te krijgen zijn (en ik denk vele mede forummers met mij). Nou heb ik begrepen dat Vivimus teelgrond van DCM een goed alternatief is voor GS aarde, en cocosgrond zou daar eveneens verkrijgbaar zijn en een goede vervanging zijn voor Perliet. Maar wat heb ik verder nog nodig wat ik liefst ook bij het tuincentrum kan halen, of ontkom ik er niet aan een aantal grondstoffen toch bij de GS te halen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow : niet terzake

 

Dit topic gaat over het vullen van je aardebak en raken we wat van deze richting af. De vraag was hoe vul ik mijn aardebak en waarmee, en zijn er ervaringen met de methode van rataplan. Ja dus, maar er zijn meer wegen die leiden naar rome. Ik noemde fotografe met de badkuipen en de grote potten van 140 liter, TAW had een badkuip vol maar ook een aardebak van bijna een halve kuub, en zo zijn er nog wel meer aardebak gebruikers, zoals Tomas. Ik denk dat de resultaten wel voor zich spreken. En of je er nou korrels in doet of van mij part 5 lagen buizen dat moet je helemaal zelf weten. Feit is dat de beschreven methode goed werkt en dat de capilaire werking van goed voorbereide aarde op deze hoogte bakken ruim voldoende is om geen modderbad op te leveren.

 

Tensiometers kun je overigens iets ingraven door de bovenkant van een plastic fles af te snijden, de hals dusdanig bij te snijden dat de tensio er doorheen kan, de fles met de hals in de grond te drukken dan daar de tensiometer in te steken.

 

Edit AS Grow : niet terzake

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat moet ik nu aanvangen.

ik kweek op 6l poten en heb al zo lang ik kweek kleikorels onder in mijn poten, zo een 3cm hoog.

ben ik dan altijd verkeerd bezig gewees, maak mij wat uit of het nu kleikorels zijn of wat anders, als het maar naar behoren werk.

wat de ph schomeling betreft, moet ze erna wel eruit halen en terug op de juiste ph brengen.

bedank voor advies.

ps wat doe je dan in de plaats van kleikorels; thanks; beide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow : niet terzake

 

Affijn, back on topic (again): IK zou (:lol:) de bak lekker helemaal met aarde vullen: Meer aarde, betere wortels, mooiere planten, het kan nooit genoeg zijn. Heb de mooiste kweken in de grootste bakken gezien. Een lekker rijk mengseltje met wormenmest, maerl, basaltmeel, bentoniet (jawel, voor de klei!!), wat bacto en schimmels en wat cocopeat of cocos, da's weer goed voor de luchtigheid en de verzels. Zelf doe ik er nu ook kelp en humuszuur bij. Wat seramis komt de vochtstabiliteit ook wel ten goede. Wil je zelf niet gaan rommelen met meststoffen dan zou je ook eens premix van biobizz kunnen overwegen, da's ook een heel goed potent mengsel om mee op te starten of te upgraden.

 

Ik geloof er in om vooraf voldoende in de grond te stoppen en deze op peil te blijven houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow : niet terzake

 

 

@Parve. Edit AS Grow : niet terzake

 

Als je e.e.a. nog eens over zou willen lezen zou je m.i. de "picture" ook kunnen krijgen.

Hoe de onderste drainslang moet komen te liggen is al wel uitvoerig genoeg op het forum behandeld geweest maar ik zou je daarbij aan willen raden om het verticale gedeelte waar het de grond in gaat met ductape af te plakken om daar 'bij het watergeven, ter plaatse geen nattere grond te krijgen als in de rest vd bak.(als je per gieter doet tenminste, maar kan daar bij watergift via slang dan juist weer te veel uitdrogen als de gaatjes niet zijn afgewikkeld)

 

De bovenste leg je er net zo in als de onderste maar deze is maar 2.5/3 cm in doorsnede.

Als je je bak voor 'tot 10 cm tot aan de te vullen hoogte hebt gevuld, dan vlak je de aarde af met een brede plank en waterpas en leg je de dunnere slang net als de onderste, maar dan bovenop de aarde. (dus tegen de randen aan (+/- 3 cm er van af of zo) en dan naar binnen gezig-zagd of gespiraald laten gaan,en uiteinde afsluiten.

Je kan die (tijdelijk) in plaats houden door er wat stug gebogen metaaldraad (U-tjes) overheen in de bodem te steken.

 

Als die éénmaal in plaats ligt ga je er met een boormachine overheen en maak je om de 5cm een 3 mm wijd gaatje door alleen de bovenste laag plastic vd slang te perforeren. (dus niet aan de onderkant van de slang er uit laten komen die boor)

 

Er worden geribbelde flexibele hardplastic slangen verkocht bij bouwmarkten die zijn bedoeld om waterleidingen tegen beschadiging te beschermen als ze onder de grond worden gelegd. euro-tje de meter of zo.word ook wel eens ingezet om electra draden te beschermen.

 

nadat de gaatjes zijn geboort (tussen de ribbels) kun je er de resterende laag aarde overheen leggen en de U-pinnen verwijderen.

 

Als je nu water wilt geven door die tweede slang , dan zorg je dat je een connectiestuk hebt waar je een andere slang op aan kunt sluiten en kun je onder druk het water gelijkmatig over de bodem verdeeld inpompen. ( dus kunt aansluiten op een pomp of via het overhevelings princiepe vanuit je vat of emmer)

 

Belangerijk is bij het systeem ook dat je minimaal twee Tensio meters inzet die op verschillende dieptes zullen meten.

 

 

Google voor zulke meters bij Nieuwkoop, of als je blumats gebruikt van 18 cm lang dan zul je die in een buis moeten plaatsen die je 'voordat de aarde in de bak gaat, op de bodem moet zetten om de tensio daar later dan in te plaatsen.

Die buis moet je dan echter eerst prepareren en wel door er drie lange stukken uit te zagen van onder met de decoupeerzaag zodat ie als het ware op pootjes komt te staan om de tensio goed contact te laten maken met de omringende aarde. pvc Buis van 11 cm doorsnede zou daarvoor ideaal zijn.

 

Maar als je serieuse plannen hebt om het op die manier te doen gewoon nog een keer goed doorlezen alles en bij vragen ben ik altijd wel bereid om je er een andwoord op te geven. (mits je ze kort en bondig stelt natuurlijk :lol: )

Daar is nml dit topic voor bedoelt: wat gaat er in de aardebak en wel het liefst optimaal :lol:

 

 

Edit AS Grow : niet terzake

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk, bedankt voor de uitgebreide respons en nu wordt er overigens ook al een hoop duidelijker, bijvoorbeeld die kleikorrels onderin, want zo had ik het dus echt wel geïnterpreteerd:

 

onderin 1cm dikke laag hydrokorrels met een laagje syntetisch katoen (nylon) erover om dichtslibben van de korrels te voorkomen.

 

Dat bedoel je toch niet he? Daar ben ik nou juist zo op tegen, korrels onderin. Ik dacht nu te lezen jij ook:

Kleikorrels onderin... Ik heb ook nooit iemand aanbevolen om pure kleikorrels onder in te leggen, is ook het stomste wat je kan doen volgens mij.

 

Edit AS Grow : niet terzake

 

 

Vraag over de gaatjes in de dunne slang: Ik neem aan dat je de slang aan het einde dichtmaakt of dat je lussen gebruikt, maar als de slang niet precies waterpas ligt en je gooit er water is, krijg je dan geen concentraties op de laagste punten doordat je alleen bovenin gaatjes hebt? Of is de inhoud van de pijp te verwaarlozen in verhouding tot wat je er ingooit? Wat gebeurt er met het water (en de voeding) dat (die) in de pijp blijft staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow : niet terzake

 

 

Whazzup heeft wat goede punten maar ook wel wat slecht gelezen of begrepen. Ik houd je nml best wel in hoog aanzien Whazzup, dus ik dacht dat je met bepaalde zaken wel bekend was.

 

Eerst een onderscheid tussen:

1. hydrokorrels (ook bekend als hydrogranulaat)=gebakken bij zeer hoge temperaturen en dat heeft de interne klei struktuur omgezet tot een lava achtige substantie dat niet meer met klei valt te vergelijken.

 

2.gebakken klei korrels (bij temperaturen tot 800 C, min of meer zelfde eigenschappen als klei maar valt niet uit elkaar en het organisch materiaal heeft een reactie ondergaan.

 

3. ongebakken klei.alle natuurlijke stoffen zijn nog in oorspronkelijke staat,en mag aan het medium uitsluitend in brokjes in kurkdroge staat toegevoegd worden.

 

 

Ongebakken pure klei op de bodem zou het zaakje ter plaatse dicht laten slibben en de vlotte water doorvoer verhinderen.

Dat is de soort klei waar ik het in eerste instantie over had,anders had ik er wel bijvermeld dat het voorgebakken was bij een bep.temperatuur.

 

Gebakken kleikorrels zou een optie kunnen zijn om op de bodem te leggen ALS DE BAK DIEP GENOEG IS (60 CM), maar dat zijn hydrokorrels ook,vooropgesteld dat je de laag niet dikker maakt als 1 cm om het de cappipillaire kracht mogelijk te maken het resterende water op te zuigen en naar boven af te geven zonder dat er water zal achterblijven op de bodem.

 

De funktie ervan is dus alleen om een snelle en gelijkmatige water verspreiding over het gehele oppervlak via de bodem te garanderen omdat het kanaaltjes open houdt waardoorheen het water vrij kan vloeien.

Eén maal opgezogen neemt het weer zijn luchtige vorm aan, en water zal er dus ook niet langer in blijven staan als slechts een paar uur. (dus geen stinkende, rottende modderzooi achterlaten. ( 1cm dikke laag gebakken klei of hydrokorrels... Afdekken met een dunne laag synthetische filterwatten erover tegen opkloggen van de kanalen,werkt gewoon zo... kun je in een glas zelf uittesten)

 

Mijn NL taal is wat gebrekkig wegens langdurig verblijf in het buitenland. In engels noemt men het "padding"en bedoel ik met filterwatten het spul dat ook in winterkleding genaaid en als kussenvulling gebruikt word.

 

Ik heb hier de diepte van de bak in hoofdleters geschreven om te benadrukken dat als je diepte genoeg hebt, je wortels nooit de bodem zullen bereiken en dus nooit te nat zullen staan.

 

Edit AS Grow : niet terzake

 

Over water verdeling en waterpas leggen vd bovenste slang.

tuurlijk leg je het zo waterpas als je maar kunt, maar is niet een groot probleem als je met een waterpas en een brede plank kunt omgaan om de aarde uit te evenen.

Beetje aandrukken van de aarde (niet te gek) tussen lagen in helpt ook om verzakken van de aarde lokaal te voorkomen, zorgt voor betere capillaire werking naaralle richtingen en houdt je bovenste slang in positie.

Lucht kamers vormen zich rondom de ongebakken kleikorrels toch wel automatisch, en ook op micro niveau tussen de vezels en aarde zullen organismen kamers organiseren om zich tegen aan te hechten en aldoende luchtigheid te bewerkstelligen de bodem.

De slang is idd van dunnere diameter als de dikke op de bodem en wel voor de reden die je zelf al juist geanticipeerd had.

Gooi je er bv 10 liter in dan zal de inhoud van de vorige beurt automatisch uitgespoeld worden.

 

De inhoud vd pijp is dus idd te verwaarlozen in verhouding tot de hoeveelheid water die je er doorpompt.

 

 

We komen er wel Whazzup,K'ben ook de slimste niet en jij mag er ook wel wezen.

Duidelijk is nu dat ik veel te automatisch aannam dat je het allemaal al snapte.

 

Edit AS Grow : niet terzake

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha ja hoor. Je aanname was niet helemaal juist, ik ken het verschil tussen klei en gebakken klei ook wel hoor. Als je het over "kleikorrels" hebt dan ga ik er van uit dat je het over gebakken klei hebt (om precies te zijn de ronde hydro korrels). "Kneepjes" zijn ook voor meerdere interpretaties vatbaar, vandaar dat het belangrijk is om goed te beschrijven. Seramis is ook klei tenslotte.

 

Slecht lezen en begrijpen komt af en toe ook doordat de schrijver er vanuit gaat dat je aan een half woord voldoende hebt :verrygood.

 

Je gebruikt de kleikorrels onderin dus op dezelfde manier als je een vlies onderin een aarde stekbak gebruikt, om het water te verdelen.

 

Ik heb hier de diepte van de bak in hoofdleters geschreven om te benadrukken dat als je diepte genoeg hebt, je wortels nooit de bodem zullen bereiken en dus nooit te nat zullen staan.

 

Ik vraag me af waarom de wortels 60 cm niet bereiken. Ik heb de 160 liter ronde potten (bijna een meter hoog) gezien met wortels tot onderin. Kun je dat toelichten? Groei je gelijk in de bak op plant je ze later in de bak? Wellicht dat zaad en stek hierbij ook wel uitmaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow : niet terzake

 

 

Echter vraag ik me wel 1 dingetje af, want nadat de dames uitgebloeid zijn en ze uit de aardebak verwijderd worden komen er neem ik aan ook wortels mee die zich ook om de bovenste (en ik denk ook wel de onderste) drainage slang genesteld hebben. Verander je dan niet op die manier de waterpas positie van die slangen waardoor hun in het beginsel beoogd doel verloren gaat? Of ben ik nou totale onzin aan het uitkramen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow : niet terzake

 

 

@HTH: Als je een wit stuk folie over je grond legt tegen uitdroging van de bovenste laag (en wit weerkaatst het licht zodat de tevens de onderkant van de plant extra belicht word) Word dan die bovenste drainageslang niet overbodig? Want ik lees regelamtig dat mensen die dat doen opmerken dat er dan ook in de bovenste laag extra wortels aangemaakt worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit AS Grow : misbruik quoten

 

 

 

hey keldertje

 

die witte folie gebruik je alleen als je wil tot de bladeren het licht opvangen

 

als je plant groter is geworden kan je het weg halen want dan vangen je bladeren dat licht op

 

ik zou toch gewoon een drainagebuis nemen

 

grtzzz

 

 

fff een fotootje van mijn drainage misschien heb iemand er wat aan 350 liter bij 1x1

 

med_gallery_12285_3604_7113.jpg

 

 

 

o ja ik heb de plankjes met hardhout vervangen vanwege mogelijk rot

 

grtzzzz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@irezumi1: Thnx voor de foto, altijd handig en beelden zeggen soms meer dan woorden... Ik ga zoiezo onderin m'n bak een drainage slang gebruiken, maar door de HTH ben ik er nu ook over aan het denken om een tweede slang bovenin de bak aan te leggen. Vandaar dat ik me dat afvroeg met die folie....

 

En er is nog iets wat ik me aan het bedenken ben en de kans is groot dat ik er helemaal naast zit maar toch.....

Het afval van de plant word neem ik aan afgescheiden door de bladeren, dus indien je folie onder je planten legt valt het afval daarop en komt dus niet in je grond terecht. Dus blijft je grond bruikbaar en hoef je niet de bovenste 10 cm te verversen na elke ronde, want daar zijn immers niet de afvalstoffen van de plant in terecht gekomen. Of loop ik nou een hoop onzin te verkondigen? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee keldertje er komt geen afval van je bladeren

 

dat witte folie is echt niet nodig maar kan ook geen kwaad als je wdat wilt

 

ja en wat hth zegt klopt als een bus zoals altijd

 

je moet dan 10cm onder je bovenlaag nog een buis leggen om te voorkomen

 

dat het van bovenaf uitdroogt, hier geef je soms door water en altijd aan de onderkant door je buis

 

die buis moet ongeveer 10cm vanaf je boven laag liggen dan, ik had die buis deze kweek niet gebruikt

 

maar hth raad het je wel aan en ik doe het dus ook volgende keer.

 

ondanks al die vervuiling in het topic, weet je nu waar je je samenstelling uit laat bestaan? :huh:

 

ik ga bijna oogsten uit me aardebakkie!!! :verrygood

 

hier nog een fotoo van me stammetjes uit me aardebak

 

med_gallery_12285_3604_263922.jpg

 

 

:specool

 

grtzz irezumi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...